Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-23 12:52

Dat is toch niet normaal?!

De cup die ik nu in gebruik hebt, werkt tot nu toe gelukkig hoe ik het van ze gewend ben, dus ik hoop dat die weer een jaar ofzo meegaat!

Wel doe ik er alleen nacl 0,9 in. Ik heb nog 2 werkende cups. Ze gaan wel wat sneller leeg, maar die gebruik ik dus voor balsamic air etc.

Oliver2019
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 22:56

Hoi allemaal,
Even een vraagje. Beetje lang verhaal voor een duidelijke situatie schets. Ruim een jaar geleden werd er bij mijn paardje Oliver, 9 jaar, per toeval equine astma (ernstige vorm) gediagnosticeerd. Met een BOL onderzoek. Mijn paardje heeft nooit gehoest, ademt niet zwaar ook niet na arbeid (weet niet wat onder licht of zwaar valt, maar half uurtje draven en galloperen geen probleem). Hij heeft in de winter af en toe een groene klodder op de wand van zijn box en dat is dan echt wel beetje taai. Niet regelmatig af en toe.
Sinds de diagnose krijgt hij gestoomd hooi en staat hij in de winter op hennep. In de zomer 24/7 buiten, op een zandpaddock en 5-12 uur op het gras. Afgelopen winterseizoen was de "snotfrequentie" zeker minder.
Dierenarts was er vandaag voor een ander paard en heb gevraagd of ze ook even wilde luisteren naar de longen van Oliver: geen versnelde ademhaling of reutel, het adempatroon was licht afwijkend, maar niets zorgelijks. Soms (1x per maand?) heeft hij wat lichte, melkwitte neusvloeiing. Nu de laatste tijd met die droogte vond ik dat ook niet zo gek eigenlijk.
Dat andere paardje (met lichte astma) gaat nu via een flexinab behandeld worden en ik mag er voor Oliver ook gebruik van maken. De dierenarts adviseert voor hem gewoon de zoutoplossing te doen. Nu de vraag: kan ik dat ter ondersteuning bv 1x per week doen? Het blijft natuurlijk de spullen van een ander, dus ik wil het zo min mogelijk gebruiken. Maar wat zou ter onderhoudt zeg maar de minimale frequentie moeten zijn? Heeft iemand een onderbouwd advies of ervaringen hiermee?
Bedankt alvast!

hagelslag
Berichten: 9029
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 14:57

sunny43 schreef:
Zeker met losse cups, mijn cups gaan momenteel 3 weken mee, ik ben ondertussen al meer kwijt aan cups dan aan de hele flexineb.



Nee echt, das wel echt slecht.
Ik had de mediware.
En ik heb in een jaar tijd 2 kleine cups versleten en 1 grote(ander soort cup)
En er zaten toen 6 kleine en 5 grote bij aankoop bij.
Dus eigenlijk heb ik niet meer betaald dan dat "nodig" Was.
Vanavond komt er een eventuele koper voor het apparaat.
Ik ben hem nu toch niet meer nodig

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:05

Oliver2019 schreef:
Hoi allemaal,
Even een vraagje. Beetje lang verhaal voor een duidelijke situatie schets. Ruim een jaar geleden werd er bij mijn paardje Oliver, 9 jaar, per toeval equine astma (ernstige vorm) gediagnosticeerd. Met een BOL onderzoek. Mijn paardje heeft nooit gehoest, ademt niet zwaar ook niet na arbeid (weet niet wat onder licht of zwaar valt, maar half uurtje draven en galloperen geen probleem). Hij heeft in de winter af en toe een groene klodder op de wand van zijn box en dat is dan echt wel beetje taai. Niet regelmatig af en toe.
Sinds de diagnose krijgt hij gestoomd hooi en staat hij in de winter op hennep. In de zomer 24/7 buiten, op een zandpaddock en 5-12 uur op het gras. Afgelopen winterseizoen was de "snotfrequentie" zeker minder.
Dierenarts was er vandaag voor een ander paard en heb gevraagd of ze ook even wilde luisteren naar de longen van Oliver: geen versnelde ademhaling of reutel, het adempatroon was licht afwijkend, maar niets zorgelijks. Soms (1x per maand?) heeft hij wat lichte, melkwitte neusvloeiing. Nu de laatste tijd met die droogte vond ik dat ook niet zo gek eigenlijk.
Dat andere paardje (met lichte astma) gaat nu via een flexinab behandeld worden en ik mag er voor Oliver ook gebruik van maken. De dierenarts adviseert voor hem gewoon de zoutoplossing te doen. Nu de vraag: kan ik dat ter ondersteuning bv 1x per week doen? Het blijft natuurlijk de spullen van een ander, dus ik wil het zo min mogelijk gebruiken. Maar wat zou ter onderhoudt zeg maar de minimale frequentie moeten zijn? Heeft iemand een onderbouwd advies of ervaringen hiermee?
Bedankt alvast!

Groen snot lijkt mij eerder een infectie. Dan kan je evt beter met silvaplex vernevelen. 1 keer in de week heeft geen nut. Je kan beter eerst even een boost geven. 1 keer per dag afbouwend naar 2/3 x per week. De flexineb is niet alleen voor paarden met astma he, je kan het ook gebruiken ter preventie

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:39

Hoi allen,

Ik ben op zoek gegaan naar vernevelbare cortico's en ik kan kiezen uit vernevelbare budesonide en vernevelbare fluticason. Dat laatste helaas pas wel over 2 weken leverbaar.

Mijn da heeft alleen ervaring met de fluticason pufjes, niet de vernevelbare variant. Wie weet de concentratie (hoeveel mg/ml per hoeveel kg lichaamsgewicht) voor zowel budesonide en fluticason? En hoe vaak je dit moet vernevelen per dag? Of beter nog, wie weet een praktijk/kliniek die dit weet waar ik contact mee kan opnemen?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:58

Unleash schreef:
Hoi allen,

Ik ben op zoek gegaan naar vernevelbare cortico's en ik kan kiezen uit vernevelbare budesonide en vernevelbare fluticason. Dat laatste helaas pas wel over 2 weken leverbaar.

Mijn da heeft alleen ervaring met de fluticason pufjes, niet de vernevelbare variant. Wie weet de concentratie (hoeveel mg/ml per hoeveel kg lichaamsgewicht) voor zowel budesonide en fluticason? En hoe vaak je dit moet vernevelen per dag? Of beter nog, wie weet een praktijk/kliniek die dit weet waar ik contact mee kan opnemen?

Fluticason wordt steeds uitgesteld. Dat is eigenlijk niet leverbaar.
Kansloos dus. Over 2 weken zal er niks zijn.

Budesonide is 1800 ug 2x daags voor een paard van 600 kg.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 17:13

Werken pufjes niet voldoende? Door het te kort ga ik langzaam weer over op puffen indien verkrijgbaar. Heb nu ruim een jaar verneveld, godsvermogen gekost, niet het idee dat het echt meer deed dan puffen.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:00

Pufjes slaan voor mijn gevoel te gauw neer in de vernevelkamer en luchtpijp voordat het echt in de longen terecht komt.
Ik merk weinig effect van puffen helaas, dus ik zou heel graag als last resort nog vernevelen in de flexineb willen proberen.
Is dat qua kosten zo veel duurder als de pufjes? 1 puffer (250ug) kost 35 euro bij mij, en volgens mij kon ik daar 10 dagen tot 2 weken mee doen met 2x 6 pufjes per dag.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:02

Unleash schreef:
Pufjes slaan voor mijn gevoel te gauw neer in de vernevelkamer en luchtpijp voordat het echt in de longen terecht komt.
Ik merk weinig effect van puffen helaas, dus ik zou heel graag als last resort nog vernevelen in de flexineb willen proberen.
Is dat qua kosten zo veel duurder als de pufjes? 1 puffer (250ug) kost 35 euro bij mij, en volgens mij kon ik daar 10 dagen tot 2 weken mee doen met 2x 6 pufjes per dag.


Het is wel duurder ja.

Als ik 2x per dag puf doe ik 10 dagen rrmee voor 35 euro.

Budesonide dezelfde dosering voor hem doe ik 5/6 dagen ermee voor €44

Als ik 2x per dag de volle dosis zou doen.

Ik geef echter nu maar 1 ampul per dag dus dan doe ik er 20ndagen mee.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:09

Pfff dat zijn geen grappige prijzen meer!
Budesonide bestaat dat ook in pufjes of alleen in ampullen?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 18:12

Unleash schreef:
Pfff dat zijn geen grappige prijzen meer!
Budesonide bestaat dat ook in pufjes of alleen in ampullen?

Dan kom je weer op flixotide puffer die heb je denk ik al?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:06

Unleash schreef:
Hoi allen,

Ik ben op zoek gegaan naar vernevelbare cortico's en ik kan kiezen uit vernevelbare budesonide en vernevelbare fluticason. Dat laatste helaas pas wel over 2 weken leverbaar.

Mijn da heeft alleen ervaring met de fluticason pufjes, niet de vernevelbare variant. Wie weet de concentratie (hoeveel mg/ml per hoeveel kg lichaamsgewicht) voor zowel budesonide en fluticason? En hoe vaak je dit moet vernevelen per dag? Of beter nog, wie weet een praktijk/kliniek die dit weet waar ik contact mee kan opnemen?


Flixotide ampullen deed ik voor mijn pony van 240 kg 2x 1 ampul van 2 ml. Nu ben ik over op budesonide en dan doe ik 1 keer 2 ampullen per dag van 2 ml, hij mag van de kliniek Max. 4 ampullen per dag verdeeld over 2 momenten. Wel altijd nadat hij eerst 2,5 ml combivent heeft gehad overigens. Wij zijn bij kliniek Wolvega.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:50

Spenk schreef:
Unleash schreef:
Pufjes slaan voor mijn gevoel te gauw neer in de vernevelkamer en luchtpijp voordat het echt in de longen terecht komt.
Ik merk weinig effect van puffen helaas, dus ik zou heel graag als last resort nog vernevelen in de flexineb willen proberen.
Is dat qua kosten zo veel duurder als de pufjes? 1 puffer (250ug) kost 35 euro bij mij, en volgens mij kon ik daar 10 dagen tot 2 weken mee doen met 2x 6 pufjes per dag.


Het is wel duurder ja.

Als ik 2x per dag puf doe ik 10 dagen rrmee voor 35 euro.

Budesonide dezelfde dosering voor hem doe ik 5/6 dagen ermee voor €44.



Ja en dan de flexineb en ik de pech dat ik als ik extra zout vernevel maar 3 weken met een cup doe. Ik doe nu half half, 's ochtends vernevelen, 's avonds puffen, gaat voor als nog goed.


Ben gestopt met rekenen, denk dat ik dan heel verdrietig word.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:44

Ja dat is wel bizar.

Ik doe al sinds september met deze cup....

Maar had hiervoor wel 1 die na 1,5 maand stuk was na 30x gebruik met alleen zout.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 16:27

Iemand ervaring met sano-stress?

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 14:11

Wanneer is een cup volgens jullie ‘stuk’? Als direct doorloopt is het logisch natuurlijk, maar daar zit natuurlijk een groot grijs gebied tussen.. Ik zit met mijn cup nu namelijk wel op 120+ behandelingen. Ik heb niet direct het idee dat de cup slechter is geworden, maar pony knapt ook niet (meer) op. Dus misschien heeft het ook met de cup te maken dat die toch wel minder goed z’n werk doet? Welke stand gebruiken jullie met medicatie en zout?

Pony is sinds een aanpassing in z’n medicatie opvallend meer gaan hoesten. Hij stond op een 1 mg Budesonide op 8 ml (2 ampullen van 2 ml met 0.5 mg Budesonide plus 2 ml zoutoplossing) en staat inmiddels 9 dagen op 1 mg Budesonide op 4 ml (1 ampul van 2 ml met 1 mg Budesonide plus 2 ml zoutoplossing) en hoest sindsdien dus opvallend meer.
Voorafgaand aan deze verandering leek ‘ie iedere keer op te knappen (1 enkele kuch bij aandraven tijdens het mennen, aan de longe kuch vrij), maar viel ie na een paar dagen toch weer terug naar meer kuchen ondanks dat er geen aanpassingen waren in z’n medicatie dus dat leek ook niet goed genoeg door te zetten. Mogelijk dat deze aanpassing een trigger is om wel de luchtwegen goed te schonen of dat het juist averechts werkt. Morgen gaan we weer scopen, maar hoor graag ook andere ervaringen hoe lang jullie bezig waren met medicatie en/of jullie zulke ‘terugvallen’ ook herkennen of juist helemaal niet.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:30

Als die het niet meer doet.

Ik gooi ze pas weg als ze helemaal niks meer doen. Ik heb er wel 2 en die gaan wel sneller leeg. Die zijn ook al heel oud, dus wellicht zijn ze ook wel een beetje op, maar ik gebruik ze nog steeds.

Nu moet ik zeggen dat ik die bijvoorbeeld gebruik voor balsamic air. Als ik dure medicatie zou geven, zou ik mijn nieuwe gebruiken hoor, omdat ik denk dat ze t met die oude cups niet volledig goed benut.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 16:47

Of ze worden heel traag of het loopt er gewoon doorheen - = gaatje in het membraan. Heel traag merk je beperkt als je alleen weinig medicatie verneveld. Maar als je dagelijks 20 of 30 ml NaCl verneveld en dat duurt een eeuwigheid dan wil je wel een andere cup gaan gebruiken.

Ik snap niet wat je zegt Maaik: je schrijft 1 mg budesonide naar 1 mg budesonide??? De hoeveelheid NaCl maakt in principe geen verschil want die remmen de ontsteking niet, maken alleen evt. het slijm losser maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:00

Bedankt voor jullie reacties. Ik vernevel max. 10 ml zoutoplossing, de rest allemaal lagere dosissen. Zie inderdaad weinig verandering in hoe lang we bezig zijn en houdt het qua tijd wel redelijk bij. Dus kortom, dan kan ik deze dus nog wel even blijven gebruiken denk ik. Ik heb nog een nieuwe liggen, dus kan dat altijd nog proberen.

Ik zie dat ik een fout heb gemaakt in mijn formulering. De hoeveelheid budesonide is hetzelfde, alleen dus op minder vloeistof. Hiervoor had ik ampullen die o,5 mg per ampul bevatte op 2ml en nu 1 mg op 2 ml (dus niet 4 ml zoals ik hierboven zei). Dus krijgt ie wel dezelfde hoeveelheid budesonide binnen, alleen dan in minder ml. Zou dat een trigger kunnen zijn voor een andere reactie?

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:10

Dat lijkt me niet de werkzamestof is het hetzelfde.

Maar hoeveel geef je nu precies? Voor een paard is de dosering budesonide namelijk wel 1800ug 2x daags. 1800 ug is 1,8ml dus zeg maar 2 ampullen van 1mg per 2ml. En dat dan 2x daags.

Natuurlijk wordt er soms gekozen voor minder. Ik geef nu als onderhoud 1x daags 1 ampul maar voor echt problemen aanpakken en oplossen is bovenstaande wel de wetenschappelijk onderzochte dosering.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:18

Pony is maar 240 kilo dus die 1 mg komt dan wel overeen. Alleen zou ie dat dus wel 2 keer per dag mogen. Op advies van de kliniek moest ik eerst starten met 1 mg om te kijken wat de reactie was en indien nodig ophogen naar 1mg. De klachten en scopie waren niet zodanig dat volgens haar direct de maximale dosering de juiste keuze was. Met die 0,5 mg ampullen liet hij positieve resultaten zien, zeker in combinatie met verdere aanpassingen in het management. Alleen sinds de overgang naar de 1 mg ampul worden de klachten ineens erger. Overgaan naar 2 keer daags kan natuurlijk nog wel. Alleen daarvoor wil ik eerst even de scopie zien morgen.

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:21

Maar je geeft wel evenveel werkzame stof nog steeds? Want dan maakt het echt niet uit dat is echt hetzelfde.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:26

Ja ik zou nog steeds dezelfde hoeveelheid werkzame stof moeten toedienen. Dus naar mijn idee zou dat inderdaad ook niet uit moeten maken.
Maargoed feit is wel dat hij sindsdien dus qua klachten is verergerd en je natuurlijk graag achterhaald wat de trigger eventueel zou kunnen zijn. Vandaar de vraag naar ervaringen. :)

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 17:27

Wat zou kunnen de halverring van de Nacl? Want ik zie je dat niet doet?

Ik doe altijd 10ml vernevelen. Dus met 1 ampul van 2ml doe ik 8ml nacl.

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 19:08

Klopt. In principe doe ik altijd 1 op 1 in de cup bij alle medicatie. Eventuele extra Nacl doe ik altijd apart.
Nadat ie slechter werd heb ik dat wel weer aangevuld, maar wel als ‘aparte dosis’. Ik vul m iedere keer opnieuw tijdens het wandelen. Eerst 4 ml combivent, dan 7 ml Nacl, dan 4 ml budesonide en dan nog 1 ml Nacl om de overgebleven budesonide door te spoelen.
Ik werk met Nacl ampullen dus daarom 7 ml en niet 10. :Y)
En ‘s morgens heeft ‘ie 4 ml combivent gevolgd door 10 ml Nacl.