Acute maanblindheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:46

Jeetje wat heftig. Sterkte :(:)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 08:48

Oh Flux..... verdomme, wat is dat toch een akelige aandoening...

Heb je mensen om je heen waarmee je kunt sparren hierover? En waar je even tegenaan kunt janken?

Ik wens je ontzettend veel sterkte...

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:04

Stille meelezer hier , wat een vreselijke update ..
Heel veel sterkte gewenst

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:06

Jeetje wat vreselijk… En wat een lieve jongen, dat hij toch zo braaf de trailer op stapt en overal met je mee gaat ondanks dat hij niets ziet. Dat getuigt toch van een flinke bak vertrouwen in zijn baasje.

Is zoiets erfelijk? Of hebben jullie gewoon dikke vette pech :knuffel:

Veel sterkte komende tijd.

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:16

Nog een extra dikke knuffel voor jullie :knuffel:

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:16

Ach neee, tranen in mijn ogen voor jullie. Zo jong nog. Wat een rot nieuws. Sterkte meid. :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:16

Ach, wat een nare update is dit zeg -O-

Is er ook gesproken over het verwijderen van de ogen?
Inslapen om oogproblemen is misschien niet nodig, maar dat hangt natuurlijk van heel veel factoren af, en de grootste is hoe hij er zelf mee omgaat, met het niet zien ... En natuurlijk hoe jij er zelf tegenover staat.

Begrijp ik het overigens goed dat het zicht in 1 oog al volledig weg is, maar dat hij daar toch nog last/ontsteking aan heeft? Gewoon uit persoonlijke interesse maar als het voor nu teveel is dan negeer je mij maar ;)

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:29

Ooo jeetje wat heftig :( je mooie lieve vriendje :( ik hoop op een wonder :(

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 09:30

Rechts geeft hij geen dreigreflex of pupil reactie dus dat ook ziet op z'n hoogst misschien schaduwen. Daar zit geen ontsteking. Links zit een actieve ontsteking en ziet hij nu wss nog vormen en licht/donker, maar dan wel door de troebeling van de ontstekingsreactie heen.

Verwijdering ogen denk ik overna maar weet niet of ik dit fair vind. Op zijn huidige stalling zou hij dan niet kunnen blijven. Als hij aan huis had gestaan en ik hem meerdere malen per dag zelf kon zien en helpen zou ik dat sowieso doen. Maar de kaarten liggen realistisch gezien niet zo gunstig. Sowieso beide ogen opereren, herstel en dan helemaal blind terug op de trailer.. En ik kan in Utrecht ook niet elke dag naar hem toe.

Dank voor de Sterkte wensen maar ik voel me alles behalve sterk op dit moment.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:31

Ohh nee wat verschrikkelijk |(
Heel veel sterkte :knuffel:

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:33

:( vreselijk...

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:35

Oh nee wat een nare update zeg... Wat een heftige nare ziekte. Zo jong ook, wat een brave topper dat hij ondanks zo weinig zicht zo braaf met je mee gaat... Heel veel sterkte en wijsheid gewenst :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 09:36

Ok, dus rechts is rustig en links op dit moment nog een actieve ontsteking. Maar het is niet zeker of links terug rustig te krijgen is? Of als dat wel gebeurd hoelang dit rustig gaat blijven? Het is maar even voor de beeldvorming.

Over het verwijderen van de ogen kan ik je weinig vertellen, alleen dat ik nooit het idee heb dat die operatie op zich zo zwaar is voor een paard, zeker niet als ze toch al niks meer zien (maar dat heb ik van horen zeggen/lezen, zelf geen ervaring mee).
Of je zoiets moet doen is een keuze die je alleen zelf kan maken. Als je hierover wil sparren of wil kijken voor info/ervaringen mag je mij ook altijd pb-en als je dat makkelijker vindt. Ik heb zelf een blinde pony, zo'n 10 jaar geleden aan 1 oog blind geworden en 2 jaar daarna aan het andere oog. Hij is nu 28 jaar en heb niet het idee dat hij zo ongelukkig is, al zullen sommigen het daar niet mee eens zijn maar dat hou je altijd. Naar jezelf en je paard kijken, dat is het belangrijkste.

Sterkte ermee. Rotsituatie..

Dido2316

Berichten: 1998
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:07

Oh nee joh, wat een nachtmerrie! Heel veel sterkte en een dikke knuffel :knuffel: :knuffel:

wendy1987

Berichten: 6927
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 10:51

Pfff wat een nachtmerrie zeg!!
Ik volg op Facebook wel iemand die meerdere echt blinde paarden heeft die er prima mee om kunnen gaan.

Maar pff, dit zijn wel echt lastige keuzes zeg....

Ik wil je heel veel sterkte wensen!!!!

Babootje

Berichten: 26283
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:12

Ach Flux, want een slecht bericht. Ik was er al bang voor uitgaande van jouw verhaal. Iedere aanval geeft weer meer schade en vermindering van het zicht, naast dat het een heel pijnlijke kwaal is. Dat het zo agressief en snel kan gaan heb ik ook nog niet gehoord.
Inslapen zou ik heel goed begrijpen in deze situatie, zeker als je geen plek aan huis hebt. En hij nog zo jong is. Ik wens je heel veel sterkte met je besluit.

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:15

Babootje ik deel helemaal je mening. Als iets zo agressief aanwezig is en zoveel pijn geeft, is de vraag om in te slapen een terechte vraag, want wat doe je jouw paard aan als je het niet doet?
Moeilijke keuzes dit hoor, want inslapen van je goede vriend is het laatste wat we willen. Ik begrijp al je keuzes.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:20

Wat een verschrikkelijk nieuws Korlieke.. echt hartverscheurend. Wat een vreselijke keuze moet je maken. Heel veel sterkte Y;( :knuffel: :knuffel:

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 11:35

[***] schreef:
Ok, dus rechts is rustig en links op dit moment nog een actieve ontsteking. Maar het is niet zeker of links terug rustig te krijgen is? Of als dat wel gebeurd hoelang dit rustig gaat blijven? Het is maar even voor de beeldvorming.


Klopt allemaal. Hij heeft nu tijdens zijn behandeling een nieuwe ontsteking gekregen wat een slecht gegeven is. Als hij zijn ogen behoud is het wachten op een nieuwe ontsteking.

Ik lees eigenlijk alleen over volledig blinde paarden die dat zijn geworden op middelbare leeftijd en later. Mijn pony is 4,een puber, eentje die eerst doet en dan nadenkt. Voor mijn gevoel maakt dit het allemaal veel lastiger.

[***]: hoe heb jij je blinde paard gehuisvest?

Pien: we weten dus niet of hij pijn heeft. Hij traant niet, knijpt z'n oog niet dicht en schuwt licht ook niet. Het enige wat hij laat zien is een worry-eye waarbij hij zijn wenkbrouwen optrekt. Verder eet, drinkt en poept ie goed en heeft ie ook geen verhoging.. Hij krijgt metacam omdat men weet dat maanblindheid erg pijnlijk is..


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43335
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:42

Het niet weten of hij pijn heeft maakt het extra moeilijk. Ik vind het zo erg voor je.

Cynthia82

Berichten: 9310
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Acute maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:45

Mijn hart breekt echt Y;(

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:45

Herkenbaar helaas. Onze Sil was 12 toen hij op beide ogen acute maanblindheid kreeg. We hebben hem toen 8 dagen op de kliniek gehouden. Ook hij kwam er met weinig zicht vanaf. Wel heeft hij zich super aangepast aan de situatie. Zijn merrie werd zijn geleide paard. (Af en toe wel sneu voor merrie want als hij iets wilde moest zij mee). Als je het niet wist dan zag je het er niet aan.
Uiteindelijk kreeg hij een peesblessure erbij met blijvende schade en toen hebben we wel de knoop doorgehakt.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 11:46

Herkenbaar helaas. Onze Sil was 12 toen hij op beide ogen acute maanblindheid kreeg. We hebben hem toen 8 dagen op de kliniek gehouden. Ook hij kwam er met weinig zicht vanaf. Wel heeft hij zich super aangepast aan de situatie. Zijn merrie werd zijn geleide paard. (Af en toe wel sneu voor merrie want als hij iets wilde moest zij mee). Als je het niet wist dan zag je het er niet aan.
Uiteindelijk kreeg hij een peesblessure erbij met blijvende schade en toen hebben we wel de knoop doorgehakt.

Flux

Berichten: 2493
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-21 12:01

Ik vind het echt een onmogelijke keuze. Hij is nu al praktisch blind en toch stapte hij braaf met me op de trailer. Een deel van het advies van euthanasie is omdat een blind paard veel schade kan aanrichten als hij schrikt of aan de kletter gaat en Dibbes heeft nooit meer dan 3 passen opzij gezet als hij schrikt. Maar wellicht heeft hij nu nog wat aan aan het onderscheid dat hij kan maken tussen licht en donker en als ik dat wegneem hij wel paniek krijgt en dat wens ik ook niet voor hem.

Dibbes is zo'n gouden pony, we hadden samen afgesproken dat hij wel 40 zou worden. Niet 4..

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 12:17

Flux schreef:
Ik vind het echt een onmogelijke keuze. Hij is nu al praktisch blind en toch stapte hij braaf met me op de trailer. Een deel van het advies van euthanasie is omdat een blind paard veel schade kan aanrichten als hij schrikt of aan de kletter gaat en Dibbes heeft nooit meer dan 3 passen opzij gezet als hij schrikt. Maar wellicht heeft hij nu nog wat aan aan het onderscheid dat hij kan maken tussen licht en donker en als ik dat wegneem hij wel paniek krijgt en dat wens ik ook niet voor hem.

Dibbes is zo'n gouden pony, we hadden samen afgesproken dat hij wel 40 zou worden. Niet 4..


Moet je de keuze nu maken? Kun je het niet proberen? Even onder voorwaarde dat hij geen pijn heeft natuurlijk. Maar misschien is hij wel een type paard wat zonder ogen ook een paardwaardig leven kan leiden? Ik ben de eerste die zegt dat je een paard moet laten inslapen als het niet paardwaardig is normaal, maar in dit geval zou ik zeggen, proberen kan vrijwel geen kwaad als ik het zo hoor.