Buigproef voor recreatiepaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 14:02

ikke schreef:
Nee, door een buigproef te overtrekken kun je een paard een negatief advies mee geven terwijl dat paard feitelijk niets hoeft te mankeren.
Je krijgt dan als keurende arts in ieder geval nooit het gezeur dat je een paard onterecht een positief advies mee gegeven hebt.


Waarom zou je dat als dierenarts doen? Als je het 'gezeur' van een keuring niet wil, dan stuur je een keuring toch naar een collega dierenarts? Het is geen spoed eisende zorg hè, een dierenarts hoeft niet te komen keuren als hij dat niet wil.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 15:57

Jasmijn159 schreef:
ikke schreef:
Nee, door een buigproef te overtrekken kun je een paard een negatief advies mee geven terwijl dat paard feitelijk niets hoeft te mankeren.
Je krijgt dan als keurende arts in ieder geval nooit het gezeur dat je een paard onterecht een positief advies mee gegeven hebt.


Waarom zou je dat als dierenarts doen? Als je het 'gezeur' van een keuring niet wil, dan stuur je een keuring toch naar een collega dierenarts? Het is geen spoed eisende zorg hè, een dierenarts hoeft niet te komen keuren als hij dat niet wil.

Ehm, ik stel vast wat er gebeurt in het veld. Dat is iets anders dan daar een verklaring voor kunnen geven.

grace1989
Berichten: 817
Geregistreerd: 10-01-10

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:01

Gefeliciteerd! Heb je een foto?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9320
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:18

Wat ik in de praktijk vooral heel veel zie is dat er een bepaald idee is van hoe een paard zou moeten lopen.
Valt een paard hier niet in om wat voor reden dan ook, zijn ze niet goed.
Er zijn echter maar zeer weinig dierenartsen die genoeg kennis en kunde hebben hier goed doorheen te kunnen kijken. Denk bijvoorbeeld aan een bevestigd goed bewegend dressuur paard of een jong gangen paard.
Wat ik dus veel zie zijn paarden die in de klinische keuring niet binnen het plaatje passen, maar kwa scans en röntgen wel gewoon helemaal in orde zijn, zeker bij de wat minder standaard rassen.
De waarde van een klinische keuring, tjaa dat ligt denk ik ook een beetje (veel) aan de kunde van de koper.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 17:04

kyrkelover schreef:
Wat ik in de praktijk vooral heel veel zie is dat er een bepaald idee is van hoe een paard zou moeten lopen.
Valt een paard hier niet in om wat voor reden dan ook, zijn ze niet goed.
Er zijn echter maar zeer weinig dierenartsen die genoeg kennis en kunde hebben hier goed doorheen te kunnen kijken. Denk bijvoorbeeld aan een bevestigd goed bewegend dressuur paard of een jong gangen paard.
Wat ik dus veel zie zijn paarden die in de klinische keuring niet binnen het plaatje passen, maar kwa scans en röntgen wel gewoon helemaal in orde zijn, zeker bij de wat minder standaard rassen.
De waarde van een klinische keuring, tjaa dat ligt denk ik ook een beetje (veel) aan de kunde van de koper.

Dat herken ik wel. Diverse malen zien gebeuren dat mensen een gangenpaard voor kreupel uitschelden.
Dat je dat zegt bij een paard dat wel laterale aanleg heeft maar nog niet geleerd om dat in banen te leiden, daar kan ik me nog iets bij voorstellen (we hebben er eentje) maar een goed bevestigt gangenpaard kreupel noemen zegt vooral iets over de onkunde van degene die het zegt.

Een dierenarts met ballen zegt gewoon: dat ga ik niet beoordelen, ik heb onvoldoende kennis van gangenpaarden / laterale aanleg.
Maar ook eens andersom meegemaakt: wordt een paard beoordeelt, zegt de dierenarts doodleuk: goh, leuke laterale aanleg. Ontkent de verkoper bij hoog en laag dat het paard laterale aanleg zou hebben, terwijl een blik op de stamboom je gewoon drie gangenpaarden in de voorouders geeft _O-