Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2542
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 21:59

Ik volg
Ik heb een paard die in het voorjaar zomer en soms ook najaar last heeft van hoesten. Hij hoest dan ook vaak slijm op. Het begon met aanvang werk dat hij 2 keer kuchte en toen was het weer klaar. Hij heeft daar toender tijd ventipulmin voor gehad maar het was nog niet alles. Het najaar/winter voorderde en het was weg. Nu helaas sinds paar weken toch weer hoesten met aandraven , maar nu ook sinds een week halfverwege het werk en ook op de wei. Het is zo typisch dat het dus alleen in het voorjaar zomer en najaar is. Waarschijnlijk toch pollen/stof allergie. Hij heeft de afgelopen 3 dagen een kuur gehad van prednisolon en hij staat nog op ventipulmin maar helaas nog geen effect. Ook vandaag paar keer flink gehoest en wat klodders slijm. Nu heb ik dus ook sputolysin besteld, pollennetje en een vliegenmasker met netje en agradi luchtweg kruiden mix en dat komt allemaal morgen of dinsdag binnen.
Benieuwd of dat nog wilt aanslaan. Maar mocht dat ook niet werken ben ik ook bang dat ik aan een vernevelaar moet.

Paard staat in de winter van 9 tot 5 op de wei en krijgt voordroog.
In de zomer(nu) 24/7 op de wei
Buiten het hoesten om vind ik hem zelf niet benauwd ogen.

Wat kan ik nog meer doen? En wat zijn jullie ervaringen wat betreft de flexineb en andere verbevelaars? Want ik vind 900 euro wel echt heeeeel echt pijnlijk geld voor een vernevelaar

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:05

Die 900 euro is het voor mij dubbel en dwars waard geweest. Ik heb haar er helaas niet volledig hoestvrij mee gekregen, maar het is ook lang niet zo erg als dat het geweest was. Het voorjaar was altijd echt af zien en longen uit d'r lijf hoesten. Nu blijft het bij sporadisch hoesten. Hoesten bij aandraven is wisselend. Periodes dat dat wel aanwezig is, periodes van niet

Hieperdi
Berichten: 2542
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:06

Wildgirl schreef:
Ik kom mij hier ook melden.
Inmiddels een week onderweg met 2x daags 15 ml zout vernevelen. Mijn merrie van bijna 22 heeft bronchitis, in rust merk je het amper maar m.n ohz heeft ze last.
Ik ben blij dat ik de flexibeb eerst een paar weken mag uitproberen voordat ik hem aanschaf maar, ik had eigenlijk meer verwacht.
Hoe lang duurde het voordat jullie verschil merkten?
Ik moet sowieso nog een week 2x pd en daarna afbouwen naar 1x daags.
De DA vond medicatie nog niet nodig dus vandaar dat we vernevelen met de NAC.
Misschien wil ik wel te snel hoor maar ik merk buiten iets minder grote neusgaten en iets minder briesen niets. Ik had gehoopt dat de klodders slijm me om mijn oren zouden vliegen :D

Is het geen infectie? Dan zou je het met medicatie moeten vernevelen

Hieperdi
Berichten: 2542
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:07

Laura_ schreef:
Die 900 euro is het voor mij dubbel en dwars waard geweest. Ik heb haar er helaas niet volledig hoestvrij mee gekregen, maar het is ook lang niet zo erg als dat het geweest was. Het voorjaar was altijd echt af zien en longen uit d'r lijf hoesten. Nu blijft het bij sporadisch hoesten. Hoesten bij aandraven is wisselend. Periodes dat dat wel aanwezig is, periodes van niet

Maar er zijn ook vernevelaars die de helft goedkoper zijn. Wat maakt flexineb dan zo duur

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:33

Volgens mij kan je niet bij alles medicatie vernevelen. En deze is draadloos, dus ik kan ermee wandelen , in de wei vernevelen of in de paddock. Ik heb geprobeerd met een humane vernevelaar, maar dat vond ze echt dood eng. Deze gaat heel goed. Omdat die dus niet aan een draad vast zit en geluidloos is.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:41

Hier lijkt paardlief toch ook weer wat meer moeite te hebben met ademen. Na rollen soms een hoestje. Verder alleen briezen. Ooit pollennetje geprobeerd maar merkte geen verbetering en paardlief vond het vreselijk. Gebruik wel nog de luchtwegkruiden en die dosering wat opgehoogd. Na inspanning wel wat snot ook in de neusgaten.
:(

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 08:46

michelle933 schreef:
Laura_ schreef:
Die 900 euro is het voor mij dubbel en dwars waard geweest. Ik heb haar er helaas niet volledig hoestvrij mee gekregen, maar het is ook lang niet zo erg als dat het geweest was. Het voorjaar was altijd echt af zien en longen uit d'r lijf hoesten. Nu blijft het bij sporadisch hoesten. Hoesten bij aandraven is wisselend. Periodes dat dat wel aanwezig is, periodes van niet

Maar er zijn ook vernevelaars die de helft goedkoper zijn. Wat maakt flexineb dan zo duur


Maak er maar 1/3de van.
8k gebruik de goedkopere nu meer dan een jaar en ben tevreden.

@wildgirl,hoeveek beweging geef je ja het inhaleren?
Dat is namelijk ook belangrijk voor vliegende klodders

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:14

@hagelslag, sowieso 1x pd na het vernevelen. Ze kucht dan niet. Heb wel het idee dat ze minder briest.
@Michelle933, nee ze is dmv een bronchoscopie geclassificeerd als bronchitis patiënt.
Ik ga vandaag weer in overleg met de begeleidende DA.

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:17

Hoelang krijgt ze dan beweging?
En opzich is het mooi dat ze wel briest. Dan komt er wel iets uit.
Als het echt diep zit, duurt het behoorlijk voordat het los komt.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:22

hagelslag schreef:
Hoelang krijgt ze dan beweging?
En opzich is het mooi dat ze wel briest. Dan komt er wel iets uit.
Als het echt diep zit, duurt het behoorlijk voordat het los komt.

Variërend van 15 tot 45 min.
Daarnaast staat ze 24/7 buiten en loopt daar ook uiteraard.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:23

michelle933 schreef:
Laura_ schreef:
Die 900 euro is het voor mij dubbel en dwars waard geweest. Ik heb haar er helaas niet volledig hoestvrij mee gekregen, maar het is ook lang niet zo erg als dat het geweest was. Het voorjaar was altijd echt af zien en longen uit d'r lijf hoesten. Nu blijft het bij sporadisch hoesten. Hoesten bij aandraven is wisselend. Periodes dat dat wel aanwezig is, periodes van niet

Maar er zijn ook vernevelaars die de helft goedkoper zijn. Wat maakt flexineb dan zo duur

Gemak en ook wat je er mee kan. De goedkope kunnen vaak enkel zoutoplossing en geen medicatie. Bovendien zijn die vaak met een slang oid en niet draadloos.

Ik wandel altijd met vernevelen dan komt alles veel beter los.

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:29

Wildgirl schreef:
hagelslag schreef:
Hoelang krijgt ze dan beweging?
En opzich is het mooi dat ze wel briest. Dan komt er wel iets uit.
Als het echt diep zit, duurt het behoorlijk voordat het los komt.

Variërend van 15 tot 45 min.
Daarnaast staat ze 24/7 buiten en loopt daar ook uiteraard.

Wanneer heeft ze de laatste ontworming gehad?

24/7 is sws goed.
Maar ook na het inhaleren lang genoeg rustig bewegen.
Soms komt bij de mijne pas na 1 uur wandelen klodders snot los

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:32

Begin april, een breed spectrum kuur. Kwam niets af(ik check de mest dan altijd). Ik ben heel secuur met ontwormen. Ik bemerkte wel dat ze gisteravond met vernevelen echt diep begon te ademen. Dieper dan de sessies daarvoor, wellicht is dat ook een signaal.
Ik wil zo graag dat dit helpt :o

Hieperdi
Berichten: 2542
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 09:43

Hagelslag welke vernevelaar gebruik jij als ik vragen mag. Ben wel benieuwd

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:14

Afbeelding

Vanmorgen na het vernevelen en halverwege het longeren *\o/* *\o/*

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:28

Wildgirl, dit heb ik altijd na het rijden, dan loopt de snot uit de neus. Ik vernevel al een jaar minstens 2x daags ook met medicatie. Hou er wel rekening mee dat een flexineb duur is in aanschaf maar dat de medicatiecups ook erg prijzig zijn en heel wisselend zijn hoe lang ze mee gaan, hier van 2 weken tot 3 maanden... In een jaar tijd 6 cups verbruikt... dus dat is ook ruim 400 Euro (en dan nu ook nog 100 Euro medicatie per week :( ) leuke hobby paarden.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:17

Sunny, I know maar als het echt helpt is het wat mij betreft wel de moeite waard. Ik hoop uiteindelijk uit te komen op een onderhoudsdosering van enkele malen per week. Hoe merk je dat de cup aan vervanging toe is?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 14:24

Dan is ie of verstopt, dus verneveld ie nog nauwelijks of helemaal niet meer, of hij loopt binnen een paar tellen leeg omdat er een gaatje in het membraan zit.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:55

sunny43 schreef:
Wildgirl, dit heb ik altijd na het rijden, dan loopt de snot uit de neus. Ik vernevel al een jaar minstens 2x daags ook met medicatie. Hou er wel rekening mee dat een flexineb duur is in aanschaf maar dat de medicatiecups ook erg prijzig zijn en heel wisselend zijn hoe lang ze mee gaan, hier van 2 weken tot 3 maanden... In een jaar tijd 6 cups verbruikt... dus dat is ook ruim 400 Euro (en dan nu ook nog 100 Euro medicatie per week :( ) leuke hobby paarden.

Mijn cups gaan tot nu toe altijd minimaal een half jaar mee. Heb er een van bijna 1 jaar oud die het nog steeds doet. Daar merk je wel aan dat die op aan het raken is.

Mijn ervaring is dat als ze vanaf t begin niet naar behoren werken, flexineb goed meedenkt

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:03

sunny43 schreef:
Wildgirl, dit heb ik altijd na het rijden, dan loopt de snot uit de neus. Ik vernevel al een jaar minstens 2x daags ook met medicatie. Hou er wel rekening mee dat een flexineb duur is in aanschaf maar dat de medicatiecups ook erg prijzig zijn en heel wisselend zijn hoe lang ze mee gaan, hier van 2 weken tot 3 maanden... In een jaar tijd 6 cups verbruikt... dus dat is ook ruim 400 Euro (en dan nu ook nog 100 Euro medicatie per week :( ) leuke hobby paarden.



Vandaar dat ik blij ben met de goedkopere versie, de mediware.
Ja ik ben direct stroom nodig.
Ja misschien niet zo perfect als de flexineb.
Maar ja, je kunt er volgens mijn dierenarts wel medicijnen mee inhaleren.
Omdat de deeltjes fijn genoeg kunnen.
Voor paarden die vaak medicijnen nodig zijn, zou ik wel eerder de flexineb nemen.

Hier gaat het tot dusver met alleen zoutoplossing goed.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:22

Het nadeel van zulke apparaten vind ik vooral dat je dus niet ermee kan wandelen/longeren. Ik merk dat daarmee veel meer loskomt dan met stilstaan en daarna werken.

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:07

Naja, ik poets mijn paard zodra ze staat te inhaleren.
Zet hooi klaar of ga poep scheppen.
Opzich is het misschien vervelend.
Maar ze is nogal baldadig vlak voordat er wat loskomt.
Dus ik ben blij dat ze geen flexineb op haar neus dan heeft.
En ik de aanvoer slang vrij los op het masker kan doen waardoor deze dan eventueel los schiet.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:25

Ieder zo zijn ding. Om die reden zou ik juist blij zijn met de flexineb, omdat je d'r veilig kunt parkeren. Met een snoer zou dar bij mij niet kunnen, dus dan moet ze echt stil en chill staan.

hagelslag
Berichten: 9025
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:25

Laura_ schreef:
Ieder zo zijn ding. Om die reden zou ik juist blij zijn met de flexineb, omdat je d'r veilig kunt parkeren. Met een snoer zou dar bij mij niet kunnen, dus dan moet ze echt stil en chill staan.



Juist met de snoer lukt het wel, als ze drukker word.
Dan "schiet" hij dus los bij het masker en ze maakt dus niet het hele Apparaat stuk.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:36

hagelslag schreef:
Naja, ik poets mijn paard zodra ze staat te inhaleren.
Zet hooi klaar of ga poep scheppen.
Opzich is het misschien vervelend.
Maar ze is nogal baldadig vlak voordat er wat loskomt.
Dus ik ben blij dat ze geen flexineb op haar neus dan heeft.
En ik de aanvoer slang vrij los op het masker kan doen waardoor deze dan eventueel los schiet.

Maar een flexineb gaat geen kant op en je kant dus niks lostrekken.

Ik ervaar echt een wereld van verschil in wandelen tijdens vernevelen tov stilzetten. Is hier echt veel minder effectief.