Spiertumoren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-21 16:34

Beste allemaal,

Voor ik mijn vraag stel, mijn paard staat onder behandeling van de veearts en er is ook al overleg met Utrecht. Ik zoek alleen ervaringen omdat het ontzettend zeldzaam is.

10 weken geleden ontdekte ik een bult op het bovenbeen van mijn paard. Hij is een schimmel van bijna 5 en bij bulten gaat mijn alarm af. Dus veearts erbij van kliniek A. Omdat hij ook slecht liep dacht ze dat hij een schop had gekregen, advies was koelen en stappen. Echter binnen een dag of 3, kwamen er nog 2 tevoorschijn. Ik weet dat hij niet geschopt is en zeker bij de laatste 2, was hij niet in de buurt van andere paarden geweest, niet bij ze los bedoel ik. Veearts 2 van kliniek A kwam langs, want ik wilde het laten scannen en wilde er een biopt van. Op de echo leek het op spierweefsel, in de wand van de spier. Geen biopt genomen. Stappen, koelen en smeren was het advies. Was een trauma van buiten af. Echter bleven er maar steeds meer bijkomen en hij ging er niet beter van lopen. Toch een biopt gedaan, kreeg er geen weefsel uit.
Ze vonden het wel heel vreemd, want ze zijn onregelmatig en er komen er steeds meer. Vanaf daar kwam er maar geen behandelplan. Mijn maat was vol, mijn paard staat met pijn en de veearts is te laks. Alles in mij zei dat dit foute boel is.

Deze week een second opinion gedaan bij kliniek B. Zij heeft de echo gister herhaald en had eerder al bloed afgenomen. Bloed was goed, geen ontsteking en alle andere waardes ook goed. Op de echo kwamen nog meer bulten aan het licht. Ook zij vond het op spierweefsel lijken en het is geen goed nieuws. Paard heeft hij hier veel pijn aan en ik mocht direct starten met volle dosis pijnstilling. Of er nu wel of geen slechte cellen inzitten, voor hem valt het onder kwaadaardig. Hij heeft er last van. Je kunt ze niet operatief verwijderen, je kan immers niet zijn been amputeren. Ook zitten ze al in hals en schouder. Dat zijn degene die we wel met het blote oog kunnen zien, wie weet hoeveel er nog verstopt zijn. De arts heeft gisteravond al haar boeken doorzocht, maar het is zo zeldzaam dat er niets te vinden is. Ze heeft contact met Utrecht en stuurt hen vandaag alle foto’s en beelden van de echo. De vraag is of we het kunnen behandelen of dat het boek nu al sluit. Hij is veel te jong, maar een paard in leven houden op zware medicatie is in mijn ogen niet eerlijk. Hij wil niet meer spelen en staat het liefst op stal.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt of er over gehoord? Ik heb een foto van de echo, dus als je veel weet over weefsels, kan ik de foto laten zien. Het enige dat ik kan vinden is dat het (uitgaande van spierweefsel) rhabdomyiosarcoom zou kunnen zijn, als ik het goed schrijf. Het zit in de wand van zijn spieren en alle bulten hebben precies dezelfde structuur.

Even een toevoeging. De conclusie was ook dat dit geen trauma is, maar een afwijking. Dat zijn lichaam, net als bij kanker, verkeerde cellen aanmaakt

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 06:32

Wat heftig, sterkte!
Ik zou advies vragen bij Equitom. Ze hebben daar enorm veel kennis, ook over zeldzame zaken.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-21 06:56

Dank je wel voor je berichtje. Dat zal ik zeker ook meenemen.

Sanet

Berichten: 7983
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:29

Ik kan niets zinnigs toevoegen, maar ik vind het wel vreselijk voor jou en je paard, dus toch even een reactie. Wat ontzettend heftig en verdrietig. Het gaat ook zo snel gelijk....

Gaat het beter met je paard nu hij pijnstilling krijgt?
Als ik het zo lees, dan lijken de vooruitzichten niet heel rooskleurig, of wel? :(

Heel veel sterkte!

kiki1976

Berichten: 16868
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:32

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, geen ervaring mee of ooit eens iets over gehoord. Sorry.

