Kale plekken op hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Belgiƫ

Kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 11:59

Allereerst weet ik dat jullie geen dierenartsen zijn maar ik zou graag jullie mening hierover horen. Vorige week ging ik bij mijn paard en merkte ik dat hij enkele kale plekken op zijn hoofd had. Ik verwachte dat hij misschien met verharen jeuk had aan zijn hoofd en hechte er niet zoveel belang aan. Vandaag merkte ik dat er heel veel plekken bij waren gekomen en sommige ook open waren. Hij heeft deze plekken nergens anders, enkel op zijn hoofd. Ergens anders op zijn lichaam lijkt hij ook geen jeuk te hebben. Zou het een schimmel kunnen zijn of eerder iets anders, wat denken jullie hiervan?
Vorige week
Afbeelding
Vandaag
Afbeelding

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:12

Schimmel geeft meestal geen bloed/korsten maar meer kale schilferige plekken en niet zoveel jeuk.
Dit ziet er behoorlijk kapotgeschuurd uit, gezien ras en tijd van het jaar sluit ik zomereczeem niet uit.
Gezien de korsten zou er ook een bacterie in het spel kunnen zijn.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:16

Het zou een bacterie kunnen zijn, of inderdaad eerder gewoon zomerexceem. Persoonlijk zou ik er even een dierenarts naar laten kijken, als het een bacterie is of toch een schimmel, dan wil je namelijk wel zo snel mogelijk behandelen.

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 12:16

Zomerexzeem heb ik ook al gedacht maar schuren ze dan niet ook aan de manen een staart? Vorige zomer heeft hij dit niet gehad of kan dit zomaar opspelen?

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:00

Dit had mijn paard op haar vorige stal ook. En zij niet alleen, opeens meerdere paarden. Bij mijn paard begon het zoals bij jouw paard, en binnen een dag had zij de bovenkant van haar hoofd open geschuurd. Het bleef alleen bij haar hoofd. Op advies van DA meerdere keren behandeld tegen schimmel, inclusief alle spullen reinigen (borstels, halster, etc). Dat hielp niet, of onvoldoende. Wat uiteindelijk wel hielp was elke dag verzachtende creme smeren met aloe vera. Ik had deze gekocht. Het kan overigens ook zijn dat de tijd ervoor zorgde dat het herstelde. Op mijn nieuwe stal heeft zij er geen last van. Sowieso heeft zij op haar nieuwe stal minder lastjes van lelijke plekjes op haar huid. Misschien dan een bacterie die daar rondzweeft?

https://www.horsefitshop.nl/klambu-hors ... 48247.html
Laatst bijgewerkt door EvelienKiss op 11-06-21 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

tiwi1969

Berichten: 7632
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:01

Zeker in het begin van zomereczeem kan het tot een enkele plek beperkt blijven en later op meer plekken tot uiting komen.

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kale plekken op hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 13:15

Het lijkt op schimmel. Heeft mijn paard ook weleens gehad door het verharen in combinatie met warm weer. Ik zou eens proberen zijn hoofd goed te wassen (ruim afspoelen) en dan een keer te smeren met anti-schimmelzalf. Kan geen kwaad dat een keer te proberen.