Flexineb ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 17:51

Spenk schreef:
Wat voor allergie neusspray geef jij? En dan in de flexineb.

Hier ook allergie maar mijne is nu juist stuk minder maar die begint vaak in mei en augustus stopt het dan ineens.



https://www.kruidvat.nl/kruidvat-anti-a ... /p/4371697
Deze 2 ml per keer en dan 2 x daags of zo als nu 3 x daags.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:00

En dan nog verdunnen met zoutoplossing? Of puur?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:16

Spenk schreef:
En dan nog verdunnen met zoutoplossing? Of puur?


Ik verdun het. Maar je hebt ook een minder sterke variant die doe ik puur 4 ml. Bovenkant kan je er met wat moeite af halen. En dan doe ik de inhoud in een medicatie potje om te bewaren en hier werkt het aardig goed. Maar je moet wel echtbij houden. 1 dag niet doen en de werking neemt al af

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:30

Ja ik geef norma cetirizine pillen. Maar misschien is dit ook wel wat.

Saaams

Berichten: 13265
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:38

Ik vind dat 2x daags wel een dingetje. Ik red dat echt niet. :+

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:44

Spenk schreef:
Ja ik geef norma cetirizine pillen. Maar misschien is dit ook wel wat.



Ja dat advies kreeg ik ook van Utrecht. 20 morgens 20 avonds. Maar helaas deed het bij eilis niks. En dit ben ik gewoon zelf gaan proberen. Ben rond de 100 per maand kwijt een neusspray. Best veel. Maar meestal maar korte periodes nodig. Ze heeft nu 10 dagen dex. Endan ga ik daarna nog 20 dagen door met neusspray en dan stop ik tot weer de kop op steekt.

Je kan het ook gewoon als neusspray geven overigens. Maar dan word die van mij lijp
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 05-08-22 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:46

koetjeboe schreef:
Spenk schreef:
Ja ik geef norma cetirizine pillen. Maar misschien is dit ook wel wat.



Ja dat advies kreeg ik ook van Utrecht. 20 morgens 20 avonds. Maar helaas deed het bij eilis niks. En dit ben ik gewoon zelf gaan proberen. Ben rond de 100 per maand kwijt een neusspray. Best veel. Maar meestal maar korte periodes nodig. Ze heeft nu 10 dagen dex. Endan ga ik daarna nog 20 dagen door met neusspray en dan stop ik tot weer de kop op steekt

Ja dat ben je ook wel kwijt met cetirizine...

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 18:51

Ja klopt en als helpt...het is alleen wat bewerkelijke als de cetirizine. Ben blij dat ze aan huis staan en die 4 ml is er zo door heen. Maar als ik ze op een stalling had gehad was geen doen geweest

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 20:45

Mijn paard kreeg begin juni klachten en nu sinds 2 weken niet meer kortademig en normale neusgaten.
Ze hoest nog heel soms een keer.
Ik vernevel nu alleen nog met zoutwater. Volgende week krijgt ze nog wel een controle bronchoscopie.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-22 22:12

Die van mij lijkt vooral op de warmte te reageren. Ze staat er gelijk veel fitter bij.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 08:09

Laura_ schreef:
Die van mij lijkt vooral op de warmte te reageren. Ze staat er gelijk veel fitter bij.


Nu het weer kouder is weer fitter bedoel je. Dat heeft eilis ook. Gelijk veel meer op adem

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 08:13

Is het dan niet een idee je paard de nachten en avonden buiten te laten? En overdag in een geïsoleerde stal. Dat doe ik ook een gaat heel goed. In de stal is het dan stuk koeler.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:01

koetjeboe schreef:
Laura_ schreef:
Die van mij lijkt vooral op de warmte te reageren. Ze staat er gelijk veel fitter bij.


Nu het weer kouder is weer fitter bedoel je. Dat heeft eilis ook. Gelijk veel meer op adem


Ja klopt!!

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:02

Spenk schreef:
Is het dan niet een idee je paard de nachten en avonden buiten te laten? En overdag in een geïsoleerde stal. Dat doe ik ook een gaat heel goed. In de stal is het dan stuk koeler.

Ze kan binnen en buiten gaan staan. Ze staat 24/7 buiten bij mij.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 11:44

koetjeboe schreef:
Hoe staan die van jullie er nu bij. Die van mij heeft vooral een allergie. Tot 2 weken terug ging het fantastisch. Hoeste heel sporadisch. Maar was mega fit. Snel op adem enz. 2 weken terug begon ze met hoesten tijdens het rijden. Dus gelijk weer gestart met vernevelen. Maar met de warme dagen die we net hebben gehad had ze het behoorlijk te verduren. Ademhaling van rond de 40 in rust neus gaten helemaal wagen wijd open.
Ben nu al weer 3 dagen 4 ml dexametason aan het vernevelen en ze krijgt weer allergie neusspray verneveld het lijkt nu weer iets rustiger te worden. Vorig jaar waren we rond deze tijd ook al aan het kloten. Begin sept heeft ze toen ook in Utrecht gestaan


Hier ook opeens een stuk minder….
En dat terwijl ik me net bedacht dat ze er op onze nieuwe woonplek minder last van heeft/ had.

Dus maar weer even trouw vernevelen…. Hopelijk weer wat meer lucht

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 15:36

Hoi allemaal,
Ik gebruik nu een jaar de flexineb na diagnose zware astma bij mijn kwpn merrie. Ik zoek mensen die ook een paard hebben die veel meer wilt dan die lichamelijk aan kan. Hoe hier mee om te gaan?


Tot nu toe geeft de flexineb verlichting (ncal) en de medicatie werkt beter als ik het vernevel. Nu ben ik alleen totaal mijn motivatie kwijt met haar. Elke keer is er wel wat.. Eerst zware peesblessure, die was herstelt maar daardoor waarschijnlijk astma ontstaan. Verhuist van stal waar ze de hele dag buiten kan staan. En waar we in een rustig gebied kunnen buitenrijden. Wedstrijdambities opgegeven.

Het hoesten is er vaker wel dan niet (maar nu alleen met rijden, op de wei en wandelen is geen probleem) en dat is lastig met haar de beweging geven die ze nodig heeft. Verschillende keren medicatie gehad om te vernevelen en dan gaat het wel even goed maar de rekeningen lopen wel erg op zo en op den duur is mijn spaarpot leeg.

Ze heeft een enorme looplust en doordat haar lichaam vaak niet meer kan gaat het in haar koppie niet lekker. Ze is ook erg sensibel. Buitenrijden is drama geworden en daar heb ik nu 2 keer gedrags training voor gekregen. Een rustig staprondje zit er (nog) niet in. Al 2 keer in de sloot geëindigd en ze is soms best gevaarlijk. Door een hoefzweer half jaar terug is het met de hoefsmid ook erg moeilijk en moet ze eigenlijk verdooft worden om veilig te kunnen bekappen bij haar achterhoeven. Komt door de pijn die ze heeft gehad met de hoefzweer.

Iemand nog tips hiervoor? Ik zie het nu echt niet meer zitten maar zou niet weten wat ik met haar verder moet. Ze is nog maar 10 jaar en denk ik te goed om in te slapen. Inzetten als fokmerrie lijkt mij ook geen goed plan met astma. En verkopen lijkt mij niet te gaan, want wie wilt er nu een paard met astma kopen..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 17:14

Galeo schreef:
Hoi allemaal,
Ik gebruik nu een jaar de flexineb na diagnose zware astma bij mijn kwpn merrie. Ik zoek mensen die ook een paard hebben die veel meer wilt dan die lichamelijk aan kan. Hoe hier mee om te gaan?


Tot nu toe geeft de flexineb verlichting (ncal) en de medicatie werkt beter als ik het vernevel. Nu ben ik alleen totaal mijn motivatie kwijt met haar. Elke keer is er wel wat.. Eerst zware peesblessure, die was herstelt maar daardoor waarschijnlijk astma ontstaan. Verhuist van stal waar ze de hele dag buiten kan staan. En waar we in een rustig gebied kunnen buitenrijden. Wedstrijdambities opgegeven.

Het hoesten is er vaker wel dan niet (maar nu alleen met rijden, op de wei en wandelen is geen probleem) en dat is lastig met haar de beweging geven die ze nodig heeft. Verschillende keren medicatie gehad om te vernevelen en dan gaat het wel even goed maar de rekeningen lopen wel erg op zo en op den duur is mijn spaarpot leeg.

Ze heeft een enorme looplust en doordat haar lichaam vaak niet meer kan gaat het in haar koppie niet lekker. Ze is ook erg sensibel. Buitenrijden is drama geworden en daar heb ik nu 2 keer gedrags training voor gekregen. Een rustig staprondje zit er (nog) niet in. Al 2 keer in de sloot geëindigd en ze is soms best gevaarlijk. Door een hoefzweer half jaar terug is het met de hoefsmid ook erg moeilijk en moet ze eigenlijk verdooft worden om veilig te kunnen bekappen bij haar achterhoeven. Komt door de pijn die ze heeft gehad met de hoefzweer.

Iemand nog tips hiervoor? Ik zie het nu echt niet meer zitten maar zou niet weten wat ik met haar verder moet. Ze is nog maar 10 jaar en denk ik te goed om in te slapen. Inzetten als fokmerrie lijkt mij ook geen goed plan met astma. En verkopen lijkt mij niet te gaan, want wie wilt er nu een paard met astma kopen..


Ja dit is onwijs lastig... Ik las laatst iemand die haar wedstrijdpaard ook met pensioen heeft gedaan. Zij zei: ze is dan wel niet kreupel of iets zichtbaars maar niet goed kunnen ademen is net zo goed een bemerking voor de sport. En daar ben ik het wel mee eens, als je paard vaker wel dan niet hoest en nog steeds niet goed is zou ik hem met pensioen doen. Als je dat niet kan/wil betalen zou ik eerder kiezen voor inslapen dan weggeven als weidemaatje/therapiepaard omdat juist paarden met onzichtbare gebreken zo gruwelijk misbruikt kunnen worden. Maar dat is mijn mening, wie weet sta je er zelf anders in. Ik snap wel heel goed dat je er klaar mee bent en er geen heil meer in ziet, op dat punt heb ik ook gestaan (en toen holistisch behandeld, wie weet is dat nog wat om te proberen voor je).

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:14

Spenk schreef:
Is het dan niet een idee je paard de nachten en avonden buiten te laten? En overdag in een geïsoleerde stal. Dat doe ik ook een gaat heel goed. In de stal is het dan stuk koeler.


Ze kan niet op stal. Altijd buiten gestaan. Heeft ze giga stress van.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:46

Oei dat is lastig! Met dat warme weer overdag buiten zou mijne niet trekken... Die zet ik echt bewust binnen.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:39

Mijne is wel echt beter als hij goed in conditie wordt gehouden, eens een paar weken vrij merk ik direct aan hem. Wij doen dus wel echt nog gewoon alles en trainen ook. Dressuurmatig en voor de wagen, working equitation en lekkere buitenritten. Op goede dagen gewoon vol gas, komende week met de mega temperaturen uiteraard aangepast, maar eigenlijk gewoon zoals een normaal paard.
Zou ik hem op pension zetten zou het snel achteruit gaan denk ik

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 12:50

De mijne is totaal niet op conditie. Ik denk ook dat als zij op conditie is, het een stuk makkelijker wordt voor haar. Zijn we wel mee bezig, maar vind het met deze temperaturen van komende week dan toch wel lastig wat ik van haar kan vragen.

Wel weer de bevestiging dat m'n gevoel qua conditie waar is en ik echt moet gaan doorzetten.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 13:27

Ik ben sindskort ook aan het op bouwen. Vooral longeren/grondwerk en buiten stukken stappen.
Vooraf vernevel ik dan met de flexineb.
Sinds een paar dagen draaf ik ook korte stukjes en ze hoest niet. Ik pas mij aan of rij in de ochtend/avond met de hitte.
Mijn bedoeling is wel om weer lange afstanden te kunnen rijden en misschien ook weer endurance.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 14:31

In het begin gewoon stappen, stappen, stappen, stappen. Beginnen aan de hand en later ook onder het zadel. Komende week natuurlijk inderdaad niet de meest ideale temperaturen om met zoiets te beginnen, maar eens dat de conditie begint te komen wordt het steeds makkelijker en kan je ook stukjes draf en galop meepakken. Mijne train ik echt 98% van de tijd zoals een normaal paard eigenlijk. Eens de conditie er is is het vooral een kwestie van volhouden en vooral niet teveel vakantie geven.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-22 16:53

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik mij echt pas heb voorgenomen om na m'n vakantie er echt mee te beginnen. Dan heb ik de hele winter de tijd. Nu met die warmte en twee weken daarna vakantie schiet ook niet op inderdaad. Wij hebben ook echt veel pech gehad met blessures. En als ze op conditie zijn en ze zijn eems een week vrij, dan pak je ze ook weer makkelijker op inderdaad.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Flexineb ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 18:08

Nee eilis is juist top op conditie rij normaal zo ritten van 20+ km op redelijk tempo. Maar dat gaat echt niet als ze zo benauwd is. De dex slaat wel goed aan merk dat gelijk met rijden. Dan wilt ze in eens weer lopen