Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

 
Profiel   

Goedemorgen :)

Bij een vriendin is vanochtend vroeg een veulen geboren. Zonder ogen. Aangezien zij geen bokt heeft, plaats ik even een topic.

Dierenarts is er inmiddels bij geweest en geeft aan twee weken aan te kijken omdat het anders een trauma voor de merrie is nu het veulen te spuiten. Het veulen kan mogelijk verschil zien tussen licht en donker.

Zelf hebben we al het eea opgezocht op internet over de aandoening. Maar we zouden graag ook ervaringen horen. Of iemand het heeft meegemaakt, hoe het is afgelopen etc.

Welzijn van het dier gaat uiteraard voor. Veulen is verder kerngezond en doet het goed. Poept, plast, loopt, drinkt (nu nog met een beetje hulp)... Als ‘ie t uier niet alleen kan vinden bijvoorbeeld dan zal er snel een keuze gemaakt worden. Voor nu zijn we op zoek naar ervaringen.


[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:23 



 
Profiel   

Sterkte voor je vriendin ik volg ff mee

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:27 



 
Profiel   

Ja ik kende ook een veulen wat zonder ogen geboren was. Maar die had echt geen ogen. Deze heeft nog een soort van oog zitten al kan hij er niet meer zien blijkbaar. Is dat al duidelijk trouwens? Dat hij echt niks ziet met deze ogen?
Veulen wat ik kende had helemaal geen ogen en is meteen ingeslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:27 



 
Profiel   

Ik heb geen ervaring.. weet ook niet zo goed wat je hiermee aan moet, het veulen weet niet beter ze zal dus ook niets missen maar als het zal wel een vaste plek moeten krijgen zonder veranderingen.. stroomdraad alleen al lijkt me enorm schrikken voor haar..

Jemig, wat moeilijk zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:27 



 
Profiel   

Heb het ook meegemaakt, dat veulen is ingeslapen. Maar ik weet bijvoorbeeld ook dat Norma Miedema, die gehandicapte paarden opvangt, vanaf veulen af aan een paard Janai heeft dat ook geen ogen heeft. Die doet het daar prima. Ze zit op Facebook, je zou haar eens kunnen vragen. Fantastische vrouw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:31 



 
Profiel   

hahahatsjoe schreef
Heb het ook meegemaakt, dat veulen is ingeslapen. Maar ik weet bijvoorbeeld ook dat Norma Miedema, die gehandicapte paarden opvangt, vanaf veulen af aan een paard Janai heeft dat ook geen ogen heeft. Die doet het daar prima. Ze zit op Facebook, je zou haar eens kunnen vragen. Fantastische vrouw.

Bedankt voor je reactie! We gaan eens contacten :)

Suzanne F. schreef
Ja ik kende ook een veulen wat zonder ogen geboren was. Maar die had echt geen ogen. Deze heeft nog een soort van oog zitten al kan hij er niet meer zien blijkbaar. Is dat al duidelijk trouwens? Dat hij echt niks ziet met deze ogen?
Veulen wat ik kende had helemaal geen ogen en is meteen ingeslapen.

Is nog niet duidelijk of deze heer echt niets kan zien met zn ogen. In het beste geval kan hij het verschil tussen licht en donker zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:33 



 
Profiel   

wat tragisch, ik zou kiezen voor inslapen, dit is geen paardwaardig bestaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:40 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
wat tragisch, ik zou kiezen voor inslapen, dit is geen paardwaardig bestaan

In eerste instantie ook onze gedachte. Maar dan moet een DA daarin ook mee willen werken. En DA geeft aan eerst te willen afwachten zoals in topic ook aangegeven. Dat zal dan ook wel (deels) met een reden zijn.

Veulen heeft net iig zonder hulp het uier gevonden en gedronken. Dat is een klein gejuich waard, haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:44 



 
Profiel   

dan zou ik een andere dierenarts bellen, zij kunnen niet voor jou bepalen dat je dit door moet zetten, het diertje zal zijn hele leven aanpassingen en bijzondere zorg nodig hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:45 



 
Profiel   

Heftig :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:48 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig.. Misschien dat een paardwaardig bestaan wel mogelijk is maar poeh..

Overigens lijkt het trauma voor de merrie me niet heftiger als het veulen nu wordt ingeslapen dan 'pas' over een aantal weken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:50 



 
Profiel   

De DA wacht af omdat het veulen nu afspuiten traumatisch is voor de merrie. Dat snap ik heel goed, Maar ik denk niet dat hij er een probleem mee heeft om het veulen op een later tijdstip in te laten slapen. ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:50 



 
Profiel   

Veulen afspuiten zal altijd een trauma worden voor de merrie. Volgens mij kun je dat beter zo snel mogelijk doen, als het moet.
En ik zou geen contact met Norma Miedema opnemen. Die dieren die daar staan hebben in mijn ogen geen dierwaardig bestaan meer met al hun gebreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:52 



 
Profiel   

FriesWytske schreef
Veulen afspuiten zal altijd een trauma worden voor de merrie. Volgens mij kun je dat beter zo snel mogelijk doen, als het moet.
En ik zou geen contact met Norma Miedema opnemen. Die dieren die daar staan hebben in mijn ogen geen dierwaardig bestaan meer met al hun gebreken.


Je moet je schamen dat je dat zegt. Ga daar maar eens kijken, die dieren zijn gelukkig, met het vrije leven dat ze hebben en alle liefde die ze krijgen van Norma, haar man, haar zus en wellicht nog meer mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:54 



 
Profiel   

Ik zou eventueel opzoek gaan naar een pleegveulen en dan het andere veulen in laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:55 



 
Profiel   

hahahatsjoe schreef
FriesWytske schreef
Veulen afspuiten zal altijd een trauma worden voor de merrie. Volgens mij kun je dat beter zo snel mogelijk doen, als het moet.
En ik zou geen contact met Norma Miedema opnemen. Die dieren die daar staan hebben in mijn ogen geen dierwaardig bestaan meer met al hun gebreken.


