Staartwortel rood, velletjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Staartwortel rood, velletjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 22:06

Sinds gisteren zag ik veel velletjes op de staartwortel (onderkant van de staart)

Wat afgespoten met water en betadine scrub daarna ingesmeerd met nivea

Vanavond zag het er minder vies uit maar een stuk roder en 1 puntje bloed. Onderin nog wat velletjes.

Weet iemand wat dit is of hoe dit kan? En wat is het beste?

Ik heb er nu momenteel wat blauw spray opgesmeerd zodat de eventuele bacteriƫn dood gaan en er een vlechtje geprobeerd omheen te leggen zodat het bedekt is.

Afbeelding

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:09

Schuurt hij?

Mijn Pony schuurt zijn staart ook als hij op stal staat (in de wei niet, staat gelukkig alleen op stal als smid komt of als hij eten krijgt.) En hij heeft er ook al wondjes door gehad aan de staartwortel. Wel meer zijkant dan echt onderkant, maar bij extreem schuren zou onderkant ook wel kunnen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-06-21 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 22:10

Art_Ificious schreef:
Schuurt hij?

Mijn Pony schuurt zijn staart ook als hij op stal staat (in de wei niet). En hij heeft er ook al wondjes door gehad aan de staartwortel. Wel meer zijkant dan echt onderkant, maar bij extreem schuren zou onderkant ook wel kunnen.



Zo af en toe wel. Alleen dit doet ze altijd al en normaal was er niks aan de hand..

Ik vind het wel erg rood voor dat beetje schuren denk ik

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:12

Nja mijn pony heeft 1ste jaar dat ik hem had niet geschuurd, sinds vorig jaar echter wel.

Ik ken gevallen waarbij het schuren extremer kan worden doorheen de jaren. Zo erg zelfs dat ze tot bloeden toe open liggen.

Krijgt ze veel suikers (krachtvoer?) dit kan het ook triggeren. Ik heb suikerarm/zetmeelarm voer voor mijn paarden en daarmee is het schuren wel minder dan vorig jaar. Helaas wel roze plekken (littekens dus) aan de staart basis waar hij vorig jaar wondjes had van het schuren.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-06-21 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:13

Zonnebrand?
Irritatie door mest?
Te veel/vet eten?

Hoe reageert hij/zij als je de staart krabt? Of de billen net naast de staart?
De ene meer dan de ander maar onze paarden waarderen het als je ze daar even krabt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 22:36

Wij kregen op een gegeven moment een staartenbijter in de kudde. Die plekjes lijken daar ook wel wat op. Zou het kunnen dat er iemand aan zijn staart knabbelt?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 22:39

Ze krijgt helemaal geen krachtvoer aangezien het een shet is. Enkel hooi en gras met graasmasker. Ze eet niet teveel er is niks veranderd ten opzichten van voorgaande jaren dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Hier zijn we heel nauwkeurig in ook ivm hoefbevangenheid.
Het gras wat ze eten is vrij laag in suikers.

Krabbelen boven op de kont en staart vind ze erg fijn.

Irritatie door mest lijkt me ook niet, mest is netjes en de staart en kont zijn helemaal schoon en mestvrij.

Zonnebrand zou kunnen maar ze draagt een vliegendeken dus opzich zit het beschud en aan de onderkant. Het koortje schuurt ook niet want deze hangt lager

Paardlief krabbelt niet vaak met de shet dus bijtwonden lijkt het ook niet op voor zover ik dit zie.