Ideale leeftijd castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 11:52

Hallo,

Wat vinden jullie de ideale leeftijd voor castreren? Welke andere factoren spelen daarbij een rol?

Qua factoren doel ik onder andere op:
-Voor een hengst die nooit zal dekken, of waar dat juist nog wel een mogelijkheid is.
-Hengst is erg rustig/braaf, vertoont geen hengstengedrag.
-Meer maat is gewenst, of juist niet. Er wordt namelijk vaak gezegd dat eerder castreren zorgt voor langer doorgroeien. Geloven jullie hier ook in?
-En doorgaand op het punt hierboven, later castreren zou een mooiere bespiering geven. Wat is daar de ervaring mee?
-Hengst staat op een stalling waar ook merries zijn.

Ik ben benieuwd hoe jullie de keuze maken over wanneer te castreren (met name ook in een ideale situatie, waar je bijvoorbeeld niet wordt verplicht door de stalhouder die geen hengsten toe staat).

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:01

Ik vind belangrijk dat die samen met vriendjes kan staan.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:16

Rond een jaar.

Voor meer maat: het is gewoon aangetoond dat bij vroeg castreren de groeischijven in de pijpbeenderen later sluiten. Dan moet je dus wél castreren voordat die groeischijven sluiten, en dat doen ze normaalgesproken rond anderhalf jaar. Later castreren voor mooiere bespiering is juist weer nooit bewezen dat dat waar is.

Voor geen 'oepsjes': ook al vertonen ze geen hengstengedrag, dat kan van de ene op de andere dag wél het geval zijn, en dan ben je mooi te laat.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:16

Ik heb zojuist een hengst gekocht. Ik heb gekeken of het mogelijk is om hem hengst te houden, inderdaad om het wat uit te laten zwaren (hoewel hij al 3 is, maar zou hem graag tot 5 hengst willen laten) maar de stallingen die ik kon vinden voldeden niet aan het idee wat ik heb bij 'paardvriendelijk'. Daarom gekozen om hem te laten ruinen.

Anders had ik hem tot 5 hengst gehouden, en dan afhankelijk hoe hij zich gedraagt misschien gecastreerd of niet. Maar die keuze heb ik niet.

Balou_k

Berichten: 14060
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:19

Mijn schetlander is vorige week gecastreerd, wordt 6 juli twee. Altijd in groep gestaan. Hij begon nu echter last te krijgen van zijn hormonen richting de andere paarden.

Half open castratie in de kliniek. Prima verlopen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 12:27

Ibbel schreef:
Rond een jaar.

Voor meer maat: het is gewoon aangetoond dat bij vroeg castreren de groeischijven in de pijpbeenderen later sluiten. Dan moet je dus wél castreren voordat die groeischijven sluiten, en dat doen ze normaalgesproken rond anderhalf jaar. Later castreren voor mooiere bespiering is juist weer nooit bewezen dat dat waar is.

Voor geen 'oepsjes': ook al vertonen ze geen hengstengedrag, dat kan van de ene op de andere dag wél het geval zijn, en dan ben je mooi te laat.

Heb je toevallig ook een bron voor hoeveel meer maat dan ongeveer valt te verwachten? Tijdens mijn (snelle, oppervlakkige) zoektocht vond ik alleen dat het verschil minimaal is.
En er zijn toch ook groeischijven die wel pas na anderhalf sluiten. Groeien die dan wel door? En wat dan nu in mijn opkomt, wordt het paard dan niet uit verhouding als het ene deel wel langer groeit door de castratie met bij een ander deel de groeischijven al dicht waren?

Edit: en wat zijn je overwegingen waardoor je kiest voor castreren bij ongeveer een jaar?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:51

De groeischijven in de pijpbeenderen bepalen voor het grootste deel de hoogte en het zijn de groeischijven die als eerste sluiten. De rest groeit dus sowieso door.

Ja, paard komt idd iets uit verhouding.

Een oud Duits paardenboek dat ik bezit schreef dan ook (in de jaren 50-60 was met 1 jaar castreren de norm!):

Hengsten zijn 'rechteckig' (vierkant)
merries zijn 'langrechteckig' (langer dan dat ze hoog zijn)
ruinen zijn 'hochrechteckig' (hoger dan dat ze lang zijn)

Ik heb mijn overwegingen toch net genoemd? Geen gezeik met dekken, en ze worden wat groter.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 12:59

Interessant om te horen!

Ah sorry, ik had je vorige bericht verkeerd begrepen. Ik las het antwoorden op de 'vragen' ipv als redenen.

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:01

Mijn 'hengst' is 1 april gecastreerd, liggend in de wei. Hij was toen 1 jaar en 1 maand.
Hij vertoonde ook geen hengsten gedrag, maar ik wou hem wel samen bij 2 merries in de wei zonder gedoe straks. Dus heb hem uit de opfok gehaald en gelijk de volgende dag laten casteren. Ze hebben dus 1 halve dag samen gelopen en dat was geen probleem.

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:05

Mijn optiek: lekker rond 1 jaar ruinen als hij niet hoeft te dekken, tenzij je hem een normaal bestaan kan gunnen met sociaal contact en voldoende weidegang.

Mijne is met 1 jaar gecastreerd en is een behoorlijk zware jongen nu hij 2 is. Ik castreer ze liever vroeg voordat ze echt praatjes krijgen of ontdekken wat dekken is en zodat ze lekker op een fijne plek kunnen staan.

DuoPenotti

Berichten: 29454
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:10

Ik heb die van mij rond een jaar gecastreerd.
1 had er wel al praatjes, maar die kocht ik zo.
De ander begon net te ontdekken dat hij hengst was maar meer ook niet. Denk ook niet dat die echt vervelend zou zijn geworden was een erg zacht paard van karakter.

Met een jaar omdat ik ook niet wil opvoeden tegen wel praatjes. Wil er toch niet mee dekken dus waarom paard en mij het moeilijk maken.
Alles is nog niet zo ver ontwikkeld dus een kleinere ingreep.

Dierenarts gaf aan dat hij het ook graag rond het jaar liggend in het weiland deed.
Hij zag te vaak hengsten die lang hengst waren en de baasjes die er niet mee overweg komen.
Met alle ongelukken van dien.

Beide zijn mooi uitgegroeid.

Bij de stal waar ik eerder paarden reed castreerde ze ook rond het jaar, kon alles samen buiten. Ook daar altijd mooi uitgeroeide paarden gezien, dus daarvoor zou ik het niet laten.

_Gerdien_
Berichten: 668
Geregistreerd: 03-10-11

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:14

Ik heb mijn enter met 11,5 maand laten castreren. Hij kreeg behoorlijk praatjes en moest alleen staan.
Nu heb ik mijn lieve baby weer terug en kan hij gewoon in de groep. Absoluut geen spijt van

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:54

Dat hangt samen met het paard, de situatie en de plannen die je met het paard hebt. Mijn tweejarige is ruim een maand geleden gecastreerd. Hengst houden is voor mij nooit een optie geweest, ik mis daar de handigheid voor en gun hem ook in de toekomst een stallingsplek waar hij in de kudde loopt. Dit voorjaar vond ik voor hem het beste moment vanwege:
1. Het seizoen; in het voorjaar is het nog niet te warm, zijn er weinig vliegen en gaan ze de wei op waardoor de kans op infectie zo klein mogelijk is.
2. De kuddedynamiek; ik heb voor het moment gekozen waarop veel paarden in dezelfde groep gecastreerd werden.
3. Zijn gedrag; hij is heel lief en braaf, maar kreeg nu duidelijk oog voor merries.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:06

Ons veulen stond in de opfok en de bedoeling was daar met zo'n 2,5 jaar te ruinen.
Echter had meneer bij 1,5 jaar iets te veel oog voor het vrouwelijk schoon dat een paar weiden verderop stond. Dus hebben wij van de opfok eigenaar het advies gekregen hem te ruinen of hem op een plek zonder merries te zetten.
We hebben voor ruinen gekozen. Want we wilden toch dat hij een ruin werd.

Lys_PPA

Berichten: 1338
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:13

Onze shet is afgelopen week gecastreerd, hij wordt deze week 1 jaar. Er staat een merrie in de kudde (welke ik niet graag drachtig heb ivm hoger risico dracht door haar navelbreukje) dus better safe than sorry anders had het van mij nog niet perse gehoeven...

Verder is dit ook wel een fijn seizoen ivm minder insecten.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:21

2 jarige kocht ik als ruin, jaarling is jaar later gecastreerd, ook omdat hij nog de basisvaccinaties moest krijgen en het dan te laat in het jaar werd (vorst en nattigheid) en ik toch geen merries had/heb. In het voorjaar een sober ras castreren hoorde ik nadelen over ivm mogelijk verband ontwikkelen seme, dus die is in zijn 2e jaar op de laatste mooie dag van oktober gecastreerd liggend op de rug in de wei (want voor de DA wilde hij 1 bal verstoppen, ik wist dat ze er beide onder hingen voordat ik de afspraak maakte).

Als de jaarling wel vaccinaties op orde had gehad, had ik waarschijnlijk eerder gecastreerd, maar wel in het najaar. Castreren voor dat er hengstengedrag tevoorschijn komt is een stuk fijner, ook omdat je dan geen ongewenst gedrag hoeft af te leren en het geen gewoonte geworden is voordat de aanjager (testosteron) er af gaat.

Verder moet je ook een ruin opvoeden om er een fijn paard aan te hebben en trainen om er voor het rijden bruikbare spieren op te krijgen. Groter zal qua stokmaat misschien 2 cm uit maken, dat is voor gewoon werk amper interessant om te doen. Enkel als een paard anders uit de stamboekmaat of wedstrijdcategorie dreigt te groeien, maar tegen de tijd dat je daar zekerheid over hebt is dat niet meer te beinvloeden met al dan niet castratie.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:30

Mijn trekpaard met 9 maanden (laat veulen) laten castreren. Destijds voornamelijk omdat ik hem in de merrie-kudde wilde hebben. Er waren destijds alleen maar merries op stal en 3 hengstveulens die met elkaar stonden en elkaar al behoorlijk begonnen uit te dagen. Vanaf het moment dat ik hem kocht wist ik dat ik hem uiteindelijk wilde laten castreren. Maar dit heb ik dus vrij snel gedaan. Qua bespiering: hij is nu 5 en overduidelijk "mannelijk" bespierd. Geen idee of dat meer was geweest als ik hem langer hengst had gelaten. Qua henstengedrag: hij dekt de merries in zijn kudde gewoon. Dus daarvoor heeft het niet geholpen. Maar aan de hand en onder het zadel is hij wel hanteerbaarder dan de dekhengsten die ik ken.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:32

Ik heb ze nooit laten castreren, maar heb ze thuis staan en kan ze daardoor ook sociaal houden. (dus met elkaar buiten) Als ik afhankelijk zou zijn van pension dan had ik liever ruinen gehad. Een hengst op een leuke, sociale en veilige manier op een pensionstal houden is toch vaak een uitdaging.

Als je toch gaat castreren zou ik er niet te lang mee wachten. Ook hierin weer afhankelijk van hoe je hem kan houden. Met andere ruinen/hengsten zou ik met 2 hooguit 3 jaar laten castreren. En in een gemengde groep natuurlijk veel eerder.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 16:40

Heb hier 2 ruinen van bijna 21 en 8 jaar, en een hengstje van 10 maanden. Staan thuis, alles is er op ingericht dat ze samen in paddock en wei kunnen. Fijn koppeltje zo, de 2 ruinen zijn druk de kleine man op te voeden en alles te leren. Zijn de hele dag samen bezig met spelen, stoeien, rusten, grazen, wilgetakken eten etc. Mocht de kleine toch teveel last krijgen van zijn hormonen dat kan ik hem altijd nog laten castreren, maar voorlopig laat ik het zo. Die ruin van 8 had op z'n 3e jaar maar 1 bal ingedaald, de andere zat klem tussen buikholte/lies, daardoor werden er extra hormonen aangemaakt en was hij superlastig, had er echt last van en kon niet meer samen los. Laten opereren in Bodegraven en beide ballen laten castreren, was daarna over.

Als je ergens op pension staat met bijv merries in de buurt zou ik hem wel laten castreren. Geeft ongewenste situaties als je hengst sterk reageert op merries, zeker als je ze niet in eigen beheer hebt en eigenlijk de stalhouder dan de verantwoording geeft als je er niet bij bent. Mijn hengst heeft weinig te maken met merries verder. Mits dat in de toekomst wel gebeurd als deze bijv onder het zadel komt en er problemen ontstaan is de keuze snel gemaakt. Maar over het algemeen worden friezen nog wel eens als hengst gehouden, en aangezien we nog naar de keuring willen houden we het zo.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:20

Mijne is net een maand geleden gecastreerd en moet nog 2 worden.
Reden: ik kocht hem, en wil hem naar mijn omgeving halen en niet in een opfok zetten maar in een gemengde groep qua geslacht en leeftijden.
Hij gedroeg zich nog niet als hengst, wat wel apart is, dat hij vorige week ( als ruin dus al) wel reageerde op hengstige merries naast hem.
Hij blijft nog een paar weken en komt dan hierheen.

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:50

Wij zitten ook met de vraag wanneer gaan we het doen. Ons hengstje is eind april een jaar geworden. Toen hij elf maanden was, was de da er en hebben wij gevraagd of z’n ballen al ingedaald waren. Dat was nog niet het geval. Nu zag ik dat velen er de voorkeur aan geven om het met een jaar (of zelfs eerder) te doen, maar zijn bij jullie dan allemaal de balletjes ingedaald? Is onze Pumba zo laat dan?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Ideale leeftijd castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-21 17:57

Nog een vraag voor wie met een jaar castreren. Halen jullie ze daarvoor uit de opfok? Of als in een opfok staan ipv eigen beheer wordt er dan langer gewacht?

En de vraag van Elsje ben ik ook benieuwd naar.

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:05

Mijn vorige ruinen zijn allemaal tussen de 2,5 en 3,5 gecastreerd. Eerst gekeken of het wat was voor de hengstenkeuring en als dat niet zo was werden ze gecastreerd. Stonden ook in opfok met andere hengsten, dus geen merrie probleem. Ik zou het eigenlijk altijd zo willen doen, maar deze heb ik allemaal als ruin gekocht. De ene was al paar jaar gecastreerd, de andere krap een jaar. Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt met ruinen die veel jonger gecastreerd zijn qua gedrag. Mijn ruinen waren allemaal flink gespierd, maar of dat met later castreren te maken had, geen idee.

Maar ik wil veulens en jonge paarden ook in een opfok. Wel met wat oudere paarden erbij, maar niet op pensionstal of thuis in gemengde kudde zonder of met maar 1 of 2 speelmaatjes. Dan maakt het dus niet uit dat ze nog hengst zijn.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 11-05-21 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:05

Ze blijven hengst zolang ze dit kunnen zijn op een paardwaardige manier en zonder gedonder qua gedrag.
Sowieso castreren in de vroege lente of laat najaar ivm infecties door vliegen.
Indien ik meer spieropbouw wil maar het gedrag gaat verkeerd wint het gedrag ;)
Maat geloof ik nooit zo in.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:37

MyWishMax schreef:
Mijn vorige ruinen zijn allemaal tussen de 2,5 en 3,5 gecastreerd. Eerst gekeken of het wat was voor de hengstenkeuring en als dat niet zo was werden ze gecastreerd. Stonden ook in opfok met andere hengsten, dus geen merrie probleem. Ik zou het eigenlijk altijd zo willen doen, maar deze heb ik allemaal als ruin gekocht. De ene was al paar jaar gecastreerd, de andere krap een jaar. Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt met ruinen die veel jonger gecastreerd zijn qua gedrag. Mijn ruinen waren allemaal flink gespierd, maar of dat met later castreren te maken had, geen idee.

Maar ik wil veulens en jonge paarden ook in een opfok. Wel met wat oudere paarden erbij, maar niet op pensionstal of thuis in gemengde kudde zonder of met maar 1 of 2 speelmaatjes. Dan maakt het dus niet uit dat ze nog hengst zijn.


Bestaan er opfok plekken met volwassen paarden erbij dan?