Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 37 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 46  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Flexineb ervaringen

 
Profiel   

De klinieken hier in de omgeving hebben het sowieso niet zelf :) komt via de humane apotheek en die hebben zware tekorten dus humaan gaat dan voor. Begrijp ik ook wel weer.

Maar hier is alles zwaar experimenteel :D . Flixotide, budesonide en Dexamethason zijn allemaal getest bij paarden voor astma waarbij dus Flixotide het beste werk dan budesonide en dexamethason dus niet goed.

Maar bij headshakers door pollenallergie is het experimenteel. Dus voor ons is sowieso kijken wat goed werkt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:30 



 
Profiel   

Spenk schreef
De klinieken hier in de omgeving hebben het sowieso niet zelf :) komt via de humane apotheek en die hebben zware tekorten dus humaan gaat dan voor. Begrijp ik ook wel weer.

Maar hier is alles zwaar experimenteel :D . Flixotide, budesonide en Dexamethason zijn allemaal getest bij paarden voor astma waarbij dus Flixotide het beste werk dan budesonide en dexamethason dus niet goed.

Maar bij headshakers door pollenallergie is het experimenteel. Dus voor ons is sowieso kijken wat goed werkt.

Oh dus het zijn eigenlijk mensenlijke medicatie?? Is er dan geen officeel paardenmiddel op de markt tegen astma?
Weer wat geleerd :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:41 



 
Profiel   

De enige corticosteroïden die voor paarden officieel geregistreerd is is ciclesonide. Dat zit in de equihaler van Bohringer. De rest is inderdaad humane medicatie.

https://openjournals.ugent.be/vdt/artic ... 9544/view/

Dit is wel een fijn artikel dat het één en ander uitlegd over de middelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:54 



 
Profiel   

Spenk schreef
Flixotide heeft wetenschappelijke het beste resultaat bij astma bij paarden. Daarna komt budesonide en van dexamethason is de werking niet aangetoond.


Daar zijn de twee internisten waar ik contact mee heb het niet mee eens, die zien de beste werking met Budesonide. Ik probeer nu- na een 6 weekse budesonide kuur een combi... 's ochtends vernevel ik budesonide - 's avonds puf ik flixotide (omdat ik die nu alleen nog in puffer kan krijgen - maar dat blijkt ook al ingewikkeld volgens de apotheek, en de laatste puffers hebben griekse tekst dus zullen wel uit griekeland komen...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:08 



 
Profiel   

Maaik schreef
Spenk schreef
Nee flixotide is er ook om te vernevelen. Alleen niet leverbaar momenteel.


Hier wel. Ik heb afgelopen vrijdag nog voor 28 behandelingen flixotide meegekregen. Dus wellicht even rondvragen bij klinieken, wellicht is er iets mogelijk.


En waar is hier? Hier in de kliniek ook geen budesonide meer maar in Belgie nu besteld... het wordt steeds moeilijker

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:10 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Spenk schreef
Flixotide heeft wetenschappelijke het beste resultaat bij astma bij paarden. Daarna komt budesonide en van dexamethason is de werking niet aangetoond.


Daar zijn de twee internisten waar ik contact mee heb het niet mee eens, die zien de beste werking met Budesonide. Ik probeer nu- na een 6 weekse budesonide kuur een combi... 's ochtends vernevel ik budesonide - 's avonds puf ik flixotide (omdat ik die nu alleen nog in puffer kan krijgen - maar dat blijkt ook al ingewikkeld volgens de apotheek, en de laatste puffers hebben griekse tekst dus zullen wel uit griekeland komen...)

Op welke onderzoeken baseren zij dat :) ?

Mijn dierenarts heeft dit van de onderzoeken die voor haar bekend zijn en van wat ik heb kunnen vinden als wetenschappelijke onderzoeken die onderbouwen dit.

Niet als betweterig overigens hoor :D maar ik vind het super interessant! En voor veel dierenartsen is dit ook geen dagelijkse kost dus die leren ook graag bij.

De wetenschap staat natuurlijk niet stil en inzichtigen veranderen steeds. Nu is het waar ik het voor heb sowieso al anders. Mijn paard hoest niet die proest en doet headshaken daar is sowieso nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek/bewijs naar wat dan werkt bij cortico's

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:17 



 
Profiel   

Spenk heb jij wel eens van cynthia verbaarschot gehoord? Zij schijnt daar pro in te zijn wat betreft headshakers. Werkt wel op holitische basis. Zij komt volgende week naar mij toe als AANVULLING op mijn paard zijn klachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:25 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Maaik schreef

Hier wel. Ik heb afgelopen vrijdag nog voor 28 behandelingen flixotide meegekregen. Dus wellicht even rondvragen bij klinieken, wellicht is er iets mogelijk.


En waar is hier? Hier in de kliniek ook geen budesonide meer maar in Belgie nu besteld... het wordt steeds moeilijker


Kliniek Wolvega heb ik het vandaan. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 23:05 



 
Profiel   

Zijn er nog mensen die ook hebben dat er geen neusuitvloeing is maar wel slijm in ee mond loskomt/wordt opgehoest? Vooral met beweging komt dit los en je ziet hem dan ook het slijm weg slikken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 11:51 



 
Profiel   

Ik vermoed dat die van mij het meeste doorklikt. Vrijwel nooit neusuitvloeiing. Tijdens t rijden hoor ij d'r soms ook echt klikken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-23 14:09 



 
Profiel   

Inmiddels 6 dagen bezig. Helaas nog geen verbetering. Nog steeds hoesten bij het aandraven -O- wellicht wil te snel. Maar hoelang duurde het bij jullie voordat jullie vooruitgang zagen? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:31 



 
Profiel   

Naar mijn ervaring los je hoesten ook niet op met zoutoplossing en of immunosan...

Het ging hier pas weg na een kuur corticosteroïden. En dan kun je onderhouden met de flexineb maar echt genezen met alleen zoutoplossing? Nee dat heb ik niet meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:42 



 
Profiel   

Spenk schreef
Naar mijn ervaring los je hoesten ook niet op met zoutoplossing en of immunosan...

Het ging hier pas weg na een kuur corticosteroïden. En dan kun je onderhouden met de flexineb maar echt genezen met alleen zoutoplossing? Nee dat heb ik niet meegemaakt.

Ok thnkx! Geef t nog wel een kans hoor en anders ga ik volgende week even bronchoscopie laten maken .

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 13:55 



 
Profiel   

Ik ben twee maanden bezig geweest met corticosteroïden en pas in de laatste twee weken daarvan zag ik verbetering. Toen weer een scopie laten maken en bleek inderdaad heel veel verbetering en kon ik de medicijnen afbouwen.
Hoesten met aandraven blijft hij doen, niet altijd maar wel vaak, maar volgens de dierenarts is het niet gek als hij dat blijft doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:10 



 
Profiel   

Al 3 maanden bezig met de Flexineb i.c.m. medicatie van de dierenarts. Inmiddels aan de prednison maar nog 0 verbetering...

Gezien ik de diagnose in twijfel trek vrijdag bloed laten insturen voor allergietest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:24 



 
Profiel   

Spenk schreef
De klinieken hier in de omgeving hebben het sowieso niet zelf :) komt via de humane apotheek en die hebben zware tekorten dus humaan gaat dan voor. Begrijp ik ook wel weer.

Maar hier is alles zwaar experimenteel :D . Flixotide, budesonide en Dexamethason zijn allemaal getest bij paarden voor astma waarbij dus Flixotide het beste werk dan budesonide en dexamethason dus niet goed.

Maar bij headshakers door pollenallergie is het experimenteel. Dus voor ons is sowieso kijken wat goed werkt.


Hee Spenk, waar lees jij nou dat dexamethason niet goed werkt? In dat wetenschappelijke artikel wat je deelde vind ik dat niet terug? Daar zie ik wel in tabel 3 staan dat dexamethason als injectie gebruikt kan worden in de behandeling en in de tekst lees ik dat dat de meest gebruikte behandelmethode is. Voordeel is snelle klinische verbetering, maar risico op neveneffecten.
Mijn paard kreeg Rapidexon (valt onder dexamethason) maar dan via Flexineb. Wel het (dieren)medicijn wat normaal per injectie wordt toegediend. En ik heb dus goede resultaten ermee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 14:49 



 
Profiel   

Princesj schreef
Al 3 maanden bezig met de Flexineb i.c.m. medicatie van de dierenarts. Inmiddels aan de prednison maar nog 0 verbetering...

Gezien ik de diagnose in twijfel trek vrijdag bloed laten insturen voor allergietest.

Waardeloos zeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:19 



 
Profiel   

Juul_Balans schreef
Ik ben twee maanden bezig geweest met corticosteroïden en pas in de laatste twee weken daarvan zag ik verbetering. Toen weer een scopie laten maken en bleek inderdaad heel veel verbetering en kon ik de medicijnen afbouwen.
Hoesten met aandraven blijft hij doen, niet altijd maar wel vaak, maar volgens de dierenarts is het niet gek als hij dat blijft doen.

Hmm misschien dat het bij die van mij ook niet weg zal gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:20 



 
Profiel   

[ img ]

Uit de BAL bij mijn paard kwam 65% neutrofielen. Dus echt super hoog. Vandaar dat ik niet op volledige genezing moet rekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:38 



 
Profiel   

Mijn dierenarts kwam er mee eind vorige week dat dat in de onderzoeken niet aangetoond is als werkend wanneer je het verneveld. En die resultaten zijn er wel met Fluctisone en budesonide.

Maar wanneer je gaat zoeken kom je ook wel artikelen tegen die dat inderdaad onderbouwen.

Zoals deze https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30849189/

En bij deze is zelfs het onderzoek gedaan met de flexineb in combinatie met dexamethason en een groep die het oraal kreeg. Concluslie oraal hielp het , verneveld niet. En wat interessant is, is dat het natuurlijke coritisol gehalte ook bij de vernevelde groep daalde. Maar het deed niks met symptomen. Het komt dus wel aan maar het helpt niet.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33817859/

Dit artikel geeft bijvoorbeeld aan dat budesonide wél helpt.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30203854/

Hoesten met aandraven vind ik en mijn arts ook eigenlijk niet acceptabel want dat hoort gewoon niet. Maar daarvoor ken ik andere paarden en de geschiedenis natuurlijk niet. Voor mijn paard vonden we dat in elk geval niet acceptabel. Hier waren de neutrofielen 56% dus wel iets lager dan bij jou paard. Maar het hoesten is hier wel helemaal weggegaan. Maar er zijn natuurlijk wel paarden waarbij het altijd aanwezig blijft.

Ik hoop nu dat de flixotide en budesonide ook wat gaan doen voor zijn pollenallergie geproest en geschud!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 15:51 



 
Profiel   

Princesj schreef
Al 3 maanden bezig met de Flexineb i.c.m. medicatie van de dierenarts. Inmiddels aan de prednison maar nog 0 verbetering...

Gezien ik de diagnose in twijfel trek vrijdag bloed laten insturen voor allergietest.

Ik dacht dat ze dat alleen met een bal(long) spoeling konden diagnotiseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:34 



 
Profiel   

Thnx voor het delen Spenk, echt interessant (hoewel de artikelen wel iets te moeilijk voor mij zijn om het echt goed te snappen). Maar als het weer slechter gaat met mijn paard en we zouden weer aan de medicijnen moeten, dan ga ik dit wel bespreken met de dierenarts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:36 



 
Profiel   

Juul_Balans schreef
Thnx voor het delen Spenk, echt interessant (hoewel de artikelen wel iets te moeilijk voor mij zijn om het echt goed te snappen). Maar als het weer slechter gaat met mijn paard en we zouden weer aan de medicijnen moeten, dan ga ik dit wel bespreken met de dierenarts!

Ja ik vind het ook mega interessant! En ik wist het ook niet totdat de dierenarts het zei en ik zelf ging zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 16:45 



 
Profiel   

michelle933 schreef
Princesj schreef
Al 3 maanden bezig met de Flexineb i.c.m. medicatie van de dierenarts. Inmiddels aan de prednison maar nog 0 verbetering...

Gezien ik de diagnose in twijfel trek vrijdag bloed laten insturen voor allergietest.

Ik dacht dat ze dat alleen met een bal(long) spoeling konden diagnotiseren



Bij mij kwam het er met een BAL niet uit:

Uitslag BAL (zie EI);
- normale verdeling van macrofagen, lymfocyten, PMK's, mastcellen en eosinofielen
- geen overactieve macrofagen of bacterien gezien
Conclusie;
- op dit moment is er cytologisch geen aanduiding voor een type IV (meest tgv klassieke 'stoffactoren') of Type I (op specfieke factoren; seizoen (pollen/bloesem)/b.v. vogels) en is er dus louter nog sprake van een relatieve overmaat aan sputumproductie. laatste wijst op een overtrokken afweerrecatie van de diepere luchtwegen, alhoewel daar nu geen duidelijke achtergrond voor is te achterhalen
- op basis van de ziektegeschiedenis en het feit dat het paard klachten toont van hoesten (verleden) en nog overmatig veel neusuitvl. zal toch uitgegaan moetem worden van een overprikkeling van het bronchiaal luchtwegslijmvlies ihkv Equine Asthma, waarbij iig een specifieke achtergrond/oorzaak lijkt te ontbreken. De normale celverdeling wijst in dit geval op enerzijds een effectieve behandeling (management aanpassingen en medicatie), maar anderzijds nog wel (obv kloinische verschijnselen) een relatieve overproductie van slijm. In wezen is dat nog niet goed, omdat overtollig slijm kan dienen als mechanische factor voor blokkage van luchtstroom.

Uit allergie test op de huid kwam (moeten ze een maand van de medicatie af!):

Resultaat intradermale huidtest: 07/03/2023
Uw paard vertoont een significante allergische reactie op volgende allergenen: Beemdiangbloem,
Italiaans raaigras, Timotheegras, smalle weegbree, kruidenpollenmengsel (bijvoet, brandnetel),
koolzaad, Farinaemijt, huisstofmijt, cladosporum herbarum, mucor mucedo en rhizopus
nigricans, Malassezia
Mildere reactie op candida albicans, epithelia mengsel (cavia, hond, kat, hamster, konijn), witte
abeel

En nu vernevel ik dus nog steeds met budesonide, puf met flixotide en injecteer met immuno preparaat voor 12 allergenen in de hoop dat dat uiteindelijk het verschil gaat maken. Ben nu sinds januari 2022 aan de gang, heel veel aanpassingen gedaan zonder resultaat.


Laatst bijgewerkt door sunny43 op 30-05-23 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:24 



 
Profiel   

Pfff welkom in de paardenwereld. Ellendigheid :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 17:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 37 van de 46 [ 1141 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40 ... 46  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen