Schimmel lijkt niet te verminderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 04:04

Ik heb dus zondag 30 mei een super leuke volbloed merrie gekocht van 2 jaartjes jong.

Ze had toen ik ging kijken al wat kale plekjes maar dat zag er niet uit als schimmel. Gewoon wat kale plekjes van een deken/schuren. Zo zag het er in iedergeval uit.

Nadat ze 2 en een halve dag op der nieuwe stal stond kreeg ze wel heel veel kale plekjes. De dierenarts is volgende dag gelijk gekomen en het bleek dus schimmel te zijn. Ik heb haar op donderdag gelijk met imaverol gewassen. Wel eerst ervoor goed gepoetst.

Daarna zondag weer gewassen met imaverol.

Nu kwam ik gister op stal en lijkt het wel alsof het weer veel erger is geworden. Ze zit ook helemaal onder de bultjes en heeft super erge jeuk en daardoor allemaal wondjes op haar buik door het bijten. Dierenarts zei dat als ik haar even goed was met imaverol, de jeuk waarschijnlijk wel over moet zijn als ik klaar ben met de 2 weken wassen.


Nu zit ik te denken dat ze misschien last heeft van zomereczeem of een allergie heeft ergens voor. Ze schuurt haar manen maar niet heel erg, haar staart en heeft last op haar lichaam. Het zijn geen wormen want ik heb al een mestonderzoek laten doen.

Ik moet haar zondag nog 1x wassen met imaverol en dan hoort het over te zijn en weg te trekken maar voor mijn gevoel komen er alleen maar meer kale plekjes bij :(
Maar mijn vraag is dus: Als ik haar morgen ga wassen met teatree shampoo heeft het imaverol nog wel effect? Ik weet dat teatree shampoo ook bacterie dodend is maar ik ben bang dat ik straks weer helemaal opnieuw moet beginnen met imaverol.

Ik heb nog nooit een paardje met schimmel gehad dus ik zit een beetje met me handen in het haar.
Ik laat de dierenarts volgende week maandag komen als ik het einde van de week nog geen verschil zie.

1e foto is van voor het wassen met imaverol
2e foto is van gister


Afbeelding
Afbeelding

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 06:58

Borstels, halster ook met imaverol gewassen? Dekjes, deken en tuig neem ik aan niet in gebruik voor een tweejarige, maar zo wel dienen deze ook gewassen te worden. En eigenlijk de stal zelf ook behandelen.

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:04

Idd alles dat het dier aanraakt moet je wassen. Stond ze nog apart? Anders de andere paarden waar ze mee in contact is geweest ook behandelen.

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 07:13

maya12333 schreef:
Borstels, halster ook met imaverol gewassen? Dekjes, deken en tuig neem ik aan niet in gebruik voor een tweejarige, maar zo wel dienen deze ook gewassen te worden. En eigenlijk de stal zelf ook behandelen.


Ik heb alles gewassen :( zelfs haar paddock waar ze in staat gedaan en heb als ik haar met imaverol was ook haar halsters verwisseld en met imaverol gewassen

shanaira
Berichten: 42
Geregistreerd: 20-10-11
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 07:16

troi schreef:
Idd alles dat het dier aanraakt moet je wassen. Stond ze nog apart? Anders de andere paarden waar ze mee in contact is geweest ook behandelen.


Ze is met een ander paard in contact geweest door de tralies van haar stal. Daar zit nu wel een stuk hout tussen dus ze kunnen geen contact meer hebben met elkaar. Erg zielig natuurlijk maar het is even niet anders :(

esc
Berichten: 443
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:11

je kan haar laten inenten tegen schimmel, werkt heel effectief. Mijn paard heeft het afgelopen winter ook gehad, 1 hardnekkige plek en overal bultjes over zijn lijf wassen hielp niet. Na de inenting was het zo verdwenen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:11

Staat het paard niet buiten? Schimmel kan hardnekkig zijn, maar naast het behandelen met imaverol is het opbouwen van de weerstand vooral belangrijk.
Een verhuizing is vaak stressvol. Dat de schimmel is verergert daardoor is op zich dus niet heel gek.

Goede voeding erin, alles goed reinigen, en gewoon lekker naar buiten... veel zon en frisse lucht op dat lijf.

Succes!

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:27

Ninx schreef:
Staat het paard niet buiten? Schimmel kan hardnekkig zijn, maar naast het behandelen met imaverol is het opbouwen van de weerstand vooral belangrijk.
Een verhuizing is vaak stressvol. Dat de schimmel is verergert daardoor is op zich dus niet heel gek.

Goede voeding erin, alles goed reinigen, en gewoon lekker naar buiten... veel zon en frisse lucht op dat lijf.

Succes!

Zon op kale plekken is wel gevaarlijk ivm verbranden..

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:31

Maar immaverol zal je enige tijd moeten gebruiken. Meestal een kleine twee weken om de dag wassen. Een echt vuil paard eerst wassen en laten drogen en eens droog dan echt met een goede natte spons gedrenkt in aangelengde immaverol erop uitwrijven. Niet uitspoelen. echt ook van de halstop, over de rug.
De dag ertussen deed ik meestal wassen met isobetadine. Uit de zon houden, want immaverol en zon is geen succes ;-)

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:03

Ik kreeg de mijne ook niet schoon met qassen. Ik heb toen ook gekozen voor de inenting. Het is troep, maar het werkt als een gek. Ze was er zo van af.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:09

Als het schimmel is, laten enten.

Ik heb ooit een schimmelinfectie meegemaakt op stal, de meeste paarden waren er met een of twee keer imaverol vanaf. Die van mijn niet, dat werd alleen maar erger (met nog een paar paarden).
Ik heb laten enten en de schimmel was in rap tempo weg, ook bij de andere paarden waarbij het niet wegging. Het kost even wat geld, maar je bent er wel vanaf.

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:05

Het zou ook regenschurft kunnen zijn als ik het zo zie.

Ik zou wel sowieso de enting overwegen, dan pak je het in elk geval echt stevig aan. En alleen wassen met de imaverol, niet met wat anders tussendoor. Als dat uiteindelijk niet blijkt te werken kun je afsponzen met betadine oplossing, dat helpt bij regenschurft heel goed.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:24

Is het zeker weten schimmel? Want dan zou de imaverol in principe aan moeten slaan, tenzij het idd een andere oorzaak heeft wat je zelf ook al vermoedt.

Wat is het verschil met de plek waar je haar kocht en waar ze nu staat? Stond ze daar ook op stro?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9309
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Schimmel lijkt niet te verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:39

Een hele belangrijke vraag.
Krijgt ze mooi droog hooi, dus niet uit plastic ed of wel.
Krijgt ze dit wel heb ik het probleem al voor je.
Heel veel volbloeden krijgen deze huidproblemen als ze geen goede kwaliteit normaal hooi krijgen is mijn ervaring.