Maar wil je heel veel sterkte wensen, want lijkt me geen positieve uitslag met een goed vooruitzicht.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:58

Geen ervaring, maar heel erg veel sterkte! :(:)

hoogendroog
Berichten: 3285
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:05

Wat vreselijk voor je paard (en voor jou). Was er niet laatst een dressuurpaard van een bekende dressuurvlogger die ook dergeljke bulten had? Jill nog wat dacht ik. Maar weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is.

fannetje

Berichten: 3553
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 09:07


Caira
Berichten: 26075
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 14:43

neem eens contact op met Zefanja Vermeulen. Zij doet samen met Sharon May Davis heel veel dissecties. Als iemand het wel eens tegen gekomen kan zijn zijn zij het.

Caitlin_K
Berichten: 3768
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 15:21

wat een pech Marion. Heel veel sterkte.
Liefs Caitlin

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 07:47

Heel erg bedankt allemaal. De pijnstillers slaan gelukkig goed aan en hij is weer vrolijk.

Ik neem alle tips mee en ga de link ook lezen

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 08:55

hoogendroog schreef:
Wat vreselijk voor je paard (en voor jou). Was er niet laatst een dressuurpaard van een bekende dressuurvlogger die ook dergeljke bulten had? Jill nog wat dacht ik. Maar weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is.

Dat was Jill Huijbrechts en haar paard Macho

Sanet

Berichten: 7983
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 09:29

Niello schreef:
hoogendroog schreef:
Wat vreselijk voor je paard (en voor jou). Was er niet laatst een dressuurpaard van een bekende dressuurvlogger die ook dergeljke bulten had? Jill nog wat dacht ik. Maar weet natuurlijk niet of dat hetzelfde is.

Dat was Jill Huijbrechts en haar paard Macho


Zamacho had lymfeklierkanker. Dus niet op de spieren.

ellepel

Berichten: 47391
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 21:41

ik lees even mee, heb vroeger een merrie met lymfomen gehad.
hoop heel erg dat je paard hier nog een tijd pijnvrij mee kan leven.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 21:45

Nog nooit van gehoord maar wat een horror ts, en je paard is nog zo jong!
Heel veel sterkte de komende tijd!!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 06:39

Dank jullie wel

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-21 21:24

Een genezende behandeling blijkt niet mogelijk. We zouden het misschien kunnen afremmen in groei, maar het zal niet slinken of afnemen. Hij heeft nu al zoveel pijn, dat ik hem dat niet meer wil aandoen. Uitstellen zou alleen voor mezelf zijn, hij wordt er niet beter van. Ik heb dan ook de keuze gemaakt om hem aankomende week in te slapen. Het voelt zo oneerlijk...

Sanet

Berichten: 7983
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:29

Klinkt als een eerlijk en rationeel besluit.
Maar wat zal het pijn doen. Vreselijk oneerlijk!

ikkedus
Berichten: 3301
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:40

Jetje wat heftig! Dan kan je inderdaad maar 1 ding doen.
Sterkte komende week!

Lukasje
Berichten: 11327
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:47

Zo jong, dat is inderdaad niet eerlijk en moeilijk te plaatsen. Sterkte bij je moedige beslissing!

senna21

Berichten: 11884
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:56

Wat enorm verdrietig.
Veel sterkte gewenst :(:)

Wyb_ster

Berichten: 788
Geregistreerd: 22-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:27

Jeetje wat een slecht nieuws. Heel veel sterkte ! :(:)

Wings_love

Berichten: 1577
Geregistreerd: 25-02-08

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:03

Jeetje wat heftig zeg! Heel veel sterkte de komende tijd. Ontzettend oneerlijk dit!

YvonneV
Berichten: 8792
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:14

Heel veel sterkte

N4N4
Berichten: 1113
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Spiertumoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:23

Stil meegelezen, wat een vreselijke nare uitkomst en beslissing .
Heel veel sterkte gewenst Y;(