(sterk) verhoogde ureum en creatinine

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

(sterk) verhoogde ureum en creatinine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 11:37

ben op zoek naar ervaringen met dit euvel :(
Merrie is 3 jaar.
We hebben haar nu 2,5 jaar en ze is kieskeurig. Doe je een beetje knoflook in haar voer? Vergeet t.
Verder lijkt ze normaal op te groeien, ziet er gezond en glimmend uit, speelt met de andere paarden, etc. Toch had ze van die dagen dat ik dacht: "is er iets aan de hand misschien?" Dan wilde ze echt geen brokjes eten, alleen maar hooi.
Tandarts gebeld en paard had wel scherpe kantjes, maar niet alarmerend ofzo.
Ben nu gestopt met de basisbrok van Pavo en heb Cerevit van Pavo gevoerd nu een 3tal dagen achter elkaar. Ze eet alles op.

Maar nu komt het: Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde is er afgelopen woensdag bloed afgenomen. Vrijdag werd ik gebeld: de waardes zijn als volgt:

glucose 6,2
ureum 25.1
creatinine 261.0
calcium 3.5
magnesium 1.0
kalium 5.0
zink 8.1
hemaglobine 99
hematokrit 0.27

deze stoffen zijn allemaal afwijkend.
Wie heeft dit ook bij zijn of haar paard/pony. Wat kan de oorzaak ervan zijn en welke behandelingen zijn zinvol? Is het voer aangepast en zo ja, hoe?
Hartelijke dank voor het meedenken en de reacties alvast! :D

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:50

Dat klinkt als een nierprobleem. Of de blaas.
Maar de veearts zal toch ook best uitleg gegeven hebben bij deze uitslag?

pien_2010

Berichten: 43273
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 12:18

Suzanne F. schreef:
Dat klinkt als een nierprobleem. Of de blaas.
Maar de veearts zal toch ook best uitleg gegeven hebben bij deze uitslag?


Daar dacht ik ook gelijk aan en ook eens met het advies even langs de dierenarts te gaan. Je zou als het om behandelen gaat, kunnen proberen om een holistische dierenarts te vinden die ook bekend is met fytotherapie. Wij zijn met Hercule heel ver gekomen met de Reneel. MAAR ik vind dat je dit nooit zomaar moet geven, vandaar mijn advies zoek een dierenarts die ook bekend is met de fyto therapie.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 16:16

Creatinine en ureum zijn verhoogd, de andere waardes zijn normaal of nagenoeg normaal. Verhoging van ureum en creatinine samen wijzen meestal op nierfalen. De verhoging is zeker nog niet "sterk", maar wel duidelijk. Moeilijk om uit te vissen wat de oorzaak is, en dikwijls is er geen duidelijke oorzaak. Het enige wat je kunt doen is zorgen dat je paard zeker voldoende drinkt. Een liksteen kan helpen. Of een beetje zout over het voer. Zout wekt een drinkreflex op. En ga asjeblief niet mee met de "natuurlijke" bullshit. Doet meer kwaad dan goed.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 11:08

Suzanne F. schreef:
Dat klinkt als een nierprobleem. Of de blaas.
Maar de veearts zal toch ook best uitleg gegeven hebben bij deze uitslag?



Hoi Suzanne, dank je voor je reactie. Nee heeft ze niet. Ze was erg geschrokken en heeft mij aangeraden direct contact te zoeken met een kliniek.

huppelz
Berichten: 508
Geregistreerd: 29-05-06

Re: (sterk) verhoogde ureum en creatinine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-21 11:21

dank je voor je reactie BigBen, ze heeft altijd beschikking over een liksteen en is daar helemaal weg van. Eerst had ik er alleen 1 hangen in een andere stal, maar toen zag ik dat zij altijd die stal in ging nadat dat andere paard eruit ging zodat zij bij de liksteen kon. Natuurlijk heb ik er daarom gelijk 1 opgehangen in haar stal. De stal is open zodat alle paarden bij de automatische drinkbak kunnen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: (sterk) verhoogde ureum en creatinine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 10:39

Ureum en creat te hoog betekent dat haar nieren aan het falen zijn. Je nieren zijn ook verantwoordelijk voor de aanmaak van bloed, dus vandaar dat je ook ziet dat het hematocriet aan de lage kant is.

Ik zou verder onderzoek doen, te beginnen met urine onderzoek. Vervolgens 24 uur aan het infuus om te kijken of de nierwaarden dan stabiliseren. Aanvullend bloedonderzoek met eiwitten en wit bloedbeeld is zeker ook interessant! Eventueel kunnen de nieren ook geëchood worden.

Hetelhof
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:46

Ik wou even horen hoe het inmiddels met je paard gaat.
Ik heb zonet mijn jaarling laten inslapen.. vorig jaar in februari hoge waarden en na vele onderzoeken bleek hij dus nierfalen te hebben. We hebben alles geprobeerd en hij leek klinisch wel echt oke. Echter vandaag merkte ik dat hij niet goed was.. rechtstreeks naar de kliniek gegaan en zijn ureum was zelfs onmeetbaar.. helaas :-(

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: (sterk) verhoogde ureum en creatinine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:54

Ik denk dat het beste is inderdaad naar de kliniek te gaan en te kijken wat de oorzaak is. Ik wou alleen wel even toevoegen dat knoflook zeer slecht is voor paarden. Dus super dat ze dat laat staan

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: (sterk) verhoogde ureum en creatinine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 23:58

Dit topic is oud :-)

Hetelhof
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:01

KootMiraDrum schreef:
Dit topic is oud :-)


Neemt niet weg dat ik toch wou horen hoe het nu met haar paard ging..

Anoniem

Re: (sterk) verhoogde ureum en creatinine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:10

Wel interessant, mijn paard is opgenomen geweest voor nierfalen. Erg uitgedroogd, koliek achtige verschijnselen. Heeft op de kliniek aan het infuus gestaan. Likstenen mag hij niet meer. Nog wel dagelijks klein beetje zout over het voer.

Hetelhof
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:15

Mindim schreef:
Wel interessant, mijn paard is opgenomen geweest voor nierfalen. Erg uitgedroogd, koliek achtige verschijnselen. Heeft op de kliniek aan het infuus gestaan. Likstenen mag hij niet meer. Nog wel dagelijks klein beetje zout over het voer.


Ja mijne heeft vorig jaar ook 2 weken in de kliniek aan het infuus gestaan. Helaas heeft niet mogen baten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 00:42

Hetelhof schreef:
Mindim schreef:
Wel interessant, mijn paard is opgenomen geweest voor nierfalen. Erg uitgedroogd, koliek achtige verschijnselen. Heeft op de kliniek aan het infuus gestaan. Likstenen mag hij niet meer. Nog wel dagelijks klein beetje zout over het voer.


Ja mijne heeft vorig jaar ook 2 weken in de kliniek aan het infuus gestaan. Helaas heeft niet mogen baten..


Hier was het op het kantelpunt ook, gelukkig de goede kant op. Dit was afgelopen maart, hij doet het nu weer super gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding