Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 12:52

Romeo2007 schreef:
Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.

Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.


Afhankelijk van de locatie en gradatie, voor mij geen reden om een paard te laten staan. Als er een klik is, paard op dit niveau getraind/uitgebracht wordt, kan hij zomaar jaren probleemloos lopen. En als je merkt dat het paard in de loop van tijd wel wat minder mobiel is, dan kun je altijd nog een nieuwe foto maken om de ontwikkeling van dat gebied te monitoren en besluiten om dat plekje in te spuiten. Ik ken genoeg paarden met halsartrose die succesvol lopen op ZZZ niveau en met het juiste management pijnvrij getraind worden en op hun 18e op dat niveau uitkomen. Als jouw ambitie amateursport is, dan zou ik niet zo snel afschrikken. Uiteraard wel de boel laten beoordelen door een arts die je zelf hebt uitgezocht.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:23

Romeo2007 schreef:
Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.

Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.


Hals problemen zou ik nooit meer aan beginnen. Ik vind eigenlijk dat er nog te weinig aandacht is voor dat gebied, maar het kan echt vervelende problemen geven.

Ik neem even zelf aan dat het vaak door slecht/verkeerd trainen komt. Dus mijn mening, geen vaststaand feit, geen onderzoek.

Maar heb een paard gehad met erge hals problemen en die kon enorm schakelen van heel lief zijn, lekker ontspannen lopen, naar struikelen, "gevaarlijk" zijn, uithalen naar andere paarden etc.

Hij ging al even achteruit, we hadden al veel onderzocht en kwamen er vrij laat achter, anders hadden we nog wel verder gaan zoeken, maar hij is ingeslapen.
Gezien het gedrag denken we dat een bepaalde houding hem enorm veel pijn deed en hij dan lelijk uithaalde naar andere paarden bijv.
Maar ook het struikelen en bijv niet over een balkje kunnen soms, zal ermee te maken hebben gehad.

Begon eerst vrij onschuldig. Je zoekt en denkt eerst'sterker maken, trainen etc. Maar pas als je weet wat de oorzaak is, kan je alle puzzelstukjes op zijn plek leggen.

Met artrose zal het anders zijn, maar de hals is zo belangrijk. Ook dus met eten bijvoorbeeld. Een paard moet kunnen grazen, op kunnen kijken, uit een bak kunnen eten en drinken, kunnen kroelen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 13:45

Iemand vermeldde dat een paard met lichte hals artrose prima in de sport kan lopen met goed rijden. Wanneer je amateur bent met weinig ervaring is het nogal een pintje om dat bij een paard lichamelijk goed te managen, dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 14:05

bigone schreef:
Iemand vermeldde dat een paard met lichte hals artrose prima in de sport kan lopen met goed rijden. Wanneer je amateur bent met weinig ervaring is het nogal een pintje om dat bij een paard lichamelijk goed te managen, dan moet je heel goed weten waar je mee bezig bent.


Eens. Daarom ook in mijn bovenstaande post dat ik hem er niet om zou laten staan. Het hele management om een paard is al een opgave en dat is voor een leek een stuk lastiger, zeker wanneer ze een stukje ruitergevoel missen of onzeker zijn of ze alles wel goed doen. Maar veel mensen laten zo'n paard al snel staan, terwijl er echt geen problemen hoeven te komen.

Ik heb liever een 9 jarige op Z niveau die de komende jaren (als het goed is) minder zwaar getraind wordt, dan een 4 jarige met hetzelfde probleem en waarvan je niet weet of hij überhaupt de sport in kan. En is de eigenaar in staat om kosten op zich te nemen, voor het geval het paard wel extra zorg en ondersteuning nodig heeft? Dat vind ik ook een belangrijke.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 15:26

Maar een paard met hals artrose die op Z niveau heeft gelopen, geeft wel verwachtingen. En hals problemen kan je door het hele lijf gaan merken en ook belemmeren op lagere niveaus.

Als het paard nu zonder middeltjes nog op Z niveau loopt en echt netjes, zou je het kunnen overwegen. Maar dan moet je het eigenlijk ook wel "goed houden" om het niet slechter te laten worden.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 16:30

superpony schreef:
Maar een paard met hals artrose die op Z niveau heeft gelopen, geeft wel verwachtingen. En hals problemen kan je door het hele lijf gaan merken en ook belemmeren op lagere niveaus.

Als het paard nu zonder middeltjes nog op Z niveau loopt en echt netjes, zou je het kunnen overwegen. Maar dan moet je het eigenlijk ook wel "goed houden" om het niet slechter te laten worden.


Waarom geeft dit verwachtingen? Z is gewoon basisniveau. Als het paard correct is aangereden en getraind en dus geleerd heeft het lijf op de juiste manier te gebruiken, dan wil dat niet zeggen dat het paard eerder ‘op’ is. Maar alles valt en staat met de kennis en kunde van de ruiter.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:16

Nadeel van hals en rugproblemen is ook vaak, dat ze bij de huidige ruiter misschien geen enkel probleem opleveren, maar zodra er een andere ruiter opkomt, ze net anders moeten lopen, net andere houding of belasting en net ander stalmanagement, de problemen ineens wel opduiken.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 17:34

Padoertje schreef:
superpony schreef:
Maar een paard met hals artrose die op Z niveau heeft gelopen, geeft wel verwachtingen. En hals problemen kan je door het hele lijf gaan merken en ook belemmeren op lagere niveaus.

Als het paard nu zonder middeltjes nog op Z niveau loopt en echt netjes, zou je het kunnen overwegen. Maar dan moet je het eigenlijk ook wel "goed houden" om het niet slechter te laten worden.


Waarom geeft dit verwachtingen? Z is gewoon basisniveau. Als het paard correct is aangereden en getraind en dus geleerd heeft het lijf op de juiste manier te gebruiken, dan wil dat niet zeggen dat het paard eerder ‘op’ is. Maar alles valt en staat met de kennis en kunde van de ruiter.


Geloof me; Voor veel mensen is Z al onbereikbaar.

En als een paard Z getraind is, zie ik al vaak veel geforceerde houdingen, veel paarden basis missen en ook de mensen vastlopen bij diverse oefeningen.

Als iemand een Z paard koopt, geven ze meer geld uit dan aan een B/L gereden paard en denken ze vaak ook wat sneller door de basis heen te stromen.

Niet iedereen natuurlijk, maar het is wel wat je vaak ziet.

Hals artrose is een diagnose, maar het kan heel nauw kijken waar het precies zit en in welke stadium. Maar ik heb zelf en bij anderen problemen met de hals meegemaakt en zou er niet voor kiezen. Tenzij je echt alleen aan een ontspannen teugel, recreatief wil rijden en paard nu verder klinisch erdoor komt.

Maar zoals ik eerder beschreef kreeg ons paard pijnscheuten in bepaalde houdingen en beet ook naar andere paarden. Waar hij op andere momenten, in een andere houding erg fijn en lief was verder. 7 jaar en kon je dus ook geen leuke tijd meer op de wei tussen andere paarden geven.
Struikelen werd een groot probleem etc. Dusdanig, dat mijn man er een keer afviel Heel zachtjes, maar het werd steeds erger.
De andere keer dat hij viel was wel keihard en uit het niets. Tientallen keren onderzocht met rontgen, klinisch, met de fysio etc.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:21

Padoertje schreef:
Romeo2007 schreef:
Even een up voor jullie mening.
Een 9 jarige, enorm goede gangen en papieren, loopt Z en springt een wissel. Goede maat, uitstraling en nette prijs.
Goedgekeurd op de rontgen met kleine aanmerking lichte atrose in hals. Geen beperking om sport te rijden volgens veearts. Maar verplicht om het te melden omdat het iets afwijkt.
Ambitie: amateur sport.

Ik neig naar doen. Foto's opvragen en laten controleren door eigen veearts. En dan nog klinisch keuren op dag zelf.


Afhankelijk van de locatie en gradatie, voor mij geen reden om een paard te laten staan. Als er een klik is, paard op dit niveau getraind/uitgebracht wordt, kan hij zomaar jaren probleemloos lopen. En als je merkt dat het paard in de loop van tijd wel wat minder mobiel is, dan kun je altijd nog een nieuwe foto maken om de ontwikkeling van dat gebied te monitoren en besluiten om dat plekje in te spuiten. Ik ken genoeg paarden met halsartrose die succesvol lopen op ZZZ niveau en met het juiste management pijnvrij getraind worden en op hun 18e op dat niveau uitkomen. Als jouw ambitie amateursport is, dan zou ik niet zo snel afschrikken. Uiteraard wel de boel laten beoordelen door een arts die je zelf hebt uitgezocht.


Dank voor je reactie. Op dit moment zit ik er ook zelf zo in.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 08:54

Wel eens van ECVM gehoord ?? Genetisch bepaalde afwijking in de hals bij paarden.

ECVM staat voor Equine Complex Vertebral Malformation - voorheen bekend als The Congenital Malformation of the 6th and 7th Cervical Vertebrae in Horses. De naamswijziging was het resultaat van lopend onderzoek waaruit bleek dat de complexiteit van deze misvorming niet gerechtvaardigd was door de eenvoud van de term. De effecten reiken veel verder dan alleen de nek, wat deze aandoening buitengewoon complex van aard maakt.

"ECVM is een afwijking van de 6e/7e halswervel - hierbij zijn ook de eerste en tweede rib, thoracale en lumbale wervels betrokken. De gevolgen van ECVM kunnen variëren - van klein tot behoorlijk uitgebreid. "

ik denk dat zeker tegenwoordig bemerkingen op de hals goed bestudeerd moeten worden.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:01

ElCamino schreef:
Wel eens van ECVM gehoord ?? Genetisch bepaalde afwijking in de hals bij paarden.

ECVM staat voor Equine Complex Vertebral Malformation - voorheen bekend als The Congenital Malformation of the 6th and 7th Cervical Vertebrae in Horses. De naamswijziging was het resultaat van lopend onderzoek waaruit bleek dat de complexiteit van deze misvorming niet gerechtvaardigd was door de eenvoud van de term. De effecten reiken veel verder dan alleen de nek, wat deze aandoening buitengewoon complex van aard maakt.

"ECVM is een afwijking van de 6e/7e halswervel - hierbij zijn ook de eerste en tweede rib, thoracale en lumbale wervels betrokken. De gevolgen van ECVM kunnen variëren - van klein tot behoorlijk uitgebreid. "

ik denk dat zeker tegenwoordig bemerkingen op de hals goed bestudeerd moeten worden.


Eens. Dit was vroeger bekend onder C6/C7 Malformatie. Wordt zeker onderschat.
Maar dit gaat om artrose begreep ik en niet om een malformatie.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:01

Tja je hebt Z en Z...voor mij belangrijk om te weten hoe de halsartrose is onstaan. Dat kan inderdaad ook met de rijderij te maken hebben, hoeft niet. Is wel belangrijk om te weten. Of er echt een goede basisopleiding in zit of dat het dier met teveel druk aan de voorkant is gereden.

Ik vind voor beide wat te zeggen (wel/ niet doen) maar zo afhankelijk van het dier zelf en de oorzaak van het ontstaan, de rijderij en het management nu. Of het ingespoten is geweest etc.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:12

Ik zou dan weer nooit een onbeleerde 3 jarige kopen. Wie verkoopt er nou een 3 jarige onbeleerd als je er beleerd veel meer voor kunt vangen. Grote kans dat ze het geprobeerd hebben, het helemaal fout ging en je een verprutst of levensgevaarlijk dier thuis haalt.

Ik kan niet echt antwoord geven op de vraag. Heb een pony en paard gekocht. Beide niks gekeurd , niet eens goed bekeken. De fries was 1.5 jaar , knettergek en niet te hanteren. Die kwam in galop de box uit. Ook niet op stand kunnen bekijken. Enkel draf galop en wat stap in de bak. De pony als veulen zo uit de weide gekocht. Weinig narigheid van gekomen. Beide kerngezond. Pony had alleen stijle hoeven en de fries staat Frans. Verder niks loos

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:18

ik kan me wel voorstellen dat je kiest voor niet beleren, is toch weer ene investering en dan krijg je allemaal mensen op de dam, die jouw net zadelmakke dier willen proberen, als daar mindere ruiters bij zitten ben je zo weer wat stappen terug. Daarnaast heeft niet iedereen daar de accommodatie voor

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:20

Ts, wel even goed doorvragen of het paard al ooit hiervoor behandeld is.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:26

fokfanaat schreef:
ik kan me wel voorstellen dat je kiest voor niet beleren, is toch weer ene investering en dan krijg je allemaal mensen op de dam, die jouw net zadelmakke dier willen proberen, als daar mindere ruiters bij zitten ben je zo weer wat stappen terug. Daarnaast heeft niet iedereen daar de accommodatie voor


idd. plus de meerwaarde valt vaak ook tegen ten opzichte vd tijd die erin gaat zitten. Wil je het goed doen tenminste.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:33

Nou inderdaad, ik vind onbeleerd een plus..kun je ze helemaal zelf naar je hand zetten. Maar heb ook weleens paarden meegemaakt waarbij ze het idd geprobeerd hadden en verprutst, sommige krijg je nog wel goed en sommige niet meer. Alles is ook afhankelijk van je eigen ervaring en wensen denk ik.

Ik ben sowieso voorstander van jong kopen, imo hebben gereden en oudere paarden sneller problemen met of wel gedrag of gezondheid. Maar goed, het blijft altijd een risico.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:45

Na een bekkenbreuk omdat "het paard zo lief is en niks doet" , daarna een Z dressuurpaard gereden die hem helemaal flipt als er iemand in het midden van de bak staat voor mij geen paard meer ouder dan 2. Weet niet wat iedereen met hun dier uitspookt... en zo vaak een oneerlijk verhaal er bij
Vandaar dus ook geen 3 jarig onbeleerd paard voor mij.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 09:47

Rondom zaken als halsatrose: een goed rijpaard heeft een stevige trapezius spier in de hals, zogezegd vlak voor het zadel.
(En een dressuurpaard heeft daar 'gestaalde kabels'.)
In het zadel hoort de hals van breed vlakbij (de genoemde trapezius) tot smal in de verte te gaan.
Hebben paarden veel spieren rond de eerste halswervel, dan is dressuur voor hen waarschijnlijk een soort touwtrekwedstrijd met de ruiter.

In die zin kun je aan de bespiering afleiden hoe correct het dier doorgaans gereden is.

Uiteraard is dit niet hetzelfde als een aangeboren gebrek ('malformatie') - maar ik kan mij voorstellen dat de optelsom van niet correct gebouwd rond C6 C7 plus slechte/ traverstie van dressuur voor de meeste problemen zorgt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 13:55

Kabayo schreef:
Ik zou dan weer nooit een onbeleerde 3 jarige kopen. Wie verkoopt er nou een 3 jarige onbeleerd als je er beleerd veel meer voor kunt vangen. Grote kans dat ze het geprobeerd hebben, het helemaal fout ging en je een verprutst of levensgevaarlijk dier thuis haalt.

Ik kan niet echt antwoord geven op de vraag. Heb een pony en paard gekocht. Beide niks gekeurd , niet eens goed bekeken. De fries was 1.5 jaar , knettergek en niet te hanteren. Die kwam in galop de box uit. Ook niet op stand kunnen bekijken. Enkel draf galop en wat stap in de bak. De pony als veulen zo uit de weide gekocht. Weinig narigheid van gekomen. Beide kerngezond. Pony had alleen stijle hoeven en de fries staat Frans. Verder niks loos


Toch zal je dat steeds vaker tegenkomen. Mensen zijn steeds meer bewust dat 2/3 jaar echt heel jong is om in te rijden.

Ik weet vaak mensen die juist op zoek zijn naar een paard, liefst nog ouder die juist niet aan het werk is geweest.

Als ik bij een 3 jarige kom die al teveel kan, teveel in gewenste houding loopt, ben ik juist weg.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:07

Janneke2 schreef:
Rondom zaken als halsatrose: een goed rijpaard heeft een stevige trapezius spier in de hals, zogezegd vlak voor het zadel.
(En een dressuurpaard heeft daar 'gestaalde kabels'.)
In het zadel hoort de hals van breed vlakbij (de genoemde trapezius) tot smal in de verte te gaan.
Hebben paarden veel spieren rond de eerste halswervel, dan is dressuur voor hen waarschijnlijk een soort touwtrekwedstrijd met de ruiter.

In die zin kun je aan de bespiering afleiden hoe correct het dier doorgaans gereden is.

Uiteraard is dit niet hetzelfde als een aangeboren gebrek ('malformatie') - maar ik kan mij voorstellen dat de optelsom van niet correct gebouwd rond C6 C7 plus slechte/ traverstie van dressuur voor de meeste problemen zorgt.


Ja inderdaad, het is te zien aan de halsbespiering hoe een paard getraind en gereden is als je weet waar je naar moet kijken. :)

De meeste hals/ nek problemen ontstaan volgens mij echt door verkeerd trainen maar ik ken ook dieren waarbij het ontstaan is na een val of hangen aan het halster oid.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 14:56

Als je echt goed wil keuren, neem je nek, hals, rug, si, maar ook bijv bloed en het gebit mee. Naast benen, voeten.
Is het niet om gezondheid, wil je ook weten hoe het ervoor staat.

Mijn merrie zou wat lastig zijn. Ze was scheef en schichtig bij mond en hoofd. Tandarts kwam langs en konden we goed kijken; Tong behoorlijk beschadigd en haken die in de wang staken.
Met veel geduld en training gewoon een fijn paard. Nog steeds iets scheef door schade in haar nek, maar dat zal bij de schade van de tong horen.

In eerste instantie zouden we haar niet dekken, want een moeilijk paard, wil je geen nakomelingen van. Maar ze is dus gewoon heel lief. Te lief, want ondanks alles was ze niet eens zo heel lelijk naar mensen nog.
Ze is nu drachtig, want we weten de oorzaak van haar gedrag toen. Dat was geen karakter. Het is hooguit karakter hoe paard met dingen omgaat.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:20

superpony schreef:
Als je echt goed wil keuren, neem je nek, hals, rug, si, maar ook bijv bloed en het gebit mee. Naast benen, voeten.
Is het niet om gezondheid, wil je ook weten hoe het ervoor staat.


Bloed en gebit worden standaard al meegenomen tijdens een klinische keuring

LoveWithJoy
Berichten: 199
Geregistreerd: 09-02-21
Woonplaats: Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:09

Autumnn schreef:
superpony schreef:
Als je echt goed wil keuren, neem je nek, hals, rug, si, maar ook bijv bloed en het gebit mee. Naast benen, voeten.
Is het niet om gezondheid, wil je ook weten hoe het ervoor staat.


Bloed en gebit worden standaard al meegenomen tijdens een klinische keuring


Gebit over het algemeen wel, bloed verschilt per DA. Die van mij heeft dat bijvoorbeeld niet gedaan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 00:07

Autumnn schreef:
superpony schreef:
Als je echt goed wil keuren, neem je nek, hals, rug, si, maar ook bijv bloed en het gebit mee. Naast benen, voeten.
Is het niet om gezondheid, wil je ook weten hoe het ervoor staat.


Bloed en gebit worden standaard al meegenomen tijdens een klinische keuring


Dat zal echt aan je veearts/kliniek liggen, want het gebeurt heel vaak echt niet. Daarbij is de mond in kijken geen grondig gebit/kaak onderzoek.

Ik heb mn merrie helemaal niet laten keuren en ging haar sws kopen om andere redenen, maar wat we zagen tijdens gebitsbehandeling, maakte ook wel duidelijk dat er dan ook andere schade moet zijn. En daarmee kwamen weer wat puzzelstukje op zn plek.