Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-21 13:24

Mijn Welshje heeft een mooie grote bles.
Alleen nu met de zon is het niet echt handig.
Ze verbrand haar neus erg.
Ik heb al diverse kappen geprobeerd en ook de Cashell met neusflap heeft ze met 3 minuten afgewerkt.
Net een nieuw neusflapje UV werend gekocht voor aan het halster. Halster zat nog keurig om, flapje lag in de wei. Vakkundig de klittebandsluitingen doorgescheurd.
Uiteraard smeer ik haar neus ook in met zonnebrand creme. Dat smeert ze het liefst er gelijk weer af door er tegen aan te wrijven of bij haar weidegenootje het eraf te vegen.
Ook heb ik het idee dat zonnebrand creme niet super helpt.
In de nacht staat ze binnen, dan dep ik het vuil eraf en smeer ik er zachte creme op.
In de nacht schuurt ze haar neus langs de wanden en dat resulteerd in plekken met korsten.
Wie heeft nog tips?
En dan bedoel ik niet overdag binnen laten staan..
En in de middag kan ze in de schaduw staan maar dat doet ze natuurlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Rivjenn op 10-06-21 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:27

Ik knipte altijd lapjes van oude tshirts ofzo. Blijft zeker ook niet perfect zitten, maar dan ben je iig niet iedere keer klauwen met geld kwijt aan een flap met een merknaam

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:34

Welke zonnebrandcreme gebruik je? Er zijn zo veel verschillende soorten en merken. Misschien heeft degene die je nu hebt een geurtje wat je paard niet fijn vindt, of prikt/jeukt/plakt die, of is er een andere reden dat ze het eraf probeert te schuren.

Ik gebruik zelf Zwitsal 50+ creme en dat werkt hier prima. Die trekt snel in, plakt niet, kan tegen water, en ideaal voor gevoelige huidjes.
Smeer 's avonds wat Zwitsal After sun voor baby's in plaats van gewone creme, dat verkoelt en helpt goed tegen jeuk zodat ze 's nachts niet gaat schuren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:55

Onze pony (witte tinker) verbrandt ook super snel. Ik smeer de neus in voor ik de eerste paarden doe rond 10u. Daarna nog een keer rond 12u. Eerst met factor 50 en daarna factor 20 een dikke laag. Dat is het enige wat echt werkt tot nu toe. Mijn ervaring is wel dat eens het verbrand is, het eigenlijk verloren is. Dan moet je echt al veel moeite doen om de schade te beperken...

MilouNigel

Berichten: 854
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 13:58

UVnetjes werken voor ons niet ivm geen halster en de Cashel vliegenkap met neusnetje kwam niet eens in de buurt van de neus.

Wij gebruiken nu de NIVEA SUN Zonnebrand Protect & Hydrate factor 50+ voor onze pony met roze neus. Ik heb al verschillende merken geprobeerd maar de ene smeert niet lekker, de andere blijft niet lang zitten met jeuken/drinken. Deze doet het boven verwachting goed!

Ik smeer er s ochtends een dikke laag op en dit werkt, voor ons, 24 uur goed. Als je vaker kan doen is dat natuurlijk ideaal. Af en toe zie ik toch een velletje, dan moet ik beter/dikker smeren en is het voldoende.

monsera
Berichten: 3073
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:29

Hier gebruikte ik gewoon een lapje stof van oud t shirt. Met stro touwtje aan halster vast geknoopt. Werkte perfect.

BigOne
Berichten: 38211
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:34

Overdag binnen en in de nacht buiten.

marley93

Berichten: 6031
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:35

Balen dat ze dat masker en netje steeds afkrijgt! Voor ik de Cashel ontdekte, gebruikte ik sudocrem. Was wel een zooi om op te smeren, maar het blokte de zon prima. Zonnebrand werkte bij mijn merrie echt voor geen meter.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 15:39

Ik denk dat ik dan gewoon dat neusflapje vast zou naaien rond het / een halster, kapot is het nu toch al :=

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 18:46

Stuk stof vastnaaien aan het halster. Gewoon volhouden, de lol gaat er vast een keer af.

vierspan

Berichten: 293
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 19:19

Al jaren heel tevreden over Zwitsal zinkzalf, dat beschermt en geneest en blijft lekker lang zitten.

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:31

Zinkzalf is wel uitdrogend in principe, merk je niet dat dat problemen geeft?

Ik heb het ook wel eens geprobeerd maar had er toch niet zo'n goed gevoel bij, in de brandende zon zo'n neus vol uitdrogende crème.... en het idee dat ze dan die creme ook een beetje aan het gras afsmeren en dat dan weer opeten....dat zal wel minimaal zijn maar toch, zo alles bij elkaar had ik zoiets van ik doe toch liever het neusflapje aan het vliegenmasker :)

c_alsemgeest

Berichten: 20659
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:34

Bij de mijne gebruikte ik zwitsal 0%.
Voor zijn neus, maar ook zijn kootholtes (ja daar verbrandde meneer ook :') )
Dat bleef goed zitten, is geurloos.

Je zou ook een pollen/UV kap kunnen proberen, die van lemieux zit heel comfortabel en is lastig af te krijgen.
Ik heb er nog wel 1 liggen als je het zou willen proberen.

https://www.dekroo.nl/products/lemieux- ... iDEALw_wcB

pmarena

Berichten: 48084
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:39

Wij hebben deze al jaren voor Rena, geweldig ding. Neusflap is nog nooit losgekomen ondanks dat deze met klittenband vast zit. Geen enkele kap houdt de ogen zo goed vrij als deze, hier nooit meer wat anders als het aan mij ligt :+:

https://www.agradi.nl/rambo-fly-mask-na ... phEALw_wcB

FeliciaJ
Berichten: 12
Geregistreerd: 17-05-19
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:47

Bekent probleem hier.

Die van mij smeerde zijn zonnebrand ook altijd aan alles en iedereen af.

Ik ben toch voor het UV netje gegaan, omdat het smeren van zonnebrand met de korsten van het schuren een steeds groter probleem werd. Echter is meneer wereld kampioen dingen slopen en vond ik het kapje nog wel eens overal behalve op zijn neus.

Wat bij mij heeft geholpen is een apart halster te halen voor de wei, en hem dan op 3 plekken met naald en draad vast te maken. Ik heb links, rechts en in het midden, met naald en draad in de vorm van 3 kruisjes op elke plek een stuk of 8 keer naald draad er doorheen gehaald en daarna stevig een aantal keer afgeknoopt.

Heeft het vorig jaar de hele zomer volhouden en zit er nu ook nog gewoon aan vast.

deze heb ik
https://www.divoza.com/nl/pagony-uv-neusbeschermer

Indi_Vito

Berichten: 2742
Geregistreerd: 06-10-09

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:58

Wij gebruiken een weide halster met een stukje hydrofiel luier er aan vast genaaid, en daar overheen een vliegen masker, smorgens in smeren met zonnebrand crème en savonds insmeren met een dikke laag sudocreme.

Kabayo

Berichten: 13938
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:00

Hier altijd een halster met een uv flap van field relief eraan genaaid. Ik zou dat op een veiligheidshalster naaien

DuoPenotti

Berichten: 29414
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:01

Wel opletten met de zelf gemaakte lapjes.
Er zijn paarden die in de zomer graag diep dompelen in de waterbak met drinken.
Als gewoon katoen nat word en over de neusgaten hangt sluit het af.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:28

Die van mij heeft geen last op haar neus maar wel een litteken op de knie dat verbrand. Daar doe ik nu twee keer per week zonnebrandcrème en dan groene klei op.
Maarja of dat met een neus voldoende werkt weet ik niet..

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:35

Niet alleen overdag denken aan de zonnebrandcreme, maar vooral ook wanneer ze weer op stal / in de schaduw staat aftersun. Door de jeuk / irritatie gaat ze waarschijnlijk 's nachts lopen schuren waardoor d'r huid alleen maar gevoeliger wordt voor zonnebrand. Liefst iets zonder parfum zoals sudocreme omdat parfum ook weer extra kan irriteren :)

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:42

Ik naaide inderdaad gewoon een lap van redelijk stevige stof om de neusriem van het halster.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat het verbranden plots voorbij was. We hebben het vermoeden dat er in die periode ook iets in het gras gestaan heeft waardoor hij gevoeliger werd voor verbranden. We hebben er namelijk 1 zomer heel veel last van gehad en daarna nooit meer.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:46

Mijn paard heeft ook een roze neus en is kundig met het er af halen van zijn vliegenmasker met neusflap.

Vorig jaar had ik speciale paarden zonnebrand creme die er dik op moest maar er ook weer snel af ging. Momenteel doe ik zwitsal baby zonnebrand creme op. Deze trekt naar mijn idee iets beter in de huid en gaat er niet meteen af als hij z'n hoofd in de waterbak dunkt. Naar mijn idee is de zwitsal zonnebrand ook iets goedkoper als de paarden zonnebrand. Er zit meer spf in, geen parfum in en hij plakt veel minder.

Eerst rende Valentijn ook echt weg als een kleuter toen ik met de paarden zonnebrand aankwam omdat deze zo stonk maar nu laat hij het braaf op doen.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:47

Ik deed een vliegennetje aan het halster voor over de neus. Die knipte ik dan nog wat korter en dat werkte ook genoeg. Omdat het een vliegennetje is is het redelijk open en door deze korter was geknipt viel deze niet over de neusgaten had ze er geen last van. Maar hij blokte de zon toch genoeg om niet te verbranden.

MirandaMalik

Berichten: 9881
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zonnebrand neus, wat nog te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 11:11


Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:05

Hier gaat gelukkig tot nu toe wel goed met niet verbranden. Maar is is wel waardeloos zo roze snuit.

Maar je zou maar creme (albino) paard hebben, dat is helemaal geen doen en eerlijk gezegd vind ik écht zielig wanneer dat soort paarden bewust worden gefokt omdat men dat zo mooi er uit vindt zien terwijl zo dier elke zomer zich volledig verbrand.