Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:01

Independence schreef:
Wat vinden jullie van een karperrug? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen

Dat soort zaken zijn geen ziektes.Daarom maakt dat mij niet uit.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:08

Kissing spines laat ik staan.

Karperug zou ik buitengewoon goed op de foto willen hebben, en ook zélf die foto's willen zien.
Niet alleen om te kijken of er pp het verkoopmoment sprake is van KS, maar ook of er een verhoogd risico is op het ontwikkelen daarvan.

Waarschijnlijk zou ik zo'n paard laten staan.

Of hij moet extreem veel héél sterke pluspunten hebben.

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:23

__Maartje schreef:
ECVM is voor mij ook een grote no-go, teveel risico. Helaas door niet goed voorgelicht te zijn door de dierenarts, ondanks röntgenologische keuring toch een paard met deze aandoening gekocht.


Hier ook, al zal het geen makkelijke zoektocht worden om er 1 zonder te vinden. 1 op de 3 sportpaarden heeft het, de 1 in mindere maten als de andere. Mijn merrie heeft het en als ik het eerder had geweten had ik ook nooooit met haar gefokt. Gelukkig is het momenteel bij het veulen(ondertussen bijna 2) niet op de foto te zien maar wat een ellende geeft die afwijking.

Ik wil graag eind dit jaar een paard er bij kopen maar door alles wat je hier leest, denk ik er nog even heeel goed overna...

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:19

Bij de aankoop van mijn paard heb ik een lijstje meegenomen wat ik afmoest vinken voor ik ja zei. Goed gebit, stevige knieën, geen sporen van exceem, gelijke hoeven, geen zwaai beentjes, gewoon punt voor punt naar het dier kijken. Anders vergeet ik voor het gemak iets wat minder gewenst is als het beest me lief aankijkt. Thuis eerst goed nadenken en voorbereiden. Ik kon een paar dingen niet aanvinken bijvoobeeld dat hij niet wil mocht zijn. Na 16 jaar witte haren OVERAL wilde ik daar wel eens vanaf. Nou das dus mislukt. Er zijn ergere dingen.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:36

Hangt van meerdere factoren af vind ik. Een 3 jarige met bv een rontgenologische bemerking zou ik laten staan maar een 8 jarige met diezelfde bemerking zou ik dan wel weer durven kopen als deze zich al bewezen heeft in de sport. Die 8 jarige loopt er dan al gemiddeld 4 jaar mee in de sport en heeft zichzelf al bewezen terwijl je bij de 3 jarige niet weet of het die belasting aankan.

Verder hangt het er echt vanaf hoe het paard aanvoelt. Kleine bemerkingen of stalgebreken zal ik bij een paard wat echt goed voelt makkelijker door de vingers zien dan bij een paard waarbij het gevoel maar matig is

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 02:27

superpony schreef:
996981 schreef:

Het voordeel van een recent gekeurd paard is dat je de foto’s van over kunt laten kijken door je eigen dierenarts, voor je eventueel zelf nog een keer keurt


Maar er werd alleen steeds gezegd; klinisch goedgekeurd. Dat een paard inmiddels 2x door de rontgen is gegaan, weten mensen dan niet volgens mij.
Is gewoon maar hopen en gokken dat mensen niet rontgen of iets over het hoofd wordt gezien.

Als een paard gister is gekeurd, wil ik er wel over nadenken, maar waarom is een paard 3 weken geleden gekeurd en niet verkocht? Dat wil ik dan weten.

En stel dat het op proef is geweest. Wat is daar gebeurt? Waarom is hij terug?

Paarden gaan bijna nooit meer op proef. Veel eigenaren laten een paard eerst zelf keuren, om te weten wat ze verkopen. Daar is immers onder andere de prijs ook van afhankelijk

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 02:30

996981 schreef:
Paarden gaan bijna nooit meer op proef. Veel eigenaren laten een paard eerst zelf keuren, om te weten wat ze verkopen. Daar is immers onder andere de prijs ook van afhankelijk


Nou, ik weet er genoeg. Er worden zoveel paarden verkocht en het is niet altijd en overal hetzelfde.

Als een paard meerdere keren wordt aangeboden en meerdere keren gekeurd is in korte tijd hoeft dat geen reden te hebben, maar ik ben dan voorzichtig.

996981
Berichten: 9718
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 02:31

superpony schreef:
996981 schreef:
Paarden gaan bijna nooit meer op proef. Veel eigenaren laten een paard eerst zelf keuren, om te weten wat ze verkopen. Daar is immers onder andere de prijs ook van afhankelijk


Nou, ik weet er genoeg. Er worden zoveel paarden verkocht en het is niet altijd en overal hetzelfde.

Als een paard meerdere keren wordt aangeboden en meerdere keren gekeurd is in korte tijd hoeft dat geen reden te hebben, maar ik ben dan voorzichtig.

Dat mag, maar meestal betekent het niets

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 09:00

Mkango schreef:
Elisa2 schreef:
Maar doen jullie door dit zo te zeggen in het topic niet precies hetzelfde? (even advocaat van de duivel spelen hoor)

Ik denk dat iedereen zich laat leiden door het uiterlijk van een paard en het karakter wat deze laat zien, het is toch een persoonlijkheid en geen zakje suiker wat je koopt. En daar is ook niks mis mee vind ik, iedereen heeft zijn/ haar eigen smaak in wat aanspreekt in een paard. En concessies doen vind ik ook normaal. "Het" perfecte paard bestaat namelijk niet.
Ik neem aan dat je het hebt over het klok en klepel stukje? Ik noem niemand bij naam en zeg ook niet dat iemand die bepaalde afwijkingen/eigenschappen niet wil zien per definitie maar wat roept, maar er is wel een beetje een algemene tendens op internet dat veel mensen (NB: dus niet iedereen) maar wat roepen zonder eigenlijk echt te weten waar ze het over hebben. Niet alleen op dit gebied, maar ook op veel andere gebieden. Met vijf minuten googlen heb je gewoonweg niet dezelfde kennis in huis als mensen die zich ergens jarenlang mee bezighouden, laat staan diezelfde vaardigheden. :)

En ik ben ook verre van een expert hoor! :D Ik lees weleens mee in fokkerijtopics en als jullie het dan hebben over een traag achterbeen denk ik ook: whut? Dus kijk ik in alle stilte zo'n filmpje nog een keer. En nog een keer. En nog een keer. En denk dan nog steeds: whut? Maar daarom zie je mij ook niet meepraten in die topics of hengsten aandragen, maar ik lees ze wel graag.


Ja oke, fair enough..dat zie je inderdaad veel in de paarden ook qua rijderij en op andere gebieden. :)

Ik moest even zoeken wat ECVM is, vraag me af of dit altijd problemen geeft? Lijkt me wel iets om zsm uit de fokkerij te krijgen.

Karperrug ligt aan de mate en de oorzaak, het kan ook komen door een gebroken rug en zoiets moet je niet willen kopen denk ik. Dus goed onderzoeken en als het alleen een 'bouwfout" is dan hoeft het geen enkel probleem te zijn.

Superpony, dat kan allerlei oorzaken hebben dat een dier niet door een klinische keuring is gekomen of wellicht een lichte afwijking heeft waardoor de verkopers er vanaf zien. Klinische keuring is een momentopname, daar zou ik me minder druk om maken. Recente rontgenfoto's vind ik ook een plus, die kun je inderdaad gewoon na laten kijken door je eigen DA.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 13:32

Elisa2 schreef:
Superpony, dat kan allerlei oorzaken hebben dat een dier niet door een klinische keuring is gekomen of wellicht een lichte afwijking heeft waardoor de verkopers er vanaf zien. Klinische keuring is een momentopname, daar zou ik me minder druk om maken. Recente rontgenfoto's vind ik ook een plus, die kun je inderdaad gewoon na laten kijken door je eigen DA.


Ik heb het over een specifiek geval, wat vast vaker voor zal komen.

Paard te koop; Kijkers komen, laten keuren, klinisch en rontgen. Klinisch oke, rontgen niet oke. Dat weten verkopers, want dat was al jaren bekend.
Paard wordt opnieuw aangeboden met recent klinisch goedgekeurd. Rontgen worden weggelaten.
Komen weer kijkers, weer keuren, rontgen niet oke, dus laten hem staan.
Paard wordt weer aangeboden met iets recenter, klinisch goedgekeurd.

Mensen wachten dan gewoon net zo lang tot iemand geen rontgen wil of een arts iets over het hoofd ziet. Zeker gezien het aanbod en de verkoop prijs, was dat mogelijk.

Maar ik weet ook een paard dat terug mocht na afkeuren en zo mee is gegaan. Werd afgekeurd en kwam dus weer terug, maar zonder het keuren en daarna weer als goed aangeboden.

Of waar een paard 2x is gekeurd, 1x bij verkoop, 1x bij nieuwe eigenaren door eigen veearts en de uitkomst verschilde.

Als je nu zoekt en een paard tegenkomt, weet je niet alles. Maar als je weet dat een paard al langer te koop staat en steeds opnieuw een recent klinisch keuringsrapport heeft, is daar echt een reden voor. Dat een paard je niet past, zie je hopelijk voor je gaat laten keuren.

Zeker nu met de verkoop hoor ik wel mensen die een beetje gepusht worden om snel te kopen, niet uitgebreid te keuren etc. Of een recent keuringsrapport mee te nemen. Maar als eigen arts het nakijkt en daarop afkeurd, kunnen ze niet terug en is er veel gedoe.

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 14:05

[/quote]

Ja oke, fair enough..dat zie je inderdaad veel in de paarden ook qua rijderij en op andere gebieden. :)

Ik moest even zoeken wat ECVM is, vraag me af of dit altijd problemen geeft? Lijkt me wel iets om zsm uit de fokkerij te krijgen.

Karperrug ligt aan de mate en de oorzaak, het kan ook komen door een gebroken rug en zoiets moet je niet willen kopen denk ik. Dus goed onderzoeken en als het alleen een 'bouwfout" is dan hoeft het geen enkel probleem te zijn.

Superpony, dat kan allerlei oorzaken hebben dat een dier niet door een klinische keuring is gekomen of wellicht een lichte afwijking heeft waardoor de verkopers er vanaf zien. Klinische keuring is een momentopname, daar zou ik me minder druk om maken. Recente rontgenfoto's vind ik ook een plus, die kun je inderdaad gewoon na laten kijken door je eigen DA.[/quote]

Het punt met ECVM is meer dat het heel ongrijpbaar is en moeilijk/duur te testen is of het paard er last van heeft. Het kan ontzettend gevaarlijk gedrag opleveren maar ook hele kleine dingetjes, mijne trapt haar ijzers altijd af bijv. Puur omdat het neurologische gebeuren er door afwijkt. Mijn paard heeft een hele lichte vorm waar ze normaal bijna geen last van hebben en ook op hoog niveau mee kunnen lopen, alleen mijn paard heeft er wel degelijk 'last' van. Let wel op dat veel artsen een paard dus met die lichte vorm ook goed keuren voor de sport en het niet eens als bemerking geven. Dit word niet altijd gedaan omdat er onder artsen ook nog een meningsverschil is over of het afwijkend of normaal is. Er is nog 'maar' 20 jaar onderzoek naar deze afwijking, relatief weinig bekendheid dus.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 00:31

Nogmaals;

Meerdere keren met tussen tijd wel klinisch goedgekeurd.

Verkopers weten van afwijkingen. Ik denk dat kopers daarna voor rontgen gekozen hebben en het paard alleen met klinisch rapport wordt aangeboden en rontgen worden weggelaten in de hoop dat die een keer wordt overgeslagen.

Ik weet heel goed hoe keuringen gaan hoor.

Daarbij is het eigenlijk niet 1 geval, want weet nog wel een paar vage gevallen recent. Iemand die op grotere afstand een paard koopt, daar een veearts kiest en paard wordt gekeurd.
Thuis merken ze wat, laten door eigen veearts nakijken en komt wat naar boven.

Dan heb je dus het rapport van 2 verschillende veeartsen tegenover elkaar staan. Vecht het dan maar uit.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 08:53

Daarom wordt ook aangeraden een eigen DA te laten keuren of iig foto's te beoordelen en anders een onafhankelijke derde te zoeken.

Maar je hebt gelijk hoor Superpony, er zijn mensen die zo een paard proberen te verkopen die rontgenologisch niet goed is in de hoop inderdaad dat er mensen zijn die niet rontgenologisch keuren. Of die net onder de prijsklasse van rontgenologisch keuren gaan zitten. Goed opletten en doorvragen is altijd heel belangrijk.

Tirza: dankjewel, ik ken wel wat dieren met neurologische problemen die vooral in een bepaalde bloedlijn vaker voor lijken te komen. ECVM kende ik echter niet maar als ik dit zo lees dan vraag ik me af of dat daar ook niet aan de hand kan zijn. Ik snap dat er nog weinig bekendheid over is en de artsen er wisselend over denken. Het lijkt me wel interessant en belangrijk als daar meer onderzoek naar komt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 12:12

Ja, maar ik begrijp wel dat je bijv op 200km afstand daar een veearts zoekt en er vanuit wil/mag gaan dat die ook betrouwbaar is.
Anders wordt het meenemen, thuis keuren en terugbrengen. Dat gaat vaak ook niet helemaal goed.

Maar ik denk echt dat het aandeel van verschillende veeartsen echt beter kan.

Ik kreeg een paard; luchtzuiger, luchtweg problemen en best dikke benen. Maar hun veearts had gezegd dat hij helemaal oke was. Hij was nog helemaal nageken. Had wel kort daarvoor nog ab gehad, maar wisten we.

Wij zijn mede door verhuizen en verplaatsen naar een andere plek voor hem tussendoor wel in contact geweest met 5 veeartsen en die dachten er allemaal compleet anders over. Stonden ook voor raadsels soms en ze kraken niet snel een collega af.

Maar ga die strijd maar aan. Vertel maar dat die ene veearts die zich heeft binnen gewerkt bij een "bekende" stal niet zo geweldig is. Waarschijnlijk wel zeer charmant.

Het is en blijft mensen werk.

Wat jij zegt; Het was net de prijs die een paard niet geheel verdacht maakt. Niet te goedkoop dat je automatisch denkt; Er is iets, maar betaalbaar genoeg voor veel mensen.

Waar ook zaken lopen tegen verkopers, vind ik het ook wel heel lastig dat een paard bij kopers op stal moet blijven en het zo lang kan duren. A) mensen hechten zich en B) Er kan zoveel gebeuren op het nieuwe adres.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 15:42

superpony schreef:
Ja, maar ik begrijp wel dat je bijv op 200km afstand daar een veearts zoekt en er vanuit wil/mag gaan dat die ook betrouwbaar is.
Anders wordt het meenemen, thuis keuren en terugbrengen. Dat gaat vaak ook niet helemaal goed.

Maar ik denk echt dat het aandeel van verschillende veeartsen echt beter kan.

Ik kreeg een paard; luchtzuiger, luchtweg problemen en best dikke benen. Maar hun veearts had gezegd dat hij helemaal oke was. Hij was nog helemaal nageken. Had wel kort daarvoor nog ab gehad, maar wisten we.

Wij zijn mede door verhuizen en verplaatsen naar een andere plek voor hem tussendoor wel in contact geweest met 5 veeartsen en die dachten er allemaal compleet anders over. Stonden ook voor raadsels soms en ze kraken niet snel een collega af.

Maar ga die strijd maar aan. Vertel maar dat die ene veearts die zich heeft binnen gewerkt bij een "bekende" stal niet zo geweldig is. Waarschijnlijk wel zeer charmant.

Het is en blijft mensen werk.

Wat jij zegt; Het was net de prijs die een paard niet geheel verdacht maakt. Niet te goedkoop dat je automatisch denkt; Er is iets, maar betaalbaar genoeg voor veel mensen.

Waar ook zaken lopen tegen verkopers, vind ik het ook wel heel lastig dat een paard bij kopers op stal moet blijven en het zo lang kan duren. A) mensen hechten zich en B) Er kan zoveel gebeuren op het nieuwe adres.

Als ik me hecht dan gaat hij niet meer weg,wat hij ook mankeert.Dan zou ik de zaak stopzetten.Maar ik heb er eens een gehad waar ik (in de omgang) zo bang van was geworden dat ik hem niet eens meer durfde te borstelen.De verkoper zei toen ook dat ik maar een rechtszaak moest beginnen.dat is me afgeraden door mijn pensionhouder omdat dat wel meer dan een jaar kan duren.Dus met zijn hulp ben ik tot een schikking gekomen met de verkoper (paard terug voor een veel lager bedrag....) wat was ik blij dat ik op een nette manier van hem af was!

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:06

Ik heb niet alles gelezen, maar prijs moet overeenkomen met wat het paard kan. Bemerking is voor mij niet perse een no go. Dingen als kissingspines 3tjes of 4tjes laat ik staan. Verder luchtzuigen, weven, gedragsproblemen etc maken mij niet uit mits de prijs daar ook naar is.

Verder ook een vraag terug hoe kijken jullie aan tegen een krampers, 7jr Z1 en krampers algemeen?

Padoertje
Berichten: 1533
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 17:19

Zamba schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar prijs moet overeenkomen met wat het paard kan. Bemerking is voor mij niet perse een no go. Dingen als kissingspines 3tjes of 4tjes laat ik staan. Verder luchtzuigen, weven, gedragsproblemen etc maken mij niet uit mits de prijs daar ook naar is.

Verder ook een vraag terug hoe kijken jullie aan tegen een krampers, 7jr Z1 en krampers algemeen?


Flinke krampers laat ik ook staan. Vind het gewoon super irritant als ze de benen zo optrekken bij uitkrabben, smid of bij kappen omdoen. Als het vrijwel niet zichtbaar is oké, maar bijrijdpaard van 180 zit ongeveer op mijn ooghoogte als ik zijn hoeven moet uitkrabben en daar ben ik niet zo'n fan van :')

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 18:45

Laat ik ook staan. Heb er 2 meegemaakt. Van de ene op de andere dag ontstaan. Drukt de prijs bij verkoop enorm. En als ze het onder het zadel doen in stap heb je in de dressuur een probleem.

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:06

Hoi,

Interessant topic dit. Heb alles gelezen en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Ik heb recent ook een paard (7 jaar) laten keuren en ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Twee keer het paard wezen rijden, voelde beide keren erg fijn met rijden. Zat rijtechnisch nog wel wat werk aan maar dat vind ik prima.

Paard laten keuren, klinisch goedgekeurd. En toen kwamen de foto's van de benen... beide spronggewrichten ocd en ook in de kogel links achter. Zijn straalbeen links voor is beoordeeld met een 3.

Terecht dat ik deze laat staan en verder kijk?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:09

LieZ_Horses schreef:
Hoi,

Interessant topic dit. Heb alles gelezen en ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Ik heb recent ook een paard (7 jaar) laten keuren en ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Twee keer het paard wezen rijden, voelde beide keren erg fijn met rijden. Zat rijtechnisch nog wel wat werk aan maar dat vind ik prima.

Paard laten keuren, klinisch goedgekeurd. En toen kwamen de foto's van de benen... beide spronggewrichten ocd en ook in de kogel links achter. Zijn straalbeen links voor is beoordeeld met een 3.

Terecht dat ik deze laat staan en verder kijk?


Zeker. Daar word je niet blij van van zo’n rapport. Dat gaat gegarandeerd problemen geven.
Grote kans dat ze de prijs iets naar beneden gooien en hopen dat de volgende alleen klinisch keurt....

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-21 21:38

Ik ben naar een aantal niet eens gaan kijken omdat ze meerdere chips hadden, of ergens een 3. Maar wat voor de een acceptabel is is dat voor een ander weer niet. Ligt er aan hoe oud het dier is, wat voor bemerking en de prijscategorie.
Ik geloof ook dat echt perfecte paarden niet bestaan, zowel lichamelijk als met gedrag.

Met krampers heb ik geen ervaring. Maar denk wel dat als het minimaal is dat ik wel tot koop zou overgaan.

Elisa2

Berichten: 37137
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 09:20

Ligt aan waar de OCD's zitten en of deze ingekapseld zijn, meestal geeft de DA wel een advies wbt risico. Als het ingekapseld is en het paard loopt er al jaren prima mee kan het niet zoveel kwaad. De 3 op het straalbeen is verstandig om na te laten kijken door een andere DA. Wat bij de een een 3 is, is bij de ander een 2 en weer bij de ander een 4. 3/4 is wel licht verhoogd risico maar het hoeft niet.

Krampentrekkers ligt er aan in welke mate, alleen bij het wegstappen na een tijd stil staan is niet zo'n probleem. Prijs moet er wel naar zijn. Extreme krampentrekkers..tja, ik weet het niet. Zou me goed voor laten lichten over de eventuele lange termijn risico's en gezondsheidsproblemen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:33

Maar dan ligt het ook een beetje aan de leeftijd van het paard, gebruiksdoel etc.

Stel ik koop een paard van 12 en de verkoper heeft het paard als 4jr met OCD gekocht en al die jaren gaat het goed, vind ik dat wel meetellen als het past bij gebruiksdoel.

Onregelmatigheden zou ik wel snel laten staan. Ik heb een lange tijd met mijn ene ruin gezocht en zag altijd iets, voelde iets, waar we overal voor gek werden verklaard. Ik kan daar echt heel naar van worden en zie heel snel kleine onregelmatigheden. Maar dit voelde ik ook echt met rijden.

Uiteindelijk waren we niet gek en waren het peesblessures en artrose in beide achterbenen. Wel op gemiddelde leeftijd na al vele jaren plezier samen en waarschijnlijk kip en ei verhaal na een val.

Autumnn

Berichten: 8038
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 11:49

Op je vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Ik heb 2 weken geleden mijn paard volledig laten keuren (klinisch, hals, benen en rug). Dier is 10 en kreeg op zijn voorbenen 2 2’tjes vanwege beginnend artrose. Allereerst is een 2 acceptabel maar op die leeftijd had ik ook niet anders verwacht. Verder alles boven de 2 was voor mij niet acceptabel

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 13:01

Met een kramper bedoel ik een krampbeen....Dit zie je niet in voorwaartse beweging...
Wat je voorwaarts ziet is hanentred!