Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Msphorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-21

Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 00:47

Hoi allemaal!
Wij hebben een super lieve P.R.E Andalusiër met een mega dun huidje
Hierdoor hebben we al best veel soorten beenbescherming geprobeerd maar toch na een tijdje krijgt hij weer wondjes
Omdat hij nog weleens wat lomp kan zijn en ook soms aantikt is het van belang dat hij bescherming heeft.
We hebben neopreen geprobeerd , kousjes onder kappen, echt bont , nep bont, br pro mesh (hele zachte ademende binnenkant)
Nu heeft hij de afgelopen 2 maanden het super gedaan op die br pro mesh, en toch vd week toch weer achter wonden rond de 2cm en voor wat kleine schuurplekjes...
We zijn ten einde raad...
Herkent iemand dit probleem ?
Heeft iemand een oplossing?

Ook vonden we op internet kousjes voor onder de kappen met gel erin maar stond bij dat het nadeel was dat ze na een tijdje uitlubberen, ze kosten 36 euro per stuk dus ook niet echt goedkoop...
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen!
Alvast mega veel dank!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:58

Al eens gekeken bij andere takken van sport? Bij de Western en de Drafsport vind ik het vaak iets functioneler :)


Onze peesbeschermers bijv zijn dunner en lichter:
https://www.horze.nl/finntack-draf-beenbescherming

En heb je al eens talkpoeder gebruikt in je beschermer? Dat helpt ook echt.

Nog een gekke tip :')

Achter gebruiken wij ook nog wel eens zoogcompressen met bandages als ze een wondje hebben. Veel vaseline er op en dan zo'n ding. Dan blijft het tijdens de arbeid dicht, anders zit je in zo'n cirkel waarbij ze het steeds weer open slaan.

En nog een tip: neem een goede smid, qua balans kun je hier misschien ook nog wat aan winnen als je hem anders bekapt of beslaat.

Msphorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-21 08:31

ruitje schreef:
Al eens gekeken bij andere takken van sport? Bij de Western en de Drafsport vind ik het vaak iets functioneler :)


Onze peesbeschermers bijv zijn dunner en lichter:
https://www.horze.nl/finntack-draf-beenbescherming

En heb je al eens talkpoeder gebruikt in je beschermer? Dat helpt ook echt.

Nog een gekke tip :')

Achter gebruiken wij ook nog wel eens zoogcompressen met bandages als ze een wondje hebben. Veel vaseline er op en dan zo'n ding. Dan blijft het tijdens de arbeid dicht, anders zit je in zo'n cirkel waarbij ze het steeds weer open slaan.

En nog een tip: neem een goede smid, qua balans kun je hier misschien ook nog wat aan winnen als je hem anders bekapt of beslaat.


Super bedankt voor het bericht!
Onze Smid en veearts gaven aan dat hij over z'n hele benen en lijf een dun velletje heeft , het is een vliegenschimmel , deze zouden hier vaker last van hebben ...
Hij staat op speciaal beslag omdat hij niet goed afrolde.
En de wondjes zitten precies waar je springschoenen zitten en kappen.
Talkpoeder nooit geprobeerd ga ik zeker proberen!

Bedankt voor de vele tips!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:01

ruitje schreef:
Al eens gekeken bij andere takken van sport? Bij de Western en de Drafsport vind ik het vaak iets functioneler :)


mwah...ik rijd western, en heb juist "engelse" beschermers vanwege de functionaliteit :D In de western is het veel neopreen, waarvan ik me altijd afvraag hoe goed dat bij serieus aantikken beschermt. Je hebt ze ook met een verhard deel aan de binnenkant van het been (a la pijpkous) maar ik wil een harde schaal die de achterkant van het been ook beschermt. Overigens met rijden niet persee nodig, maar met longeren gaat ie rondom omdat hij nog weleens wil vergeten dat hij 18, oud en wijs is :+
Verder geen tips voor ts, lijkt me een lastig probleem.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:53


Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:10

Ik heb een vliegenschimmel en beschermers van Husk waar ik heel tevreden over ben. De pijpkousvariant. Die hebben geen harde schaal, zijn van binnen zacht maar ontwikkeld voor de polosport en kunnen dus wel een stootje hebben.
Van springschoenen blijf ik helemaal weg, wat ik ook gebruik het geeft wonden in de kootholtes als ze lang genoeg zijn dus dan maar niets.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 10:13

Mijn merrie heeft het met bellboots. Constant wondjes in haar koten. We dachten dat het mok was, maar na een keertje rijden weten we zeker dat het de bellboots zijn. Dus als iemand daar nog een oplossing voor heeft.... Graag!

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:13

Zachte bellboots met een neopreen rond randje zijn goed tegen wondjes (30€) plus die zachte met echt schapenbont. (50€) Dit zijn wel de duurdere en te koop bij zowat elke ruitersport zaak.

Verder zou je bandages met goede onderlappen kunnen gebruiken daar krijgen ze zeker geen verwondingen van.

Wil je liever iets luchtigers dan bandages dan zijn de Proffesionals- Choice Ventech Elite neopreen beschermers erg fijn en geven ook geen wondjes. Zijn ook van zacht flexibel lucht doorlatend materiaal maar wederom niet goedkoop. Die vind je bij de betere western winkels.

Ik heb met 7 verschillende paarden ervaring met bovenstaande en nooit irritaties en wondjes door deze bescherming.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:18

Ik denk dat neopreen (of een kunststof in welke vorm dan ook) de boosdoener is. Ik had ook een airflex singel waar ze wonfjes van kreeg. Dus die wollen zou een optie kunnen zijn.

Ik ben anti bandages :+ . Ze geven nauwelijks steun en sluiten zo'n beetje alles af in het been.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:24

Je zou ook nog naar eventing beschermers kunnen kijken, deze beschermen goed en zijn ongevoelig voor water/zweet.

Neopreen word nog wel eens stroef met zweet, dus dat is niet handig.

Ik heb prolite eventing bescherming, en zelfs met de paarden die van werkelijk alles al wondjes kregen gingen de prolites goed. Ook met lange training en buitenritten.

Prolite is echt mega zacht en wordt niet stroef met water.

https://www.eventing-sgw.nl/beenbescher ... boots.html

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:27

Jullie kunnen neopreen wel gaan lopen af kraken maar die Ventech pro elite van Proff Choice zijn echt top! Dat is niet het neopreen wat iedereen kent. Er zitten gaatjes is over heel de beschermer

En bandages een no go...tja, als je paard constant tegen zijn been aan strijkt met z’n ijzers dan weet ik niet wat slechter is. Beetje warmte of vervelende verwondingen!?
Plus bandages niet gebruikt horen te worden om steun te geven :)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:58

Popstra schreef:
Jullie kunnen neopreen wel gaan lopen af kraken maar die Ventech pro elite van Proff Choice zijn echt top! Dat is niet het neopreen wat iedereen kent. Er zitten gaatjes is over heel de beschermer

En bandages een no go...tja, als je paard constant tegen zijn been aan strijkt met z’n ijzers dan weet ik niet wat slechter is. Beetje warmte of vervelende verwondingen!?
Plus bandages niet gebruikt horen te worden om steun te geven :)


Ik kraak helemaal niks af. Ik zeg alleen wat voor mij wel en niet werkt. En daarom geen bandages. Want ik wil steun. Overigens gebruik ik gewoon PC bescherming en dat gaat goed. Het gaat me alleen om bellboots. En ik zeg een airflex singel, daar krijgt mijn paard wondjes van. Wind je niet zo op!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 15:08

Echte steun krijg je van geen enkele beschermer! een misstap of verzwikking loopt je paard ook met bescherming op. Bescherming is puur voor aantikken van buitenaf in mijn ogen.
En dan maakt het materiaal niks uit, gewoon zoeken wat lekker is voor je paard.
En de warmte???? ik heb al 26 jaar mijn paard rondom in de 3-in 1 beschermers gehad van PC, nooit gekookte peesjes gehad oid......

De opties van popstra zijn prima, zachte bontjes werken goed ( mits je ze schoonmaakt) en bandages met zachte lappen ook, al denk ik dat je daarmee dat randje van de springschoen net niet bereikt....

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:40

Bij dravers werd wel eens eerst gebandageerd en daarna commassen er om gedaan. Dit waren dan wel met dunne lappen en dunne bandages (een ware uitdaging om die goed om te krijgen :P )
Afbeelding

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 17:42

Misschien heel dom gedacht van mij, maar onder de beschermers een (afgeknipte) sok of andere zachte stof doen? Zodat het niet gaat schuren?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 18:02


Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 20:36

Zorg ervoor dat je paard recht loopt, dat wordt ook beïnvloed door jouw zit.
Goede training/trainer.
Goedkoper dan alle opties hierboven, en je houdt je paard langer heel.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:14

Nielojram, dat is onzin, een paard met een gevoelig huidje krijgt gewoon wondje soms. Wanneer je bescherming wilt gebruiken tegen aantikken (kan ook door een gekke sprong of gek doen tijdens het rijden ) dan heeft dat niks met rechtlopen te maken....

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:22

Je geeft aan dat die nu na 2 maanden weer wondjes kreeg van de beschermers.
Spoel/was je ze ook regelmatig uit?

Msphorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 06:22

MarlindeRooz schreef:
Misschien heel dom gedacht van mij, maar onder de beschermers een (afgeknipte) sok of andere zachte stof doen? Zodat het niet gaat schuren?


Heb ik dus geprobeerd!
Maar die lubberen uit tijdens het rijden en dan glijden ze onder de beschermers vandaan
Heb verschillende soorten geprobeerd helaas bij allemaal hetzelfde verhaal!

Msphorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 06:24

Nielojram schreef:
Zorg ervoor dat je paard recht loopt, dat wordt ook beïnvloed door jouw zit.
Goede training/trainer.
Goedkoper dan alle opties hierboven, en je houdt je paard langer heel.


Het is een p.r.e. die Z loopt en recht is maar omdat hij dus sierlijk loopt stoot hij zich weleens of tikt hij zichzelf aan.

Ook op de wei haalt hij soms capriolen uit waardoor we graag bescherming gebruiken!

Msphorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 06:25

sjouk_L schreef:
Je zou ook nog naar eventing beschermers kunnen kijken, deze beschermen goed en zijn ongevoelig voor water/zweet.

Neopreen word nog wel eens stroef met zweet, dus dat is niet handig.

Ik heb prolite eventing bescherming, en zelfs met de paarden die van werkelijk alles al wondjes kregen gingen de prolites goed. Ook met lange training en buitenritten.

Prolite is echt mega zacht en wordt niet stroef met water.

https://www.eventing-sgw.nl/beenbescher ... boots.html


Super bedankt !

Msphorses
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 06:26

kiki1976 schreef:
Je geeft aan dat die nu na 2 maanden weer wondjes kreeg van de beschermers.
Spoel/was je ze ook regelmatig uit?


Iedere dag maken we de kappen schoon en spoelen we ze uit.

pluisje88

Berichten: 8057
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Help mijn paard heeft telkens wonden door beenbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:34

Je zegt dat het twee maanden goed is gegaan nu. Waarom ga je niet wisselen? Dan zitten eventuele drukpunten telkens op een andere plek. Kies voor goede merken met een mooie pasvorm. Blijf weg bij goedkopere sets die vooral mode grillen zijn in alle kekke kleurtjes. Die leveren in op pasvorm.

Daarbij ben ik van mening dat een paard zichzelf heel hoort te houden. Paarden inpakken op de wei houd ik niet van. Maar eens met wat hierboven genoemd is. Goed bekappen en rechtrichten verkleint de kans op aantikken. Dat een paard z loopt zegt totaal niks over of hij recht is.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 20:35

Msphorses schreef:
Het is een p.r.e. die Z loopt en recht is maar omdat hij dus sierlijk loopt stoot hij zich weleens of tikt hij zichzelf aan.

Ook op de wei haalt hij soms capriolen uit waardoor we graag bescherming gebruiken!



Ohhh, de holy grail, een pre. Excuus dat ik mij daarin gemengd heb.

Gaat vast helemaal goedkomen met jouw kennis.