Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flexineb ervaringen

 
Profiel   

Ik geloof dat de flexineb nog geen eigen topic heeft. Vandaar dat ik er een gemaakt heb en we zo ervaringen kunnen uitwisselen.

Mijn paard heeft begin van de week de diagenose ernstige asthma gekregen na een bal spoeling en tracheaal aspiraat.

Conclussie niet geneesbaar maar kan wel verlicht worden door middel van vernevelen.

Ze hebben nu voor mij flixotide en atrovent besteld. Er was iets mis gegaan kan het dus pas dinsdag ophalen.

Ik heb vandaag een flexineb opgehaald en wil morgen starten met zoutoplossing. Dan is ze er ook al aan gewend als de medicatie binnen is.

Maar hoeveel gebruik ik?

Kortom kom maar op met alle tips en tricks.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:24 



 
Profiel   

Ik heb hem een tijd gebruikt. Ik deed zout oplossing in de grootste cub (met opzetstuk) en vernevelde dat. Alleen de gewone cub ging namelijk te snel.

Helaas vond mijn merrie het verschrikkelijk. Ik heb het een tijd lang geprobeerd. Aan 2 touwen, met sound dempend oornetje en met radio naast dr aan in de hoop dst ze iig het geluidje (wat echt minimaal is) zou accepteren. Maar er waren meer factoren die ze vervelend vond. Ik ben gestopt omdat het kopschuw worden mij niet waard was.
Even een kanttekening. Mijn merrie reageert ook echt enorm op een simpel kop thee of warm water in haar buurt en waarschijnlijk is het vernevelen, ondanks koud, teveel prikkels voor haar geeft waar ze niet mee kan omgaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:32 



 
Profiel   

Ik heb de flexineb veel gebruikt vorig jaar bij mijn paard met een bacteriële en schimmel infectie aan de luchtwegen. Nu gebruik ik hem nog 2x per jaar preventief met immuno-san.

Voor mijn paard heeft het echt heel goed gewerkt. Ik heb hem zowel op stal i rust gebruikt als dat ik met hem ging wandelen.

Afhankelijk van de dikte van medicatie en hoeveel geduld je paard er mee heeft kan je variëren in welke stand.

Zou om te laten wennen niet meteen te lang doen en dus bijvoorbeeld beginnen met 3 ml zoutoplossing en dit opbouwen.

Nu moet ik zeggen dat mijn paard het vanaf het begin prima vond.

Als je vragen hebt stel ze gerust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:52 



 
Profiel   

Heel verhaal zitten tikken, doe ik iets verkeerd, alles weg |o
Anyway.....de hele korte samenvatting, zie https://systemequine.com/pub/media/wysiwyg/pdf/flexineb_2020_medication_guide.pdf
in die link vind je zo ongeveer alles wat erin kan. Van zoutoplossing (Saline solution) tot medicijnen van de dierenarts. Hoeveelheid, vorm, wel/niet verdunnen met zout en zoja in welke verhouding, hoeveel je vernevelt, ect.

Ik vernevel zeker 5 keer per week, paard vindt het heerlijk. Meest zoutoplossing, enkele keer afgewisseld met balsamic air (verdund met zoutoplossing) of silvaplex. In het begin ook ventipulmin gehad maar dat had geen effect.

En als ik het goed heb (want zelf nooit gebruikt) moet je voor flixotide een apart opzetstuk hebben. Maar dat weet ik niet zeker.

Edit: die van ons vond het tot onze verbazing vanaf dag 1 prima. Geniet er zelfs van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 20:55 



 
Profiel   

Ik heb ook sinds enkele maanden een flexineb voor mijn paard met ernstige equine astma. Ook bij mijne geconstateerd na een BAL spoeling. Reguliere medicatie deed niks. Nu gebruik ik de Flexineb en dit helpt echt enorm goed. Ik gebruik alleen zoutoplossing erin op dit moment. Mijn paard accepteert hem goed. In de slechte periode tijdelijk 2 keer per dag gegaan, toen terug naar 1 keer per dag, nu nog 1 a 2 keer per week. Ik heb de astma nu onder controle, hij staat gewoon volledig dressuurmatig in het werk. Is totaal niet benauwd of snel buiten adem, heeft echt een monsterconditie. Enige nadeel nog is dat hij nog wel eens kucht bij het aandraven. Het liefste heb ik dat ook nog weg, maar misschien is dat teveel gevraad met de ernstige mate van astma die hij heeft. Maar hier dus een zeer tevreden gebruiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 21:39 



 
Profiel   

Hier ook gebruiker van de flexineb. Ik gebruik hem alleen met een zout oplossing en gebruik een cup waarmee ik hem dan 20 minuten kan stomen. Dit doe ik dan preventief voor het rijden. Na het stomen ga ik hem dan rijden zodat áls er zich wat slijm gevormd heeft, dit door het stomen soepel is geworden ( minder taai) en er in het werk er dan makkelijk uitgewerkt kan worden.

Pony accepteerde de flexineb vanaf de allereerste seconde. Geen enkel probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-21 21:43 



 
Profiel   

Wat een goed idee een eigen topic! Ik heb sinds gisteren de flexineb. Paard vond het geen enkel probleem, accepteerde het direct. Ik vernevel nu met silvaplex. Ik ben nog wel beetje zoekende in de standen, frequentie en tijd. Ga de eerste periode elke dag vernevelen met silvaplex totdat flesje leeg is en dan stap ik over op zoutoplossing denk ik.

Gisteren timer aangezet en normale medicatiecup gevuld met silvaplex, begreep dat dat 10 ml dan is. Duurde 20 min ongeveer. Vandaag ook weer verneveld met zelfde cup en zelfde stand, timer vergeten aan te zetten maar leek korter te duren dan 20 min. Morgen weer even timen. Kan het zijn dan de ene dag sneller gaat dan de andere dag of doe ik iets verkeerd?

Iemand een goed overzicht wanneer je welke stand gebruikt? Ben nog een beetje zoekende merk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 13:40 



 
Profiel   

Dan heb je de nieuwere E3. Ik heb nog de E2, en die heeft geen standen. Maar een sessie met zoutoplossing of silvaplex 10 ml duurt bij mij net geen 20 minuten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 13:47 



 
Profiel   

Ik heb ook de E2 sinds gisteren en ook maar 1 stand.

Vanmorgen voor het eerst geprobeerd. 5 ml zoutoplossing erin en proberen. Mevrouw stak zelf der neus erin en liet het gemakkelijk toe. Wel aan de onderkant lucht gat open gehouden.

Vanavond 10 ml zoutoplossing erin gedaan. En ze blijft zooo relaxed staan. Lijkt wel of ze er van geniet. Heb heel langzaam de onderkant dicht gedraaid. Je zag der ook echt diep inademen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 18:13 



 
Profiel   

Vandaag de nieuwe besteld met de paaskorting. Nog steeds een rib uit m’n lijf. Maar in de strijd tegen zooepidemicus gaan we het proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 18:20 



 
Profiel   

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: kunnen ze tegen een stootje? Zou in die 20-30 minuten graag de stal uitmesten maar m’n ruin is nergens voorzichtig mee. Beuk er waarschijnlijk lekker mee tegen de muur enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 18:41 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: kunnen ze tegen een stootje? Zou in die 20-30 minuten graag de stal uitmesten maar m’n ruin is nergens voorzichtig mee. Beuk er waarschijnlijk lekker mee tegen de muur enzo.


Ik heb onze pony op de poetsplaats tussen 2 touwen staan, zodat hij er niet mee tegen de palen of muur mee gaat slaan ;) ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:10 



 
Profiel   

Die mogelijkheid heb ik hier alleen in de andere stallengang. Maar dan heb ik er geen zicht op. En hij is er niet eentje die je even lekker alleen laat staan haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:20 



 
Profiel   

Ik zou dat niet riskeren. Die van mij doet dat dus ook met als resultaat een barst in de doorzichtige buis. Gelukkig maar oppervlakkig, maar toch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 19:33 



 
Profiel   

MyChoice schreef
Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: kunnen ze tegen een stootje? Zou in die 20-30 minuten graag de stal uitmesten maar m’n ruin is nergens voorzichtig mee. Beuk er waarschijnlijk lekker mee tegen de muur enzo.


Die van mij is ook niet voorzichtig en ik durf het niet aan.. die van mij schud heel erg (headshaker) en die schudde de medicatiecup los :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 20:27 



 
Profiel   

Hmm, toch maar de stalbaas vragen een haak aan de muur extra te maken haha. Bedankt voor jullie ervaringen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 20:48 



 
Profiel   

ik laat die van mij er ook niet mee alleen. Maar die zet ik sowieso nooit ergens neer waar ik er geen zicht op heb. Staat keurig netjes stil hoor, ook als hij niet vast staat, maar het is me allemaal te duur om onnodig risico te nemen. Tijdens het nevelen poets en zadel ik hem, dat gaat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-04-21 21:01 



 
Profiel   

Hoe maken jullie de cups schoon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 06:13 



 
Profiel   

als eerste het afsluitdingetje er weer op zodat er geen water kan komen waar dat niet moet. Dan 3 druppels dreft afwasmiddel (original) erin, aanvullen met gedemineraliseerd (demi)water, en dan ca 15 seconden schudden.
Dan leeggooien, en naspoelen met het demi water. ook even wat water van onderaf erdoorheen, zodat het membraampje goed schoon spoelt. Daarna weer vullen met demi water en een minuut of 5 laten staan.

Maar als ik het goed heb staat er op de fb pagina van flexineb.nl ook een instructie met filmpje. Zij doen het iets anders, en adviseren dacht ik water uit een flesje. Maar goed ik houd het bij de manier die mij toen is geadviseerd en m'n cups gaan superlang mee.
In elk geval geen kraanwater gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-21 07:32 



 
Profiel   

Wat leuk, ‘mijn’ Flexineb heeft een eigen topic Ik ben degene achter Flexineb Nederland, ik ben Bianca. Ik zal proberen het topic te volgen, maar ik ben niet altijd online

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 19:03 



 
Profiel   

Zal de L passen om een Groninger neus met omtrek 72 cm :’)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:46 



 
Profiel   

Handig een topic van de flexineb.

Wij hebben er een sinds afgelopen vrijdag. Onze pony accepteerde hem meteen en konden ook de opening onderin al dichtdoen. Heb een paar dagen balsamic air met zout verneveld. Nu begonnen met 10 ml silvaplex. Daarna maak ik de cup schoon en nog eens met 20 ml zout verneveld.

Tot nu toe komt er nog geen snot uit zijn neus. Wel net gestopt met 14 dagen Sputolysin waarbij er wel snot uit kwam dus weet niet of dan alles al eruit is.

Ik zit nog een beetje met de standen te worstelen, heb de nieuwe E3. Je hebt 3 standen. Op welke stand zetten jullie hem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 20:57 



 
Profiel   

Zoutoplossing en balsamic air verdund met zoutoplossing wordt de standaard cup geadviseerd. Ik gok dat het bij de e3 dan stand nr 2 is? 1 langzaam 2 standaard en 3 snel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 21:42 



 
Profiel   

Samantha89 schreef
Zoutoplossing en balsamic air verdund met zoutoplossing wordt de standaard cup geadviseerd. Ik gok dat het bij de e3 dan stand nr 2 is? 1 langzaam 2 standaard en 3 snel?


Oh werkt het zo. Je hebt bij de E3 dus geen verschillende kleuren cups nodig maar werkt dus alleen met de standen en dus altijd de grijze cup nemen. Dank je

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 07:21 



 
Profiel   

Nog even een vraag,

Als jullie alleen met zout vernevelen hoeveel ml doen jullie dan in de cup?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-21 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen