Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Daantje, de weg in herstel na erstige kreupelheden

 
Profiel   

Hey Goedemiddag,

Op deze donderdagmiddag, vele zullen ons ondertussen wel kennen.
Daantje het verwaarloosde shetlander veulentje van nu een dikke 3,5 jaar geleden.
afgelopen jaren zijn niet eenvoudig geweest en hebben we vele tegenslagen gehad in de gezondheid van Daantje.

Nu exact 2 jaar geleden had hij een hele zware longontsteking waardoor hij 6 weken lang op antibiotica heeft gestaan. Daar is hij ondertussen nu wel goed overheen gekomen.

Maar helaas, na eigenlijk een heel goed jaar te hebben gehad, is het mis, niet een beetje mis, maar helaas ernstig mis.

Dikke 3 weken geleden is Daantje begonnen met kreupel te lopen op rechtsvoor. het was een lichte onregelmatigheid en in samenspraak met de veearts besloten hem voor 5 dagen op de pijnstillers/ontstekingremmers te zetten en boxrust te geven,dat was op een dinsdag, de dagen gingen voorbij en hij liep eigenlijk wel beter tot zelfs goed.

Het was ondertussen zondag en hij liep eigenlijk heel erg goed. De dag erna, de Maandag dus, niet op stal geweest ivm mijn verzorgster de pony´s verzorgd had. Het was ondertussen dinsdag en aangekomen op stal liep ik naar de stal van Daantje.

De manier hoe uit zijn ogen keek beviel mij al niet, ik doe hem zijn halster om en wil hem uit de stal laten lopen. Ik schrok mij echt compleet wezenloos. gewoon extreem kreupel op 3 verschillende benen. Meteen de veearts gebeld met de vraag of hij kon komen. een klein half uurtje later was hij dan ook op stal.

De veearts stond er ook van versteld, hoe slecht hij liep, na uitgebreid onderzoek wist hij helaas nog steeds wat het was. Ik stelde daarna dan ook voor om hem naar de kliniek te brengen voor uit te kunnen sluiten of het geen breuk was in zijn been.

2 uur later heb ik hem dan ook opgeladen en meegenomen naar de kliniek voor foto's te laten maken van zijn rechtervoorbeen. Tijdje later waren we dan klaar maar was helaas niets uitgekomen. weer mee naar huis genomen en terug op sterke pijnstillers en rust.

Na enkele dagen bleef het echt slecht en heb ik besloten hem terug te laten onderzoeken op de kliniek om er achter te komen wat zijn kreupelheid veroorzaakt. Het was dan eindelijk Dinsdag.

Na een heleboel onderzoeken en enkele uren later zijn we er achtergekomen dat hij in zijn rechtervoorbeen in zijn knie een botontsteking had zitten. De dag erna is hij daarvoor behandeld met een cortinisonen spuit in zijn gewricht.



Het advies na de cortinisonenspuit was rust en pijnstillers krijgen.
dat hebben we dan ook gedaan en het ging eigelijk beter en beter en met Daantje.

nu was het ondertussen een tijdje verder.
Hij begon beter te lopen en het ging eigenlijk best goed.

Ondertussen was het vrijdagavond en was ik naar stal gekomen voor te kijken hoe het met hem ging, ik kom de stal ingelopen en zie aan zijn koppie dat het goed mis was.
Meteen de stal uitgetrokken gekeken wat er aan de hand was. hij was nu niet op zijn rechterbeen kreupel maar op zijn linkerbeen, en dan ook ernstig kreupel. Meteen de veearts opgebeld en gevraagd wat te doen.

Ze liet weten dat we hem opnieuw pijnstillers moesten geven en afwachten tot de volgende ochtend. ze was namelijk van mening dat ik rechts bedoelde ivm links.
De volgende ochtend daarna meteen naar stal gegaan om 8 uur om te kijken hoe het met hem ging. Helaas het zelfde als de avond ervoor.

In de tussentijd had ik wederom weer de veearts opgebeld met de medeling dat ik hem naar de kliniek zou komen brengen, kort daarna hebben we hem dan op opgeladen en naar de kliniek gebracht. dat was op een zaterdag.

Eenmaal daar aangekomen schrok de veearts er wel van dat hij nu zijn andere been was, ze had hem zijn hoefje uitverdoofd om uit te sluiten of het geen hoefzweer was. maar helaas liep hij nog altijd slecht.

In samenspraak besloten voor hem daar te laten, de zondag rust te geven en de maandag te gaan onderzoeken wat nu zijn probleem is aan dat been.
Ondertussen was het Maandag en was ik om 1 uur op de kliniek voor de onderzoeken aan zijn linkerbeen.

We hebben bij zijn rechterbeen ook alles uitverdoofd, foto´s gemaakt en gevonden wat het was.
Nu hoopten we dat ook bij links te gaan doen, we hebben zijn hoefje uitverdoofd, daarna de kogel, op beide onderzoeken reageerde hij niet en liep hij nog altijd even slecht. Daarna besloten voor het risico te nemen en zijn voorknie in het gewricht verdoofd, bij dat onderzoek is risico op infectie in het bot... en dat kan heel gevaarlijk zijn. maar dat is gelukkig goed gegaan.

Nadat we zijn voorknie hadden uitverdoofd liep hij een heel klein beetje beter, maar nog altijd slecht, daarna zijn we foto´s gaan maken van zijn been voor verder onderzoek te doen. op de foto´s van zijn been was te zien dat Daantje een scheurtje aan de bovenkant van zijn voorknie had.

we waren echt met allen stom verbaasd hoe dit nu zo kon zijn, maar helaas.

Daantje is dus op zijn rechterbeen begonnen met een botonsteking, week later een scheur in zijn bot in zijn linkerbeen. en op de dag van vandaag is hij ook kreupel op zijn rechterachterbeen...

daar gaan we aanstaande dinsdag heen kijken.... laatste weken zijn echt enorm bizar en onwerkelijk.... wat is moeilijk voor te zien hoe die kleine pony een pijn heeft aan zijn lijf, laatste weken ook echt wel een keer er aan gedacht voor hem te laten gaan, omdat het zoveel in een keer is.

Maar sinds gisteren laat hij vooruitgang zien in zijn kreupelheid en loopt hij iets beter, hij staat op een hoge dosering pijnstillers en we zijn er nog lang niet.
normaal gips je zo een kleine pony in met een scheurtje in een bot. maar doordat Daantje kreupel is op meerdere benen gaat dat helaas niet. We hebben wel zijn been in stevig verband staan voor de ondersteuning van zijn linkervoorbeen.

rechtervoorbeen gaat goed nu, nu is het komende tijd afwachten en hopen dat zijn linkervoorbeen ook hersteld, dat zal ook wel, dat is een kwestie van tijd. nu gaan we nog onderzoeken wat er met zijn achterbenen aan de hand is, het komt vanuit zijn knieen.

Voor nu staat hij overdag op een mini mini weitje en snachts in de stal, de stal en weide zijn welgesteld 15 meter uit elkaar.

we wisten al dat Daantje een pechpony was, maar dit spant toch echt meer dan de kroon.
Ik houd jullie verder op de hoogte!



[ img ]

[ img ]

veel liefs Linda en Daantje

P.S op de facebookpagina staan uitgebreide berichten en filmpjes wat betreft zijn kreupelheden, het linkje van zijn volgpagina staat in mijn onderschrift.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 12:53 



 
Profiel   

Ach arme Daantje. :(:) Wat een pechvogel. Maar wat heeft hij een geluk met een vrouwtje als jou. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 13:49 



 
Profiel   

Ik had het gelezen op fb, wat een pechvogels. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 14:38 



 
Profiel   

Jeetje, het zit Daantje niet mee.... heb je ook enig vermoeden waar die problemen vandaan komen...?

Want het is inderdaad wel veel ineens, dat zou me zorgen baren.
Dat je niet nu druk aan het redderen bent nu en het over een poosje iets blijkt te zijn waar niet tegenop te roeien is... :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 14:48 



 
Profiel   

Ach, lieve Daantje... Hopelijk komt hij er weer goed bovenop, jullie hebben bewezen dat jullie vechters zijn. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 14:49 



 
Profiel   

Jeetje meid, inmiddels ook "ons" Daantje. Sterkte en hopelijk komt het goed! :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 19:34 



 
Profiel   

Blijft heftig... wat een pechvogel :(:) wel complimenten voor jou! Je doet alles om het Daantje zo aangenaam mogelijk te maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 20:10 



 
Profiel   

Oei wat heftig! Heeft de dierenarts al iets gezegd over een verband tussen de verschillebde kreupelheden? Sterkte met hem... het klinkt erg slecht :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 20:25 



 
Profiel   

Jeetje wat heeft hij al veel meegemaakt. Hij loopt op ht laatste filmpje al beter, maar nu vind ik hem achter heel raar stijf lopen, vooral met linksachter en hij loopt ook wijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 20:45 



 
Profiel   

Wat naar voor Daantje en voor jou. Hij boft echt zo dat hij bij jou is gekomen. Ik vind het fantastisch zoals je voor hem zorgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 20:50 



 
Profiel   

Arm Daantje en arm vrouwtje. Ik duim voor beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 21:27 



 
Profiel   

Jeetje, wat een gedoe. Beterschap voor Daantje en sterkte voor jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 21:55 



 
Profiel   

hoe gaat het nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 20:35 



 
Profiel   

****GOED NIEUWS****

We hebben vandaag zijn achterbenen onderzocht, en zijn er achter gekomen wat zijn probleem is.

Hij heeft niet dat zijn knie op slot gaat maar juist het tegenovergestelde, zijn knie in zijn rechterachterbeen gaat in iedere stap juist eruit.

Hij heeft gelukkig geen ontstekingen of artrose!!

Er waren wel een klein aantal dingen te zien in zijn rechter knie. Maar dat was gelukkig niet spannend. Het is en blijft wel een aandachtspunt.

Zijn linker knie hebben we gelaten zoals het is aangezien daar het zelfde zal zijn als zijn rechter knie.

Verder gaat hij echt met sprongen vooruit! En gaan we vanaf vrijdag de pijnstillers weg laten!

En voor nu! Gaan we met een hele grote positieve flow de toekomst verder tegenmoet en is het vrijwel zeker dat we hem weer zo goed als goed gaan krijgen!!!

Komende tijd even geen veearts meer er aan... Over een paar weken weer, een controle foto van zijn linkervoorbeen.

Dit alles van de laatste weken heeft in totaal een kleine 2000 euro gekost

Voorlopig gaan we dat bedrag weg werken en richten we ons weer verder op de toekomst!

Je moet kijken naar wat je wel hebt, en niet wat je niet hebt!

We hebben Daan in levende lijden en dat is mij meer dan alles waard ❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:24 



 
Profiel   

Levende lijden moet levende lijve worden denk ik. Dat is ook veel passender. Daantje heeft het maar goed bij jou!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:28 



 
Profiel   

Wat een opluchting om te lezen! Ik had het wel heel erg gevonden als het slecht nieuws was geweest... Zowel voor Daan als voor jou. Maar dit zal met goede spieropbouw goed te ondersteunen zijn? Is het een soort hypermobiliteit, of is het daar te lokaal voor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 21:46 



 
Profiel   

en de scheur in zijn bot, dat gaat ook de goede kant op?

knieproblemen hoor je vaker bij die kleintjes, fijn dat daar wat aan te doen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 07:01 



 
Profiel   

Is dat dan alleen een kwestie van bekappen of moet er meer gebeuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 07:13 



 
Profiel   

Hij zal 2 a 3 x in de week getraind moeten worden voor de achterhand sterker te maken en te houden. Hij zal dan gewoon mee op buitenrit gaan met mijn andere pony. Alleen dan aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-21 07:48 



 
Profiel   

Ah gossie wat een ongelooflijk lieve pony, een enorm vriendelijke uitstraling ook <3 .
Heel veel sterkte en beterschap gewenst aan Daantje en jou

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-21 21:54 



 
Profiel   

Heel veel sterkte voor maandag, ik denk aan je. :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 21:51 



 
Profiel   

Heel veel sterkte maandag. Daan krijgt zijn rust, geen pijn meer. Hij blijft bij je, hij heeft zijn eigen stuk in je hart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:13 



 
Profiel   

Ik las het op FB, heel erg veel sterkte! Je hebt alles gedaan wat je kon. En hij zal altijd doorleven in je hart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:22 



 
Profiel   

Ach jeetje gaat het toch niet goed komen? wat vreselijk na dat jullie van zo ver zijn gekomen. Je hebt hem Daantje het mooist mogelijke leven gegeven, heel veel sterkte....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:23 



 
Profiel   

Uit het bericht begrijp ik dat je Daantje laat inslapen?
Wat enorm verdrietig. Je hebt zoveel gedaan voor dit lieve ventje; en hij betekent zoveel voor jou.
Een ontzettende moeilijke, maar dappere keuze maak je nu.
Heel veel sterkte voor jullie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 22:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 94 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen