Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 18 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 46  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flexineb ervaringen

 
Profiel   

zijn er mensen die hogere zout concentraties vernevelen dan de 0,9%? En waarom? En met welk resultaat? En hoe vaak/hoe veel?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 18:27 



 
Profiel   

ElSea schreef
Galeo schreef
Hoi allemaal,
Ik gebruik nu een jaar de flexineb na diagnose zware astma bij mijn kwpn merrie. Ik zoek mensen die ook een paard hebben die veel meer wilt dan die lichamelijk aan kan. Hoe hier mee om te gaan?


Tot nu toe geeft de flexineb verlichting (ncal) en de medicatie werkt beter als ik het vernevel. Nu ben ik alleen totaal mijn motivatie kwijt met haar. Elke keer is er wel wat.. Eerst zware peesblessure, die was herstelt maar daardoor waarschijnlijk astma ontstaan. Verhuist van stal waar ze de hele dag buiten kan staan. En waar we in een rustig gebied kunnen buitenrijden. Wedstrijdambities opgegeven.

Het hoesten is er vaker wel dan niet (maar nu alleen met rijden, op de wei en wandelen is geen probleem) en dat is lastig met haar de beweging geven die ze nodig heeft. Verschillende keren medicatie gehad om te vernevelen en dan gaat het wel even goed maar de rekeningen lopen wel erg op zo en op den duur is mijn spaarpot leeg.

Ze heeft een enorme looplust en doordat haar lichaam vaak niet meer kan gaat het in haar koppie niet lekker. Ze is ook erg sensibel. Buitenrijden is drama geworden en daar heb ik nu 2 keer gedrags training voor gekregen. Een rustig staprondje zit er (nog) niet in. Al 2 keer in de sloot geƫindigd en ze is soms best gevaarlijk. Door een hoefzweer half jaar terug is het met de hoefsmid ook erg moeilijk en moet ze eigenlijk verdooft worden om veilig te kunnen bekappen bij haar achterhoeven. Komt door de pijn die ze heeft gehad met de hoefzweer.

Iemand nog tips hiervoor? Ik zie het nu echt niet meer zitten maar zou niet weten wat ik met haar verder moet. Ze is nog maar 10 jaar en denk ik te goed om in te slapen. Inzetten als fokmerrie lijkt mij ook geen goed plan met astma. En verkopen lijkt mij niet te gaan, want wie wilt er nu een paard met astma kopen..


Ja dit is onwijs lastig... Ik las laatst iemand die haar wedstrijdpaard ook met pensioen heeft gedaan. Zij zei: ze is dan wel niet kreupel of iets zichtbaars maar niet goed kunnen ademen is net zo goed een bemerking voor de sport. En daar ben ik het wel mee eens, als je paard vaker wel dan niet hoest en nog steeds niet goed is zou ik hem met pensioen doen. Als je dat niet kan/wil betalen zou ik eerder kiezen voor inslapen dan weggeven als weidemaatje/therapiepaard omdat juist paarden met onzichtbare gebreken zo gruwelijk misbruikt kunnen worden. Maar dat is mijn mening, wie weet sta je er zelf anders in. Ik snap wel heel goed dat je er klaar mee bent en er geen heil meer in ziet, op dat punt heb ik ook gestaan (en toen holistisch behandeld, wie weet is dat nog wat om te proberen voor je).

Bedankt voor je reactie. Weggeven zie ik idd niet zitten. Ik ben bang dat er dan toch gereden mee gaat worden en ze uiteindelijk elke keer doorverkocht word oid. Ik ga denk ik nog 1 keer proberen haar op een zo goed mogelijke conditie te krijgen en kijken hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 18:38 



 
Profiel   

sunny43 schreef
zijn er mensen die hogere zout concentraties vernevelen dan de 0,9%? En waarom? En met welk resultaat? En hoe vaak/hoe veel?


Ja ik 7% zout. Proeft als zee water zo zout. Het lost meer slijm op is mijn ervaring. (Mensen krijgen dit ook voorgeschreven onder de naam nebusal)
Ik vernevel het een uur lang

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-22 20:20 



 
Profiel   

koetjeboe schreef
sunny43 schreef
zijn er mensen die hogere zout concentraties vernevelen dan de 0,9%? En waarom? En met welk resultaat? En hoe vaak/hoe veel?


Ja ik 7% zout. Proeft als zee water zo zout. Het lost meer slijm op is mijn ervaring. (Mensen krijgen dit ook voorgeschreven onder de naam nebusal)
Ik vernevel het een uur lang



Zie je ook slijm loskomen? Ik nu 2 dagen half uur met 3% verneveld, daarna half uur rijden - stap draf galop - maar komt verder niets los. Sinds januari bezig maar telkens als ik denk aan afbouwen medicatie hoest ie weer een paar keer. Mijn nieuwste aanpak, sinds 2 dagen, half uur vernevelen, dan rijden. 'sAvonds pufjes. (vorige aanpak, 's ochtends paar pufjes, 's avonds vernevelen met medicatie, maar het weer helpt ook niet)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 11:36 



 
Profiel   

Gebruik je ook nog wat anders? Ik merk bij mijne met alleen zoutoplossing komt er niks los maar als ik 15 ml zout doe en ik doe er nog 5 ml balsamic air door dan dus wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 11:42 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Zie je ook slijm loskomen? Ik nu 2 dagen half uur met 3% verneveld, daarna half uur rijden - stap draf galop - maar komt verder niets los. Sinds januari bezig maar telkens als ik denk aan afbouwen medicatie hoest ie weer een paar keer. Mijn nieuwste aanpak, sinds 2 dagen, half uur vernevelen, dan rijden. 'sAvonds pufjes. (vorige aanpak, 's ochtends paar pufjes, 's avonds vernevelen met medicatie, maar het weer helpt ook niet)



Is 1 x per dag puffen niet te weinig. Ik moest toen 2 x daags doen. Ik zie bij die van mij geen slijm. Maar wel een heel waterige troebele vloeistof uit de neus komen. Ik vermoed dat slijm oplost door her zout

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:12 



 
Profiel   

Bij mijn paard helpt het ook om na het vernevelen te gaan grazen. Omdat hij z'n hoofd naar beneden steekt en ook af en toe briest loopt (liep) het dan echt goed door. Misschien nog een tip voor iemand hier :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:16 



 
Profiel   

ElSea schreef
Bij mijn paard helpt het ook om na het vernevelen te gaan grazen. Omdat hij z'n hoofd naar beneden steekt en ook af en toe briest loopt (liep) het dan echt goed door. Misschien nog een tip voor iemand hier :)


Ja die tip kreeg ik idd ook
Er na gaan rijden met hoofd goed laag

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:11 



 
Profiel   

Of gewoon een buitenrit maken van een uur.
Een half uur bewegen na inhaleren is eigentlijk net te weinig.
Als je langer rustig beweegt zal het beter los komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:12 



 
Profiel   

koetjeboe schreef
sunny43 schreef
Zie je ook slijm loskomen? Ik nu 2 dagen half uur met 3% verneveld, daarna half uur rijden - stap draf galop - maar komt verder niets los. Sinds januari bezig maar telkens als ik denk aan afbouwen medicatie hoest ie weer een paar keer. Mijn nieuwste aanpak, sinds 2 dagen, half uur vernevelen, dan rijden. 'sAvonds pufjes. (vorige aanpak, 's ochtends paar pufjes, 's avonds vernevelen met medicatie, maar het weer helpt ook niet)



Is 1 x per dag puffen niet te weinig. Ik moest toen 2 x daags doen. Ik zie bij die van mij geen slijm. Maar wel een heel waterige troebele vloeistof uit de neus komen. Ik vermoed dat slijm oplost door her zout



Ik heb toen ie het heel zwaar had, een aantal maanden 2x daags gepuft. Had uiteindelijk afgebouwd naar 1x daags 2 pufjes flixotide - ging goed toen gestopt en alleen NaCl vernevelen, na 3 dagen ging het weer mis. Nu al weer een tijd twee maal daags en dus 2 dagen geleden bedacht om de 2 pufjes die ik 's ochtends geef en de flixotide die ik vernevel 's avonds (ook circa 2 puftjes qua medicatie) samen te voegen naar 5 pufs in de avond en te kijken hoe dat nu uitwerkt. Hier ook regelmatig een waterige vloeistof uit de neus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:36 



 
Profiel   

koetjeboe schreef
ElSea schreef
Bij mijn paard helpt het ook om na het vernevelen te gaan grazen. Omdat hij z'n hoofd naar beneden steekt en ook af en toe briest loopt (liep) het dan echt goed door. Misschien nog een tip voor iemand hier :)


Ja die tip kreeg ik idd ook
Er na gaan rijden met hoofd goed laag


Tja rijden met het hoofd goed om laag is een doel maar... paard werkt daar nog niet aan mee... in progress

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 17:36 



 
Profiel   

Ik doe met rijden sowieso altijd losstappen aan de lange teugel maar ik ga niet bewust een half uur/uur met het hoofd heel laag rijden dan creeer ik weer andere problemen dan de longen :D

Maar ik merk dat rijden uberhaupt al helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:09 



 
Profiel   

Ik merk dat mijne veel rustiger staat met vernevelen als ik balsamic air gebruik ( met gedeelte zout) dan alleen met zout. Herkennen jullie dit ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:32 



 
Profiel   

judithM schreef
Ik merk dat mijne veel rustiger staat met vernevelen als ik balsamic air gebruik ( met gedeelte zout) dan alleen met zout. Herkennen jullie dit ook?


Nope, de mijne heeft een gruwelijke hekel aan balsamic air, vind hij echt heel vervelend/vies

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:37 



 
Profiel   

judithM schreef
Ik merk dat mijne veel rustiger staat met vernevelen als ik balsamic air gebruik ( met gedeelte zout) dan alleen met zout. Herkennen jullie dit ook?


Die van mij heeft dat ook. Hij ademt veel dieper dan ook in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:38 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ik doe met rijden sowieso altijd losstappen aan de lange teugel maar ik ga niet bewust een half uur/uur met het hoofd heel laag rijden dan creeer ik weer andere problemen dan de longen :D

Maar ik merk dat rijden uberhaupt al helpt.


Ik merk met het rijden gelukkig niets meer en ga dus gerust een uur of 1,5 uur op buitenrit op een redelijk tempo (8 - 9 km/ uur). Maar heb wel het idee wat er nog iets zit omdat ik alles wat mogelijk is heb aangepast en zodra ik de medicatie iets verder afbouw ik of weer kuchjes hoor of weer een slijmpropie zie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 18:40 



 
Profiel   

judithM schreef
Ik merk dat mijne veel rustiger staat met vernevelen als ik balsamic air gebruik ( met gedeelte zout) dan alleen met zout. Herkennen jullie dit ook?

Ja! Mijne valt dan in slaap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 22:18 



 
Profiel   

Die van mij heeft ook een hekel aan balsamic air. Als ik het gebruik moet ik het sowieso al meer verdunnen dan de 50:50, maar dan nog is hij er niet blij mee. Myconal gaat beter, dat is iets minder "scherp". Met alleen zout, of silvaplex, gaat hij wel in de relaxmodus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 07:26 



 
Profiel   

Gek hoeveel verschil daar dan inzit! Ik verdun gewoon 1 op 1 en hij valt na een paar teugen ademhalen dan al in slaap zo ongeveer. Voetje op rust oogjes dicht. Heerlijk vindt die de balsamic air _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 09:00 



 
Profiel   

Die van mij vind dat menthol achtige ook niet echt prettig. Wel in de mond, maar niet door de neus ;)

Even een andere vraag, ik heb 3 weken geleden een nieuwe medicatiecup in gebruik genomen, echter is deze niet heel snel. Daarnaast als ik vernevel op stand 3, alleen zoutoplossing, begint het lampje bij de 3 te knipperen en komt er geen nieuwe toevoer.
Ik zet de stand dan gelijk naar 1 of 2, maar daar doet die het ook.
Batterij zit vol genoeg, iemand idee wat het kan zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 12:55 



 
Profiel   

Ik zou contact opnemen met flexineb. Ik hen ook eens een nieuwe cup gehad die echt heel traag was. Is netjes opgelost.

Ik hoor de laatste tijd alleen echt met regelmaat klachten over die cups. Kwalitatief zijn ze toch minder heb ik het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-22 13:56 



 
Profiel   

Overleg met dierenarts over hogere NaCl concentratie, hij raadt het af vanwege "uitdroging longvlies" - bij mensen in principe ook alleen onder begeleiding van arts.

Vandaag weer heel warm, komt allemaal groen uit zijn neus, maar lijkt wel onverteerd groenvoer? Had de laatste 2 dagen alleen gepuft en niet verneveld omdat de beweging na vernevelen nauwelijks haalbaar is met deze temperaturen. LIep er vandaag echt allemaal gif groene snot uit 1 neusgat. 2 pufjes gegeven en daarna half uur / 20 ml NaCl 0,9 verneveld op laagste stand. In de eerste vijf minuten kwam er allemaal licht witte drap uit, gewoon door het mondfilter. Daarna werd het rustiger... toen nog 5 minuten gewandeld en 3 minuten gedraafd en nu maar weer zien. Wordt zo onzeker want helemaal anders dan eerder. HIj ademt niet zwaar, lijkt ook niet benauwd maar wel veel dun slijm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 13:49 



 
Profiel   

Kliniek geweest, de combinatie van slijm, proesten en eten gaf een verkeerde aansturing van het strottenhoofdklepje waardoor het eten er langs de neus uit kwam zo af en toe. Nu andere medicatie voor de flexineb en 15 - 20 ml NaCl vernevelen dagelijks

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 17:38 



 
Profiel   

Galeo schreef
Hoi allemaal,
Ik gebruik nu een jaar de flexineb na diagnose zware astma bij mijn kwpn merrie. Ik zoek mensen die ook een paard hebben die veel meer wilt dan die lichamelijk aan kan. Hoe hier mee om te gaan?


Tot nu toe geeft de flexineb verlichting (ncal) en de medicatie werkt beter als ik het vernevel. Nu ben ik alleen totaal mijn motivatie kwijt met haar. Elke keer is er wel wat.. Eerst zware peesblessure, die was herstelt maar daardoor waarschijnlijk astma ontstaan. Verhuist van stal waar ze de hele dag buiten kan staan. En waar we in een rustig gebied kunnen buitenrijden. Wedstrijdambities opgegeven.

Het hoesten is er vaker wel dan niet (maar nu alleen met rijden, op de wei en wandelen is geen probleem) en dat is lastig met haar de beweging geven die ze nodig heeft. Verschillende keren medicatie gehad om te vernevelen en dan gaat het wel even goed maar de rekeningen lopen wel erg op zo en op den duur is mijn spaarpot leeg.

Ze heeft een enorme looplust en doordat haar lichaam vaak niet meer kan gaat het in haar koppie niet lekker. Ze is ook erg sensibel. Buitenrijden is drama geworden en daar heb ik nu 2 keer gedrags training voor gekregen. Een rustig staprondje zit er (nog) niet in. Al 2 keer in de sloot geƫindigd en ze is soms best gevaarlijk. Door een hoefzweer half jaar terug is het met de hoefsmid ook erg moeilijk en moet ze eigenlijk verdooft worden om veilig te kunnen bekappen bij haar achterhoeven. Komt door de pijn die ze heeft gehad met de hoefzweer.

Iemand nog tips hiervoor? Ik zie het nu echt niet meer zitten maar zou niet weten wat ik met haar verder moet. Ze is nog maar 10 jaar en denk ik te goed om in te slapen. Inzetten als fokmerrie lijkt mij ook geen goed plan met astma. En verkopen lijkt mij niet te gaan, want wie wilt er nu een paard met astma kopen..


Wat ik meteen denk bij jouw verhaal is laat haar is testen op kpu. Mijn paard heeft ook een hele behandeling gehad voor astma met de flexineb en 3 verschillende medicijnen. Hij mocht niet meer op stro en moest geweekt hooi. Op stal had hij af en toe erg veel spanning en als je hem dan buiten zette ging hij recht omhoog en maaien met zijn voorbenen, hij is 1,76m.. ook had hij alopecia areata, zijn hele lijf vol kale plekjes. Ik ben gestart met een behandeling voor kpu, ondertussen staat hij weer op stro, wordt zijn hooi alleen nat gespoten ipv geweekt. Na het startte met de kpu Forte is hij niet meer omhoog gegaan en eigenlijk geen spanning meer op stal, zijn haar is grotendeels aangegroeid. Twee keer gestopt met de kpu forte en dan merk ik het wel aan zijn ademhaling dus snel weer begonnen. Degene die zijn voerschema en behandeling heeft voor geschreven heeft hem ook 1 craniosacraal behandeling gegeven, werd hij ook erg relaxed van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 14:21 



 
Profiel   

vandaag voor het eerst paard van stalgenootje in mijn flexineb gehad. Met 0.9 nacl.

Deze begon continue heel droog te kuchen/hoesten.

Iemand enig idee hoe dat kan?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-22 20:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 18 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 46  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen