Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:15

Ninx schreef:
MyChoice schreef:
Paard is met pensioen gegaan intussen


Is het wel verstandig er dan afstand van te doen?
Pensioen of niet; ze zal nog dezelfde klachten hebben misschien?


Staat 24/7 buiten, dus geen last van stof meer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:39

MyChoice schreef:
Staat 24/7 buiten, dus geen last van stof meer.


Ah, fijn voor haar....
Ja, vroeg of laat krijgen de meeste paarden die binnen staan er toch wel last van.

Succes met de verkoop!

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 19:35

MyChoice schreef:
Ik heb er een te koop. 3 maanden gebruikt. Met veel extra spulletjes erbij en de bon.


Ook niet onbelangrijk welk model is het?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:05

Naast gebruik van de flexineb, staan jullie paarden op ander stalstrooisel dan stro? Maken jullie nog hooi nat of stomen jullie?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:09

Die van mij staan op stro, maar ik heb wel een in/uitloop stal wat open is. Sinds kort heb ik een haygain op de kop kunnen tikken omdat hooi onderdompelen in kuipen te zwaar werd voor mijn rug. De haygain is echt een verademing! Ben zo blij dat ik m heb nu! Flexineb gebruik ik nauwelijks meer hierdoor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:57

Ik heb destijds een ander apparaat aangeschaft op stroom en geen standen etc. Hielp met zoutoplossing al erg goed om slijm goed los te krijgen.

Ik geef ze altijd beweging daarna en dan kwamen er na wat dagen wel klodders uit.

Daarna een flexineb geleend en veel spijt dat ik die niet had gekocht. Werkt veel makkelijker en je kan er toch wat meer mee.

Daarna een paard gekregen met problemen en voor hem ook een gehuurde flexineb gebruikt.

Later nog eens gehuurd via een veearts, maar die gooide overal nog een bedrag voor haar zelf op. Iedereen moet een nieuwe medicup kopen. Op zich prima, maar dat had ik de voorgaande 2 keren niet. Ze deed er ook nog wat bovenop, heb hem 10dgn gebruikt en ligt dus als nieuw hier.
Verkocht een beetje balsamic air en zoutoplossing ook voor veel meer....

Het heeft toen 2 paarden weer goed geholpen. Ons apparaat zorgt meer dat het los komt. Met flexineb komen de medicijnen echt dieper.

Mn ene paard is overleden en mn merrie die wat last heeft is 28, dus we redden ons zo wel, maar ik vind het een fijn apparaat.
Zelf dus op meerdere, ook gevoelige, paarden gebruikt en nooit problemen. Ook om me heen, mensen die hem gebruiken, nooit problemen met wennen.

Ons apparaat maakt ontzettend veel lawaai, dus de flexineb is wat dat betreft een verademing en ook echt stil. Sluit heel mooi aan en je kan de medicatie goed regelen.

Zelf met 1 paard 2jr geleden ook gekozen voor zouttherapie en dat vind ik wel een nog mooiere start en daarna evt de flexineb als onderhoud.

Maar van alles is het gewoon de investering waard als je ziet wat je kwijt bent aan veearts kosten en medicatie die vaak toch niet afdoende werken.

Onze paarden staan wel 24/7 buiten en liggen in het zand. Alleen bij slecht weer hebben we stof vrij zaagsel van buurman en of gebruiken oud hooi in de stal, maar die is dus op de hoeken met windbreekgaas, geheel open.

Weer en pollen spelen hier wel wat mee. Hooi krijgen ze in bakken, maar zoeken altijd naar mooi, stofvrij hooi. Meesta stof ligt ook altijd op de bodem. Bakken zijn laag, ze stoppen niet hun neus erin, dus ook daar letten we op.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:14

Die van ons staat in zijn uitloopstal op mot, en verder op gras, en zijn hooi wordt gestoomd.

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:43

Vinden jullie paarden de flexineb eng? En vinden ze het fijn om een flexineb om te hebben of worden ze ongeduldig?
Ik heb nu een equihaler van de dierenarts en mijn paard vind dat heel eng als ik medicatie ga toedienen..

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:58

Ik gebruik hem nu 1,5 week. Ik was heel bang dat ze hem eng zou vinden, omdat ze de humane vernevelaar heel eng vond, maar dit liet ze in 1x toe. Wel heb ik het idee dat ze dat masker op doen, niet super fijn vind nog, maar als die dan zit, is het wel gewoon goed. Ook het behandelen zelf laat ze goed toe. Ik blijf er nog wel bij, want af en toe merk ik wel dat ze soms wat momentjes heeft. Vandeweek bijvoorbeeld was ze wat onrustig en ze gaf aan dat ze wat wilde lopen. Toen we eenmaal achter in de wei stonden, was ze weer helemaal relaxt en ging ze zelf dommelen. Dus eng vind ze het niet, maar ze kan wel wat alerter zijn met de flexineb op.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:07

Samantha89 schreef:
Die van mij staan op stro, maar ik heb wel een in/uitloop stal wat open is. Sinds kort heb ik een haygain op de kop kunnen tikken omdat hooi onderdompelen in kuipen te zwaar werd voor mijn rug. De haygain is echt een verademing! Ben zo blij dat ik m heb nu! Flexineb gebruik ik nauwelijks meer hierdoor.


Ik had al een haygain hooistomer van ooit één van onze andere paarden, dacht; die hooistomer doe ik nooit meer weg, je weet maar nooit.
Nu gebruik ik hem dus alweer een tijdje. Ze staan hier nu ook 24/7 buiten in de wei met hooi naar behoefte. Toch heeft hij nu best kort achter elkaar zo'n "astma aanval", dus nu 2x ventipulmin en de flexineb verwacht ik vandaag binnen!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 15:42

Galeo schreef:
Vinden jullie paarden de flexineb eng? En vinden ze het fijn om een flexineb om te hebben of worden ze ongeduldig?
Ik heb nu een equihaler van de dierenarts en mijn paard vind dat heel eng als ik medicatie ga toedienen..


De equihaler is iets heel anders dan de flexineb, echt niet te vergelijken. Dat gezegd hebbend: die van ons staat altijd heerlijk te relaxen tijdens zn flexinebsessies. Nooit onrustig of ongeduldig ermee. En dat vanaf de eerste keer, terwijl ik op minstens twee weken oefenen had gerekend. Het enige wat ie in het begin niet goed durfde was briezen in de flexineb, maar dat was ook zo over.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:21

Galeo schreef:
Vinden jullie paarden de flexineb eng? En vinden ze het fijn om een flexineb om te hebben of worden ze ongeduldig?
Ik heb nu een equihaler van de dierenarts en mijn paard vind dat heel eng als ik medicatie ga toedienen..


Nee, geen 1 paard hier heeft het eng gevonden. En ons eigen apparaat zit aan stroom en maakt echt veel herrie. Dan kan je elkaar nog amper verstaan.

De flexineb sluit wat meer aan, maar gaat prima.

Heb ook de babyhaler en dat vonden/vinden ze ook altijd prima.

Kijk, leuk vinden is wat anders, maar ze laten het allemaal toe en geen toestanden.

Als we staan te vernevelen staat de rest er ook omheen.

En zoals bij zouttherapie in de zoutbox zie je zelfs dat paarden het echt lekker vinden. Dus als ze eenmaal doorhebben wat het doet, vinden ze het misschien zelfs wel fijn.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:35

Ik ben even benieuwd in welk stadium je besluit dit ding aan te schaffen, en hoe jullie er tegen aan kijken dat de longen in verband staan met de darmen...

Ik heb zelf regulier het eea verder aan kosten, prednison, equisolon, ventipulmin en de EquiHaler. Ik loop nu als een soort laatste oplossing bij Laarakker/Den Hoek. Hij geeft aan dat longproblemen vaak veroorzaakt worden door een disbalans in de darmen... Zit nu dus aan de druppels en maag/darm comp van Pytonics. Vraag me heel erg af of het gaat werken maar wilde het wel een kans geven. Dan zijn er natuurlijk zat klinieken waar je je geld heen kan brengen maar vraag me af of dit dan niet het moment is om die Flexineb een kans te geven...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:44

ElSea schreef:
Ik ben even benieuwd in welk stadium je besluit dit ding aan te schaffen, en hoe jullie er tegen aan kijken dat de longen in verband staan met de darmen...

Ik heb zelf regulier het eea verder aan kosten, prednison, equisolon, ventipulmin en de EquiHaler. Ik loop nu als een soort laatste oplossing bij Laarakker/Den Hoek. Hij geeft aan dat longproblemen vaak veroorzaakt worden door een disbalans in de darmen... Zit nu dus aan de druppels en maag/darm comp van Pytonics. Vraag me heel erg af of het gaat werken maar wilde het wel een kans geven. Dan zijn er natuurlijk zat klinieken waar je je geld heen kan brengen maar vraag me af of dit dan niet het moment is om die Flexineb een kans te geven...


Als ik terug kijk, had ik ze gelijk bij de eerste hoest naar zouttherapie gestuurd bij Equisana. Dat werkt snel en effectief en is onder de streep ook veel goedkoper dan al die veearts bezoeken en medicatie.

Als je nu de weg van den Hoek bent ingeslagen, zou ik dat eerst aan kijken. Gezondheid komt absoluut uit de darmen. Ze zullen vast managment bespreken, want het is een uitgebreid totaal pakket. Het 1 gaat niet zonder het ander.
Maar via die weg kost het gewoon tijd.

Flexineb aanschaffen zou kunnen, maar dan zou ik hem alleen gebruiken met zoutoplossing en niet met medicatie, nu je een andere weg bent ingeslagen. Of in overleg met hun of bijv balsamic air of silvaplex een optie is.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:00

Ook wij zouden terugkijkend meteen voor de zouttherapie hebben gekozen. Dat had een hoop ellende en geld gescheeld.
Darmen hebben inderdaad ook invloed op de longen. Als je het topic hoestende paarden doorspit kom je daar ook e.e.a. over tegen, incl allerlei "dieet tips".

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:27

Ja ik was ook van plan het de volgende keer met hun te bespreken. Management is ook zeker belangrijk maar mijn paard staat zo ongeveer optimaal, 24/7 buiten en komt niet in aanraking met stro. Wel met hooi uiteraard, en dat wordt niet geweekt omdat het een groepsstalling is.
Ga nog even zoeken naar dieet tips!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 19:07

Sandra_H schreef:
Ook wij zouden terugkijkend meteen voor de zouttherapie hebben gekozen. Dat had een hoop ellende en geld gescheeld.
Darmen hebben inderdaad ook invloed op de longen. Als je het topic hoestende paarden doorspit kom je daar ook e.e.a. over tegen, incl allerlei "dieet tips".


Heb jij dat stuk over eiwitten toevallig nog ergens?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:36

superpony schreef:
Heb jij dat stuk over eiwitten toevallig nog ergens?


welk stuk :o? Volgens mij had ik die info in eerste instantie uit het hoesttopic. En ben toen zelf verder gaan spitten. Zal misschien op thehorse.com geweest zijn, want daar heb ik heel veel vandaan. Schoot me net nog te binnen dat vetten (fatty acids, vetzuren dus denk ik) ook heel belangrijk zijn trouwens. En net op zoek naar iets over die eiwitten kwam ik ook weer een stuk tegen (ook op thehorse.com) waarin o.a. staat dat je bij paarden die binnen staan, en minder geventileerd, juist weer uit moet kijken met veel eiwit ivm de ammoniak in de urine daardoor.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:57

Die van ons vind de Flexineb heerlijk. Doezelt er altijd bij. Als ik het over mocht doen had ik hem bij de eerste klachten vorig jaar naar Equisana zouttherapie gebracht. Helaas toen aan de Ventipulmin, Equisolon en Sputolysin. Het tweede seizoen toen hij in het voorjaar weer klachten had meteen flexineb gekocht en naar 10 daagse zouttherapie gebracht. Hij is na de zouttherapie 10 weken zonder hoesten geweest en nu hoest hij weer af en toe. Vandaar 5x gehoest en verder hem niet gehoord. Van de week hem weinig gehoord dus wisselt een beetje. Dit seizoen nog geen medicijnen gebruikt, maar alleen zout. Als ik het zo tot oktober kan uitzingen ben ik blij. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt droog hooi. Geen mogelijkheid tot stomen/weken Ivm kudden van 100 paarden en mega veel voerplekken. Ik ben dus onwijs blij met de flexineb. Er blijft slijm uitkomen. Zou ik die niet gebruiken dan weet ik zeker dat hij weer aan de medicijnen zat. Dat wil ik voorkomen Ivm gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:03

Sandra_H schreef:
superpony schreef:
Heb jij dat stuk over eiwitten toevallig nog ergens?


welk stuk :o? Volgens mij had ik die info in eerste instantie uit het hoesttopic. En ben toen zelf verder gaan spitten. Zal misschien op thehorse.com geweest zijn, want daar heb ik heel veel vandaan. Schoot me net nog te binnen dat vetten (fatty acids, vetzuren dus denk ik) ook heel belangrijk zijn trouwens. En net op zoek naar iets over die eiwitten kwam ik ook weer een stuk tegen (ook op thehorse.com) waarin o.a. staat dat je bij paarden die binnen staan, en minder geventileerd, juist weer uit moet kijken met veel eiwit ivm de ammoniak in de urine daardoor.


Oke, ik dacht dat jij daar ook die info over had.

2e deel klinkt ook logisch, maar dat lijken me dan ook weer nadelige omstandigheden. Dan is het moeilijk te pijlen wat wat doet.

Er zijn natuurlijk altijd wel prikkels. Wij hebben hier veel bomen, veel vogeltjes, je hebt wel of niet hooi of voordroog, zand kan stuiven.

Mijn oude merrie heeft long klachten, maar hoest niet veel. Ik merk wel dat het erg weers afhankelijk is.
Ze was in Februari al mooi met verharen en kreeg weer wat meer haar, dus vd week haar hals echt kaal geschoren en lijkt ook weer op te luchten. Maar het weer doet wel erg raar momenteel.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 23:19

Ik vind dat de mijne de laatste dagen er goed bij staat. Ligt ook aan de temperatuur hoor! Hoop dat ze volgende week ook comfortabel is met de temperatuur. Wat eruit komt, zijn geen klodders slijm, maar wel neusuitvloeiing met soms wat "witte spikkeltjes". Er komt dus gelukkig wel wat uit en daar ben ik al blij mee!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 21:41

Galeo schreef:
Vinden jullie paarden de flexineb eng? En vinden ze het fijn om een flexineb om te hebben of worden ze ongeduldig?
Ik heb nu een equihaler van de dierenarts en mijn paard vind dat heel eng als ik medicatie ga toedienen..

Equihaler had mijn pony binnen de eerste behandeling al gesloopt... Droog oefenen ging nog, maar met medicatie toedienen heel onrustig met hoofd, en met kracht briesen. Dat laatste bleek het ding niet tegen te kunnen, vliesje vloog eraf.

Flexineb heeft ze eigenlijk wel meteen goed geaccepteerd, maar bij spanningopbouw ga ik direct met haar aan de hand stappen. Dat is wel fijn, dat dat gewoon kan met de flexineb.
Ik merk dat ze met het ding om net wat heftiger reageert op haar omgeving, maar verder gaat het helemaal prima. Is de omgeving rustig, dan begint ze er nu mee te dutten.


ElSea schreef:
Ik ben even benieuwd in welk stadium je besluit dit ding aan te schaffen, en hoe jullie er tegen aan kijken dat de longen in verband staan met de darmen...

Ik ben bij de dierenartsen vast gelopen, omdat zij vasthouden aan prednison, maar ik geen prednison in mijn pony wil. Heeft in het voorjaar niets gedaan, en het verzwakt het immuunsysteem. Dit is de 2e ronde klachten, vanuit de dierenarts de flexineb gehuurd voor zoutoplossing en balsamic air. Gaf direct veel verlichting, dus meteen zelf aangeschaft: hoop zo ook meteen in te kunnen grijpen bij eerste signalen, en dus een 3e ronde klachten voor te kunnen zijn.
Ook ik heb vanuit de alternatieve hoek te horen gekregen dat darmenbij longklachten een rol spelen. Dit is ook bevestigd bij 2 onafhankelijke voedingcursussen die ik heb gedaan, waarvan de een dierenarts is. Mijn lieftallige pony weigert echter de (dure) darmsupplement... Ben nu bezig met bioresonatie, waarbij we eigenlijk het proces teruguit lopen. Eerst de longwaardes wat normaler, nu inde 3e kuur worden leverwaardes mee genomen, en daarna gaan nieren en darmen mee. So far so good, pony zit lekker in haar energie sinds deze week.


Caballos schreef:
Naast gebruik van de flexineb, staan jullie paarden op ander stalstrooisel dan stro? Maken jullie nog hooi nat of stomen jullie?

Ik sta op een pensionstalling: 24/7 buiten, maar met stro in de schuilstallen, en met droog hooi. Tja. Kan haar wel op stal zetten met vlas en geweekt hooi, maar als de buurpaarden op stro staan win ik niets vergeleken met de huidige situatie... en vind maar een pensionstalling waar het complete management is aangepast op...

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-21 23:21

@Juut, ook ik wil geen prednison meer. Dit seizoen hebben wij door de zouttherapie en flexineb dit kunnen voorkomen. Heel af en toe hoest hij nog wel eens maar niet meer zo erg als vorig jaar. Ook onze pony staat op droog hooi en dat is niet te voorkomen op onze stal, maar het gaat nu goed.

@laura, temperatuur werkt zeker mee ja

Met onze pony gaat het gelukkig weer beter. Had laatst toch elke dag weer hoestbui. Ik kwam erachter dat de medicatiecup niet meer goed werkte. Vernevelen duurde te lang en stoom liep niet mooi door de hele koker maar beetje tot halverwege. Mogelijk dat dat net voor de verslechtering gezorgd heeft want nu met nieuwe cup doet hij het weer super goed.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 12:15

Ik vind mijn flexineb even niet leuk meer.

Ik heb nog een ouder model. Van de week gaf hij ineens storing.
Paniek mijn paard kan niet zonder.

Contact opgenomen met flexineb omdat het een ouder model is word deze niet meer gerepareerd. Dus een nieuw kabeltje besteld. Nu doet hij het weer 1 sessie en geeft dan weer storing. Krijg hem dan ook niet meer werkend.

Ga nu maar weer een nieuw cupje bestellen in de hoop dat dat het probleem oplost.

Zie het niet zo zitten om een nieuwe batterij te moeten kopen. Ik blijf het ontzettend veel geld vinden.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 16:15

:(:)