Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pollenallergie

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Wie weet heeft iemand hier de ultieme tip.
Mijn opa fjord van 27 heeft sinds vorig jaar een behoorlijke allergie ontwikkeld, misschien had hij het ook al wel eerder, maar toen weinig last ervan.
Vorig jaar had hij jeuk, erge jeuk, daar kwam uit de allergie test naar voren dat hij voor 21 dingen een allergie heeft

[ img ]

Nu heb ik hem in februari dichter naar huis gehaald vanwege diverse redenen, hij stond bij vrienden, nu staat hij in pension op mijn werk, waar hij bijna zijn hele leven op de afgelopen 3 jaar na ook heeft gewoond.
Hij heeft dit jaar geen jeuk, maar hoest ( droge hoest) en is benauwd.

De dierenarts is al 2 keer geweest.
Ik ben zelf begonnen met de oerbalans in maart al voor ondersteuning, toen hij begon te hoesten ik denk half april ben ik eerst fenegiek gaan bij voeren. Dit deed weinig, overgestap op de longvitaal van vitalstyle.... dit hielp iets, wat ook meespeelde was dat ze weer min 12 uur op het land liepen ipv in de paddock voor een dagdeel.
Toen kwam de regen en moesten ze noodgedwongen weer minder uren buiten op de paddock... toen werd hij ook echt benauwd erbij.
Fles Respulmin opgehaald bij de dierenarts in overleg,
Dit hielp ook weer iets, maar toen die op was weer terug bij af.
Dierenarts er maar weer bij, en een kuur antibiotica en nieuwe fles respulmin...


[ img ]

dag 2 kwam er veel snot vrij, dus wij waren blij en vol goede moed.... antibioticakuur was zaterdag klaar, maandag is de dierenarts weer komen luisteren en was positief, hij klonk beter en ademde minder zwaar( stond ook niet meer te pompen)
Maar nu met dit warme weer heeft hij het zwaar, hoesten, benauwd en pompen....

Hij krijgt momenteel smorgens en savonds respulmin over zijn brok en rond 5 uur oerbalans, 18 plus van pavo en de digest mix van lucerne...
oh en hij staat weer van 8 - 18 buiten en komt dan op stal waar paardenkuil ligt, dus geen droog hooi.

Wie heeft de tip? een vriendin opperde een neusnetje tegen de pollen. Deze ga ik denk ik wel aanschaffen

Bedankt vast voor het lezen van dit lange verhaal.
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 12:51 



 
Profiel   

Ik heb er al meerdere gehad met een pollenallergie. En ik heb zelf ook hooikoorts. Neusnetje is zeker aan aanrader, maar mss ook kijken naar cetrizine oid.
Er loopt nog een topic over paarden die een pollenallergie hebben. Ik zoek even. Hier is hij [MD] Zijn er al meer paarden nu met symptomen van pollenallergie?

Mss vind je daar ook nog ideeën.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 12:57 



 
Profiel   

Ik ben tegen zelf dokteren maar.... die van mij heeft pollenallergie en doet het top op 1 tabletje cetirizine per dag, gewoon van de kruidvat. Het wordt in het buitenland wel meer gebruikt bij oa renpaarden met deze klachten, zijn ook onderzoeken over te vinden.
Let op, het staat op de dopinglijst, nou weet ik niet of je nog wedstrijden rijdt met de opa maar dat mag dan officieel niet als hij dit middel krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 12:57 



 
Profiel   

Is Opa al 27 jaar? Ken hem nog van toen hij bij je zus stond.

Bij mijn opa-paard hielp Naf Respirator Boost goed trouwens.
En bij mijn Bontje dat begon te schudden en shaken toen de zwartel els in bloei stond, hielp de loratadine goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:03 



 
Profiel   

Vergeten te melden idd, vorig jaar begonnen met hooikoorsttabletjes en dit op aanraden van een stalgenootje nu ook weer opgepakt. Hij krijgt 3/4 pilletjes loratidine per dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:03 



 
Profiel   

Jim heeft ook al jaren pollenallergie. Het enige dat bij hem echt effect heeft is humane histamine (loratadine). Hij krijgt dit nu jaren, op advies van de dierenarts. Misschien zou je dat met jouw dierenarts kunnen overleggen.
We gaan uit van 1 pil per 80-100kg lichaamsgewicht. Hij mag er maximaal 5 hebben. Meestal begin ik in maart zodra ik merk dat hij last krijg met 3 pilletjes. Dan heb je nog ruimte om op te hogen. Vanaf mei/juni zitten we op 5 en dan kunnen we in augustus weer afschalen.

Ik moet wel zeggen, nu we niet rijden, heeft hij ook veel minder last. En voordroog ipv hooi scheelt bij hem ook een berg. Hij krijgt nu voor het eerst sinds jaren nog geen medicijnen en doet het goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:04 



 
Profiel   

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar cetrizine bij paarden.

Uit ander topic:
It is concluded that cetirizine in doses of 0.2-0.4 mg/kg bw administered at 12 h intervals exhibits favourable pharmacokinetic and pharmacodynamic properties without causing visible side effects, and the drug may therefore be a useful antihistamine in equine medicine.

3 pilletjes gaan dan dus geen zoden aan de dijk zetten :) je hebt het dan al snel over 40 tabletten op een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:06 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Is Opa al 27 jaar? Ken hem nog van toen hij bij je zus stond.

Bij mijn opa-paard hielp Naf Respirator Boost goed trouwens.
En bij mijn Bontje dat begon te schudden en shaken toen de zwartel els in bloei stond, hielp de loratadine goed.

Die tip kreeg ik ook al van een vriendin.
Jup! En ik hoop dat er nog een aantal jaar bij mag komen.

Daihyo schreef
Jim heeft ook al jaren pollenallergie. Het enige dat bij hem echt effect heeft is humane histamine (loratadine). Hij krijgt dit nu jaren, op advies van de dierenarts. Misschien zou je dat met jouw dierenarts kunnen overleggen.
We gaan uit van 1 pil per 80-100kg lichaamsgewicht. Hij mag er maximaal 5 hebben. Meestal begin ik in maart zodra ik merk dat hij last krijg met 3 pilletjes. Dan heb je nog ruimte om op te hogen. Vanaf mei/juni zitten we op 5 en dan kunnen we in augustus weer afschalen.

Ik moet wel zeggen, nu we niet rijden, heeft hij ook veel minder last. En voordroog ipv hooi scheelt bij hem ook een berg. Hij krijgt nu voor het eerst sinds jaren nog geen medicijnen en doet het goed.

Op jou aanraden vorig jaar idd ook gegeven, en nu dus weer begonnen, iets laat omdat hij dus tot half april geen klachten had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:08 



 
Profiel   

Spenk schreef
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar cetrizine bij paarden.

Uit ander topic:
It is concluded that cetirizine in doses of 0.2-0.4 mg/kg bw administered at 12 h intervals exhibits favourable pharmacokinetic and pharmacodynamic properties without causing visible side effects, and the drug may therefore be a useful antihistamine in equine medicine.

3 pilletjes gaan dan dus geen zoden aan de dijk zetten :) je hebt het dan al snel over 40 tabletten op een dag.

Oh -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:08 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Ik ben tegen zelf dokteren maar.... die van mij heeft pollenallergie en doet het top op 1 tabletje cetirizine per dag, gewoon van de kruidvat. Het wordt in het buitenland wel meer gebruikt bij oa renpaarden met deze klachten, zijn ook onderzoeken over te vinden.
Let op, het staat op de dopinglijst, nou weet ik niet of je nog wedstrijden rijdt met de opa maar dat mag dan officieel niet als hij dit middel krijgt.

Nee wij hobbelen gewoon wat rondjes door het bos

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:09 



 

Mooie uitslag ... Ik vond die 9 van mijn pony al de moeite := :+
Ben je ook gestart met de desensibilisatie-kuur die mogelijk is na de allergietest?
Ik ben hier vorig jaar na de test mee gestart en ik merk toch wel verschil. Het is niet 100% weg maar vooral op zijn ademhaling is er veel verbetering, ik heb hem nog niet benauwd gezien. Nu had hij het daarvoor ook niet zo extreem als die van jou, maar je merkte toch duidelijk met warm weer dat hij het lastig had. Nu blijft hij veel vrolijker.

Heeft hij het puur op zijn luchtwegen? Of is het ook een headshaker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:11 



 
Profiel   

De lagere aantallen hebben dan eigenlijk enkel een placebo by proxy effect je zou het kunnen ophogen naar de geadviseerde hoeveelheid of eerst overleggen met een dierenarts.

Er zijn een aantal klinieken die wel meer kunnen met pollenallergie en headshaking. Jij zit in het noorden he? AA en Hunze in Schoonloo is 1 van die klinieken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:11 



 
Profiel   

saskiaojan schreef
Rocamor schreef
Is Opa al 27 jaar? Ken hem nog van toen hij bij je zus stond.

Bij mijn opa-paard hielp Naf Respirator Boost goed trouwens.
En bij mijn Bontje dat begon te schudden en shaken toen de zwartel els in bloei stond, hielp de loratadine goed.

Die tip kreeg ik ook al van een vriendin.
Jup! En ik hoop dat er nog een aantal jaar bij mag komen.

Daihyo schreef
Jim heeft ook al jaren pollenallergie. Het enige dat bij hem echt effect heeft is humane histamine (loratadine). Hij krijgt dit nu jaren, op advies van de dierenarts. Misschien zou je dat met jouw dierenarts kunnen overleggen.
We gaan uit van 1 pil per 80-100kg lichaamsgewicht. Hij mag er maximaal 5 hebben. Meestal begin ik in maart zodra ik merk dat hij last krijg met 3 pilletjes. Dan heb je nog ruimte om op te hogen. Vanaf mei/juni zitten we op 5 en dan kunnen we in augustus weer afschalen.

Ik moet wel zeggen, nu we niet rijden, heeft hij ook veel minder last. En voordroog ipv hooi scheelt bij hem ook een berg. Hij krijgt nu voor het eerst sinds jaren nog geen medicijnen en doet het goed.

Op jou aanraden vorig jaar idd ook gegeven, en nu dus weer begonnen, iets laat omdat hij dus tot half april geen klachten had.


Ik hoop dat het dan weer aan gaat slaan. Drama hoor. Heeft hij op de wei minder last?
Het lastige is ook de allergie voor grassen. Dat heeft Jim gelukkig niet. Een paard eet nu eenmaal gras, dus je hebt altijd te maken met allergenen.
Weet je de bestanddelen van je voer? Want ook daar kunnen allergenen in zitten.
En het is ook wel enorm warm nu. Hier staan ze zwetend op de wei, de overgang is bizar. Ook dat helpt niet mee aan de benauwdheid.
Is de foto recent? Want hij heeft best nog een dikke vacht. Is scheren een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:12 



 
Profiel   

[***] schreef
Mooie uitslag ... Ik vond die 9 van mijn pony al de moeite := :+
Ben je ook gestart met de desensibilisatie-kuur die mogelijk is na de allergietest?
Ik ben hier vorig jaar na de test mee gestart en ik merk toch wel verschil. Het is niet 100% weg maar vooral op zijn ademhaling is er veel verbetering, ik heb hem nog niet benauwd gezien. Nu had hij het daarvoor ook niet zo extreem als die van jou, maar je merkte toch duidelijk met warm weer dat hij het lastig had. Nu blijft hij veel vrolijker.

Heeft hij het puur op zijn luchtwegen? Of is het ook een headshaker?

Ik heb vorig jaar gekozen om niet de desensibilisatie - kuur op te starten in overleg met de dierenarts en mijn fysiotherapeut, omdat het een behoorlijk dure aangelegheid ging worden met 21 allergieën en ze niet konden garanderen dat het met zijn leeftijd echt effect kon hebben.
Dit jaar dus voor het eerst benauwd, nee hij schud niet met zijn hoofd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:15 



 
Profiel   

Spenk schreef
De lagere aantallen hebben dan eigenlijk enkel een placebo by proxy effect je zou het kunnen ophogen naar de geadviseerde hoeveelheid of eerst overleggen met een dierenarts.

Er zijn een aantal klinieken die wel meer kunnen met pollenallergie en headshaking. Jij zit in het noorden he? AA en Hunze in Schoonloo is 1 van die klinieken.

Ok, bedankt vast! Ja in het noorden, schoonloo is redelijk vlakbij voor ons, ik kan ga hun eens bellen voor advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:17 



 

Ok, ik heb ook getwijfeld omwille van de leeftijd (mijne is 25 nu) maar volgens de DA zat er verder geen risico aan en kon het alleen maar beterschap brengen (of niet, maar dan wist ik dat ook). Hier kon het gelukkig door een mengsel te gebruiken allemaal in 1 flesje, met 21 stuks is dat inderdaad een ander verhaal.

Hier is het enige wat ik op dit moment nog merk af en toe een loopneus en daarvan jeuk, waardoor hij dus nog krabt en schudt. Denk ook niet dat ik dat nog opgelost krijg, maar de pony zit wel heel anders in z'n vel dan de voorbije jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:18 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Ik hoop dat het dan weer aan gaat slaan. Drama hoor. Heeft hij op de wei minder last?
Het lastige is ook de allergie voor grassen. Dat heeft Jim gelukkig niet. Een paard eet nu eenmaal gras, dus je hebt altijd te maken met allergenen.
Weet je de bestanddelen van je voer? Want ook daar kunnen allergenen in zitten.
En het is ook wel enorm warm nu. Hier staan ze zwetend op de wei, de overgang is bizar. Ook dat helpt niet mee aan de benauwdheid.
Is de foto recent? Want hij heeft best nog een dikke vacht. Is scheren een optie?


De overgang is idd bizar weer, nee ondertussen is hij alweer kaal,
Ik zal het voer eens uitspitten en pilletjes iets ophogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:20 



 
Profiel   

[***] schreef
Ok, ik heb ook getwijfeld omwille van de leeftijd (mijne is 25 nu) maar volgens de DA zat er verder geen risico aan en kon het alleen maar beterschap brengen (of niet, maar dan wist ik dat ook). Hier kon het gelukkig door een mengsel te gebruiken allemaal in 1 flesje, met 21 stuks is dat inderdaad een ander verhaal.

Hier is het enige wat ik op dit moment nog merk af en toe een loopneus en daarvan jeuk, waardoor hij dus nog krabt en schudt. Denk ook niet dat ik dat nog opgelost krijg, maar de pony zit wel heel anders in z'n vel dan de voorbije jaren.


Ja ik ging naar 3 flesjes....
Het is gewoon zo bijzonder dat tot vorig jaar nergens last van, vorig jaar heeft wrs het roggeveld naast zijn weiland het getriggerd daardoor kreeg hij jeuk en nu dit jaar geen jeuk maar hoesten en dan denk ik wat komt er volgend jaar |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:22 



 

Let bij je voer niet alleen op de ingrediënten op zich maar ook op het suiker/zetmeel-gehalte. Hoewel nu hij geen jeuk heeft dat misschien niet aan de orde is, maar mijn pony gaat enorm schuren op (teveel) suikers. Dit zowel door voer als door gras wat op dat moment suikerrijk is (maar momenteel komt hij nog maar heel weinig op het gras omdat hij daar ook allergisch aan is). Moest hij toch nog jeuk krijgen kan je dat ook meenemen als je geen andere verklaring vindt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:25 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat die middeltjes van de dierenarts helpen zolang je ze geeft en zijn ze op, dan zijn de problemen ook weer terug.

Ik hoor goede ervaringen over HELTIE horse Luchtwegen, misschien contact daar mee op nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:29 



 

Het zijn dan ook symptoombestrijders, ze lossen het probleem van binnenuit niet op. Net zoals hooikoortsmedicatie. Maar als je geen andere optie hebt en het brengt verlichting is het natuurlijk wel te overwegen. Ik weet ook niet hoelang je bepaalde medicatie kan geven? Mijn DA had het er wel over dat er nog extra ondersteuning mogelijk was moest desensibilisatie alleen niet voldoende werken, maar dat ging dan ook over de luchtwegen. Weet alleen niet precies wat dat dan zou zijn omdat we dat zouden zien als het nodig was, maar hij gaat op dat gebied goed nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:32 



 
Profiel   

Misschien heb je hier iets aan?

https://equinefit.nl/hooikoorts-bij-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 13:50 



 
Profiel   

mijn ruin Appie heeft het ook,pollenallergie
ook echt even dat hooi weg halen hoor,hoe mooi ook er uit ziet.
als dat niet gestoomd word zitten er echt wel schimmelsporen in waar ze op reageren.
en liefst zo weinig mogelijk op stal zetten en geen stro gebruiken.
hier gaat die van mij winters op vlas, en dat gaat goed. zomers staat hij gewoon op de wei.

ook graanvrij gaan voeren want je kunt namelijk ook een kruisreactie krijgen als hij zaken eet waar hij op reageerd.
voor kruisreactie lees dit.
https://www.voedselallergie.nl/over-sti ... cties.html

die van mij krijgt het dus benauwd als hij wortel eet omdat hij allergisch is voor berk.
graanvrij voeren dus en kijk alles even na wat je voert of het nodig is.

door alle aanpassingen in voer is die van mij nooit benauwd .

kwa ondersteuning, zwarte kummel!
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... s-1-liter/

alleen is dat olie,maar geef ik zelf de zaadjes van pro horse

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:24 



 
Profiel   

[***] schreef
Het zijn dan ook symptoombestrijders, ze lossen het probleem van binnenuit niet op. Net zoals hooikoortsmedicatie. Maar als je geen andere optie hebt en het brengt verlichting is het natuurlijk wel te overwegen. Ik weet ook niet hoelang je bepaalde medicatie kan geven? Mijn DA had het er wel over dat er nog extra ondersteuning mogelijk was moest desensibilisatie alleen niet voldoende werken, maar dat ging dan ook over de luchtwegen. Weet alleen niet precies wat dat dan zou zijn omdat we dat zouden zien als het nodig was, maar hij gaat op dat gebied goed nu.


Eens. Er is (nog) geen medicijn voor genezing van allergie, maar wel veel middeltjes die verlichting kunnen brengen. Ik heb 1,5 jaar gespoten voor desensibilisatie en ik merkte geen verschil. Puur pollen, neusspray, pollennetje, hooi weken, oerbalans, allen geen effect. Dus aan de humane medicijnen die wel merkbaar de klachten verlichten. En op voordroog ipv hooi. Maar ook dit is verlichten, ze verdwijnen niet helemaal.
Het is zo enorm lastig en vaak een combinatie van factoren. De mijne heeft bijvoorbeeld nauwelijks last als de temperatuur onder de 15 graden blijft en de zon niet schijnt. Maar zodra het warmer wordt en/of de zon gaat schijnen, nemen de klachten ook toe.
Ik voer ook graan- en luzernevrij. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan maar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 14:28 



 
Profiel   

Bedankt allemaal vast voor het meedenken...
Ik zal morgen als ik tijd heb eens alle etiketten uitpluizen.
Lucerne is niet goed Amanda?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-21 20:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen