Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

open gehemelte, palatoshisis, cleft palate

 
Profiel   

[ img ]

Ik ben op zoek naar eigenaren die een paard hebben met een open gehemelte of een paard/ veulen hebben gehad met deze aandoening.

Ik heb veel Engelstalige artikelen gelezen, maar soms is het fijn om wat te sparren met ervaringsdeskundigen ;)


[ img ]

Upton ( de jongeman op de foto) is een nu inmiddels 10 maanden oud hengstveulen. Hij heeft een opening in het zacht gehemelte van 5 a 6 cm groot. Een operatie is geen optie dus het komt vooral aan op managen en een hopelijk grote dosis geluk in het leven.
Tot nog toe komt hij goed aan en groeit en zit vol met vrolijke hengstenstreken. :j :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 10:06 



 
Profiel   

Als je zoekfunctie op dit onderwerp gebruikt zie je dat er op bokt weinig ervaring mee is.
Ik heb zelf een keer een veulen gezien die een open gehemelte had. Is er wel groot om geworden, later door verhuizing niet meer gezien hoe dat verder verlopen is, maar heb het veulen de eerste twee jaar gezien en groeide normaal op, alleen wel vaak een vieze neus.
Het risico op complicaties blijft wel bestaan lijkt me.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:11 



 
Profiel   

Ik heb een veulen van 4 weken oud die ik er van verdenk.
Melk blijft uit de neus komen en gras zie je ook terug in de neus.

Ik ben ook al een aantal keer gaan zoeken maar helaas ook niet veel gevonden.
Ik weet dat er bij Equitom een veulen geopereerd is aan een open gehemelte.

Wij gaan binnenkort naar de kliniek om te kijken wat er nu precies aan de hand is.
Ben wel benieuwd waarom opereren geen optie is bij die van jou. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 09:33 



 
Profiel   

Ik heb er 1 op stal gehad. Ik vond het een drama. Eigenaar had gezegd dat het meeviel maar echt alles zat onder! Dit was een volwassen paard maar heb hem niet aan het werk gehad. Bij de eigenaar liep die alleen op de wei en werkte hij ook niet.

Als ik ooit een veulen krijg met open gehemelte trek ik de stekker eruit want ik vind het helemaal niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-21 21:15 



 
Profiel   

@marigold: de zoekfunctie heb ik zeker al gebruikt, echter zijn er toch wel wat eigenaren die een veulen/ paard hebben met deze aandoening maar hierover niets openbaar plaatsen. Pb's zijn ook welkom.
Vaak zeggen ze dat het alsnog mis gaat bij 3 a 4 jaar.

@renske: Bij jou dan gelukkig nog geen complicaties zoals een longontsteking? Bij Upton was dit als veulen wel 1 x het geval. Gelukkig bleek het mee te vallen. Ben heel benieuwd voor je kleintje, hopelijk valt het mee.

Ladygiroc: Ik ben blij dat ze bij Upton de stekker er niet uit hebben getrokken want het is op zijn gehemelte na een hele vrolijke gezonde knul. Het is erg afhankelijk ook met neusuitvloeing hoe je de voeding en het water aanbied. Hier valt het mee en de vieze jas of trui neem ik graag voor lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 07:51 



 
Profiel   

Nee, nog geen complicaties gehad.
Weet natuurlijk ook niet 100% zeker of het een open gehemelte is.

Veulen is verder helemaal fit en groeit goed. Gaat vrolijk bokkend de wei over.
Ze staat wekelijks op de weegschaal om haar groei bij te houden. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 07:55 



 
Profiel   

Wij hebben een merrie met gespleten verhemelte, bij ons geboren en ze is nu 23. Wat wil je weten?

Volgens mij hebben wij al wat gepb’d?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-21 08:02 



 
Profiel   

Interessant om te lezen dat er dus wel degelijk paarden groter zijn geworden met een open gehemelte. Mijn veulen wordt woensdag gescand en ik hou mijn hart vast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 22:01 



 
Profiel   

Barb schreef
Interessant om te lezen dat er dus wel degelijk paarden groter zijn geworden met een open gehemelte. Mijn veulen wordt woensdag gescand en ik hou mijn hart vast.

Spannend!
Wij hebben ons veulen afgelopen donderdag moeten laten inslapen na de diagnose open gehemelte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 22:08 



 
Profiel   

Renske_W schreef
Barb schreef
Interessant om te lezen dat er dus wel degelijk paarden groter zijn geworden met een open gehemelte. Mijn veulen wordt woensdag gescand en ik hou mijn hart vast.

Spannend!
Wij hebben ons veulen afgelopen donderdag moeten laten inslapen na de diagnose open gehemelte.


Ik had gereageerd in je topic, het was voor mij zo herkenbaar dat ik me rot schrok.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 21:49 



 
Profiel   

Succes vandaag Barb!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 09:24 



 
Profiel   

Succes Barb! Ik hoop dat het meevalt :(:)
Klopt lielle, we hebben eerder contact gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 13:31 



 
Profiel   

Een vroegere vriendin had een merrie hiermee. Is gewoon oud geworden, mee gereden en mee gefokt. Nooit door gegeven. Alleen met eten was het dikke bende. Maar voor de rest deed paard gewoon met de rest mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 13:35 



 
Profiel   

De dierenarts kon geen gespleten gehemelte vinden, wel waren er 2 plooien waar ze niet in kon. Het is mogelijk dat daar ergens een gaatje zit. Ze gaat nog 8 dagen op de antibiotica en de ventipulmin en daarna gaan we kijken wat het gaat doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 21:46 



 
Profiel   

@ barb; dat klinkt redelijk positief. Is je veulen ook ziek?

Caily: fijn om een positief verhaal te horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 16:44 



 
Profiel   

Op het werk 1 gehad, is nu een jaarling. Met melk drinken verslikte hij zich steeds en kwam het via de neus terug en en onderzoek in de kliniek bleek dit het geval. Met vast voedsel ging het stukken beter en verslikte hij zich ook niet meer. Wel vaak een vies neusje

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 17:55 



 
Profiel   

Hier helaas wel vaak verslikken, met name in het water.
Zolang hij verder fit blijft,aan komt en groeid zien we wel waar het schip strand.
Ik durf met hem niet te ver in de toekomst te kijken. Als hij niet eet of drinkt zie je het niet en is zijn neus mooi schoon.
Wel beloofd dat we elke verjaardag groots gaan vieren!
Mooi lynn Nikita, heel benieuwd of deze ook oud mag worden hopelijk. Weet je de grootte van het gat toevallig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 18:14 



 
Profiel   

nee de grootte heb ik nooit gevraagd, kan ik eens navragen of dat nog bekend is

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:09 



 
Profiel   

@timokyana ze was afgelopen weekend helemaal niet fit maar had nog geen koort. Wel klonken haar longen erg slecht.

De dierenarts gaf idd aan dat het misschien wel beter gaat als ze op vast voedsel komt. Nu heeft ze ook geen vieze neus als ze brokjes eet

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:56 



 
Profiel   

Wat fijn om te horen dat dan haar neus niet vies is. Hopelijk verbeteren haar longen snel bij het eten van vast voedsel. Beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 22:04 



 
Profiel   

Hier vrijdag gehoord dat ons veulen een open gehemelte heeft. Ze mist links een fors stuk van het zachte gehemelte.

Na de geboorte kwam er veel melk via haar neus terug en hebben ze gevoeld maar niks ontdekt. Omdat moeder een enorm heftige toeschietreflex had (de melk spoot er uit, en flink ook) werd dat in eerste instantie als mogelijke oorzaak gezien.
Dat werd inderdaad minder naarmate het zich stabiliseerde, en toen kreeg ze een grasgroen snotneusje..
Scopie laten doen en dat leverde bovenstaande uitkomst op.
Omdat het zo'n groot stuk is, is het inoperabel.

Reëele kans is aanwezig dat koliekoperatie merrie tijdens eerste maanden dracht, toen alles aangelegd werd, meegespeeld heeft. Maar dat kunnen ze niet met zekerheid zeggen.

Positief is dat ze zich er boven verwachting bizar goed mee redt: neusvliezen niet geïrriteerd, longen klinken prima, ze groeit als een malle, is heel vrolijk en actief, verslikt zich niet..
Dus eigenlijk is de prognose officieel niet heel best, maar geen enkele reden om haar nu in te laten slapen.
Het kan dat ze op een gegeven moment longontsteking op longontsteking krijgt als er voer in de luchtpijp komt door verslikken en het alsnog ophoudt.
Maar als het blijft gaan zoals het nu gaat, kan ik ook over 10 jaar nog steeds een paard met een eeuwige snotneus hebben.
Ze hoeft niks en blijft lekker hier. Dus we zien het wel. Misschien houdt het over een aantal maanden op. Misschien wordt ze er 20 mee en loopt mijn andere kerngezonde veulen iets op wat hem op zijn derde de das omdoet. Je weet het toch niet..
Ik houd me maar vast aan de gedachte dat ze het er al drie maanden prima op doet, en dat dus vast nog wel een hele tijd kan :-)

Ze moet vooral niet schrokken met voer en we moeten even kijken of bepaalde soorten voer/eethoogtes beter of juist minder goed gaan. Maar tot nu toe doet ze het met melk, gras, hooi, veulenbrok, wilgentakken, water en verschillende hoogtes prima.

Overigens heeft de kliniek (of eigenlijk Hanneke van DAP Bodegraven) uitgebreid uitgezocht wat er over bekend is in Nederland en er zijn de afgelopen 25 jaar 28 geregistreerde gevallen geweest, waarvan 14 ingeslapen, 7 geopereerd met wisselend resultaat en 7 net als ons veulen inoperabel weer naar huis. En daarvan is helaas niet bekend hoe dat op de lange termijn is gegaan.
Dus fijn om hier ook wat positieve ervaringen te lezen.

Gemiddeld één per jaar dus zo ongeveer, en bij de 2021 dus Amarens van Renske en onze Rose. Waarbij Amarens het helaas niet gered heeft..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 14:28 



 
Profiel   

Bij de merrie die ik kende werd op geen enkele manier rekening gehouden, en toch is ze ruim 20 geworden, nog als fokmerrie ook. Dus die heeft veel gegeten in dr leven. Ze was ook onder het zadel zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:14 



 
Profiel   

Caily schreef
Bij de merrie die ik kende werd op geen enkele manier rekening gehouden, en toch is ze ruim 20 geworden, nog als fokmerrie ook. Dus die heeft veel gegeten in dr leven. Ze was ook onder het zadel zonder problemen.


Goed om te horen! :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:20 



 
Profiel   

Caily schreef
Bij de merrie die ik kende werd op geen enkele manier rekening gehouden, en toch is ze ruim 20 geworden, nog als fokmerrie ook. Dus die heeft veel gegeten in dr leven. Ze was ook onder het zadel zonder problemen.

hier precies hetzelfde, en onze raimaer loopt nog steeds rond

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-21 15:54 



 
Profiel   

TS, ben benieuwd hoe het bij jullie gaat? Mijn veulen van toen is inmiddels gelukkig een kerngezonde dame van anderhalf die haar moeder al voorbij is gegroeid, en los van dat eeuwige kledderneusje nog geen dag ziek is geweest.. Hoop dat dat nog heel lang zo blijft :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-22 17:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen