iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 11:11

Hallo,

Ik heb mijn paard nu bijna een jaar. Hij is een 18-jarige ruin en staat in een kudde van 10 paarden. Voordien stond hij jarenlang alleen op de wei. Hij was bij aankoop (ogenschijnlijk) kerngezond en op gewicht.
De verhuis bracht waarschijnlijk heel wat stress mee waardoor een verminderde weerstand. Een jaar lang zitten we echt in het sukkelstraatje: 2x bloedworm (bloedonderzoek), mok, sterke vermagering (geen diarree) en recent 2x koliek (opname dierenkliniek).
De laatste koliek was zo erg dat iedereen hem opgaf maar toch is hij er door gekomen.
Door zijn ondergewicht werd een bijkomende OGTT (orale glucose tolerantie test) uitgevoerd. Deze gaf aan dat de dunne darm slechts 25 tot 30% opnam van het voedsel.
Men noemt dit het malabsorptie syndroom. De darmen kunnen bijna tot geen suikers en zetmeel opnemen, ze kunnen niet geabsorbeerd worden in de dunne darm waardoor ze overvloeien naar de dikke darm waar ze gefermenteerd worden. Dat zou dan de oorzaak zijn van de koliek.
Gedurende één maand kreeg hij cortisone (equisolon) waarna terug een OGTT. Helaas is het resultaat niet wat verwacht werd na deze behandeling: slechts 35% opname.
Het advies is nu een dubbele dosis cortisone, maar ik kreeg het gevoel dat men in de dierenkliniek daar zelf niet in gelooft. Het had na die maand cortisone goed moeten zijn..

Heeft iemand ervaring met een paard die het malabsorptie syndroom heeft gehad en waarmee het alsnog goed is gekomen? M.a.w. wat zijn de kansen dat dit nog goed komt?

Aanvullend:
- voedingsadvies dierenkliniek: hooi 24/24, korte vezels zoals grasmix, lijnzaadolie, geweekte bietenpulp (eigenlijk wijkt dit niet zoveel af van wat hij voordien al kreeg).
- nu 2u op de wei, geleidelijk aan naar 24/24 in de zomer, in de winter geen weidegang (track/paddock). De kolieken gebeurden voordien, dus toen nog niet op de weide.

Alvast dank voor je reactie.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:30

Hopelijk komt jouw paard er bovenop!
Ik heb hierover eens een artikel gelezen, maar vind het niet meteen terug. Ik zoek nog verder.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:36

Het zijn ook duidelijke symptomen van maagzweren. Verhuizing, stress, vermageren, slechte weerstand, koliek. Dit kan ernstige disbalans veroorzaken in de darmen. Mogelijk heb je helemaal niets aan deze reactie, want ik ken het malabsorptie syndroom niet en weet niet of dit veroorzaakt kan worden door bijvoorbeeld maagzweren, maar wilde het toch genoemd hebben. Is dit toevallig ook onder de loep genomen?

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 20:43

MalaQ schreef:
Het zijn ook duidelijke symptomen van maagzweren. Verhuizing, stress, vermageren, slechte weerstand, koliek. Dit kan ernstige disbalans veroorzaken in de darmen. Mogelijk heb je helemaal niets aan deze reactie, want ik ken het malabsorptie syndroom niet en weet niet of dit veroorzaakt kan worden door bijvoorbeeld maagzweren, maar wilde het toch genoemd hebben. Is dit toevallig ook onder de loep genomen?

Dank je voor je reactie! Nee, vanuit de dierenkliniek sprak men niet over maagzweren als mogelijke oorzaak. Wel sprak men over het nemen van biopten in de darmen om de oorzaak te achterhalen (wat een hoge kost met zich mee brengt), maar ook hier werd dit met weinig overtuiging gezegd dat dit nog iets zou verhelpen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:04

de bloedworm kan ook de oorzaak zijn.
zij beschadigen de darm,er vormt litteken weefsel en dat kan de oorzaak zijn.
helemaal precies weet ik het niet meer.( heb een ruin met seleniumtekort en dat noemden ze toen malabsorptie door wormen.

op engelse sites staat veel info over malabsorptie.
https://thehorse.com/19427/diseases-tha ... in-horses/

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 21:21


kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 21:38

Al hartelijk dank voor de reacties!

Ik zoek vnl lotgenoten die me hun ervaringen delen en vooral hoe ik de kansen moet inschatten dat dit nog goed kan komen.

kattyvds
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-10-20

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 20:02


Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 21:44

Ik herken je verhaal ten delen. Ik heb een ruin die ook een mega gevoelige spijsvertering heeft. Als het hooi te stekelig is dan kan het al mis zijn en heeft ie water langs zijn billen lopen en soms ook met koliekverschijnsellen ligt dan wel zwaar. Prednison hebben wij nooit gehad. Wel het rantsoen zoals beschreven in het laatste krantenartikel.

Je schrijft niks over zijn rantsoen. Misschien dat je daar nog wel winst kan behalen?
Verder ondersteun ik hem uit voorzorg met Pavo guthealth en maag compositum van de groene os.

Succes het is lastig

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 18:54


kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-21 19:04

Chesss schreef:
Ik herken je verhaal ten delen. Ik heb een ruin die ook een mega gevoelige spijsvertering heeft. Als het hooi te stekelig is dan kan het al mis zijn en heeft ie water langs zijn billen lopen en soms ook met koliekverschijnsellen ligt dan wel zwaar. Prednison hebben wij nooit gehad. Wel het rantsoen zoals beschreven in het laatste krantenartikel.

Je schrijft niks over zijn rantsoen. Misschien dat je daar nog wel winst kan behalen?
Verder ondersteun ik hem uit voorzorg met Pavo guthealth en maag compositum van de groene os.

Succes het is lastig


Bedankt!

Momenteel is zijn rantsoen: hooi 24/24, grasbrok (korte vezels), vitaminen/mineralen, lijnzaadolie, geweekte bietenpulp en greenpower. Hij krijgt dus heel wat te eten, veel meer dan elk ander paard, maar is de magerste van de kudde (de anderen zelfs te dik :D ) Dat is nu te begrijpen als hij via de dunne darm maar 35% opneemt van wat hij eet, het resterende, niet verteerde, is een mogelijke trigger tot koliek...

Is bij jouw paard dan ook een malabsorptie in de dunne darm vastgesteld?

Kan je met die diagnose je paard nog rijden? Ik alleszins voorlopig niet, hij heeft alle energie nodig om zichzelf sterk te houden. Mag ik nog hopen dat dit nog op termijn goed kan komen?

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 18:23

Ik heb jaren geleden een paard gekend dat een jaar of 18 was die eigenlijk ook zomaar koliek kreeg. Tot een paar keer toe en bij de kliniek was destijds een verdikte dunne darmwand geconstateerd. die eigenaresse heeft toen geen biopt laten nemen, ik durf niet meer te zeggen wat er aan middelen vanuit de kliniek verstrekt zijn, maar ik weet wel dat ze in het voorjaar met de overgang naar het gras, maar zeker in het najaar als het gras natter werd heel erg op haar paard moest letten. Het paard moest wel op droog hooi, ze had ook van Hartog Compact gras ( https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... NcQAvD_BwE) en ze voerde een muesli van Hugho ( http://www.hugho.nl/). Het ergst was het als ze op de wei stond en dan plotseling een dag op stal moest, die overgang was dan voor dat paard veel te plotseling.
Ik heb er toen wel eens aan gedacht dat het een besmetting was met de Lawsonia Bacterie, maar daar wilde de kliniek niet aan, volgens hun kwam dat alleen bij veulens voor.
Dit paard had trouwens ook snel last van oedeemvorming onder de buik, ik weet niet of dat bij jouw paard ook zo is. Ze heeft het nog zo'n twee jaar weten te rekken, maar het paard werd slomer en slomer en keerde helemaal in zichzelf en toen heeft ze ( het paard had ook artrose) het besluit genomen om haar merrie in te laten slapen.
Dit artikel vond ik nu, dat was toen nog niet beschikbaar: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf .
Het gaat wel over diarree bij paarden, dat heeft de jouwe dan wel niet, maar er staat ( vind ik) wel interessante informatie in.

Hoop voor je dat er een goede oplossing komt voor jouw paard en dat je nog lang van hem mag genieten.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:17

Mijn vorige paard kreeg vrij kort achter elkaar 3x koliek (hij was toen al 20+). Waar de laatste keer daarvan het er echt slecht uitzag, alsof hij het niet meer zou redden. Is toch weer goed gekomen. Wat toen bleek, zijn gebit had een slechte sluiting van de kaak (malocclusie), wat mijn toenmalige gebitsverzorger niet had gezien/wist. Dit resulteerde in slechte voorbewerking in de mond en daarna had het maagdarmstelsel het er te moeilijk mee om het eten te verteren, waardoor kolieken volgden. Nadat dat euvel was verholpen, geen koliek meer gehad.
Dit hoeft bij jouw paard niet aan de orde te zijn. Maar wat er toen niet was en nu wel en wat je diagnose mogelijk kan vergemakkelijken: de hindgut test. Je neemt een mestmonster en stuurt het op naar Equibiome, waar ze een (state of the art) MiSeq DNA sequencing test doen. De uitslag vertelt wie er leven (bacteriën/schimmels/etc.) in het totale maagdarmstelsel en vooral de diversiteit ervan of waarschijnlijker te weinig diversiteit. Inmiddels hebben ze een behoorlijke database opgebouwd waardoor ze nu veel makkelijker de verbanden gaan zien tussen welke onbalansen in het bioom gerelateerd kunnen worden aan welke ziektebeelden. https://www.equibiome.org/
De hindgut test kost iets van 175 GBP. Je krijgt niet alleen een volledig rapport van de hindgut testuitslag maar ook een aanbeveling van hoe je de problemen zou kunnen verhelpen.

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-21 09:37

Jet schreef:
Ik heb jaren geleden een paard gekend dat een jaar of 18 was die eigenlijk ook zomaar koliek kreeg. Tot een paar keer toe en bij de kliniek was destijds een verdikte dunne darmwand geconstateerd. die eigenaresse heeft toen geen biopt laten nemen, ik durf niet meer te zeggen wat er aan middelen vanuit de kliniek verstrekt zijn, maar ik weet wel dat ze in het voorjaar met de overgang naar het gras, maar zeker in het najaar als het gras natter werd heel erg op haar paard moest letten. Het paard moest wel op droog hooi, ze had ook van Hartog Compact gras ( https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... NcQAvD_BwE) en ze voerde een muesli van Hugho ( http://www.hugho.nl/). Het ergst was het als ze op de wei stond en dan plotseling een dag op stal moest, die overgang was dan voor dat paard veel te plotseling.
Ik heb er toen wel eens aan gedacht dat het een besmetting was met de Lawsonia Bacterie, maar daar wilde de kliniek niet aan, volgens hun kwam dat alleen bij veulens voor.
Dit paard had trouwens ook snel last van oedeemvorming onder de buik, ik weet niet of dat bij jouw paard ook zo is. Ze heeft het nog zo'n twee jaar weten te rekken, maar het paard werd slomer en slomer en keerde helemaal in zichzelf en toen heeft ze ( het paard had ook artrose) het besluit genomen om haar merrie in te laten slapen.
Dit artikel vond ik nu, dat was toen nog niet beschikbaar: https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf .
Het gaat wel over diarree bij paarden, dat heeft de jouwe dan wel niet, maar er staat ( vind ik) wel interessante informatie in.

Hoop voor je dat er een goede oplossing komt voor jouw paard en dat je nog lang van hem mag genieten.


Dank je voor deze input! Geen fijn verhaal daar.
Ik ga die masterproef eens goed doorlezen, ook al heeft mijn paard geen diarree.
Een paardentandarts is in oktober geweest en staat nu terug ingepland. Het zou me verwonderen dat het te maken heeft met het gebit, maar je weet dan toch nooit.
Het vermoeden is dat het echt door de langdurige stress is vanwege de verhuis: nieuwe omgeving, integratie in de kudde, nieuw baasje, andere voeding, enz Die stress leidde tot een zwaar verminderde weerstand waardoor we in een voortdurende rollercoaster zitten van levensbedreigende gezondheidsproblemen.
Nu, ik heb het gevoel dat het grasseizoen echt wel deugd doet, hij komt zowaar bij. Maar inderdaad zullen we blijvend heel attent moeten zijn. Telkens we verbetering zien en hoop krijgen, is het een paar weken later terug naar af en dat is zwaar.
Thx!

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:33

Ik vrees dat de darm aangetast is door de bloedwormen, wel ervaring mee bij een kennis maar dat was geen positieve. Maar wat mij opvalt aan je verhaal is dat hij bij aankoop gezond en vol was. Wat is er allemaal veranderd in de tussentijd? Alleen stress? andere voeding, wat kreeg hij hiervoor dan? Ik zou terug gaan naar dat dieet. Zijn de reacties begonnen na ontworming?

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 09:51

elbony schreef:
wat je diagnose mogelijk kan vergemakkelijken: de hindgut test. Je neemt een mestmonster en stuurt het op naar Equibiome, waar ze een (state of the art) MiSeq DNA sequencing test doen. De uitslag vertelt wie er leven (bacteriën/schimmels/etc.) in het totale maagdarmstelsel en vooral de diversiteit ervan of waarschijnlijker te weinig diversiteit. Inmiddels hebben ze een behoorlijke database opgebouwd waardoor ze nu veel makkelijker de verbanden gaan zien tussen welke onbalansen in het bioom gerelateerd kunnen worden aan welke ziektebeelden. https://www.equibiome.org/
De hindgut test kost iets van 175 GBP. Je krijgt niet alleen een volledig rapport van de hindgut testuitslag maar ook een aanbeveling van hoe je de problemen zou kunnen verhelpen.

Bedankt, lijk me wel iets. Heb je een idee hoelang het duurt eer de uitslag en het advies er is?

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 10:04

Elisa2 schreef:
Ik vrees dat de darm aangetast is door de bloedwormen, wel ervaring mee bij een kennis maar dat was geen positieve. Maar wat mij opvalt aan je verhaal is dat hij bij aankoop gezond en vol was. Wat is er allemaal veranderd in de tussentijd? Alleen stress? andere voeding, wat kreeg hij hiervoor dan? Ik zou terug gaan naar dat dieet. Zijn de reacties begonnen na ontworming?

Ja inderdaad, die bloedwormen zullen de darm zwaar hebben aangetast. Alleen zit de bloedworm in de dikke darm, toch? Terwijl de malabsorptie zich in de dunne darm situeert. Kan er een verband zijn?
Zoals gezegd in vorig antwoord is momenteel ons vermoeden dat de stress de oorzaak is. Zijn dieet voordien? Hij had volgens vorige eigenaar niet veel nodig, naast 24/24 hooi kreeg hij enkel nog VitalMix van Equifirst als rantsoen, wat volgens de stalhouder veel te hoog in suikers zat. Het dieet - hooi, grasbrok, vitamine/mineralen, lijnzaadolie, geweekte bietenpulp en greenpower - dat hij nu krijgt is veel hoger in hoeveelheid, maar heel veel lager in suikers. Die lijnzaadolie, geweekte bietenpulp en greenpower is er vrij recent bij gekomen, na de beduidende vermagering en uiteindelijk de kolieken.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:29

kris_co schreef:
elbony schreef:
wat je diagnose mogelijk kan vergemakkelijken: de hindgut test. Je neemt een mestmonster en stuurt het op naar Equibiome, waar ze een (state of the art) MiSeq DNA sequencing test doen. De uitslag vertelt wie er leven (bacteriën/schimmels/etc.) in het totale maagdarmstelsel en vooral de diversiteit ervan of waarschijnlijker te weinig diversiteit. Inmiddels hebben ze een behoorlijke database opgebouwd waardoor ze nu veel makkelijker de verbanden gaan zien tussen welke onbalansen in het bioom gerelateerd kunnen worden aan welke ziektebeelden. https://www.equibiome.org/
De hindgut test kost iets van 175 GBP. Je krijgt niet alleen een volledig rapport van de hindgut testuitslag maar ook een aanbeveling van hoe je de problemen zou kunnen verhelpen.

Bedankt, lijk me wel iets. Heb je een idee hoelang het duurt eer de uitslag en het advies er is?


Volgens hun website kan het 8 tot 10 weken duren vóór je de uitslag krijgt, maar er staat ook een fast track optie voor dierenartsen. Dus misschien handiger om via de DA te werken, dan zou je het antwoord sneller kunnen krijgen

dit staat er : The profiling and extraction process is technical and lengthy, it may take between 8-10 weeks to return the results to you by the email submitted on the website when ordering the kit, please check your spam (sharon@equibiome). We offer a fast track service for vets.


BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 11:53

Het is bedrog. Eerst moet je fors betalen voor een test, vervolgens wijst de test uit dat de darmflora niet in evenwicht is, dan krijg je het advies om bepaalde supplementen te voeren, en toevallig kun je die supplementen op hun website kunt kopen. Fijn verdienmodel.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 12:24

Ik zou toch eens volle kracht supplementen erin gaan gooien om de darmwand proberen te herstellen. Dan moet je denken aan een combinatie van oa hydrolyzed collageen, l-glutamine, glucosamineglycanen. En voor de verminderde opname naast de balancer ook b-vitamine complex en elektrolyten. Pre- en probiotica en omega3/korte keten vetzuren gaf je al hè?

In principe zou met de juiste ondersteuning er een mogelijkheid tot herstel gecreëerd kunnen worden. Gemiddeld vernieuwen cellen in de darm zich elke week. Littekens uitgezonderd natuurlijk. Maar ik zou de kans zeker grijpen om te kijken of dus die darmwand met deze nutriënten kan herstellen voor een deel.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 15:23

kris_co schreef:
Elisa2 schreef:
Ik vrees dat de darm aangetast is door de bloedwormen, wel ervaring mee bij een kennis maar dat was geen positieve. Maar wat mij opvalt aan je verhaal is dat hij bij aankoop gezond en vol was. Wat is er allemaal veranderd in de tussentijd? Alleen stress? andere voeding, wat kreeg hij hiervoor dan? Ik zou terug gaan naar dat dieet. Zijn de reacties begonnen na ontworming?

Ja inderdaad, die bloedwormen zullen de darm zwaar hebben aangetast. Alleen zit de bloedworm in de dikke darm, toch? Terwijl de malabsorptie zich in de dunne darm situeert. Kan er een verband zijn?
Zoals gezegd in vorig antwoord is momenteel ons vermoeden dat de stress de oorzaak is. Zijn dieet voordien? Hij had volgens vorige eigenaar niet veel nodig, naast 24/24 hooi kreeg hij enkel nog VitalMix van Equifirst als rantsoen, wat volgens de stalhouder veel te hoog in suikers zat. Het dieet - hooi, grasbrok, vitamine/mineralen, lijnzaadolie, geweekte bietenpulp en greenpower - dat hij nu krijgt is veel hoger in hoeveelheid, maar heel veel lager in suikers. Die lijnzaadolie, geweekte bietenpulp en greenpower is er vrij recent bij gekomen, na de beduidende vermagering en uiteindelijk de kolieken.


Bloedwormen kunnen ook in de dunne darm voorkomen. Ja er kan zeker een verband zijn, pony van een kennis van me had hetzelfde. Dunne darm was hier zo erg aangetast dat paard ook steeds meer koliek en pijn kreeg. Hier was helaas niets meer aan te doen in dit geval.

Kreeg hij 24/24 droog hooi? of kuil? krijgt hij nu hooi of kuil? Ik zie dat er in de vital mix natrium bicarbonaat zit. Dit helpt het maagzuur neutraliseren wat kan helpen bij een eventuele maagzweer. Hij kan ook kolieken krijgen door maagzweren en door maagzweren kan de vertering in de darmen ook aangetast worden. Het zit inderdaad hoog in suikers, maar ik kan me wel voorstellen dat de natriumbicarbonaat een groot verschil kan maken. Heb eerder verbetering gezien wbt kolieken bij paarden met spijsverteringsproblemen door natriumbicarbonaat. Dit was dan wel met Gastro Plus. En stress verergerd maagzweren...

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 17:56

Hannanas schreef:
Ik zou toch eens volle kracht supplementen erin gaan gooien om de darmwand proberen te herstellen. Dan moet je denken aan een combinatie van oa hydrolyzed collageen, l-glutamine, glucosamineglycanen. En voor de verminderde opname naast de balancer ook b-vitamine complex en elektrolyten. Pre- en probiotica en omega3/korte keten vetzuren gaf je al hè?

In principe zou met de juiste ondersteuning er een mogelijkheid tot herstel gecreëerd kunnen worden. Gemiddeld vernieuwen cellen in de darm zich elke week. Littekens uitgezonderd natuurlijk. Maar ik zou de kans zeker grijpen om te kijken of dus die darmwand met deze nutriënten kan herstellen voor een deel.

Dankjewel voor je suggesties!! Ik onderzoek dit zeker verder!
Neen, (nog) geen pre- of probiotica (wel lijnzaadolie en greenpower). Dierenarts en dierenkliniek hebben hierover niets gezegd.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:18

volgens mij kun je een uitgebreid mestonderzoek ook wel via je eigen veearts aanvragen.
dat ze dan alles goed nakijken?
dan weet je denk ik wat meer of supplementen zinvol zijn?

kris_co
Berichten: 16
Geregistreerd: 22-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 18:31

Elisa2 schreef:
Bloedwormen kunnen ook in de dunne darm voorkomen. Ja er kan zeker een verband zijn, pony van een kennis van me had hetzelfde. Dunne darm was hier zo erg aangetast dat paard ook steeds meer koliek en pijn kreeg. Hier was helaas niets meer aan te doen in dit geval.

Kreeg hij 24/24 droog hooi? of kuil? krijgt hij nu hooi of kuil? Ik zie dat er in de vital mix natrium bicarbonaat zit. Dit helpt het maagzuur neutraliseren wat kan helpen bij een eventuele maagzweer. Hij kan ook kolieken krijgen door maagzweren en door maagzweren kan de vertering in de darmen ook aangetast worden. Het zit inderdaad hoog in suikers, maar ik kan me wel voorstellen dat de natriumbicarbonaat een groot verschil kan maken. Heb eerder verbetering gezien wbt kolieken bij paarden met spijsverteringsproblemen door natriumbicarbonaat. Dit was dan wel met Gastro Plus. En stress verergerd maagzweren...

Voordien kreeg hij hooi maar of het 24/24 was weet ik niet, maar bij ons krijgt hij het alleszins 24/24. Hartelijk dank voor de tip van natriumbicarbonaat, dat ga ik verder onderzoeken.

tiwi1969

Berichten: 7639
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:31

Ik heb een paard gehad die na verwaarlozing als jaarling een chronische darmontsteking had, gevolg steeds vaker gaskoliek en steeds minder voedingsmiddelen verdragen.
Na haar laatste veulen was ze echt mager maar dat kreeg ik redelijk goed met het voeren van een mengsel van Fibra en opfokbrok (dat is rijk aan eiwit en bevat veel minder suikers dan bijvoorbeeld sportbrok)
Uiteindelijk had ze bijna iedere dag koliek en hebben wij haar in laten slapen.

Het hele verhaal lees je hier:
[MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek