Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deemster
Berichten: 46
Geregistreerd: 28-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 15:41

De dierenarts is net weer weg. Hij heeft hem weer opgevoeld, het voelde zachter als gisteravond.

Ik weet zeker dat de mest van hem is omdat ik zijn vriendje even in de aangrenzende stal had gezet zodat hij wat hooi kon eten. Daarna heeft hij nogmaals wat gemest voor mijn neus.

Zijn temperatuur en hartslag waren nog steeds goed.

Ik heb ook nog met de dierenarts besproken over de kliniek, maar kwam tot de conclusie dat, dat op dit moment meer stress op zou leveren dan dat het goed gaat doen(helemaal omdat uit zijn onderzoek bleek dat de verstopping zachter wordt).

Zuidpool
Berichten: 176
Geregistreerd: 12-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:49

Sorry maar een normale hartslag en temp zegt niks. Dat had mijn paard gedurende zijn hele opname ook. Hij is geopereerd letterlijk 4 u na het ontstaan van de klachten en hij is overleden omdat er al te veel schade was door afknelling. Ook nooit eerder koliek gehad en topfit.

Ik zou echt geen genoegen nemen met 1 mest als hij sinds maandag al klachten heeft.

Genoeg waarschuwingen hier. Ik hoop dat hij het red.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:51

Ts , snap dat je op da vertrouwd en hoop voor je dat het goed gaat. Rustig in beweging houden nog aangeraden?

anjali
Berichten: 15079
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:45

Sclimpre schreef:
Het kan ook nog zijn dat je paard nu heel gemakkelijk laadt.
Wij zijn ooit een paard gaan ophalen bij een overstroming. Paard stond al in 15cm water. Het was een jaar of 10 geleden dat hij nog vervoerd was, en dat was toen hij gebracht werd naar zijn toenmalige eigenaar. Ik heb nog nooit een paard zo vlug een vrachtwagen zien inlopen, terwijl het in het gewone leven toch geen doetje was.

Dat is net wat ik denk en als ervaring heb. Als het echt serieus noodzakelijk is dan weet een paard dat en werkt hij mee.Maar hopenlijk is het paard van ts inmiddels al voldoende opgeknapt en is vervoer naar de kliniek niet meer nodig.Beterschap gewenst in elk geval!!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:50

Vele da´s wachten veel en veel te lang met doorsturen naar de kliniek. Hoe langer je wacht des te kleiner worden zijn kansen als dit aan blijft houden. Zeker als hij ineens hard achteruit gaat en geopereerd zou moeten worden.

En echt als het verkeerd gaat dan is er geen houden meer aan, en dan is het echt snel klaar en kan je niks meer.
Vriendin dr paard wat gas kloliek, da geweest en meds gekregen (kort werkende) en kwam snel terug. Da weer geweest en langwerkende gespoten. Ging een paar uur goed.
Kwam weer terug. Op de trailer en naar de kliniek.
In de kliniek vloog ze achteruit, niets meer te doen en laten inslapen

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:55

Zuidpool schreef:
Sorry maar een normale hartslag en temp zegt niks. Dat had mijn paard gedurende zijn hele opname ook. Hij is geopereerd letterlijk 4 u na het ontstaan van de klachten en hij is overleden omdat er al te veel schade was door afknelling. Ook nooit eerder koliek gehad en topfit.

Ik zou echt geen genoegen nemen met 1 mest als hij sinds maandag al klachten heeft.

Genoeg waarschuwingen hier. Ik hoop dat hij het red.


Wat naar voor je! Hier lag mijn paard na 2 uur op de operatietafel en heeft ze het gelukkig overleefd, is kerngezond nu. De dierenarts was er heel stellig over, dat het snelle ingrijpen haar in dit geval gered heeft.
Ik zou inderdaad geen risico nemen en in elk geval op de kliniek een goede echo laten maken.
Overigens was mijn dame ook moeilijk te laden, maar ze moest gewoon. En dat het van mij écht snel moest voelde ze ook wel denk ik. Stond er in 2 minuten op.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 16:57

TS, is het een idee om in elk geval een andere goed bekend staande kliniek te bellen, het verhaal voor te leggen en een second opinion te vragen qua advies?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:18

Ik denk dat het woord kliniek nu wel vaak genoeg gevallen is.
Wellicht wil ts helemaal niet zover gaan en zou ze bij verslechtering ervoor kiezen haar dier te euthanaseren. Is ook een optie,naast dat je direct naar een kliniek rijdt ;)

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:26

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het woord kliniek nu wel vaak genoeg gevallen is.
Wellicht wil ts helemaal niet zover gaan en zou ze bij verslechtering ervoor kiezen haar dier te euthanaseren. Is ook een optie,naast dat je direct naar een kliniek rijdt ;)

Yep, dat is ook zeker een optie.
Mijn oudje zal ik ook niet voor een operatie doen, als het thuis niet is te behandelen (of het is niet meer paardwaardig) laat ik hem hier op de dam in slapen.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:43

Mijn pony stond zondags met koliek, zondagnacht naar de kliniek gereden, en dinsdag kon ik hem in laten slapen. Hij had pijn door de pijnstilling heen, en de verstopping was niet verschoven.

Buiten dat beeld was voor mij doorslaggevend dat de bloedtesten van de kliniek lieten zien dat zijn bloedwaarden heel erg de foute kant op gingen ineens. Klinisch was hij niet anders dan de andere dagen, maar intern was het enorm mis aan het gaan.

Wat ik daarmee wil zeggen, blijf niet te lang thuis hannesen. Bij een kliniek kunnen ze veel meer zien en nauwkeuriger in de gaten houden hoe hij er daadwerkelijk aan toe is...

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:43

Als je de drol in een emmer schoon water gooit zie je de paraffine als olie op het water drijven. Dan kan je het soms beter zien dan op de drol zelf.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:13

Hier toen een van mijn ponys, vanaf wat we zeker wisten sinds zaterdag niet gemest. Pas de woensdagavond erop en 3 paraffine behandelingen verder dat de mest afkwam.
Vanaf die zondag wilde ze ook niet meer eten.
Klinisch was alles goed, da die zondag kwam dacht dat wat wij beschreven als afwijkend gedrag van haar kant een stukje opvoeding was wat we hadden overgeslagen. Dat terwijl die pony juist super makkelijk in de omgang was en keurig opgevoed.

Reden om haar niet naar de kliniek te doen was haar leeftijd, hoewel ik door het feit dat ze klinisch zo goed bleef juist heel erg twijfelde.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:05

Hoe is het nu?

Deemster
Berichten: 46
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 14:53

Tot mijn grote opluchting heb ik gisteravond voor ik naar bed ging een mesthoop gevonden die er heel glimmend uit zag *\o/*

Hij leek meteen heel opgelucht. Dit verhaal is dus gelukkig goed afgelopen :)
Bedankt voor al jullie adviezen en het meedenken

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:20

Herkenbaar ts, mijn pony staat er op de kliniek voor sinds eergisteren. Beterschap en succes voor je paard!

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:38

Misschien even een tip in het algemeen. Toen mijn paard een paar jaar geleden een ernstige verstopping had en het er slecht uit begon te zien ( ik laat niet opereren), kreeg ik de tip van een dierenarts uit Nieuw Zeeland om haar Epsomzout toe te dienen.
Ik heb dat met mijn dierenarts overlegd en die gaf direct toe dat ze daar zelf niet aan gedacht zou hebben. Na een inwendige controle of de darmen goed leken te liggen heeft ze de zoutoplossing door een slang de maag in laten lopen en ca. 20 uur later spoot het tegen de muren omhoog.
Paard is helemaal goed gekomen.
Dit werkt uiteraard niet bij een draaiing van de darm.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:54

Het wordt in Nederland ook gebruikt hoor (ook bij hond/kat); heet hier bitterzout (=magnesiumsulfaat) en heeft een zeer sterk laxerende werking.
Normaal wordt olie gebruikt omdat olie minder snel de darmwand aantast en veel minder pijnlijke krampen geeft.
Olie zorgt dat de verstopping zachter wordt en zo de darmen uit kan glijden.
Bitterzout verzacht de verstopping niet, maar zorgt dat de stevige krampen ervoor zorgen dat de verstopping eruit komt.
Als je een hele grote/droge verstopping hebt kan je dan de rest van de darmen beschadigen doordat de droge/harde mest daar door moet.

Soms wordt eerst paraffine gebruikt (soms 2 x) en daarna bitterzout om de olie richting verstopping te krijgen. Bitterzout trekt wel water ri darmen en je moet dus goed opletten dat een paard niet extra uitdroogt daardoor, helemaal als een paard door de koliek niet heeft gedronken.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:08

Brainless, het was bij mijn paard ook echt een de dood of de gladiolen situatie. Paraffine was er al ruimschoots ingegooid inderdaad, evenals Buscopan en Fynadine. Het zout werd opgelost in een emmer water en toen toegediend.
Mijn dierenarts gaf direct toe dat ze het in de praktijk had en er niet zo gauw aan gedacht had om het te proberen, vandaar de tip hier.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:16

Het lastige:
Met verstoppingen of zand werken zulke middelen inderdaad helemaal prima. Weet je dat zeker, vooral doen inderdaad.
Maar bij een volledige verdraaiing wil je niet weten wat er gebeurt als je het er in gooit. Dus altijd wat voorzichtiger wanneer ze voelen dat een deel van de darmen niet op de plek liggen.

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:26

Dat was idd ook wat mi9jn dierenarts aangaf en ze heeft de darmligging ook opnieuw gecontroleerd voor het toedienen aan.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 16:42

Gelukkig goed afgelopen

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:19

Kan het geen nier-miltband koliek zijn waarbij een lus van de dunne darm over het nier-miltbandje heen is gegaan. Dan knelt de darm af en sterft als het ware af.

Ik heb nu 1 gehad dat paard koliek had. Opgevoelt en DA zei gelijk nier-miltband koliek. Gelijk darmverslappers, pijnstiilling en 20min intensief knallen in de bak om de lus los te krijgen. Dit werkte gelukkig.

Begin dit jaar weer vreemde klachten. Gelijk colossan erin gedaan en weer intensief longeren. Daarna ging het weer beter.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:29

Ja colossan is echt top spul, voor meerdere vormen van koliek.

Brainless

Berichten: 29735
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:30

c_alsemgeest schreef:
Ja colossan is echt top spul, voor meerdere vormen van koliek.

Helaas heeft al die keren bij mijn pony niks geholpen.
Niet dat het nooit werkt hoor, maar het is geen wondermiddel helaas.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:51

Ja, werkt goed tegen gaskoliek. Heb het standaard in de kast, gelukkig maar 1x hoeven te gebruiken. Paard knapte binnen 10 minuten op.