Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:30

Valesca Pieters heeft ook een blinde merrie. Een trakehnermerrie. Zij heeft er veel ervaring mee. De merrie heeft al meerdere veulens gehad en het gaat prima. Zij kan je ook veel vertellen hierover. Je kan haar wel vinden op fb of als je even googled.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:31

Ik zou zo'n veulen gelijk laten euthanaseren. Hoe vreselijk ik het ook vind. Wij hebben vorig voorjaar een veulen gehad die geboren was met een ernstige wry nose en die hebben we nog voordat hij stond geeuthanaseerd. Het is echt waardeloos en het is je verstand tegen je gevoel, maar volgens mij wel de beste optie. Ook bij deze oogafwijking.
Ik heb weleens gehoord dat dit type oogafwijkingen inclusief lege oogkassen in de Holsteinse C-lijn zit. Maar dat heb ik van horen zeggen. Dus zeker weten doe ik het niet.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 26-05-21 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:34

Een paard is een vluchtdier. En dat gaat niet als hij niets ziet.

Zo’n diertje in leven houden is alleen maar voor onze gemoedsrust. Dat veulentje kent geen dood en is er dus ook niet bang voor.

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 17:48

Je weet nog niet of het echt helemaal niks gaat zien of mogelijk toch net genoeg. Het dier heeft de uiers ook al zelf weten te vinden begrijp ik, dus doet het voor nu goed. Daarom zal ik het advies van de dierenarts zeker volgen. Het dier heeft er nu geen pijn aan en ook de merrie is vast happy. Hoop dat je wellicht nog tips krijgt mbt de specifieke aandoening.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:07

Uiers vinden doen ze op tast en vooral op geur. Niet met ogen

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:09

kwita schreef:
Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.


Dit vind ik een mooi stukje. Wel ontzettend triest dat ze zo aan hun eind zijn gekomen.

pien_2010

Berichten: 43267
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:18

Popstra schreef:
kwita schreef:
Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.


Dit vind ik een mooi stukje. Wel ontzettend triest dat ze zo aan hun eind zijn gekomen.


Een pareltje. Bedankt voor dit kleine stukje geschiedenis van je opa.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 19:45

ik had ooit een prachtig hengstveulen zonder piemel, nare foutjes van de natuur. hoe triest ook, inslapen wordt niks helaas

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:17

sassefras schreef:
ik had ooit een prachtig hengstveulen zonder piemel, nare foutjes van de natuur. hoe triest ook, inslapen wordt niks helaas

Hoelang heb je gewacht? Piemels kunnen wel weken later gaan dalen. Hier eerst ook gewoon een gat. Later een piemeltje . Op bokt ook wel gelezen dat het een maand duurde voordat de piemel gespot word. Zolang ze maar kunnen plassen hihi

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:23

Ik heb geen ervaring met veulens die blind zijn, maar ik wil je wel meegeven dat mensen voor 70% leren met het zicht. Ik verwacht dat dit voor een paard niet heel anders zal zijn. Dit betekent dat hij een (sociale) achterstand zal hebben. Dit itt een paard wat later blind is geworden.
Daarnaast hebben mensen met een oogaandoening ook vaak last van bijvoorbeeld fel licht. Zo’n veulen kan niet aangeven of dit ook voor hem geldt. En volgens mij zijn daar geen hulpmiddelen voor bij paarden.
De kans bestaat dus dat hij wel degelijk pijn heeft of krijgt.

Misschien nog iets om mee te nemen in je beslissing en met de da te bespreken. Ik weet niet of het precies hetzelfde werkt als bij mensen, maar het principe van de werking van het oog is volgens mij grotendeels hetzelfde.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:32

spoekie schreef:
Ik heb geen ervaring met veulens die blind zijn, maar ik wil je wel meegeven dat mensen voor 70% leren met het zicht. Ik verwacht dat dit voor een paard niet heel anders zal zijn. Dit betekent dat hij een (sociale) achterstand zal hebben. Dit itt een paard wat later blind is geworden.
Daarnaast hebben mensen met een oogaandoening ook vaak last van bijvoorbeeld fel licht. Zo’n veulen kan niet aangeven of dit ook voor hem geldt. En volgens mij zijn daar geen hulpmiddelen voor bij paarden.
De kans bestaat dus dat hij wel degelijk pijn heeft of krijgt.

Misschien nog iets om mee te nemen in je beslissing en met de da te bespreken. Ik weet niet of het precies hetzelfde werkt als bij mensen, maar het principe van de werking van het oog is volgens mij grotendeels hetzelfde.

De werking van het oog wellicht wel. De interpretatie van de signalen die het oog wel of niet door zend zal dat absoluut niet zijn. Die gebeurt nl. gewoon in de hersenen en die zijn bij een paard niet te vergelijken met die van een mens.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:39

Ayasha schreef:
spoekie schreef:
Ik heb geen ervaring met veulens die blind zijn, maar ik wil je wel meegeven dat mensen voor 70% leren met het zicht. Ik verwacht dat dit voor een paard niet heel anders zal zijn. Dit betekent dat hij een (sociale) achterstand zal hebben. Dit itt een paard wat later blind is geworden.
Daarnaast hebben mensen met een oogaandoening ook vaak last van bijvoorbeeld fel licht. Zo’n veulen kan niet aangeven of dit ook voor hem geldt. En volgens mij zijn daar geen hulpmiddelen voor bij paarden.
De kans bestaat dus dat hij wel degelijk pijn heeft of krijgt.

Misschien nog iets om mee te nemen in je beslissing en met de da te bespreken. Ik weet niet of het precies hetzelfde werkt als bij mensen, maar het principe van de werking van het oog is volgens mij grotendeels hetzelfde.

De werking van het oog wellicht wel. De interpretatie van de signalen die het oog wel of niet door zend zal dat absoluut niet zijn. Die gebeurt nl. gewoon in de hersenen en die zijn bij een paard niet te vergelijken met die van een mens.


Ja oké, maar een pijnprikkel door overbelichting bijvoorbeeld zal ook een pijnprikkel of ongemak doorgeven bij een paard. Ik geloof niet dat dat zo verschillend is.
Eerder het verwerken van eventuele beelden zelf en mensen hebben dan nog de mogelijkheid om te relativeren etc, iets wat een paard totaal niet kan. Terwijl een paard zich meer zal berusten want hij beseft niet dat hij iets mist.

Maar goed, daarom zei ik ook: vooral verder bespreken met de dierenarts.
Het was alleen een tip om mee te nemen in de bespreking met en iets om over na te denken.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:44

Ik vind dat je dieren en mensen qua blind zijn absoluut niet moet gaan vergelijken. Blinde mensen kunnen praten en beredeneren, dieren reageren instinctief. Een paard kan blind zijn en misschien gaat het in sommige gevallen met heel veel zorg goed. Maar een blind paard zal ook op de kletter gaan bij bvb vuurwerk en dan? Dwars door de omheining voor een auto. Of het nu een grote of een mini is, beide hebben hetzelfde instinct en ze kunnen er niet naar leven. Mocht een dier volledig blind zijn geboren dan zou ik in het belang van het dier en zeker ook de eigenaar het laten gaan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:47

spoekie schreef:
Ja oké, maar een pijnprikkel door overbelichting bijvoorbeeld zal ook een pijnprikkel of ongemak doorgeven bij een paard. Ik geloof niet dat dat zo verschillend is.
Eerder het verwerken van eventuele beelden zelf en mensen hebben dan nog de mogelijkheid om te relativeren etc, iets wat een paard totaal niet kan. Terwijl een paard zich meer zal berusten want hij beseft niet dat hij iets mist.

Maar goed, daarom zei ik ook: vooral verder bespreken met de dierenarts.
Het was alleen een tip om mee te nemen in de bespreking met en iets om over na te denken.

Paarden hun comfortzone ligt geheel anders dan die van mensen. Wij slapen niet dag en nacht buiten in weer en wind. Menig paard kan dat prima aan. :) Het is gewoon op geen enkele manier te vergelijken.

Of dat dier aan de kletter gaat met vuurwerk weet je niet. Voor hetzelfde geld is ie zo nuchter als wat. Ik snap wel dat TS haar vriendin dit gewoon eerst even wil aan kijken. Dat het een klein formaatje is maakt ook e.e.a eenvoudiger IMO. Maar goed, dat ben ik. En uiteindelijk is het de vriendin van TS die beslist en zoals TS reeds aan gaf is de vraag helemaal niet of men zou inslapen maar ervaringen met de afwijking zelf.

Zoals de reacties hier tonen vrees ik alleen dat er weinig mensen zullen zijn die ervaring hebben hier mee. :) Preventief in slapen is duidelijk de keuze die de meerderheid zou maken. Ik hoop dat je via deze weg iemand vindt TS. :)

Sizzle

Berichten: 35690
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:51

Wat akelig voor je vriendin en het veulen.
Vroeger kwam dat veel vaker voor dat er een veulen met een leeg oogkas geboren werd, de afgelopen jaren hoorde je dat niet meer veel.
Dat was vroeger ook zo‘n typische afwijking die hartnekkig geheim gehouden werd onder fokkers en dan kwamen ze met een vals medisch attest op de markt (bij het missen van 1 oog) of zelfs op de keuring.
Met die merrie zou ik niet meer fokken (de hengst ook niet).

Of een blind paard een goed leven heeft zijn de meningen verdeeld over, maar zolang het dier met een ander op de wei kan vind ik daar verder weinig van. Dat moet iedereen zelf bepalen. Zodra ze enkel binnen staan en enkel gecontrolleerd bewegen vind ik het doodzielig.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:52

Hoe gaat het nu met het veulentje?

Texas02

Berichten: 4601
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:00

Wat naar zeg.. Maar ik vraag me af of het veulen er niet mee zal leren leven? Juist omdat het vanaf de geboorte direct al zo is zou dit misschien zelfs wel makkelijker gaan dan wanneer dit op latere leeftijd gebeurt.. Ik zou persoonlijk eerst afwachten, ik ben van mening dat je niet een heel leven weg moet gooien omdat er een paar deuken in zitten.

Matsenga
Berichten: 31
Geregistreerd: 09-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:19

kwita schreef:
Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.


Wat een mooi en tegelijk triest verhaal. Lijkt mij vreselijk om zo je dieren te moeten verliezen :(

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:25

Kabayo schreef:
sassefras schreef:
ik had ooit een prachtig hengstveulen zonder piemel, nare foutjes van de natuur. hoe triest ook, inslapen wordt niks helaas

Hoelang heb je gewacht? Piemels kunnen wel weken later gaan dalen. Hier eerst ook gewoon een gat. Later een piemeltje . Op bokt ook wel gelezen dat het een maand duurde voordat de piemel gespot word. Zolang ze maar kunnen plassen hihi
.

er was niks, geen aansluiting van blaas, had het de eerste dag ook niet door, totdat hij zo,n raar dik buikje kreeg, en steeds slomer werd. een waardloze bouwfout

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:37

Oh wat balen zeg. Nog niet eerder gehoord. Wel eens dat een jong dier geen anus heeft

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:56

Niet alle gelezen, alleen de eerste berichten.
Waarom inslapen? Als het beestje verder gezond is weet het niet beter en leert het ermee leven.
Wij hebben een nu 20 jarige Shetlander waarbij we vorig jaar januari, als laatste redmiddel, beide ogen hebben laten verwijderen.
Het was dit of inslapen dus wilden we het een kans geven.
Beestje is super gelukkig, heeft haar vriendinnetje aan haar zijde en weet blindelings ( :') ) de weg te vinden op de wei, schuilstal, eten en drinken.
Haar andere zintuigen zijn een stuk sterker ontwikkeld, haar gehoor is zoveel sterker bv.
Dus nee...ik zou het zeker een kans geven.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 22:11

Kabayo schreef:
Oh wat balen zeg. Nog niet eerder gehoord. Wel eens dat een jong dier geen anus heeft


die had hij dan weer wel, geen piemel dan kan je niet piesen |(

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 22:50

CandyArmando schreef:
Hoe gaat het nu met het veulentje?

Lief dat je het vraagt! Vooralsnog doet ie het goed. Durft ook eens heel voorzichtig (galop)sprongetjes rond mama te maken.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:09


Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:22

Irisx schreef:
Om even de "discussie" te stoppen over wel of niet inslapen. Het gaat hier niet om een advies of iemands mening. Het gaat om ervaringen met zo'n zelfde veulen.

Ik snap de welbedoelde adviezen en vind dat heel aardig, maar daar heeft de vriendin en/of veulen waar het om gaat niets aan. Er is een uitgangspunt & een eigen mening en die is niet anders dan dat de meesten hier zeggen.

Ook ervaringen met blind geworden paarden zijn lief bedoeld maar daar heb ik er zelf een van staan en de vriendin waar het om gaat ook meer dan genoeg ervaring mee :)

Het gaat puur om dit geval. Om Microphthalmie dus.



Wat vervelend dat sommige mensen gewoon niet kunnen of willen lezen. TS vraagt niet om meningen of compleet andere situaties, maar om ervaringen met wat dit veulen heeft.

Ik kan je niet helpen, maar wens jouw vriendin en het veulen veel sterkte toe. Vind het bijzonder om te lezen dat het diertje het toch best goed doet. <3