Het verleden van het paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissafiers
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-11-20

Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 00:52

Hallo kan mij iemand wat meer uitleg geven of helpen. Ik heb een paardje een 12 jarige merrie die altijd heel haar leven voor de sulky gelopen heeft, toen ik haar aankocht wist ik dit niet, ergens in februari deed ik wat grondwerk met haar (wandelen, stoppen) toen we stil stonden viel die mij ineens uit het niets aan maar echt het niets. We waren allebei relax en naar haar lichaamstaal was er niets aan de hand. Ze heeft in haar leven al heel veel meegemaakt heel veel moeten verhuizen en heeft daardoor ook last van verlatingsangst. Ik heb er nu wat bang van gekregen dat ze dit opnieuw zal doen. Haar verkopen of dergelijke wil ik niet wil alleen dat alles beter word voor mij alsook voor haar. Wat zijn me opties? Kan essentiële oliën werken om haar verleden los te laten? Ik voel aan alles dat ze vanbinnen niet gelukkig is.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:20

Paarden hebben geen verlatingsangst bij mensen en essentiële oliën gaan je niet helpen om te zorgen dat ze je niet meer aanvalt. Een paard valt aan als het pijn heeft, zich oncomfortabel voelt, als het de mens niet respecteert of als ze een aandoening hebben in de hersenen bijvoorbeeld.
Het kan zijn dat je dingen van haar vroeg die ze niet fijn vond maar als ik lees dat dit wandelen is dan klinkt dat vreemd. Ik denk toch eerder aan een gedragsprobleem. En dan eerder omdat er geen respect en vertrouwen is. Zoek anders eens goede begeleiding met grondwerken bijvoorbeeld.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:42

@suzanne,
Paarden kunnen weldegelijk verlatingsangst hebben. Mijn paard heeft dit ook. Zowel naar mensen (mij) als andere paarden. Sommigen hangen erg aan de baas.

Verder kun je eens een gedragstherapeut of dier-acupuncturist laten komen. Soms is dat zinvol.
Mijn paard heeft ook snel stress en die geef ik nu druppeltjes bij van Phytonics Strezz. Dat helpt haar zeker wel wat.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:46

De paarden die ik tegen ben gekomen met "verlatingsangst" naar mensen, waren vooral de paarden die bang waren dat de snoepjespot wegliep.

TS, heb je goede begeleiding? Het klinkt meer als respectprobleem.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:58

Utixo schreef:
De paarden die ik tegen ben gekomen met "verlatingsangst" naar mensen, waren vooral de paarden die bang waren dat de snoepjespot wegliep.

TS, heb je goede begeleiding? Het klinkt meer als respectprobleem.


Mijn paard niet. Zodra je weg liep bij de weide een paniek situatie. Blijf je erbij stond ie rustig te grazen.
Inmiddels gaat dat stukken beter omdat we veel geoefend hebben.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:05

ga op zoek naar een paardengedrag deskundige die je er mee kan helpen.
een paard valt nooit ut het niets aan, je hebt de signalen vooraf echt gemist.
daarom is deskundige hulp het beste.
niet zelf van alles gaan proberen maar zoek hier hulp bij. :j

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:34

Paarden vallen niet uit het niets aan.
Zou bij dit gedrag altijd iemand erbij halen die verstand heeft van 'probleem'gedrag. Het is niet iets waar wij online tips op kunnen geven, omdat het van belang is dat de kleinste signalen herkent worden.

Olie gaat dit probleem niet oplossen iig

Melissafiers
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 13:48

En iemand die een goeie gedragstherapeut kent voor paarden ( belgie)

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:51

Melissafiers schreef:
En iemand die een goeie gedragstherapeut kent voor paarden ( belgie)

Kijk eens op e-quine.com, zijn allemaal gedragstrainers vanuit opleiding van Annemarie vd Toorn, geloof dat je ook op plaats kunt zoeken welke trainer er dichtbij zit

https://e-quine.com/over-ons/

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:13

Verlatingsangst bestaat wel, maar je moet het niet naar de mens of een hond vertalen.

Mijn merrie heeft het ook pittig gehad en vertoont dat gedrag. Ze loopt hier nu 1,5jr 24/7 met haar moeder, broer en de shet. Ze hangt enorm aan de anderen, met name haar broer. We hebben een niet al te grote pp, dus redelijk overzichtelijk.

Zij kan echt roepen als ze de rest niet ziet of die niet mer haar meekomen. Als we er 1 of 2 meenemen, draait ze enorm door. Zelfs als we nog in het zicht zijn.

Vanaf dat wij wakker worden en ze deuren hoort, hinnikt ze. 's ochtends het meeste, maar ze komt echt van achter naar voren als we eraan komen. Staat compleet los van eten, want er is altijd overal eten.
Het is ook een ritme dingetje. Toen ze nog naar binnen kon kijken, stond ze tijdens ons eten waar ze ons kon zien en zodra we klaar waren, hinnikte ze ook.

Ze hinnikt ook als ze niet door een plas durft en de rest wel er doorheen is gegaan.

Het is gewoon iets afwijkend gedrag en komt ergens door, maar ik ga het niet naar menselijke gevoelens vertalen. Het heeft altijd een oorzaak, maar die is wat lastiger achterhalen als je ze niet hun hele leven hebt.

Aanvallen is echt een probleem. Als je normaal ermee kan lopen en werken geloof ik niet in het geen respect verhaal. Een paard moet echt wel een reden hebben om een mens aan te vallen.

Dan associeren ze iets met echt heel veel pijn of angst. Maar je moet echt wel heel ver gaan met pijn doen, wil een paard je echt aanvallen.

Mijn oude, hele brave ruin ( al overleden) kon je overal aanraken, onder liggen slapen etc, zou nooit wat doen. Lang gezocht naar zijn blessure en toen de arts/fysio die plek vond, sloeg hij wel even flink uit. Voor zijn doen was het een hele heftige en duidelijke reactie.

Als een paard zoiets doet, zou ik echt alle stappen terug denken en evt met begeleiding gaan zoeken waar het probleem zit. Want met angst nu handelen is niet slim. Maar een lichamelijk onderzoek zou wel mn eerste gedachte zijn.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:18

Melissafiers schreef:
Hallo kan mij iemand wat meer uitleg geven of helpen. Ik heb een paardje een 12 jarige merrie die altijd heel haar leven voor de sulky gelopen heeft, toen ik haar aankocht wist ik dit niet, ergens in februari deed ik wat grondwerk met haar (wandelen, stoppen) toen we stil stonden viel die mij ineens uit het niets aan maar echt het niets. .....

Ik voel aan alles dat ze vanbinnen niet gelukkig is.


Het is nu eind juni, wat heb je in de tussentijd met haar gedaan?
Kun je zelf mennen? Heb je haar al eens ingespannen?

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:24

Waarom vraag je het niet aan je paard zelf?
Symone ottevangers heeft mij heel goed geholpen, ze communiceert met dieren.
www.symoneottevangers.nl

Anoniem

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:32

Je zou op Facebook of hier op bokt in de draversgroepen eens kunnen vragen of iemand het paard kent. Wellicht kunnen zij dan antwoord op je vragen geven.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:39

roekes schreef:
Waarom vraag je het niet aan je paard zelf?
Symone ottevangers heeft mij heel goed geholpen, ze communiceert met dieren.
https://www.symoneottevangers.nl


Sorry, maar voordat we met dit soort mediums aankomen, lijkt het me verstandig om het eerst eens regulier te proberen niet?
Dravers hebben vaak wel wat meegemaakt, maar dat geeft geen reden om zo uit te halen. Dat kan idd pijn zijn. Heb je misschien eens filmpjes van hoe het paard loopt? Soms geeft dat wel wat meer inzicht wat er kan zijn.

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 19:45

Waarom niet verstandig? Heb je ervaring dan. Mijn pony kon mij precies vertellen waarom hij bepaald gedrag had. Ik heb ernaar gehandeld en t probleem was opgelost. Heeft mij heel wat reguliere onderzoeken bespaart.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:09

In Februari viel ze je aan, je werd een beetje bang en nu? We zijn meer dan drie maanden verder.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 00:30

roekes schreef:
Waarom niet verstandig? Heb je ervaring dan. Mijn pony kon mij precies vertellen waarom hij bepaald gedrag had. Ik heb ernaar gehandeld en t probleem was opgelost. Heeft mij heel wat reguliere onderzoeken bespaart.


Dan ben ik serieus benieuwd wat jouw pony voor gedrag toonde, wat je pony jou vertelde en wat je daar aan hebt gedaan.

Pas dan kunnen we eigenlijk eerlijk oordelen of zoiets echt werkt.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:23

Ik zou eerst een medische oorzaak (zoals pijn) uitsluiten, daarna gedragsmatig kijken en pas als ik echt de wanhoop nabij bent een medium inschakelen.

Melissafiers
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-11-20

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 14:56

Me paardje is lichamelijk helemaal in orde. Al een paar keren gecontroleerd geweest door de dierenarts. Er komt morgen iemand die haar gaat masseren van kop tot teen en die ook contact legt ermee om te weten wat er mee is.

Melissafiers
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 14:57

bigone schreef:
In Februari viel ze je aan, je werd een beetje bang en nu? We zijn meer dan drie maanden verder.

Ik heb haar uiteraard heel veel liefde gegeven waaronder borstelen knuffelen verzorgen

Melissafiers
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-21 14:58

Melissafiers schreef:
Me paardje is lichamelijk helemaal in orde. Al een paar keren gecontroleerd geweest door de dierenarts. Er komt morgen iemand die haar gaat masseren van kop tot teen en die ook contact legt ermee om te weten wat er mee is.

Aja en haar bloedwaarden zijn ook helemaal in orde

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:02

Melissafiers schreef:
bigone schreef:
In Februari viel ze je aan, je werd een beetje bang en nu? We zijn meer dan drie maanden verder.

Ik heb haar uiteraard heel veel liefde gegeven waaronder borstelen knuffelen verzorgen

Dat is natuurlijk nooit verkeerd, maar heb je in die tussentijd ook iets aam grondwerk gedaan?

De meeste problemen omtrent aangeleerd gedrag gaan namelijk niet zomaar over door knuffels en verzorging.

En een paard dat daadwerkelijk aanvalt, laat imo toch probleemgedrag zien.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Re: Het verleden van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:32

Op basis van wat je schrijft lijkt het alsof je met grondwerken over haar grens bent gegaan. Ben je te lang doorgegaan? Moest ze ook achterwaarts?

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 15:42

Ik vind het wel mooi dat je afgelopen tijd het paard niet meer aan het werk gezet hebt. Het kan maarzo dat ze tot rust moest komen en werk eventjes nog spanning geeft om 1 of andere reden.
Eerst wennen aan nieuwe omgeving, de kudde de plek en jou. En dan werken aan vertrouwen.
Bij een merrie zou je nog aan hormonen kunnen denken, en waarschijnlijk heb je ook signalen gemist van oplopende spanning. En misschien heeft ze jou ingeschat als iemand die ze aankan, wellicht heel anders dan toen ze in een professionele omgeving was binnen de drafsport.
Tot haar 12e in de sport gebleven dan zal ze wel veel ervaring hebben en opgevoed zijn. Maar op een wat zakelijkere manier dan jij als hobby houder.
Eea kan dan voor zo’n paard onduidelijk zijn, of nog stress geven vanuit het verleden.
Ik denk dat tijd rust en vertrouwen al heel wat kunnen doen.
Oppassen dat het gedrag niet perongeluk nieuw aangeleerd probleemgedrag wordt want je doel is natuurlijk een leuke rijpony te hebben, voor het paardje ook het fijnst als dat lukt en ze begrijpt wat er nu van haar gevraagd en verwacht wordt.
Was ze trouwens niet toevallig hengstig tijdens die uitval?
Veel succes in elk geval!

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:50

Melissafiers schreef:
Melissafiers schreef:
Me paardje is lichamelijk helemaal in orde. Al een paar keren gecontroleerd geweest door de dierenarts. Er komt morgen iemand die haar gaat masseren van kop tot teen en die ook contact legt ermee om te weten wat er mee is.

Aja en haar bloedwaarden zijn ook helemaal in orde


Wat fijn! Heeft de masseur nog iets kunnen vinden? Verhoogde spierspanningen oid?