Koliek (zandkoliek) supplementen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:13

Mijn (eerdere) paard had om de haverklap zandkoliek, zelfde probleem (te weinig gras). Psyllium of vlozaad is het enige wat echt werkt, het is zo plakkerig dat het zand er aan blijft plakken en mee naar buiten genomen wordt. Ik ga dan als kuur vlozaad. Tis wel lastig te voeren, want het gaat dus plakken, je moet dus zien dat je het naar binnen krijgt, vóórdat het echt teveel gaat plakken, kan wel lastig zijn maar met een beetje handigheid vind je dat wel uit. Ik wisselde dat af met op andere dagen een heule flinke scheut zonnebloemolie (bijvoorbeeld 3 dagen per week, dan 2 dagen niets en dan weer vlozaad). Dat hield mijn paard toch aardig zandkoliekvrij.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 19:10

HannahFrouk schreef:
Mijn (eerdere) paard had om de haverklap zandkoliek, zelfde probleem (te weinig gras). Psyllium of vlozaad is het enige wat echt werkt, het is zo plakkerig dat het zand er aan blijft plakken en mee naar buiten genomen wordt. Ik ga dan als kuur vlozaad. Tis wel lastig te voeren, want het gaat dus plakken, je moet dus zien dat je het naar binnen krijgt, vóórdat het echt teveel gaat plakken, kan wel lastig zijn maar met een beetje handigheid vind je dat wel uit. Ik wisselde dat af met op andere dagen een heule flinke scheut zonnebloemolie (bijvoorbeeld 3 dagen per week, dan 2 dagen niets en dan weer vlozaad). Dat hield mijn paard toch aardig zandkoliekvrij.


Oké top
En hoe deed je dit precies toch eerst koken of alleen de zaadjes voeren samen met zonnebloemolie?

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:36

Ik had gemalen vlozaad. Volgens mij deed ik daar het voer (met wat appelstroop oid om het wat aantrekkelijker te maken, of appelmoes) gewoon doorheen. Na het eten (ze wilde soms niet alles opeten) gaf ik haar dan drinken, probeerde het zo te doen dat ik wist dat ze wat zou drinken. Geen olie daarbij dus, dat deed ik helemaal los van het vlozaad want dan plakt het juist niet meer!

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 20:38

HannahFrouk schreef:
Ik had gemalen vlozaad. Volgens mij deed ik daar het voer (met wat appelstroop oid om het wat aantrekkelijker te maken, of appelmoes) gewoon doorheen. Na het eten (ze wilde soms niet alles opeten) gaf ik haar dan drinken, probeerde het zo te doen dat ik wist dat ze wat zou drinken. Geen olie daarbij dus, dat deed ik helemaal los van het vlozaad want dan plakt het juist niet meer!



Ah oké, ik heb zelf hele vlozaden besteld

snorkel1986

Berichten: 3023
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:48

Ik voer ook de hele

Wesseltje

Berichten: 2185
Geregistreerd: 17-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:00

Ellis_h schreef:
HannahFrouk schreef:
Ik had gemalen vlozaad. Volgens mij deed ik daar het voer (met wat appelstroop oid om het wat aantrekkelijker te maken, of appelmoes) gewoon doorheen. Na het eten (ze wilde soms niet alles opeten) gaf ik haar dan drinken, probeerde het zo te doen dat ik wist dat ze wat zou drinken. Geen olie daarbij dus, dat deed ik helemaal los van het vlozaad want dan plakt het juist niet meer!



Ah oké, ik heb zelf hele vlozaden besteld


Die heb ik ook altijd, doe het op het laatst door de slobber en dan gelijk geven.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:07

Je hoeft deze vlozaden ook niet te koken.
Ik maak eerst de slobber dan de zaadjes er door en meteen voor de neus zetten om te eten.

Mocht je geen slobber voeren maar muslie dan gewoon daar een papje van maken.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 23:08

Oké top!
Het scheelt ze is een makkelijke eter dus waar ik het ook doorheen doe ze eet het zo op :)
Maar ik mix inderdaad zelf ook vaak de dingen door slobber heen

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:16

Kan een beetje tegevallen hoor. Mijn Belg was ook een supermakkelijke eter maar zodra het dan door haar geslobber begon te plakken dacht ze "was dat nou voor rare plakzooi" en dan liet ze het links liggen. Maar zij at nogal vochtig dat maakte het wel lastiger.

Ellis_h
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-12-19
Woonplaats: Overijssel

Re: Koliek (zandkoliek) supplementen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 10:35

Ik laat wel even weten of die van mij het makkelijk op eet.
Ik heb de afgelopen 5 dagen gekookte lijnzaad gevoerd op advies van de dierenarts
Dus ik begin volgende maand met de vlozaad :)