Mijn paard mest veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annerussett
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-09-20

Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 09:41

Mijn 2 jarige merrie mest echt veel. Ik las gemiddeld 12 x per dag maar daar gaat ze ver overheen. De mest ziet er gewoon normaal uit. Doordat ze zoveel mest, is ze wat moeilijker op gewicht te houden. Ze staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt hooi, daarnaast staat ze iedere dag zo’n 3 tot 5 uur op het gras.
Ook kan ze snacken van bomen en pluk ik bijna dagelijks wat eetbare kruiden en bloemen voor haar.

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen? Of maak ik mij zorgen om niets?

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 09:46

Als de mest er gewoon normaal uit ziet is er toch niks aan de hand?
De frequentie is verschillend per paard, afhankelijk van het ruwvoer, afhankelijk van stress.. Hoop invloeden maar maakt opzich niks uit.

Uiteindelijk moet je gewoon uitmesten :D

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 10:28

Is ze moeilijk op gewicht te houden, of vind je dat ze te weinige buikvulling heeft?
Een dikke, volle buik zegt niets over de daadwerkelijke conditie van de bespiering.

En wat noem je veel?

Mijn haflinger mest op vnl hooi ongeveer een halve kruiwagen per dag vol.
Wanneer hij op gras loopt, kan dit oplopen tot een volle kruiwagen. Gras bevat veel meer water en om dus een bepaalde hoeveelheid aan droge stof (en dus aan voedingsstoffen) binnen te krijgen, moet hij er meer van eten dan van hooi.
En dus ook meer van mesten.
Normaal proces, wat mij betreft.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:03

annerussett schreef:
Mijn 2 jarige merrie mest echt veel. Ik las gemiddeld 12 x per dag maar daar gaat ze ver overheen. De mest ziet er gewoon normaal uit. Doordat ze zoveel mest, is ze wat moeilijker op gewicht te houden. Ze staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt hooi, daarnaast staat ze iedere dag zo’n 3 tot 5 uur op het gras.
Ook kan ze snacken van bomen en pluk ik bijna dagelijks wat eetbare kruiden en bloemen voor haar.

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen? Of maak ik mij zorgen om niets?

Dit, je voert teveel.... (tenminste als je bedoeld dat ze te dik is)

Je paard krijgt teveel binnen en komt daardoor aan in gewicht. Je paard krijgt meer binnen dan nodig, dus zal meer mest uitscheiden. Je paard is lastig op gewicht te houden, en staat ook nog 3-5 uur op het gras.
Onbeperkt hooi klink mooi, maar is voor veel paarden teveel omdat ze kunnen proppen. Beter is het om wel doorlopend hooi aan te bieden, maar met een systeem dat ze niet zo snel kunnen eten. Dan hebben ze wel altijd wat te knabbelen, maar kunnen ze zich niet helemaal vol stampen.
Op het gras kan je een graasmasker aan doen om de grasinname te beperken.

Als ze te dun is zou ik kijken naar aanvullende brok voor de vitaminen en mineralen. Door tekort aan eiwitten bv blijven ze ook schraal, maar eten ze als een bouwvakker (en poepen ook zo;))
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 12-06-21 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:13

Helaas, paarden mesten nou eenmaal. Onbeperkt hooi is helemaal prima, lijkt me dat het in netten zit.
het gras is lekker voor der, maar ik heb altijd het idee dat er niet veel in zit, evt. kun je kijken naar extra toevoegingen doormiddel van brok. Als de mest er gewoon goed uitziet, zou ik me geen druk maken.

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:16

Hoe meer ze eet hoe meer ze schijt. :Logisch

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:25

Een tweejarige is gewoon niet altijd op gewicht te houden met enkel hooi en beperkt gras. Zeer veel mesten op onbeperkt hooi en lastig op gewicht te houden klinkt eerder als zeer arm (heel vezelrijk) hooi dan als te veel hooi. Ze worden niet mager van te veel mesten of te veel hooi eten. Dan zouden koudbloeden netjes rank moeten zijn op onbeperkt ruwvoer.

Ik mis in jouw verhaal ook volledig de mineralentoediening.

Ik verwacht eigenlijk dat 1 tot 2kg krachtvoer bij jouw paard wonderen zal doen, bij voorkeur met een wat hoger eiwitgehalte waarschijnlijk. Maar een exact advies kan ik alleen geven met meer informatie.

annerussett
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-09-20

Re: Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-21 12:46

Ze is niet te dik, ze krijgt het hooi in hooinetten met 2x2 maaswijdte. Wanneer ze voldaan is, stopt ze ook met eten dus betwijfel dat dat het is. Ze heeft verschillende zout- en mineraalblokken hangen dus daar kan ze naar eigen behoefte altijd bij. Ik geef haar 2x daags luzerne

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:00

Een kilo brok minimaal erbij zal al veel helpen, zeker een paard in de groei heeft dat nodig.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:29

Die van mij schijt ook als een dolle, meer dan de andere van gelijke grote. Helaas pindakaas :+

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Mijn paard mest veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 15:38

Je plukt wat eetbare kruiden. Hoeveel en wat?
Wel eens gedacht om dagelijks Oerbalans te geven?