Je moet je schamen dat je dat zegt. Ga daar maar eens kijken, die dieren zijn gelukkig, met het vrije leven dat ze hebben en alle liefde die ze krijgen van Norma, haar man, haar zus en wellicht nog meer mensen.


Ik ken de situatie niet maar niet alle dieren zijn happy omdat je ze tot in den treuren op deze wereld wil houden. Noem ik puur egiosme ipv goed doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:55 



 
Profiel   

Wat heftig voor je vriendin ts, sterkte

Er zijn natuurlijk wel volwassen paarden die niks kunnen zien of heel weinig. Deze worden ook niet ingeslapen. Zou het voor het veulen niet mogelijk zijn om hier goed mee op te groeien? Helemaal bij het zien van licht en donker

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:56 



 
Profiel   

Wat ontzettend triest. In het geval dat het veulen toch ingeslapen zal worden, kun je misschien de merrie een ander veulen zonder moeder laten verzorgen? Daar kun je je nu eventueel al beschikbaar voor stellen. Dan hoeft de merrie ook niet al te lang te rouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:56 



 
Profiel   

ik zie ook niet in waarom het trauma voor de merrie op ene later tijdstip minder groot is

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:57 



 
Profiel   

Ik zou ook kiezen voor zo snel mogelijk inslapen. Wij hebben een paar weken geleden een veulen gehad met een mismaakt hoofd. Dit veulen is meteen ingeslapen. De binding is dan nog erg weinig hoe langer je wacht hoe erger het voor de merrie zal zijn. Hier heeft de pony een halve dag nodig gehad om afscheid te nemen toen was het ook goed. Ik vind dit geen paardwaardig bestaan voor het veulen en snap de reactie van de DA dan ook niet. Zou ook een ander dierenarts bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 07:59 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
dan zou ik een andere dierenarts bellen, zij kunnen niet voor jou bepalen dat je dit door moet zetten, het diertje zal zijn hele leven aanpassingen en bijzondere zorg nodig hebben


Een DA bepaald op basis van beroepsethiek een dier wel of niet in te slapen. Hij mag dit dus weigeren te doen. Jij als klant mag je DA dus niet dwingen het wel te doen en vise versa.

Inslapen zal dus altijd met wederzijdse toestemming moeten gebeuren.
Dat de ene DA makkelijker met “ de spuit “ is dan de andere is wel een gegeven ja.

Ik kan me vinden in deze, zie eerst maar eens hoe en wat. In de eerste weken kunnen heel veel dingen nog veranderen. Wie weet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 08:02 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ik ken de situatie niet maar niet alle dieren zijn happy omdat je ze tot in den treuren op deze wereld wil houden. Noem ik puur egiosme ipv goed doen.


Ze worden niet tot in den treure op de wereld gehouden, ze krijgen een kans op leven. Dat geldt voor een blind paard die al jaren vrolijk met de rest mee rent, maar ook voor een hond met een rolstoeltje, mishandelde honden en katten en ga zo maar door. Een kalf die van de slacht gered is, een kat op 3 poten, enzovoorts.


Laatst bijgewerkt door hahahatsjoe op 26-05-21 08:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 08:03 



 
Profiel   

Amber_anne schreef
Wat heftig voor je vriendin ts, sterkte

Er zijn natuurlijk wel volwassen paarden die niks kunnen zien of heel weinig. Deze worden ook niet ingeslapen. Zou het voor het veulen niet mogelijk zijn om hier goed mee op te groeien? Helemaal bij het zien van licht en donker


Als dat wel het geval is dan zal het dier zich aanpassen mits de omstandigheden natuurlijk in orde zijn; dus een hekwerk met contrastkleur en geen schrikdraadje, sociale andere paarden erbij, of 1 ander paard als maatje. En niet te vaak verhuizen of andere eigenaren. Paarden ruiken uitstekend, en hun oren en neus zijn binnen hoor-en reukafstand erg belangrijke organen. Maar het blijft een vraag hoe paardwaardig dit veulentje kan opgroeien zolang niet helder is wat het nog kan zien. Ervaringen vragen van anderen hoe ermee om te gaan lijkt me erg belangrijk voordat het diertje afgemaakt wordt.
Mismaakt geboren (waterhoofd etc) lijkt mij wel een goede reden door te pakken
.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 08:04 



 
Profiel   

Phoe dat is heftig...

Ik ken wel Enzo, een blind paard wat gewoon een goed leven heeft. Maar die is geloof ik op latere leeftijd blind geworden. Dit paard zal inderdaad altijd speciale behandeling nodig hebben, een vaste plek waar niets veranderd. Als jij dit kunt bieden, is het misschien te doen. Maar als dit paard in de handel zou belanden zou ik 'm in laten slapen.

wb trauma voor de merrie.. Het lijkt me dat over twee weken inslapen een groter trauma is ivm opbouwen van een band met het veulen.. Maar kan me ook voorstellen dat de dierenarts even wil kijken.

De merrie alvast opgeven bij de merriecentrale lijkt me inderdaad een goede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 08:05 



 
Profiel   

Wat verdrietig.
Zelf zou ik kiezen voor inslapen.
En ik begrijp niet dat de dierenarts het juist later wil doen.
De binding word alleen maar sterker.

Dit paardje heeft altijd een hele veilige omgeving en kudde nodig.
En misschien kun je die nu wel bieden, maar blijft dat zijn hele leventje zo?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-21 08:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen