Been blijft dik na operatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 19:30

7 weken geleden liep mij jonge paard een wond op, DA bij geweest en gehecht enz. De da zei als na 3 weken wond niet dicht gaat dan foto’s maken en kan er een botsplinter aanwezig zijn.

Na 3 weken wond niet dicht en foto’s gemaakt. Nu is hij geopereerd aan z’n griffelbeen dit is nu 4 weken geleden en staat hij volledig op boxrust.

We hebben de wond en been al paar keer gelasert en hechtingen zijn eruit, maar z’n been blijft dik. Da en diegene die lasert hoop dat z’n been dunner wordt nadat hij meer beweegt,

Hij gaat als goed is dit weekend na een stalletje met mini uitloopje.

Maar nu is mijn vraag wie heeft hier ook ervaring mee? En hoelang duurde het voordat been weer dun werdt/wordt

Hij heeft (op de dag na van de wond) geen stap kreupel gelopen. Zelf nog bokkend door weiland en volop spelen met een wond en gebroken griffelbeen (wisten het toen nog niet)

Pezen zijn niet beschadigd. Hebben natuurlijk wel een klap gehad,

horsiegek

Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:36

Is niet zo gek hoor, hij is nu 4 weken geleden geopereerd en sindsdien op de box. Warme weer helpt ook niet erg mee met vocht af te drijven. Fijn dat hij snel weer wat meer mag gaan bewegen.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:39

4 weken vind ik persoonlijk nog niet echt gek zeker wanneer er weinig bewogen word, wat je wel kan overwegen is lymfedrainage therapeut erbij.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 20:03

siskeh schreef:
4 weken vind ik persoonlijk nog niet echt gek zeker wanneer er weinig bewogen word, wat je wel kan overwegen is lymfedrainage therapeut erbij.


Dat ben ik zeker van plan nadat we controle foto’s hebben gemaakt

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 20:04

Dit is het been nu
Afbeelding


Afbeelding

tienus63

Berichten: 12049
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:12

Letterlijk persoonlijk erg goede ervaringen met Brandes formule hoef en pees.
Trap van paard gekregen op mijn bovenbeen. Grote wond en ik ben het paardenmiddel gaan slikken.

Toevallig is vriendin van me daarmee gestart bij haar nieuwe weidepaard.
Paard heeft week of 9-10 geleden een peesblessure opgelopen.
Been slinkt toch al. Vorige eigenaar koelde het been en deed in de acute fase traumeel gel erop.

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:15

Evt homeopathische druppels voor afvoeren van het vocht? Ik ben met langdurige boxrust ook begonnen bij die van mij en z’n koker was direct weer geslonken

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:18

Wat ik echt goed vind werken zijn de compressie kousen van hidez, die ondersteunen het eigen systeem in het afvoeren van vocht

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 20:25

Hij krijgt tabletten traumeel en kruiden voor vocht afvoer.

5 juli foto’s hopelijk daarna opbouwen voor paddock/weidegang

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:28

Geef het even tijd! Beweging gaat straks echt het verschil maken. Het been van mijn paard is na extreme overvulling ook lang dik geweest. Ook toen hij alweer veel bewoog, haalde ik hem ‘s ochtends steeds weer met een gevuld been van stal. Heeft een maand of 3 geduurd voor het been permanent dun bleef. Geduld ;)

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 20:32

Ik denk dat tijd en beweging dit gaat oplossen.
Mn merrie had na een operatie nog maanden een dik been, eerst constant. Later alleen in de ochtend als ze op stal gestaan had en dat werd steeds minder.
Nu 4 jaar geleden en het been is prachtig strak en blijft dat ook. Heeft in totaal misschien wel een jaar gekost.

Leo4ever
Berichten: 86
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 21:24

Hier ook, griffelbeentje fractuur, geopereerd en het losse deel er uit gehaald. De chirurg zei dat het been misschien altijd iets dikker zou kunnen blijven maar is uiteindelijk keurig dun geworden. Maar duurt inderdaad even.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-21 21:26

Dank jullie wel voor de lovende woorden :-)

Hij krijgt alle tijd om te herstellen hij is net 3 dus alle tijd.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:14

Exact hetzelfde gehad, ook nooit gekreupeld en zodoende erg laat achtergekomen.

Toen mijn merrie nog moest stilstaan zag haar been er heel wat erger uit. Met beweging is dat volledig weggetrokken, buiten witte haren van het litteken zag je er echt niks meer van :)

Ik zou het dus nog even aankijken tot hij weer (deftig) mag bewegen.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:29

Lymfe kan alleen uit paardenbenen trekken bij beweging. Beweegt een paard niet, dan doet het hoefmechanisme wat de pompwerking in gang zet ook niets en blijft lymfe onderin hangen. Dikke benen heten ook niet voor niets stalbenen. Dus zodra hij weer meer gaat bewegen (buiten, lopen, wandelen etc) neemt het vocht af. En volledige genezing duurt nog wel wat langer. Beterschap met je paard.

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Been blijft dik na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 22:31

Waarom is het eigenlijke zo slecht als er vocht in het veen blijft. Kan iemand mij dat uitleggen? .

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 07:26

rien10 schreef:
Waarom is het eigenlijke zo slecht als er vocht in het veen blijft. Kan iemand mij dat uitleggen? .


Je hebt vast zelf wel eens een opgezwollen vingerkootje gehad? Doet vaak geen pijn, maar buigen geeft toch wat weerstand en moeite. Met zwelling om een gewricht is er altijd een bewegingsbeperking bij het buigen. Dat toont niet als kreupelheid, maar prettig en soepel is anders.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:02

rien10 schreef:
Waarom is het eigenlijke zo slecht als er vocht in het veen blijft. Kan iemand mij dat uitleggen? .


Mij is altijd geleerd het vocht zo snel mogelijk proberen af te voeren omdat lymfevaten beschadigd kunnen raken als ze te lang overbelast zijn, en er dus eerder vocht zal blijven ophopen in zo een been

rien10
Berichten: 14662
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:32

knollentuin schreef:
rien10 schreef:
Waarom is het eigenlijke zo slecht als er vocht in het veen blijft. Kan iemand mij dat uitleggen? .


Mij is altijd geleerd het vocht zo snel mogelijk proberen af te voeren omdat lymfevaten beschadigd kunnen raken als ze te lang overbelast zijn, en er dus eerder vocht zal blijven ophopen in zo een been

Ja, ik ken de stelling. Ik weet dat het niet ok is. Maar het waarom is mij niet 100% duidelijk.

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:52

Selderij voert het vocht af hier eten ze het graag.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:59

knollentuin schreef:
rien10 schreef:
Waarom is het eigenlijke zo slecht als er vocht in het veen blijft. Kan iemand mij dat uitleggen? .


Mij is altijd geleerd het vocht zo snel mogelijk proberen af te voeren omdat lymfevaten beschadigd kunnen raken als ze te lang overbelast zijn, en er dus eerder vocht zal blijven ophopen in zo een been

Ja, ik ken de stelling. Ik weet dat het niet ok is. Maar het waarom is mij niet 100% duidelijk.[/quote]


Omdat dus de lymfvaten als er te lang vocht in blijft staan soort van uitrekken en je dus eerder in de toekomst last kan krijgen van bv stal benen .
Vocht heeft een functie maar moet niet te lang blijven hangen

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:24

knollentuin schreef:
Wat ik echt goed vind werken zijn de compressie kousen van hidez, die ondersteunen het eigen systeem in het afvoeren van vocht


Ja, daar dacht ik ook aan. Mensen (ikzelf ook) krijgen die ook vaak na een verwonding/operatie. Is effectief en niet invasief.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:37

Het voeren van kleefkruid kan ook helpen voor de afvoer van vocht/dikke benen. (net als bij selderij gaan ze er wat meer van plassen)
Bij mijn merrie helpt het wel als ze met warmte beetje stalbenen heeft.

Je kunt het zelf vers plukken (zie google voor plaatje) of gedroogd te koop bij de bekende kanalen.

Verder kan je ook nog groene leem proberen, helpt ook mooi bij dikke benen.
Ik heb altijd poeder dat ik zelf aanmaak met water. Heel ouderwets, maar zeer effectief.
Werkt ook op insectenbeten, koelt en haalt zwelling weg. Altijd goed om in huis te hebben.

tot zover de tips van Klazien uit Zalk/uit de oude doos :D ;)

verder zoals gezegd, geduld... veel sterkte en succes

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 09:50

Natasja71 schreef:
Het voeren van kleefkruid kan ook helpen voor de afvoer van vocht/dikke benen. (net als bij selderij gaan ze er wat meer van plassen)
Bij mijn merrie helpt het wel als ze met warmte beetje stalbenen heeft.

Je kunt het zelf vers plukken (zie google voor plaatje) of gedroogd te koop bij de bekende kanalen.
,

Verder kan je ook nog groene leem proberen, helpt ook mooi bij dikke benen.
Ik heb altijd poeder dat ik zelf aanmaak met water. Heel ouderwets, maar zeer effectief.
Werkt ook op insectenbeten, koelt en haalt zwelling weg. Altijd goed om in huis te hebben.

tot zover de tips van Klazien uit Zalk/uit de oude doos :D ;)

verder zoals gezegd, geduld... veel sterkte en succes



Goede tip ook!! Ik gebruik bij m'n opa die meerdere malen een einschuss gehad heeft souplesse mix van de paarden drogist, merk echt dat t m helpt, zit kleefkruid paardenbloem en nog meer vochtafdrijvende kruiden in

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 09:52

Ik ga na mijn vakantie even in overleg met de da over groene leem enz. Hoop dat als hij van weekend in z’n mini uitloopje staat en dus iets meer kan bewegen ook beter gaat.

Vochtafdrijvende kruiden krijgt hij al