Bultje naast/boven knie voorbeen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 20:35

Eergisteren viel het mij op dat mijn Haflinger een vreemd bultje heeft op zijn voorbeen. Ik ben direct gestopt met rijden en gaan koelen voor de zekerheid. Het is zacht en niet warm, als ik erop druk toont mijn paard geen reactie. Hij lijkt ook niet anders te lopen.

Morgen komt de smid en wil ik het navragen maar vroeg mij af of jullie hier ervaring mee hebben of enig idee hebben wat het kan zijn.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marritx

Berichten: 666
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 20:42

Ons paard heeft hetzelfde gehad. Wij hebben de bult door de dierenarts door laten prikken. Bleek toen botwoekering onder te zitten
Afbeelding
Na twee keer doorprikken hebben we ontstekingsremmer in laten spuiten en werd het redelijk rustig

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:43

Als het zacht is kan het een overvulling zijn van de schede die door de knie loopt. Als er banden/pezen in de schede beschadigd zijn kan het vocht maar twee kanten op, naar beneden of naar boven. Bij jouw paard waarschijnlijk dus naar boven.

ola42

Berichten: 132
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:47

Had mijn paard verleden jaar ook, op dezelfde plek, na de scan bleek het bovenste checkligament geïrriteerd. Hij is ingespoten en na 4 weken mocht ik weer opbouwen en de bult was weg. Blijkt trauma van buitenaf te zijn.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 14:42

Bedankt voor jullie reacties.
Bij een ontsteking lijkt het me dat de plek zeer moet doen en warm moet zijn.. Dat is het totaal niet en ik mag er gewoon in drukken zonder dat mijn paard een reactie geeft.

De hoefsmid had ook geen idee dus ik heb de dierenarts om raad gevraagd, die heeft ons nu als advies gegeven om nog minstens 5 dagen te stappen en te koelen. Als de bult dan niet weg is komt ze langs.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 19:32

Update:

Veearts is geweest.
Kan inderdaad een haakje (bot) onder zitten.
Dinsdag foto's maken en hij krijgt een ontstekingsremmer ingespoten..
Dierenarts klonk erg optimistisch maar ik maak me toch veel zorgen, hou mijn hart vast voor de foto's.

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:42

Ik ben ook heel benieuwd naar de foto’s.
Hier ook zoiets bij de hand, mijn merens had 5 weken geleden een bult rv boven de knie.

Afbeelding

Niet kreupel, was niet pijnlijk, dus precies jouw verhaal.
Advies even aanzien.

Vorige week was het een grote warme bult geworden, ze kreeg ontstekingsremmer, pijnstiller en een soort koelgel. Vocht is naar de knie en onderbeen gezakt, lijkt iets minder te worden, morgen, na een week med. stoppen, nog wel de gel opmaken. Ze loopt en doet als anders, alleen het been is boven de knie nog dik.
Oorzaak is een raadsel, dus ik ben benieuwd hoe t bij jou gaat lopen.
De laatste week niet gereden daarvoor wel en nu is het advies veel stappen.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 13:55

@assebassie

Wat een gedoe.. Vreemde plek ook inderdaad zo aan de binnenkant.


Update:

Foto's zijn gemaakt, er zit een heel klein uitsteeksel op het bot, maar moet niet voor problemen zorgen.
Waarschijnlijk is de oorzaak een vreemde draai/sprong geweest waardoor de carpus is gaan ontsteken.

Mijn paard Tristan heeft een bijzonder loopje, dit heeft hij altijd gehad en heeft eerder nooit echt voor problemen gezorgd. Ijzers zijn bij hem ontzettend lastig, hij heeft hele zwakke hoeven en in de wei is hij de ijzer (+ een stuk hoef) meestal binnen een paar dagen kwijt.

De arts raadt het toch aan zodat hij wat minder maaiend gaat lopen, dus ik zit erg in dubio.. Gezien zijn zwakke hoeven en slechte ervaringen met ijzers.
Gelukkig heeft het totaal niks met artrose te maken, zijn gewricht zag er verder nog goed uit.

Zijn been is nu ingespoten met een ontstekingsremmer.

Hij moet nu 2 dagen boxrust, dan nog 2 weken rust op de wei, hierna mogen we weer buiten rijden in stap.

_Tristan

Berichten: 1357
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Barendrecht

Re: Bultje naast/boven knie voorbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 13:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

assebassie
Berichten: 1248
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 19:51

Ok , een stukje bot, wel fijn dat hij verder geen last heel en het geen artrose is, beterschap!.
Je zou met je smid kunnen overleggen voor ijzers, maar als hij ze steeds kwijt is dan is het middel erger dan de kwaal, misschien anders bekappen ofzo?

Die van mijn zwaait trouwens ook een beetje met de voorbenen, hoort een beetje bij het ras denk ik, ze heeft ook een tijd ijzers gehad maar raakte ze ook steeds kwijt, dus nu al jaren zonder, gaat goed.

Wel een heel andere behandeling dan hier, geen onstekingremmers ingespoten, maar oraal gegeven.
Het is trouwens een stuk minder dik, nog wel te voelen maar wordt elke dag minder, dus ik hoop dat het zo over gaat. Dit weekend weer gaan rijden en ze loopt gewoon goed, niks te zien of te merken, duimen maar dat het zo blijft, is ook de eerste keer dat ze 'iets' heeft.

Succes verder!