Onregelmatigheid in ruglijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Onregelmatigheid in ruglijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-21 08:45

Mijn bolletje pony heb ik inmiddels 5 jaar en sinds wanneer dit speelt weet ik eigenlijk niet, maar het was er niet en nu is het er wel. Omdat hij er niets slechter van loopt (denk ik), het niet gevoelig is en hij er niet zichtbaar last van heeft, vroeg ik me toch af of mensen dit herkennen?

Dit was van de week:

Afbeelding

Dit is een jaar of 4-5 geleden, inclusief overgewicht, zonder deuk ;-)

Afbeelding

Herkent iemand dit of is het puur door vermindering van spieren?

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Onregelmatigheid in ruglijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 08:49

Ik ben gisteren toevallig bij een pony gaan kijken waarbij dit ook opviel, maar veel erger. Pony heb ik 3-6 jaar geleden heel goed gekend en had dit toen absoluut niet. Het enige wat is veranderd de afgelopen jaren is dat ze volledig is stilgezet wegens geen ruiter en obees is nu. Dus ik denk dat het eerder aan het wegvallen van de spieren ligt dan dat het iets ernstigs is.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 11:52

Lichte vorm van hunters bumb (zwelling op de lendenen, deuk voor het SI).

Betekent in ieder geval dat je paard het stuk bespiering voor het SI-gewricht te weinig gebruikt. In ernstigere vorm is er vaak last van schade aan het SI-gewricht/ligamenten van het SI waardoor het paard de rug verkeerd gaat gebruiken uit compensatie en dit beeld ontstaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onregelmatigheid in ruglijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:17

Ik zie eigenlijk vooral een soort verdikking voor/op de lendenen. Bij mijn paard heeft dit “dakje” relatie met zijn darmen, meer last betekent meer dakje.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:22

dat is bespiering/vet
zijn ze ronder en dikker dan zit daar meer vet en en zie je het niet.
worden ze schraler dan zie je daar een deuk.( kijk maar eens naar magere paarden,die hebben het vaak allemaal)
kijk dus naar je training en je voeding.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 12:55

Dat is inderdaad het missen van spieren bij het SI. Dat heeft mijn paard ook. Nu hij meer in training staat is het alweer minder geworden. Wel iets om goed in de gaten te houden.

Afbeelding

Dit was dus van de winter op zijn slechtst. Nu heb ik geen recente foto, maar ziet het er al een stuk beter uit.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 07:24

Eenzijdige reacties, fijn, dank! Heb het ook nog even bij m'n osteopaat voorgelegd (of eigenlijk meer die van hem ;-) ), zal haar reactie ook even laten weten. Ze had het al wel gezien, maar nu heb ik het iets explicieter gevraagd. Vorige keer dat ze er was, was hij herstellende van een wormbesmetting, dus toen was hij helemaal wat schraal. Vandaar ook minder getraind -> minder spier. Dus jullie suggesties zijn passend!