Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 16:34

Nou vandaag ging het hier niet helemaal volgens plan... >;)
Dit is Binky (Jayhawk), mijn zelf gefokte Welsh-a hengstje. Op 6 mei is hij één jaar geworden.
Afbeelding

Binky's laatste uren als hengst waren aangebroken. Het was tijd om afscheid te nemen van zijn kroonjuwelen :=
Hij kreeg eerst een injectie met sedatie (detomidine) en daarna zou de narcose volgen. Maar hij ging bij de eerste prik al tegen de vlakte (geen zorgen hij leeft nog hoor!)
Afbeelding
Hij was niet helemaal 'weg' maar hij was wel slap.

De veearts kon geen oorzaak vinden, hart klonk goed, hij durfde niet door te zetten met de narcose vanwege het risico op ademstilstand.
Dus werd Binky een uur later weer wakker, nog helemaal compleet!

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het zeker: Het is allemaal onderdeel van zijn cunning plan om zijn kroonjuwelen te kunnen behouden _O-

Maar goed, alle gekheid op een stokje. Wel super rot dit. Dat Binky gecastreerd wordt staat buiten kijf. Maar, hoe nu verder?
Net nog overleg gehad met de DA en hun praktijk (St Oedenrode) heeft geen mogelijkheid tot beademing. Hij gaat de casus nu voorleggen aan Someren.

Iemand dit ook al eens aan de hand gehad? Is er een oorzaak gevonden?

Voor de duidelijkheid: de dosis was goed. Binky werd geschat op 150kg. Aan allergie wordt niet gedacht, want dan zie je andere symptomen.
Een lagere dosis sedatie is mogelijk maar dan zal daarna toch de narcose moeten volgen.
Het lijkt er nu op dat castreren op tafel, aan de beademing de enige optie is.

tjakka123

Berichten: 484
Geregistreerd: 21-11-20

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:37

Kun je hem gewoon niet liggend doen zoals vandaag, plaatselijk verdoven en castreren? Ik denk dat heel veel hengsten niet echt onder narcose gaan op het land.

Captain

Berichten: 21401
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:40

Ik zou inderdaad ook kijken voor een plaatselijke verdoving icm een roes..

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 16:48

Even ter info: er wordt onder algehele verdoving alsnog ook lokaal verdoofd.
En ja, er wordt gewoon onder algehele narcose thuis op het land gecastreerd. Net nog laten doen.

Sommige paarden reageren idd heel heftig op sedatie, halve sedatie is dan voldoende een volgende keer. Heeft geen invloed op de narcose, dus ik begrijp eigenlijk niet waarom de DA niet óf idd lokaal heeft verdoofd en gewoon aan het werk is gegaan óf niet alsnog gewoon ook narcose heeft gegeven.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:05

In deze situatie zoals hij er op de foto bijligt ging er bij mijn de praam er extra op en dan plaatselijk verdoven dat zaakje.

Kleinzerig <<)

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:07

Mij verbaasd het niet. Mijn paard reageert ook heel zwaar op sedatie. Die gaat al bijna door de benen met de hoeveelheid van een shetlander. Behoorlijk schrikken de eerste keer. Helaas bij behandeling Manueel Therapeut ook een te hoge dosis gekregen, waardoor hij letterlijk onderuit ging. En savonds een koliekaanval als reactie op de sedatie. Iets om goed rekening mee te houden ook bij jouw paardje dus, een veel kleinere hoeveelheid geven dus!

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:10

Inderdaad gewoon heel veel minder geven en dan daarna enkel plaatselijk verdoven + praam.
Mijn paard (450 kg) moet ook maar sedatie voor een hond hebben anders kiept ze om.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:11

Heeft de meierij geen beademing? Nou goed dat ik daar m'n (toen nog) hengst niet heb laten castreren :7 waar betaal je dan due hoge prijs voor :x

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:17

lastig dit. Ik weet niet of het aan het ras ligt? (kleinzerig) maar mijn welshmerrie reageert ook altijd heel heftig op alle injecties die ze ooit heeft gekregen.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 17:22

Die van mij ging ook plat en daarna een plaatselijke verdoving..nu is dit wel 22 jaar geleden.

Ik denk dat de da gewoon geschrokken is van de reactie en niet verder durfde. Liever zo als dat ze wel verder gaan en je verliest je paard.
Zou gewoon even afwachten wat Someren te zeggen heeft en daarna nog eens bespreken met je DA.
Je kan ook een andere dierenarts bellen en de situatie voorleggen.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 17:26

StalNollie schreef:
In deze situatie zoals hij er op de foto bijligt ging er bij mijn de praam er extra op en dan plaatselijk verdoven dat zaakje.

Kleinzerig <<)


juval schreef:
lastig dit. Ik weet niet of het aan het ras ligt? (kleinzerig) maar mijn welshmerrie reageert ook altijd heel heftig op alle injecties die ze ooit heeft gekregen.


Ik zei al, is ie bang voor naalden :')
Maar: zijn moeder is ook wel kleinzerig ja, die verslikte zich een keer in haar voer en smeet zichzelf vervolgens tegen de grond alsof ze dood ging :D

Dank in elk geval voor de reacties alvast, ben weer wat wijzer en kan weer wat meer vragen stellen als ik weer contact heb :)

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:34

Heeft niets te maken met kleinzerig maar wel met de bloed-hersenbarriere waarbij het snel opgenomen wordt.

Elin_

Berichten: 9653
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:38

Herkenbaar! Hier gaat pony al voor 350 kilo pasta al in slaap modus (is ruim 430 kilo) en van een sedatie van de arts bijna door zijn benen. Ik laat hem altijd minder geven dan hij zou mogen

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:15

kimmie1 schreef:
Heeft niets te maken met kleinzerig maar wel met de bloed-hersenbarriere waarbij het snel opgenomen wordt.


Precies dit! Domitor staat er bekend om dat het onder andere bij Collie-achtigen met het defecte MDR-1 gen de bloed-hersenbarriere doordringt, en dat sommige honden die onder het mes moeten het leven laten daardoor. Het filter is als het ware niet goed. Er worden dan alternatieve middelen gebruikt.

Het is wellicht nooit onderzocht maar ook bij paarden zouden er rassen, of kruisingen tussen kunnen zitten waarbij dit het geval is.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 20:09

Super interessant Lindsey_99! De DA merkte idd wel op dat er op dit gebied weinig onderzoek gedaan is bij paarden.
Zou een ander middel dan evt een andere uitwerking kunnen hebben

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:15

Hier verschillende rassen gecastr en ook bij fokkers heb ik er nooit iemand over gehoord (voornamelijk shet en welsh fokkers) dus ras afhankelijk dat denk ik zelf niet

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:18

Mijn paard is ook gevoeliger dan gemiddeld voor sedatie.
Hij krijgt ponyhoeveelheid ipv paardenhoeveelheid.
Ook nadat hij op de kliniek ooit eens zo out was na een normale hoeveelheid dat ik nog uren rondjes gelopen heb met hem daar voor hij weer in de trailer mee naar huis kon. Voor iets simples als scan en röntgen van zijn ene voorbeen notabene.


Sinds die tijd krijgt hij dus gewoon een lagere dosering, en dat gaat wel goed. (Hij krijgt tegenwoordig geloof ik iets van 70% of 75% van wat normaal is voor zijn gewicht. staat ook in zijn dossier.)

Niet ieder dier (of mens) reageert even gevoelig op medicatie. De richtlijnen zijn zo gemaakt dat het meestal voor zon'n 95% van de gevallen prima is. Maar er blijft altijd een paar procent over die iets minder of iets meer moeten hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:22

Ibbel schreef:
Even ter info: er wordt onder algehele verdoving alsnog ook lokaal verdoofd.
En ja, er wordt gewoon onder algehele narcose thuis op het land gecastreerd. Net nog laten doen.

Sommige paarden reageren idd heel heftig op sedatie, halve sedatie is dan voldoende een volgende keer. Heeft geen invloed op de narcose, dus ik begrijp eigenlijk niet waarom de DA niet óf idd lokaal heeft verdoofd en gewoon aan het werk is gegaan óf niet alsnog gewoon ook narcose heeft gegeven.



Dat dus eigenlijk. Ik had nog niet alle reacties gelezen, toen ik mijn reactie plaatste.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:24

Ik zei tegen de veearts: hij hoeft niet zo veel hoor. Dus hij geeft mijn 700 kilo zware gelder een halve dosis. Ga maar even een rondje lopen. Na drie stappen lag ie...
Tja het was soms even gokken met de dosis, de enige remedie was gewoon niet sederen.

Lindsey_99
Berichten: 2499
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 20:26

StalNollie schreef:
Hier verschillende rassen gecastr en ook bij fokkers heb ik er nooit iemand over gehoord (voornamelijk shet en welsh fokkers) dus ras afhankelijk dat denk ik zelf niet


Dat hoeft ook niet, bij honden is het wel het geval dat met name de Collie-achtigen gevoelig zijn (ook niet allemaal) maar er wordt tegenwoordig getest op het defecte MDR-1 gen bij meerdere rassen. Ergens is er in het verleden gefokt met een hond, met een waaier van vervolg-rassen die het defect hebben en gevoelig zijn voor bepaalde medicatie.
LINKJE

Zonder onderzoek valt niet zomaar te concluderen of het wel of niet per paardenras afhankelijk is aan de hand van eigen ervaring. Dat is veel te beperkt. Er is vermoedelijk gewoon nog nooit onderzoek naar gedaan, althans niet dat ik weet. (?)

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:24

Lindsey_99 schreef:
kimmie1 schreef:
Heeft niets te maken met kleinzerig maar wel met de bloed-hersenbarriere waarbij het snel opgenomen wordt.


Precies dit! Domitor staat er bekend om dat het onder andere bij Collie-achtigen met het defecte MDR-1 gen de bloed-hersenbarriere doordringt, en dat sommige honden die onder het mes moeten het leven laten daardoor. Het filter is als het ware niet goed. Er worden dan alternatieve middelen gebruikt.

Het is wellicht nooit onderzocht maar ook bij paarden zouden er rassen, of kruisingen tussen kunnen zitten waarbij dit het geval is.


Bedankt voor je uitleg! Ik wist niet helemaal precies hoe het zat, maar wel dat het hier mee te maken had. Die keer bij de Chiropractor was doodeng daarna, was ook ingespoten in SI en het leek of ze een zenuw geraakt hadden of iets, hij leek wel atactisch. Heeft een hele poos geduurd voor hij weer goed op zn benen stond, en later dus die koliek er achteraan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15927
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 23:42

Ik had denk ik toch tegen de DA gezegd lokaal bijverdoven en castreren. Mijne is een paar weken geleden gewoon staand gedaan zonder problemen en dan is de sedatie ook heel licht.

kellykeuhh

Berichten: 1345
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 00:11

Hier ook gewoon onder narcose op het land en dan nog even plaatselijk bijverdoofd. Ik moet er wel bij vermelden dat de mijne echt heel snel en diep in slaap gaat bij een lichte verdoving..

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 00:27

Op momenten zoals dit, wanneer ik de reacties lees, schrik ik mij wild.

TS, wat je dierenarts heeft gedaan is heel, heel goed geweest. Op het moment dat een paard dermate sterk reageert op normale sedatie (in dit geval zal dat waarschijnlijk een alfa-2-agonist zijn geweest) moet er NOOIT zomaar worden verder gegaan. Klinisch monitoren en daarna een operatie onder betere bemonitoring inplannen (ECG, zuurstoftoediening, bloeddrukmeting) is zoals het moet gaan.
Bron: ik ben IC dierenarts >6 jaar, man is paardenarts.

Iedereen die suggereert om lokale verdoving te gebruiken, hadden jullie het dan ook voor lief genomen als je paard het niet had gehaald? Hier komen de rottigste tuchtzaken van, en dat alles omdat het “nu” maar direct moet. Ik ben blij dat je naar je dierenarts hebt geluisterd TS.

Je kan een paard onder sedatie en lokale verdoving castreren, maar níet als een paard hier onvoorspelbaar op reageert. Je hebt risico’s op zuurstoftekorten (grootste oorzaak van narcosesterfte onder dierpatiënten is zuurstoftekort!), levensgevaarlijke bloeddrukdaling, shock, ernstige bloedingen door ongecontroleerde bewegingen bij paniek (arts zal maar net de zaadstreng met bloedvat open hebben liggen als het paard in paniek begint te bewegen…!) etc.

Het kan prima zijn dat je pony gevoeliger is voor sedatie dan normaal. Hoewel het genetisch nog niet is vastgesteld, zien we bij sommige rassen wat meer gevoeligheid dan andere rassen. En juist daarom raad ook ik je aan om naar een kliniek met beademing te gaan, dan kan er ingegrepen worden mocht het niet goed gaan. Veel succes gewenst!

Jolliegirl

Berichten: 32980
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 04:07

Dier_en_arts schreef:
Op momenten zoals dit, wanneer ik de reacties lees, schrik ik mij wild.

TS, wat je dierenarts heeft gedaan is heel, heel goed geweest. Op het moment dat een paard dermate sterk reageert op normale sedatie (in dit geval zal dat waarschijnlijk een alfa-2-agonist zijn geweest) moet er NOOIT zomaar worden verder gegaan. Klinisch monitoren en daarna een operatie onder betere bemonitoring inplannen (ECG, zuurstoftoediening, bloeddrukmeting) is zoals het moet gaan.
Bron: ik ben IC dierenarts >6 jaar, man is paardenarts.

Iedereen die suggereert om lokale verdoving te gebruiken, hadden jullie het dan ook voor lief genomen als je paard het niet had gehaald? Hier komen de rottigste tuchtzaken van, en dat alles omdat het “nu” maar direct moet. Ik ben blij dat je naar je dierenarts hebt geluisterd TS.

Je kan een paard onder sedatie en lokale verdoving castreren, maar níet als een paard hier onvoorspelbaar op reageert. Je hebt risico’s op zuurstoftekorten (grootste oorzaak van narcosesterfte onder dierpatiënten is zuurstoftekort!), levensgevaarlijke bloeddrukdaling, shock, ernstige bloedingen door ongecontroleerde bewegingen bij paniek (arts zal maar net de zaadstreng met bloedvat open hebben liggen als het paard in paniek begint te bewegen…!) etc.

Het kan prima zijn dat je pony gevoeliger is voor sedatie dan normaal. Hoewel het genetisch nog niet is vastgesteld, zien we bij sommige rassen wat meer gevoeligheid dan andere rassen. En juist daarom raad ook ik je aan om naar een kliniek met beademing te gaan, dan kan er ingegrepen worden mocht het niet goed gaan. Veel succes gewenst!


En dit is het enige correcte antwoord naar mijn idee.

Succes met de castratie TS!
Je hebt het goed gedaan.