Paard met flinke kneuzingen na trap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:19

Dag bokkers,

Ik ben op zoek naar tips en advies!

Gister is mijn paard op de wei opgejaagd en in een hoek gedreven door zijn weidegenoot. Deze heeft hem flink doorgelaten ;( ;( hij is getrapt en gebeten op verschillende plekken. Ik heb het zelf niet zien gebeuren (gelukkig!) maar mijn stalgenootjes wel. Die hebben meteen mijn dierenarts ingeschakeld en ‘eerste hulp’ verleend omdat hij bloed overstroomd en kreupel van de wei kwam. Dierenarts was net begonnen met reinigen van de wonden toen ik aankwam. Conclusie: een aantal flinke kneuzingen (been/ribben/schouder) en een open wond die niet gehecht kon worden (schouder) o.a. omdat hij cushing heeft en hierdoor een slechtere wondheling heeft ( hechten werd dan te riskant ivm meerdere draines plaatsen). De open wond spoel ik nu dagelijks 1-2 keer met water en iets ontsmettends van de dierenarts en hij krijgt een hoop medicatie (pijnstillers in poeder en zalf vorm + antibiotica).

Mijn paard is 24 en eigenlijk hartstikke fit: hij wordt 5x per week gereden (meestal buitenrit, maar ook licht dressuurmatig werk). Dit is echt mijn ergste nachtmerrie. Hij zal een tijd moeten ‘staan’ (niet rijden, gelukkig geen volledige boxrust )om te genezen en ik heb geen idee of en in hoeverre hij weer de oude zal worden. Mijn hart is echt in duizend stukjes gebroken en ik ben radeloos -O-

Alle tips, advieze, do’s en don’ts zijn welkom!

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:27

Dat is schrikken! Beterschap voor je paard. Ik zou gewoon het advies van de dierenarts aanhouden voor nu.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:28

Noo... Zo naar.. Wel fijn dat je stalgenootjes je paard zo goed hebben opgevangen.

Ik denk dat je het beste kunt doen wat je dierenarts je heeft verteld, zeker zonder foto's kunnen wij er niks zinnigs over zeggen :(:)

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:35

Inderdaad je ergste nachtmerrie, arm paard. Nu veel TLC en alles goed in de gaten houden.

Wat ik me wel eens afvraag wanneer ik zoiets lees.........Kun je de dierenartskosten ook declareren bij de WA-verzekering van de eigenaar van het paard die deze schade heeft aangericht?

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:37

Ik heb de foto’s van vlak erna (nog) niet gezien, ik zal even kijken of het lukt om in een spoiler te zetten.

Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


Spoiler:
Afbeelding


En vanochtend:

Spoiler:
Afbeelding

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 17:39

Gelbrich schreef:
Inderdaad je ergste nachtmerrie, arm paard. Nu veel TLC en alles goed in de gaten houden.

Wat ik me wel eens afvraag wanneer ik zoiets lees.........Kun je de dierenartskosten ook declareren bij de WA-verzekering van de eigenaar van het paard die deze schade heeft aangericht?


Mijn paard staat in Duitsland en daar is zelfs een aparte verzekering nodig voor dit soort schade. Is ook al gemeld en doordat er een getuige is, is er grote kans dat ik volledig gecompenseerd wordt. Dit was ook geen losstaand incident bleek achteraf, ander paard heeft al eerder voor overlast gezorgd.

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:40

Geen tips maar wil jou en je paardje sterkte wensen! Sneu hoor!

sterregoud
Berichten: 1845
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:40

Wat erg ! Was het een nieuw weidemaatje?

Veel beterschap voor je paardje !

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:44

Ach wat sneu voor je paard!
Gewoon je advies van de DA opvolgen. Meer kan je denk ik niet doen. En hopen dat hij de oude wordt. Kans is best aanwezig hoor. Hij heeft misschien alleen een beetje langer tijd nodig.
Beterschap!

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:50

Die kneuzingen gaan wel over, die open wondes heel goed in de gaten houden, vooral die onderaan.

Gelbrich
Berichten: 281
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:57

_MG schreef:
Gelbrich schreef:
Inderdaad je ergste nachtmerrie, arm paard. Nu veel TLC en alles goed in de gaten houden.

Wat ik me wel eens afvraag wanneer ik zoiets lees.........Kun je de dierenartskosten ook declareren bij de WA-verzekering van de eigenaar van het paard die deze schade heeft aangericht?


Mijn paard staat in Duitsland en daar is zelfs een aparte verzekering nodig voor dit soort schade. Is ook al gemeld en doordat er een getuige is, is er grote kans dat ik volledig gecompenseerd wordt. Dit was ook geen losstaand incident bleek achteraf, ander paard heeft al eerder voor overlast gezorgd.


Bedankt voor je reactie, wist niet dat dat bestond en dat je paard in Duitsland staat. Moet dit in NL dan ook. Ik heb het wel aan mijn verzekering doorgegeven dat ik een paard heb.

Voor nu heel veel beterschap voor je paard.

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 17:58

Jeetje wat sneu voor je paardje...hopelijk hersteld ie snel...

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:00

Misschien kun je wat arnica zalf en tabletjes geven ter ondersteuning.

Maar vooral veel sterkte gewenst, wat enorm zielig voor je paard.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:05

sterregoud schreef:
Wat erg ! Was het een nieuw weidemaatje?

Veel beterschap voor je paardje !


Nee, paarden kenden elkaar (hebben naast elkaar gestaan zowel op stal als op de paddock) en al een tijdje samen op de wei gestaan. Het paard heeft in twee dagen tijd verschillende paarden flink opgejaagd. Mijn paardje heeft een (groot) vriendje en die twee staan eigenlijk altijd samen. Vriendje heeft ook geprobeerd hem te ‘beschermen’ en de ander weg te jagen, maar was echt net een tel te laat erbij. Ik ben stiekem heeel blij dat ik het zelf niet gezien heb.

Bedankt voor de lieve berichten! Ik voel me zo ontzettend machteloos -O-

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:06

Wat een ellende zeg. Ik snap dat je dit zo machteloos laat voelen. Het advies van de da opvolgen en heel veel liefde geven is alles wat je kan doen.
Hopelijk knapt hij snel op

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:20

Die onderop het been is een nare :(
Ik zou denken, heel voorzichtig in beweging houden.. Aan de hand grazen en dergelijke.

Hij zal wel flink stijf zijn

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:23

Wat heftig, ik wens je paard beterschap. Ik snap dat je je heel verdrietig voelt. Ik zou ook het advies van de arts aan houden. Sterkte

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:28

oh zeker gezien de wond op de schouder….kijk wel of je iets kunt gaan stappen.
op de schouder heb je echt heel snel dat de boel gaat vastzitten.
en zeker gezien de leeftijd staan ze zomaar met koliek, dus als het even kan wel gaan stappen hoor.
eventueel ook nog een paar keer per dag.
en ja ik heb ervaring met dit soort wonden…overleg even met je arts!
balen dit, beterschap :(:)

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 07:27

We hebben gelukkig in de ochtend en namiddag een wei ter beschikking waar hij samen met zijn beste vriendje op kan. Vooralsnog loopt ie dan vanzelf wat, mocht hij te onrustig worden neem ik hem aan het touw. Ik blijft er nu die 2-3 uur bij staan/zitten zolang t kan vanuit mijn werk. Ik ga verder 2-3x per dag een stukje stappen. Gaat trouwens verbazingwekkend genoeg best okee. Eerste stapjes was stijf en pijnlijk, maar als hij eenmaal loopt, loopt ie *\o/*

Ik heb ter ondersteuning van binnenuit nog wat capsules (speciaal voor dieren) gekregen waar bv arnika en calendula inzitten, kon volgende dierenarts geen kwaad.

Bedankt voor jullie lieve berichten!

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:13

O dit klinkt goed _MG! Op naar een voorspoedig herstel :)

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 09:33

Ik heb een aantal weken geleden hetzelfde mee gemaakt. 1 flinke bijtwonden en de ander flink getrapt tegen borst en voor benen door het paard met ijzers. Ze waren op onverklaarbare wijze bij elkaar in de wei gekomen en toen werd er dus ook gejaagd, flink gebeten en geschopt.
Die bijtwonden helen en dat is weer een blij paard.
Het paard die de bijtwonden veroorzaakt had en flink getrapt is had een paar dagen flink last van de voor benen. Dikke knieën door de vocht en kreupel lopen maar dat is ook weer goed gekomen.
Ik heb hem wel in beweging gehouden zodat hij juist niet stijf werd en de benen weer dun werden. Dus gewoon in z’n eigen wei gezet en na 2 dagen weer aan het werk gehad. Heb hem enkel de eerste 2 dagen even wat metacam gegeven.

Het komt goed!

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 11:29

Afbeelding
<3

En de wond: de zwelling is flink uitgezakt en zit nu achter de wond, voor mij lijkt hij daardoor ‘groter’ want de wondranden staan meer uit elkaar. Ik hoop dat dat weer beter wordt zodra de zwelling meer zakt

Spoiler:
Afbeelding

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 17:57

Sodeju die hebben ze flink getrapt zeg!
Hopelijk heelt alles snel en een geluk dat er nog niet zo veel vliegen zijn.
Sterkte MG, komt vast weer helemaal goed maar zoiets is wel schrikken zeg.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 18:14

Snap je gevoel helemaal.. dat doet bij je zelf dan ook pijn als je paardje zo wordt toegetakeld.
Hopelijk heelt alles snel en krijgt hij steeds minder last.

Sterkte voor je paardje!

Blijft dat andere paard hierna ook bij hem uit de wei? Aangezien hij dit al vaker heeft gedaan bij anderen.. Heb hier twee keer meegemaakt dat mijn merrie door hetzelfde paard op haar sprongewricht (precies dezelfde plek) is getrapt. 1 keer kan gebeuren maar bij de tweede keer zijn ze gelukkig apart van mekaar gezet.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Paard met flinke kneuzingen na trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-21 09:56

Bij mij kwam de shock ook echt gister pas aan, ik heb flink gejankt de hele dag door. Er zit echt niets kwaads in mijn paard waardoor het zo onbegrijpelijk is dat een ander zo heftig reageert. Hij had gister avond wel wat pijn rondom de wond, ik had nog percutin staan en heb dat op de plekken rondom de wond gesmeerd.

Wat het ook zo moeilijk maakt is dat ik vanaf volgende week mijn eigen bedrijfje (coaching van ruiters + coaching met paarden) zou starten naast mijn fulltime baan. Voorlopig alle plannen even bevroren omdat het realistisch niet haalbaar is qua tijd en met een gehavend paard -O-

Paard dat dit veroorzaakt heeft is gelijk uit de kudde gehaald omdat een vergelijkbare situatie ontstond met een ander paard (die gelukkig wel op tijd weg kwam). Paard kreeg een eigen wei met een vriendje en heeft vervolgens gisteren wéér een ongeluk veroorzaakt (niet met zijn vriendje, maar over de heg gesprongen op een merrie die aan de hand geleid werd door een persoon). Het is dus redelijk feest {:)-:(