Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:18

Wat pmarena zegt. Ik ben ook niet voor alles in leven houden, maar als beestje niet beter weet en verder gezond is, kan je het proberen.

Hoe gaat de moeder ermee om? Merk je daar wat aan?

Bentuh

Berichten: 3433
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:58

agh wat een fijne update!!!

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 15:14

Wat een fijne update! :D

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:35

Ah wat een fijne update dit!
Was er nog onderzoek gedaan naar de ogen, of hij compleet blind was of in bepaalde mate nog dingen kon zien?

DuoPenotti

Berichten: 29437
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:43

Wat fijn dat je een update plaatst.
En fijn dat het goed gaat. :j

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:11

Ben ook benieuwd hoe de merrie ermee omgaat.

Is het niet bv zo net als bij katten dat ze een jong verstoten als het niet goed is.

pillow
Berichten: 7796
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:47

Ik vind het helemaal geen fijne update. Ik vind het zielig voor het dier, wat heeft die nou aan zijn leven. De kans dat hij in de stroomdraden loopt of ergens anders ongelukken mee krijgt is levensgroot. Sneu hoor.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:50

Linnie050 schreef:
Ben ook benieuwd hoe de merrie ermee omgaat.

Is het niet bv zo net als bij katten dat ze een jong verstoten als het niet goed is.


Off topic, maar dat is echt achterhaald, ik fok al 15 jaar en heb nog nooit een moederpoes een jong zien verstoten, ook al is het kleintje niet goed. Het enige is dat ze er mogelijk op kunnen gaan liggen al het kleintje te zwak is om te piepen of onder mamma uit te kruipen.
Maar zolang het kitten nog teken van leven geeft zorgt moeder ervoor als moeder zelf in goede gezondheid is. Als een moederpoes kittens “verstoot” of er niet voor wil zorgen, dan is er vaak iets mis bij de moederpoes, een infectie of pijn (na de bevalling) is dan vaak de oorzaak.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:52

pillow schreef:
Ik vind het helemaal geen fijne update. Ik vind het zielig voor het dier, wat heeft die nou aan zijn leven. De kans dat hij in de stroomdraden loopt of ergens anders ongelukken mee krijgt is levensgroot. Sneu hoor.


Dramatiseren is ook een vak. TS gaf al aan dat ze een weide met pallets hadden afgezet en nu lintjes aan het draad hebben. Het is een Shetlander, op dat formaat zijn er echt nog wel oplossingen te verzinnen voor het afzetten van een wei. Het veulen weet niet beter en kan prima gelukkig zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:03

pillow schreef:
Ik vind het helemaal geen fijne update. Ik vind het zielig voor het dier, wat heeft die nou aan zijn leven. De kans dat hij in de stroomdraden loopt of ergens anders ongelukken mee krijgt is levensgroot. Sneu hoor.

Je vermenselijkt 'm in je eerste vraag. Dit dier denkt niet in "ik zou een beter leven kunnen hebben". Dit dier denkt in het nu. Hij leeft en hij doet het met wat hij heeft.
Verder is vooralsnog geen van die dingen gebeurt dus er is (nog) niks zielig aan hem.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:10

pillow schreef:
Ik vind het helemaal geen fijne update. Ik vind het zielig voor het dier, wat heeft die nou aan zijn leven. De kans dat hij in de stroomdraden loopt of ergens anders ongelukken mee krijgt is levensgroot. Sneu hoor.


Zoals hierboven; Beestje weet niet beter en een paard verteld het hem ook niet, dus hij komt ook niet te weten dat hij anders is.
De mens moet er wel rekening mee houden, maar dat is dus wel te doen als je echt wil.

Er lopen heel veel gezonde paarden door draden. Heel veel gezonde paarden krijgen ene ongeluk op de wei of in stal.

Dit paardje zal ook andere instincten ontwikkelen.

Onze witte poes is doof en heeft iets mindere ogen, maar zij weet het niet en is een hele lieve en speelse poes. Onze andere kat moest wel even aan haar wennen, maar lijkt uiteindelijk door te hebben dat geluiden bij haar niet werken. Ze spelen ook samen erg leuk.

Voor ons is het soms lastig ja. Ze kan niet vrij buiten, want hoort niks aankomen. We kunnen haar niet roepen. Maar ziet ze ons, kunnen we haar wel roepen.
En ze mauwt wat veel en hard, maar ja.........We proberen haar wat gebaren te leren en ze begrijpt wel veel als je contact maakt.

Buiten dat, weet je hoeveel paarden doen met bijv hun tastharen? Hier tasten ze echt het draad zo af. Paarden gebruiken meer dan hun ogen en zijn best voorzichtig doorgaans. En wij hebben een pp met obstakels.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 16:37

Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe het nu gaat?
Sorry dat het topic al wat langer geleden is. :o

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:19

Ik ook wel...

Snoppie
Berichten: 207
Geregistreerd: 17-03-19

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 00:58

Ik ook.

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:42

<3 ik volg ook nog mee

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 08:52

Ik ben ook erg benieuwd!

DDDara
Berichten: 980
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:38

Ik ook!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 12:53

Ayasha schreef:
pillow schreef:
Ik vind het helemaal geen fijne update. Ik vind het zielig voor het dier, wat heeft die nou aan zijn leven. De kans dat hij in de stroomdraden loopt of ergens anders ongelukken mee krijgt is levensgroot. Sneu hoor.

Je vermenselijkt 'm in je eerste vraag. Dit dier denkt niet in "ik zou een beter leven kunnen hebben". Dit dier denkt in het nu. Hij leeft en hij doet het met wat hij heeft.
Verder is vooralsnog geen van die dingen gebeurt dus er is (nog) niks zielig aan hem.

De mensen die een vluchtdier dat blind is in leven laten vermenselijken juist. In de natuur overleeft zo’n diertje ook niet.

cariena1
Berichten: 934
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:00

hahahatsjoe schreef:
Heb het ook meegemaakt, dat veulen is ingeslapen. Maar ik weet bijvoorbeeld ook dat Norma Miedema, die gehandicapte paarden opvangt, vanaf veulen af aan een paard Janai heeft dat ook geen ogen heeft. Die doet het daar prima. Ze zit op Facebook, je zou haar eens kunnen vragen. Fantastische vrouw.

Ik volg Norma op facebook en inmiddels heeft ze nog een blind veulen erbij

StalNollie

Berichten: 9116
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:52

Ja zag het arm dier. Gelukkig zijn er ook nog mensen die hun verstand daarin wel gebruiken. Van de week werd er een zoogmerrie aangeboden omdat veulen spuitje ging krijgen ivm afwijking aan de ogen. Ik kan hier alleen maar goed over praten.

cariena1
Berichten: 934
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:46

Persoonlijk zou ik het dier ook uit zijn lijden verlossen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:56

cariena1 schreef:
hahahatsjoe schreef:
Heb het ook meegemaakt, dat veulen is ingeslapen. Maar ik weet bijvoorbeeld ook dat Norma Miedema, die gehandicapte paarden opvangt, vanaf veulen af aan een paard Janai heeft dat ook geen ogen heeft. Die doet het daar prima. Ze zit op Facebook, je zou haar eens kunnen vragen. Fantastische vrouw.

Ik volg Norma op facebook en inmiddels heeft ze nog een blind veulen erbij

Is toch zielig, beestje durfte niet eens te lopen.

Utixo

Berichten: 6573
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:15

Norma een fantastische vrouw... het is maar wat je fantastisch vind. Alles maar in leven willen houden ten koste van alles en iedereen. En iedereen die een andere mening heeft is een dierenbeul.

Neemt niet weg dat ik benieuwd ben hoe het met dit hummeltje gaat. Het grootste verschil vind ik dat het dier bij TS is geboren, niet verplaatst wordt en er geen zielige oproepjes gedaan worden. Ik weet niet of ik hem in leven had gehouden, maar ben zeker benieuwd hoe het er nu mee is.

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:24

Utixo schreef:
Norma een fantastische vrouw... het is maar wat je fantastisch vind. Alles maar in leven willen houden ten koste van alles en iedereen. En iedereen die een andere mening heeft is een dierenbeul.

Neemt niet weg dat ik benieuwd ben hoe het met dit hummeltje gaat. Het grootste verschil vind ik dat het dier bij TS is geboren, niet verplaatst wordt en er geen zielige oproepjes gedaan worden. Ik weet niet of ik hem in leven had gehouden, maar ben zeker benieuwd hoe het er nu mee is.


Volgens mij is het veulen uit dit topic, het veulen van Norma.. Foto's in de OP zijn niet heel duidelijk, maar lijkt overeen te komen.

Utixo

Berichten: 6573
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:26

Dan zou hij wellicht toch verplaatst zijn. Niet mijn keuze, maar niet mijn pony.

Even op de Facebook gekeken. Sneb lijkt hetzelfde. Fijn voor zo'n dier :roll: