Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:49

c_alsemgeest schreef:
bigone schreef:
Blinde darm niet op zijn plek, nog niet gepoept en nog steeds pijn. Opladen echt.


Voordat hij opeens dood in stal ligt...
Zsm naar de kliniek.
Ik begrijp je VA in deze ook echt niet eigelijk, als er geen mest af komt en het is een verdraaiing heb je kans dat er al het een en ander afgestorven is nu.
Misschien ook niet... maar ik zou dat risico niet durven nemen.

Nou idd.

Bij die van mij werd na een middag koliek al aangeraden om naar de kliniek te gaan.

Sowieso als het langer dan een aantal uur aanhoudt lijkt verder onderzoek me niet heel verkeerd :=

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:50

Mijn ruin had koliek, veearts kwam meteen, pijnstiller en al het stro en hooi weg. Paar keer gestapt, hij was verder rustig.
Dag erop weer onrustig, paraffine erin en pijnstillers. Hij bleef daarna redelijk rustig.
Dag erop nog geen mest, ingeladen naar kliniek en daar hele veewagen onder de mest. Onderzocht en weer terug naar huis. Is nu 12jr geleden.

Vorig jaar stond de shet te trappen en onrustig. Ik dacht gestoken. Veearts wilde eerste niet komen, aangedrongen en toen bleek het al snel toch de buik te zijn. Pijnstiller en paraffine, want voor de nacht, dus gelijk gedaan. Apart gezet zonder eten en af en toe wat gelopen.
Kwam niks op gang, dus rondje met de trailer, kwam niks.

Midden in de nacht begon het weer, veearts gebeld. Die had een pijnstiller achtergelaten, dus ik kon die geven of hij wilde hem wel afspuiten.
Pijnstiller gegeven en gelopen. Toen er eindelijk mest kwam laten staan.

Omdat hij begon te mesten een jerrycan paraffine gehad en om het uur een spuit gegeven. Alles kwam wat op gang, maar hij was spierbevangen, dus medicatie en wel weer hooi gaan geven. Heeft nog 2/3 dagen geduurt en toen leek hij weer echt zichzelf te worden.

Wel een mega verschil in hoe paarden tonen en hoe veeartsen reageren. Mijn andere ruin had hele lichte koliek, moest echt moeite doen dat de veearts kwam; 1 pijnstiller een nachtje apart zonder hooi en hij was echt weer goed.

Hoe sneller je kan handelen, hoe beter. Als jij zegt dat het niet goed is, is het niet goed. Anders een andere kliniek bellen. Maar zou nu niks meer te eten geven.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:53

Ja heb dankzij Uni helaas veel ervaring met koliek gekregen... in alle vormen en maten :')
Van volledige torsies met darmperforaties tot een licht krampje nadat hij een hele struik opgevroten had.
Ook hele fijne VA die ook geen risico's neemt op dit gebied.

Als er paraffine en pijnstiller/verslapper in zit en paard is na 6 uur niet op geknapt of geen mest er af ben ik al onderweg naar Utrecht.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 13:59

c_alsemgeest schreef:
Ja heb dankzij Uni helaas veel ervaring met koliek gekregen... in alle vormen en maten :')
Van volledige torsies met darmperforaties tot een licht krampje nadat hij een hele struik opgevroten had.
Ook hele fijne VA die ook geen risico's neemt op dit gebied.

Als er paraffine en pijnstiller/verslapper in zit en paard is na 6 uur niet op geknapt of geen mest er af ben ik al onderweg naar Utrecht.


Nou precies! Ik zat een paar uur later ook in de auto onderweg naar de kliniek toen dat niks deed. Was maar goed ook, want ze was zonder operatie de nacht niet doorgekomen.

Ik zou ook opladen en naar de kliniek rijden TS. :j

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:01

Je paard heeft een hele dag niet gemest gisteren ondanks behandeling? :wow: Sorry voor de directe woordkeuze, maar wat doe je nog op stal, opladen en gas!
Metacam gaat niet helpen, onderdrukt slechts de pijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:05

Begrijp ook wel dat het lastig is...
Maar als je eenmaal weet watber kàn gebeuren rij je liever een keer te veel dan te weinig.

Ben zelfs ook een keer voor l*l gereden.
Darmen over de nierbanden heen, kwam er niet af... aan hem merkte je trouwens altijd vrij weinig.
Hij had nogal een "tsja voel me iets minder dan gister, maar dat betekend niet dat ik niet kan eten en chillen" mentaliteit :')
Vandaar dat bij de eerste koliek hij het pas liet zien toen de darmen al geperforeerd waren :(:)
Maar toen met de nierbanden: Hop weer naar Utrecht.
Uni was altijd nogal een draak met vervoeren. En door het gebuts waren de darmen weer op de plek toen we aan kwamen.
Hij helemaal blij daar met zijn hooiruif en mega stal... na een dag observatie weer mee naar huis... :+

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:08

Ik werd door een aantal mensen half voor gek verklaard. Zo ziek was ze niet, alleen ongemakkelijk. Maar die ogen stonden toch zo verkeerd in haar hoofd. Had haar liever een paar dagen later en een paar honderd Euro lichter weer opgehaald, dan dat het fout zou zijn gegaan.
Achteraf was het dus maar goed dat ik ben gegaan, kans was groot geweest dat ze de volgende ochtend (bijna) dood in haar stal was gevonden anders. Ik was dolblij dat ik niet een paard dat nog amper op haar benen kon staan de trailer op moest zetten en ze daar al was.

Zodra ik het gevoel heb dat het echt foute boel is dan laad ik haar op. Dat onderbuikgevoel heeft haar toch maar mooi gered.
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 23-06-21 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:09

Hier moet ik eensgezind aansluiten: naar de kliniek. Bij ons op stal geeft de dierenarts eigenlijk standaard al bij het tweede bezoek aan dat als dit het niet oplost, we dan waarschijnlijk verder moeten gaan. Meestal als we dus een derde keer bellen, zegt die meteen aan de telefoon 'naar de kliniek ermee'. Soms komt die toch nog een derde keer zelf kijken. Maar dat is dan ook echt de ultieme max. Daarna zou ik echt gewoon meteen naar de kliniek gaan. Het spijsverteringsstelsel van dit paard ligt sowieso al een volledige dag stil, de optie 'even afwachten' is in mijn ogen dan voorbij.

Anoniem

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:12

Ik ken ook iemand die net even te lang wachtte met naar de kliniek gaan. Toen ze er eenmal was, viel het paard dood neer op de laadklep. Liever een keer voor niets dan te laat.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:17

Ik wil me ook aansluiten bij de mensen die jou de kliniek adviseren. Mijn verzorgpaard had nooit koliek, maar kreeg ineens last. Zij bleek een gedraaide darm te hebben waar niets meer aan te doen was en is ingeslapen.
Bespaar je zulk leed, zo'n draaiing kan zomaar gebeuren... Ik zou hem inladen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:18

Vraag me wel af waarom de veearts nu niet doorstuurt?

Natuurlijk komt niet elk koliek geval op de kliniek. Maar ben altijd verbaasd hoe makkelijk veeartsen reageren en mensen koliek paarden gewoon laten eten bijv.

Omdat koliek relatief veel voorkomt, lijken artsen een beetje laconiek te reageren als "een griepje".

Utrecht kan wel een verre rit zijn als je paard echt slecht staat.

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:19

superpony schreef:
Utrecht kan wel een verre rit zijn als je paard echt slecht staat.



Er zijn meer klinieken dan Utrecht.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:21

Femke_Tweety schreef:
superpony schreef:
Utrecht kan wel een verre rit zijn als je paard echt slecht staat.



Er zijn meer klinieken dan Utrecht.


Ja, duuhhhhhhh, maar die wordt steeds genoemd dat TS daarheen moet. Of de kliniek, maar geen idee waar ze zit en wat een goed advies is.
Misschien zit ze wel dichtbij een goede kliniek waar ze nu niet loopt als patient.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:23

Van maandagavond al ?
Dit duurt veels te lang.
Opladen en naar de kliniek. Liefst gisteren al...

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:25

superpony schreef:
Ja, duuhhhhhhh, maar die wordt steeds genoemd dat TS daarheen moet. Of de kliniek, maar geen idee waar ze zit en wat een goed advies is.
Misschien zit ze wel dichtbij een goede kliniek waar ze nu niet loopt als patient.

Ik mag toch hopen dat als je een paard bezit je ook wel weet welke klinieken er in de buurt zijn?

*afkloppen* ik ben nu ook geen klant bij een kliniek, hopelijk blijft dat de komende tig jaar zo.
Maar de dierenarts kan je echt wel doorsturen zo nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:26

Ja, duuhhhhhhh, maar die wordt steeds genoemd dat TS daarheen moet. Of de kliniek, maar geen idee waar ze zit en wat een goed advies is.
Misschien zit ze wel dichtbij een goede kliniek waar ze nu niet loopt als patient.[/quote]


Weet niet waar jij leest dat Utrecht steeds genoemd wordt? Ik zie maar één reactie waar deze genoemd wordt en dat is omdat diegene daar heen geweest is. De rest heeft het over de kliniek in het algemeen.

Deemster
Berichten: 46
Geregistreerd: 28-08-11

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 14:32

Bedankt voor jullie snelle en meelevende reacties!

Ik ben ondertussen thuis aankomen van werk. Reageer nu snel via telefoon, zal later uitgebreid reageren.

Maar toen ik net in de paddock keek zag ik een hoopje mest! Hij heeft ondertussen dus wel gemest, heb geen paraffine daarin gezien.

De kliniek houd ik zeker in mijn achterhoofd. Paard is helaas heel lastig met laden, wat de keuze niet makkelijker maakt. Ik heb nu contact met de dierenarts.

Houd jullie op de hoogte!

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:47

Dat hoopje kan van achter een eventuele verstopping zijn, houd dat goed in je achterhoofd.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:50

Zorg ervoor dat het niet te laat is. Als je paard het toelaat kan je hem blinddoeken en de trailer in lopen. Liever niet maar nood breekt wetten hoor.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:53

In je eerste post staat dat hij op paddock met een vriendje staat. Is dat nu ook het geval?
Dan kan het hoopje immers ook van dat vriendje zijn.

Heb een paard van kennissen door grove fout van dierenarts (die niet wou komen nadat we belden) voor mijn ogen zien neerstorten en sterven aan koliek. Die was 's anderdaags ook gewoon niet meer gaan liggen, stond soms vreemd en in plasstand erg vaak. Echter kwam er niets uit.
Dierenarts had smorgens nog een beetje mest uit de darm gehaald en zei tot de middag af te wachten maar toen hij na drinken plots achteruit ging wou dierenarts niet komen. Het inenten van paarden op een stal was belangrijker.
Het paard geraakte in shock, liep overal tegenaan en stortte uiteindelijk neer wild zwaaiend met de benen.
Geloof me dat beeld wil je echt niet hebben.

Conclusie van dierenarts was dat waarschijnlijk de dunne darm gesprongen was en het paard van binnenuit vergiftigd werd.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 14:56

Het kan ook nog zijn dat je paard nu heel gemakkelijk laadt.
Wij zijn ooit een paard gaan ophalen bij een overstroming. Paard stond al in 15cm water. Het was een jaar of 10 geleden dat hij nog vervoerd was, en dat was toen hij gebracht werd naar zijn toenmalige eigenaar. Ik heb nog nooit een paard zo vlug een vrachtwagen zien inlopen, terwijl het in het gewone leven toch geen doetje was.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:15

Mocht je niet direct naar een kliniek willen/kunnen ts, heb je dan de mogelijkheid hem rustig te laten bewegen?
Verstoppingskoliek kun je vergelijken met een verstopte afvoer. Als je daar ontstopper in giet(paraffine) dan zal bij zachtjes bewegen/schudden vd afvoerbuis de verstopping ook eerder opgelost zijn.
Ik zet een paard met verstoppingskoliek nog wel eens op de kar en ga over klinkers rijden. De trilling die dat geeft trilt de verstopping los zeg maar, uiterst effectief.
Mocht er niet meer mest afkomen dan zou ik nogmaals de DA laten opvoelen, wellicht is de verstopping al wel richting endeldarm gezakt en kan hij erbij.
Veel sterkte iig!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:16

Orchidee14 schreef:
Ja, duuhhhhhhh, maar die wordt steeds genoemd dat TS daarheen moet. Of de kliniek, maar geen idee waar ze zit en wat een goed advies is.
Misschien zit ze wel dichtbij een goede kliniek waar ze nu niet loopt als patient.




Doe eens rustig met je "duuuuuuhhh" :')

Utrecht werd als voorbeeld gegeven. Daarbij is utrecht centraal, als het slecht staat... en dat staat vrijwel elk paard met koliek kan het zelfs met de paarden ambu.
Maar er zijn genoeg klinieken waar je terecht kan.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:27

Ik vraag mij idd ook wel af of je paard nu alleen staat. Mest zonder paraffine is best vreemd.
Ik zou ook opladen en naar een kliniek gaan, voor je dadelijk te laat bent.
Dan maar een uur aan het kl*te met laden als hij er niet makkelijk opgaat. Maar ik zou het toch niet langer af durven wachten.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard heeft koliek en zichtbaar pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 15:35

Ja, er zijn meer klinieken, maar blijkbaar reageert de veearts van TS niet zo vlot met doorsturen en wil TS misschien weten welke kliniek op nette afstand voor haar aan te raden is. Zo gek is dat echt niet.

Maar als TS ook niet actief iets onderneemt nu, houdt het wel op met advies geven, denk ik.