Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Veulen zonder ogen... Wie (her)kent dit?

 
Profiel   

Myfairytale schreef
Irisx schreef
Om even de "discussie" te stoppen over wel of niet inslapen. Het gaat hier niet om een advies of iemands mening. Het gaat om ervaringen met zo'n zelfde veulen.

Ik snap de welbedoelde adviezen en vind dat heel aardig, maar daar heeft de vriendin en/of veulen waar het om gaat niets aan. Er is een uitgangspunt & een eigen mening en die is niet anders dan dat de meesten hier zeggen.

Ook ervaringen met blind geworden paarden zijn lief bedoeld maar daar heb ik er zelf een van staan en de vriendin waar het om gaat ook meer dan genoeg ervaring mee :)

Het gaat puur om dit geval. Om Microphthalmie dus.



Wat vervelend dat sommige mensen gewoon niet kunnen of willen lezen. TS vraagt niet om meningen of compleet andere situaties, maar om ervaringen met wat dit veulen heeft.

Ik kan je niet helpen, maar wens jouw vriendin en het veulen veel sterkte toe. Vind het bijzonder om te lezen dat het diertje het toch best goed doet. <3


Niet helemaal fair.

Het wordt gevraagd en mensen geven aan dat ze dus zouden inslapen. Daarom kom je dus weinig ervaringen tegen van dit soort gevallen. Ook belangrijk om te weten dat mensen er dus voor kiezen om het veulen niet te laten leven en waarom.
En ook fijn bij zo een keus dat je weet dat je vrijwel geen keus had.

Waar ik er zelf niet zo zwart-wit in sta, is het een hele zware beslissing om het te laten gaan als je denkt dat je nog van alles had kunnen doen en bieden. Als je denkt dat je iets kan doen, maar hoort dat het echt beter is van niet, kan dat ook steun geven.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 16:38 



 
Profiel   

Maar het inslapen zijn dus dan toch ook ervaringen? ;)

Voor de rest stuur ik je even een pb-tje. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 17:14 



 
Profiel   

Jup. Op een stoeterij waar ik gewerkt heb. Na 2 dagen al ingeslapen. Vooral uit financieel oogpunt toen uiteraard. Ze zijn voor de verkoop. Een blind veulen kan je eigenlijk gewoon niet verkopen. Plus dat je dus echt een vaste omheining nodig heb om ongelukken te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 17:21 



 
Profiel   

Myfairytale schreef
Maar het inslapen zijn dus dan toch ook ervaringen? ;)

Voor de rest stuur ik je even een pb-tje. :)


Ja, daarom.

En thanx :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 17:29 



 
Profiel   

HindaFree schreef
Jup. Op een stoeterij waar ik gewerkt heb. Na 2 dagen al ingeslapen. Vooral uit financieel oogpunt toen uiteraard. Ze zijn voor de verkoop. Een blind veulen kan je eigenlijk gewoon niet verkopen. Plus dat je dus echt een vaste omheining nodig heb om ongelukken te voorkomen.


Hoezo een andere omheining?

Ik heb hier vaak het stroom eraf en zie toch echt hoe de paarden aftasten of die erop staat of eraf is. Dat doen ze niet met hun ogen.

Onze oude shet verliest zicht. Ik wist dat eigenlijk nog niet, tot zijn beste vriendjes overleed. Hij liep altijd wel alleen rond, maar had blijkbaar toch net wat steun aan die ruin.
Ik zie vooral dat hij langs de randen loopt in de bak bijv.

Maar hij weet ook goed waar hij nog hard kan.

Als ik buiten kom, ziet hij me niet, maar reageert op het geluid.

En wat mensen veel als argument hebben dat een paard moet kunnen vluchten vind ik niet zo sterk. Paarden worden binnen hekken gehouden en kunnen sowieso al niet eindeloos er vandoor gaan.
Waar ze de omgeving en hun maatjes kennen en de ruimte veilig is, zie ik ze ook amper echt wegrennen, schrikken etc.

Het gebeurt heel af en toen, maar dan minimaal. En eigenlijk is maar 1 de aanstichtster. De rest doet niet eens altijd mee en soms is het 1 beweging en wat spanning en klaar.
Zelfs met oud en nieuw staan ze buiten en kijken ze ernaar. Maar wel een vaste kudde en steun aan elkaar.

Een shet zoals deze zou echt vaste maatjes moeten hebben in een vaste omgeving. En hij zal andere instincten sterker ontwikkelen. Goede maatjes zullen ook samenwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 17:36 



 
Profiel   

Kijk eens na endotheblind.morgan op instagram! Ik ken niet het hele verhaal maar deze mevrouw is al jaren samen met een volledig blind paard. Dit paard heeft geen ogen en wordt zelfs bereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-21 18:48 



 
Profiel   

Matsenga schreef
kwita schreef
Ik heb van horen vertellen dat mijn opa dat ook ooit heeft gehad bij een paard. Het dier had wel een actief leven als middelste paard bij het ploegen (van een 3span, dus 3 paarden naast elkaar). Ook in het 4 span als eerste paard voor de wagen met eentje naast haar aan de linkerkant en 2 voor haar!. Ze heeft ook een gezond veulen gehad (was een ongepland ongelukje). Haar veulen was een hengstje en die werd geruind. Haar ogen zijn destijds dicht gehecht door een dierenarts wat er met de oogjes is gebeurd geen idee. haar moeder had een koeiebel aan, altijd en dat gaf haar rust. Verder was het een gewoon paard wat echt heel aanhankelijk was.Hoe oud ze is geworden is mij onbekend ze omgekomen bij een bombardement in de 2e wereld oorlog. verdronken toen het span met werktuig aan de kletter ging, en in een diepe watergang kwam.


Wat een mooi en tegelijk triest verhaal. Lijkt mij vreselijk om zo je dieren te moeten verliezen :(


Ja dat was het zeker maar, ook de saamhorigheid dat anderen hem een paard leende wat "over was "om zo toch te kunnen oogsten. Tot hij een eigenspan terug had kunnen kopen .
Maar ook de Duitse soldaten die dus a) opa gered hebben van tussen de kolkende watermassa met 4 paarden in blinde paniek. en ook B) een paard er levend uit hebben gekregen en Binnen een week alsnog overleed aan een longontsteking.

En als jongen van 6 ging mijn vader dus mee op dit dier ongezadeld naar de dorps smid en stond dan gewoon in de wacht tussen de andere (ook Vreemde paarden).... en er is nooit meer gebeurd dan gepiep als er gesnuffeld werd!....vergis je dus niet in dieren met een beperking ze zijn heel wat mans!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 10:55 



 
Profiel   

kwita, toch vind ik het zeker voor vroeger wel bijzonder. Vaak hoor je toch dat ze minder wisten, konden of dieren met een mankement sneller lieten gaan.
Het is een goed voorbeeld van wat er gebeurt als je je niet te druk maakt over van alles. De nuchterheid van de mens zal daar veel aan hebben bijgedragen toen.

In de quarters/paints heb je wat dove paarden. De 1 maakt zich daar vreselijk druk om en de ander vindt het geen enkel probleem en fokt en rijdt ermee.
Ik denk dat heel veel mensen het niet eens zouden weten als je niks verteld.

Vroeger reed ik een pony die aan 1 oog blind werd. Ik mocht niet meer starten ( springen ). Toen op ponykamp de einde vd week lol wedstrijd toch mee gedaan en ging super, dus weer gaan starten ook.

Maar vele jaren later reed iemand op een manege met een paard met 1 blind oog. Diegene mocht niet meedoen met balkjes draven. 1 Kant op galopperen was het paard slecht in geworden en werd vaak overgeslagen. Na het rijden werden hoeven uitgekrabt, maar die hoefde niet, want blind........Ze hadden op die manege zulke idiote ideeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:07 



 
Profiel   

Heb wel veel verhalen gehoord, maar vooral over blind geworden paarden, dus ik heb wat dingen opgezocht waar je misschien wat aan hebt.
Deze vond ik nu net, paardje geboren in 2018 en geadopteerd door deze vrouw en in 2019 heeft ze hem laten gaan omdat hij o.a. veel paniekte (staat verderop een post op deze pagina): https://nl-nl.facebook.com/BaladhiBaloo ... g5NjE1NDIy

Hier een artikel over waar je o.a. rekening mee moet houden. Hierin benoemen ze ook dat het karakter van groot belang is, een snel paniekend paard kan blind niet zo paardwaardig leven als een relaxed paard: https://tinajospromise.org/horses-born-blind/

Dit gaat ook over waar je rekening mee moet houden. De grote vraag is dus, kunnen jullie dit paardje een veilige omgeving bieden? https://blindhorses.org/blind-horse-insights/
Zat fokkers die blinde paarden wegdoen of laten gaan omdat zij fokken voor de verbetering van het ras en de verkoop en de paardjes die weggaan komen bij mensen die zeker zijn dat ze dit paard een aangepast aangenaam leven kunnen bieden.

Nog een oud bokt forum met ervaringen: [KS] Ervaringen met blinde veulens

Dit is alles wat ik nu heb, hopelijk kun je er iets mee.
In ieder geval heel veel sterkte! Ik zou zelf ook onderzoek laten doen om te kijken of die compleet blind is of niet. Maar de keuze ligt nog altijd bij jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:29 



 
Profiel   

Is het een kwpn veulen? Er zijn schijnbaar lijnen/hengsten die dit vererven. Zou het ook zeker bij het stamboek melden. Vorig jaar had mijn baas ook een veulen met maar 1 oog. Zag er hetzelfde uit als bij jullie veulen maar dan aan 1 kant. Was een merrieveulen dus wordt opgefokt en als 3 jarige als draagmoeder gebruikt. Maar die zei toen dat er bepaalde lijnen zijn waar dit voorkomt maar dat dit zo min mogelijk naar buiten wordt gebracht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:40 



 
Profiel   

poown schreef
Is het een kwpn veulen? Er zijn schijnbaar lijnen/hengsten die dit vererven. Zou het ook zeker bij het stamboek melden. Vorig jaar had mijn baas ook een veulen met maar 1 oog. Zag er hetzelfde uit als bij jullie veulen maar dan aan 1 kant. Was een merrieveulen dus wordt opgefokt en als 3 jarige als draagmoeder gebruikt. Maar die zei toen dat er bepaalde lijnen zijn waar dit voorkomt maar dat dit zo min mogelijk naar buiten wordt gebracht.

Het is een shetlander

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-21 13:50 



 
Profiel   

Hoe is het nu TS? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 20:05 



 
Profiel   

Ben ik ook benieuwd naar. Wat een nare afwijking zeg. Bij een shetlandveulen dat zich wel blijkt te redden met melk vinden en alles zou ik denk ik het laten lopen en na afspenen inslapen om de merrie haar veulen niet te ontnemen, of houden en bij de merrie laten zonder af te spenen en zijn beloop laten zo lang het goed gaat.
In elk geval niet de handel in zo want de toekomst voor een blinde pony is ongewis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-21 22:20 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-21 13:52 



 
Profiel   

Er is een morgan paard zonder ogen en die wordt gewoon gereden en in een kudde gehouden. Ik zal hem eens op insta opzoeken

https://instagram.com/endotheblind.morg ... =copy_link

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 23:20 



 
Profiel   

Het zou echt helpen als men het topic zou lezen, Endo is al zo vaak genoemd hier, maar hij is niet blind geboren en dus niet van toepassing op de vraag van TS.

TS, ik ben wel heel benieuwd hoe het met het veulen gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 20:06 



 

Ik ben ook benieuwd hoe t nu gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:02 



 
Profiel   

Een paard is een prooidier en een kat een roofdier maar om een beeld te geven. Mijn kat had geen ogen vanaf de geboorte(microftalmie heet dat) . Dus niet zoals dit veulen maar het kan zijn dat het een mildere vorm is. Mijn kat was echt volledig blind (onder de huid zaten wel mislukte oogbollen maar hier zat "normale huid en vacht" overheen. Hij hoorde van die fruitvliegjes vliegen, ving vogels en hij klom in bomen. Je moet dan wel als eigenaar zijnde bedenken of je het paard ooit wil verkopen (tenzij noodzakelijk) of verplaatsen want dan zou ik toch andere beslissingen maken. Maar misschien is er wel iemand die hem levenslang op dezelfde plek kan houden. Ik ken verschillende blinde paarden die zich prima redden. Soms hebben ze een maatje die ze volgen. De natuur verbeterd de andere zintuigen. Hij is 16 jaar geworden trouwens

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-06-21 22:30 



 
Profiel   

Sweetgirl1 schreef
Er is een morgan paard zonder ogen en die wordt gewoon gereden en in een kudde gehouden. Ik zal hem eens op insta opzoeken

https://instagram.com/endotheblind.morg ... =copy_link

Niet vergelijkbaar, een blind geworden dier is al bekend met het fenomeen afrastering, waterplekken etc.
Die kan zich redelijk redden door te putten uit herinnering.

Echter geboren blind kent dit fenomeen niet, wordt begeleid door de moeder, dus je zal na spenen iets moeten vinden waardoor ze zulke zaken zelf gaan herkennen zonder zich daarbij te verwonden.

Geluiden zijn vaak een uitkomst.
Bepaald geluid wat een stroomdraad aan geeft.
Ander geluid die de plek van de drinkbak aan geeft bijvoorbeeld.
Maar of je het moet willen is een tweede.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 11:37 



 
Profiel   

Ik moet even spitten, maar kan me herinneren dat ze jaren geleden een jong paard met geen of heel slecht zicht, buiten aan een ezel vastmaakte.
Maar volgens mij was dat nog een beetje voor social media tijdperk, dus geen idee of het bijv op youtube staat.
Weet ook niet hoelang het zo is gegaan. Volgens mij hadden ze een bel aan de ezel hangen, zodat het jonge paard leerde die te volgen.

Maar ja, wat als die ezel overlijdt bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 12:34 



 
Profiel   

TS: Wellicht heeft je vriendin hier iets aan:
https://paarden.vlaanderen/nl/nieuws/Op ... MhRC_kzaUn

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 13:09 



 
Profiel   

TS, mijn Universiteit doet een onderzoek naar aangeboren oogafwijkingen. Misschien doorgeven aan je vriendin!
[ img ]

*Edit: iemand was me al voor, sorry!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 17:01 



 
Profiel   

Thanks emilyslaluna! :)

Veulen leeft nog steeds en doet het goed. Er zijn inmiddels manieren gevonden om hem te kunnen houden. Eerst was het een weitje van pallets, inmiddels zelfs draad mogelijk door lintjes hieraan te knopen zodat hij aan het geluid hoort dat daar het einde is. Moeders een belletje om etc.
Toch even een kleine update.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 11:47 



 
Profiel   

Ah wat leuk om te horen dat het hij een kans krijgt +:)+

Van mij hoeft echt niet alles zo lang mogelijk te blijven leven, maar voor deze had ik het wel heel sneu gevonden om hem geen kans te gunnen. Hopelijk mag hij fijn nog een tijd bij zijn mamma blijven :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 12:02 



 
Profiel   

Wat mooi dat hij toch een kans krijgt! Er zijn er inderdaad genoeg die het prima zonder een of beide ogen redden, maar ik zou het toch heel nauw in de gaten blijven houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-21 12:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 10 [ 248 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen