Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Koker - aanleg?

 
Profiel   

Hi allemaal,

Ik heb vandaag een Shetlander ruintje bezichtigd. Een zeer leuke pony. Liep erg leuk, vriendelijk in de omgang ect.

Echter viel mij wel op dat de koker wat aan de dikke kant was. Hij “hing” vrij laag en dit zag je ook wanneer hij bijvoorbeeld aan het draven was bewegen.

Is het mogelijk dat er “aanleg” voor is voor een dikke koker? De eigenaresse had het erover dat de pony altijd al een vollere koker heeft gehad.

Nu is de pony ook niet bepaald slank. Hij is niet super dik, maar zeker wel vol. Kan het eventueel ook door de extra (Corona ;)) kilo’s komen?

Had niet gedacht dat mijn eerste post op dit forum over kokers zou gaan, maar here you go. :P

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 22:38 



 
Profiel   

Nouja, ik ken(de) meerdere dikke ruinen en het viel me eigenlijk altijd op dat de koker bij hun meer richting de buik hangt dan tussen de achterbenen :Y) Heb dat nog nooit gezien bij slanke ruinen, maar de dikke ruinen hebben het opvallend vaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 22:55 



 
Profiel   

ja dat klopt wel, valt mij ook wel op.
zijn ze dikker dan is de koker ook dikker.
zou dus prima kunnen dat wanneer de pony afvalt de koker ook weer wat slanker word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 05:57 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoord! Ik vind het nog steeds erg spannend om deze pony te kopen, omdat ik geen 100% zekerheid heb dat het door de extra kilo’s komt... Ik heb niet gevoeld aan de koker. Stom misschien, maar ik heb er niet aan gedacht om nog extra te voelen om te kijken of er geen bobbels in zitten ect.

Met het draven ging de koker ook flink mee. Is dit normaal? Wat kan ik het beste doen? Moet ik hem hiervoor laten keuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 13:13 



 
Profiel   

Ik zou je pony sowieso laten keuren door een dierenarts. Ik begrijp dat je een shetje niet rontgenologisch laat keuren, dat zou ik ook niet doen, maar ik zou hem wel klinisch laten keuren. Zeker als je er mee wilt mennen of zoiets, is het wel van belang dat hij gewoon goed loopt en gezond is. Dan kan je de dierenarts ook eens naar de koker laten kijken (en naar de longen, het hart laten luisteren). Het kost je wel wat extra, maar dan heb je toch iets meer zekerheid dat je een gezonde pony gekocht hebt.

Mogelijk heeft ie gewoon overgewicht en daardoor vetophopingen bij de kogel, maar dat kunnen we van achter ons schermpje natuurlijk lastig zien. Een dierenarts zal dit correct kunnen beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 13:16 



 
Profiel   

Lastig te zeggen natuurlik zonder het gezien te hebben. Je kan eens op Google zoeken naar "dik paard", daar zie je wel een aantal ruinen tussen staan die zo'n typische dikke ruinen koker hebben :Y)

Als je twijfelt zou ik gewoon een dierenarts laten kijken. Het zou ontzettend zonde zijn als je hem laat staan voor iets wat totaal onschuldig is, zeker als je hem verder leuk vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 13:20 



 
Profiel   

Ik kan iemand eventueel wel een foto sturen hoor. Is natuurlijk als nog heel moeilijk te beoordelen, maar dan heb je een beeld. Ik heb even met een DA overlegd en zij heeft gezegd dat het aanleg of vet zou kunnen zijn. Uiteraard kon ze niks met zekerheid zeggen omdat ze het zelf niet heeft gezien of gevoeld ect.

Het lijkt het deel te zijn “achter” de koker? Meneer liet zijn slurf even hangen en daardoor kon je goed het extra “vel” zien achter de koker/of de koker zelf. Lastig als je nooit een ruin hebt gehad!

Vind het echt een leuk beestje. Loopt erg goed, regelmatig. Heel vriendelijk in de omgang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 17:14 



 
Profiel   

Mag gesloten worden. Ik ga de koker na laten kijken bij de da! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 18:50 



 
Profiel   

GinxLiv schreef
Mag gesloten worden. Ik ga de koker na laten kijken bij de da! :)


Hartstikke goed! Keuren is altijd verstandig

Maar ik heb wel getemd omdat je met twee accounts werkt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 9 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen