Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buigproef voor recreatiepaard?

 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
En ja, elke idioot kan een paard kreupel trekken op een buigproef, maar dat is natuurlijk absoluut niet het doel van de keuring. Heb ook vaak zat gezien dat een te verkopen paard eigenlijk nét niet goed is, vervolgens tijdens de keuring in de buigproef echt door de mand valt. En daarna probeert de verkoper dit dan op de dierenarts af te schuiven: "te hard getrokken". Ja lekker makkelijk..

Ben jij in staat om te beoordelen of een buigproef correct uitgevoerd is?

Je gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan het fenomeen: verantwoording.
Ik zie het toch vaker om me heen gebeuren dat paarden een negatief advies krijgen dat feitelijk alleen gebaseerd is op angst voor de verantwoording en niet op de feiten van een slecht paard.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 11:47 



 
Profiel   

Buigproef is zo'n beetje het allerbelangrijkste in mijn ogen. Als een paard consistent daar niet doorheen komt zit er pijn aan dat been. De buigproef maakt niet duidelijk waar het precies zit of wat de oorzaak is maar wel dat er iets niet pluis is.

1x afkeuren betekent voor mij herkeuren paar week later, want idd kan verstapt zijn, maar consistent afgekeurd worden is foute boel.

Nooit ellende kopen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 11:50 



 
Profiel   

ruitje schreef
Citaat
Een buigproef zegt absoluut iets over de geschiktheid van het paard als (toekomstig) rijpaard.


Boeiend, wat dan precies? Ik heb namelijk een DA daar nog nooit een uitspraak over horen doen en heb bij heel wat keuringen gestaan.


Dit snap ik oprecht eigenlijk ook niet goed. Dat is toch exact waarom je een keuring laat uitvoeren? Om de uitspraak van een vakmens te horen? Om na te gaan of het paard in diens huidige staat zou kunnen voldoen aan het gevraagde? En dat dan geen uitspraken zijn gebaseerd op 100% feitelijke zekerheid, ja, dat is wel weer waar, het zal altijd meer een risico-inschatting annex advies zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 12:17 



 
Profiel   

ruitje schreef
Citaat
Een buigproef zegt absoluut iets over de geschiktheid van het paard als (toekomstig) rijpaard.


Boeiend, wat dan precies? Ik heb namelijk een DA daar nog nooit een uitspraak over horen doen en heb bij heel wat keuringen gestaan.

Het is precies wat je zegt: zonder verder onderzoek weet je helemaal niets.

Ik vind overigens dat iedereen moet keuren hoor die onervaren is. Maar conclusies er uit trekken? Mwah.

Mijn klomp breekt trouwens dat er nu genoemd word dat je extra moet oppassen omdat de verkoopster aangeeft dat hij niet door de buigproef komt.

Als je het niet zegt ben je een oplichter en als je het wel zegt ook blijkbaar :')


Waarom breekt jouw klomp dan Ruitje? Ik vind dat wel een ding, ik houd zeker van eerlijkheid, maar vraag mij dan wel gelijk af waarom het gemeld wordt, maar vervolgens niet verder onderzocht is. Zou dat mij overkomen als verkoper, laat ik zelf herkeuren om te zien of het een momentopname was, of verder onderzoeken bij weer een slechte buigproef. Ik ken een geval waarbij verkoper aangaf dat paard een tijd terug kreupel liep, maar nu niet meer en dan zich later wilden beroepen op dat koper wist dat hij een tijd geleden kreupel liep, maar dat zelf niet heeft laten onderzoeken. Helaas is het soms nodig om tussen de regels door te lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 12:19 



 
Profiel   

Gini schreef
ruitje schreef
Boeiend, wat dan precies? Ik heb namelijk een DA daar nog nooit een uitspraak over horen doen en heb bij heel wat keuringen gestaan.


Dit snap ik oprecht eigenlijk ook niet goed. Dat is toch exact waarom je een keuring laat uitvoeren? Om de uitspraak van een vakmens te horen? Om na te gaan of het paard in diens huidige staat zou kunnen voldoen aan het gevraagde? En dat dan geen uitspraken zijn gebaseerd op 100% feitelijke zekerheid, ja, dat is wel weer waar, het zal altijd meer een risico-inschatting annex advies zijn.

Ehm, het is ALTIJD een advies!

Paarden worden niet afgekeurd of goedgekeurd; ze krijgen een positief of negatief (aankoop)advies op basis van de vraag van de opdrachtgevende partij versus of het paard laat zien geschikt te zijn voor het gevraagde doel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 12:26 



 
Profiel   

Ts!
Kijk eerst maar eens de serie van felinehoi op YouTube en de koop van Olympus.....

Dan ben je meteen genezen, die kwam ook niet door de buigproef heen, toch gekocht met inderdaad moment opname.
Hele kapotte knie. Is ingeslapen en al met al heeft het grapje minimaal 20k gekost. Hun hebben er ook enkel alles aangedaan wat er gedaan kon worden om hem beter te maken.

Dus ook al is je paard voor de recreatie altijd klinische laten keuren en röntgenfoto's laten maken!
Je wilt als het goed is een maatje voor het leven en niet voor even....

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 12:27 



 
Profiel   

Indien je het paard wil en je ziet niks afwijkends in het lopen laten herkeuren.
Zoals door de meeste aangegeven, het is een momentopname en onregelmatigheid na een buigproef kan verschillende oorzaken hebben.
Ooit een paard wat ik voor de verkoop had afgekeurd op de buigproef.
Die bleek een beginnende hoefzweer te hebben, heb de buigproef later laten herhalen om het zeker te weten en niks aan de hand.

Paar jaar later op de kliniek zijn de buigproeven ook weer gedaan ( en dat was een stuk belastender dan dat ik menig da heb zien doen), paard was helemaal correct op de benen.

Daarom mijn advies, bekijk het paard, film hoe het loopt. Laat iemand mee kijken met verstand van zaken en indien je niks geks ziet, je nog steeds verliefd ben op het paard. Laat het dan herkeuren door een da naar eigen keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 12:36 



 
Profiel   

ikke schreef
Gini schreef

Dit snap ik oprecht eigenlijk ook niet goed. Dat is toch exact waarom je een keuring laat uitvoeren? Om de uitspraak van een vakmens te horen? Om na te gaan of het paard in diens huidige staat zou kunnen voldoen aan het gevraagde? En dat dan geen uitspraken zijn gebaseerd op 100% feitelijke zekerheid, ja, dat is wel weer waar, het zal altijd meer een risico-inschatting annex advies zijn.

Ehm, het is ALTIJD een advies!

Paarden worden niet afgekeurd of goedgekeurd; ze krijgen een positief of negatief (aankoop)advies op basis van de vraag van de opdrachtgevende partij versus of het paard laat zien geschikt te zijn voor het gevraagde doel.


Dat is dezelfde boodschap als in mijn bericht vervat zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 12:36 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
De conclusie van een keuring kan wat mij betreft twee kanten op: ofwel geen verhoogd risico als rijpaard, ofwel een verhoogd risico als rijpaard. De meeste dierenartsen zetten dit ook letterlijk onder conclusie op het keuringsformulier. Daarmee zeg je toch iets over de geschiktheid als rijpaard/voor de sport? Of begrijp ik je vraag dan verkeerd?

Bij een slechtere buigproef, is het paard wat mij betreft een verhoogd risico voor de sport. Het is dan aan koper (evt in samenspraak met de dierenarts) om een weloverwogen beslissing te maken en soms kan dat als recreatiepaard betekenen dat je een iets slechtere buigproef door de vingers ziet. Als het echter heel dramatisch is, dan is het paard ook per direct afgekeurd wat mij betreft. Het blijft natuurlijk wel een momentopname en je hebt verder onderzoek nodig om na een slechte buigproef iets te kunnen zeggen over de prognose voor de toekomst (artrose vs hoefzweer is bijvoorbeeld heel anders). Maar op DAT moment is het paard ongeschikt als rijpaard.

Ik vraag me wel af waarom je toch vindt dat men moet laten keuren, maar dat je daar dan geen conclusies aan moet verbinden? Als je er geen conclusies aan verbindt lijkt het me toch vrij zinloos? Als je het rapport toch in de prullenbak sodemietert, zou ik het geld lekker in mn zak houden :')


Nee je begrijpt mij verkeerd denk ik? Er is inderdaad een verhoogd risico, maar het paard is niet op DAT moment ongeschikt als rijpaard. Dat kun je toch niet weten zonder verder onderzoek?


Het gaat mij er om dat als jij laat keuren en dan geen verder onderzoek laat doen: je geen conclusie kan trekken over of het paard geschikt is als rijpaard.

Hij kan artrose hebben of zich in de ochtend verstapt hebben, weet jij het? De DA weet dat ook niet :) . Ik hoor een DA eigenlijk nooit zeggen: dit paard is niet geschikt als rijpaard tijdens een keuring? Wel: er is een verhoogd risico en als je meer wil weten moet je verder onderzoek doen?

Wil niet zeggen dat ik een keuring voor sommige mensen nutteloos vind, voor mezelf wel. Ik keur zelf nooit, maar als een klant iets koopt adviseer ik altijd om te keuren :)

Over het melden: dus verkoper kan het beter niet melden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 14:21 



 
Profiel   

Heel veel succes gewenst. Ik volg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 16:52 



 
Profiel   

Verscheidene studies hebben aangetoond dat een buigproef geen enkele diagnostische betekenis heeft, en geen enkele voorspellende waarde. Om het wat cru te zeggen, het is pure folklore. Op de veterinaire keuring voor de BWP kandidaat-hengsten wordt al jaren geen buigproef meer gedaan, en ik denk dat dat bij het KWPN hetzelfde is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 17:02 



 
Profiel   

BigBen schreef
Verscheidene studies hebben aangetoond dat een buigproef geen enkele diagnostische betekenis heeft, en geen enkele voorspellende waarde. Om het wat cru te zeggen, het is pure folklore. Op de veterinaire keuring voor de BWP kandidaat-hengsten wordt al jaren geen buigproef meer gedaan, en ik denk dat dat bij het KWPN hetzelfde is.


Heb je hier een bron van? Ik ben erg benieuwd namelijk.

Ik vind zelf het monsteren op harde en zachte grond heel belangrijk voor recreatiepaard.
Buigproeven vind ik zelf wel nuttig maar met kanttekening dat het een momentopname is.
Katskreupel na een buigproef zou ik wel vragen stellen, maar als corrigeren net een stapje te lang duur volgen de “norm” dan zou ik niet meteen afhaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 17:07 



 
Profiel   

https://doctorramey.com/wp-content/uploads/2010/11/Prospective-Evaluation-of-Forelimb-Flexion-Tests.pdf
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1046/j.1439-0442.2001.00373.x
https://europepmc.org/article/med/9392063

future_vet schreef
Ik vind zelf het monsteren op harde en zachte grond heel belangrijk voor recreatiepaard.

Zeer zeker, maar buigproeven hebben geen enkel nut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 17:26 



 
Profiel   

Maar wat is nut? Ik vind het namelijk vrij nuttig dat je een buigproef doet waar een paard dan niet door komt, dat je m dan op de foto zet en ziet dat ie spat heeft bijv. Dus ja, wat is wel of niet nuttig dan he?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-21 18:20 



 
Profiel   

Je snapt het niet. Een buigproef zegt absoluut niets over de conditie van het beenwerk of de pezen/ligamenten. Een paard dat niet door de buigproef komt kan perfect in orde zijn, en een paard dat wél door de buigproef komt kan net zo goed artrose of hoefkatrol hebben. Buigproeven zijn zinloos.

Wil je zo weinig mogelijk risco's nemen bij aankoop van een paard, neem dan rx-en van het onderbeen en het spronggewricht, en echo's van het onderbeen. Maar ook dat is een momentopname.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 09:52 



 
Profiel   

Mijn paard wat destijds wat kramperig was aan de benen. Kwam niet door buigproef. Ze was dan zo gespannen dat ze na 10 passen zuiver liep.

Met bekappen been laag houden. Anders verkrampte ze.

Ze heeft half jaar 24/7 op weide gelopen na aankoop.

Paard was in 2 delen gereden. Zat vast in dr rug.

Nadat half jaar op weide. Paard niet meer kramperig en buigproef ok.


Als vetkoper zegt buigproef niet ok. Is alleen maar goed.

En moet zeggen dat da die veel buigproeven doet of 1 da die t maar 2 x per jasr doet. Er wel verschil in uitvoering van da zit.

Ik laat alleen da met ervaring dit bij mijn paarden doen. Want ik heb wel vaak da kreupel zien trekken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 10:07 



 
Profiel   

Als het resultaat van de diagnostiek niks veranderd aan wat je gaat doen, kan je die diagnostiek beter laten

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 10:07 



 
Profiel   

BigBen schreef
Je snapt het niet. Een buigproef zegt absoluut niets over de conditie van het beenwerk of de pezen/ligamenten. Een paard dat niet door de buigproef komt kan perfect in orde zijn, en een paard dat wél door de buigproef komt kan net zo goed artrose of hoefkatrol hebben. Buigproeven zijn zinloos.

Wil je zo weinig mogelijk risco's nemen bij aankoop van een paard, neem dan rx-en van het onderbeen en het spronggewricht, en echo's van het onderbeen. Maar ook dat is een momentopname.


Maar die kritiek geldt dan toch in principe voor ieder onderdeel van de klinische keuring? Dat het een momentopname is en dat het geen 100% zekere garantie is op een kerngezond paard? Allez, ik bedoel, dat zijn inderdaad de gekende hiaten in het uitvoeren van een klinische keuring, maar dat maakt het toch niet meteen een nutteloos iets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 10:12 



 
Profiel   

Mijn paard kwam niet door de buigproef met 1 voorbeen. Heel erg niet zelfs, terwijl verder niets te zien en te merken was. Hij was toen 11 jaar oud. Zijn toenmalige eigenaresse, zijn trainster en de pensionstalhouder zeiden dat hij keiharde benen heeft. Eerlijke mensen. Voor een veel lager bedrag heb ik het risico genomen en hem gekocht. Hij is nu al 5 jaar mijn gouden allround recreatievriend. We rijden dressuur, maken veel bosritten en hij maakt een sprongetje op zn tijd. Nooit kreupel geweest.
Ik denk dat wanneer je bij alle olympische paarden de buigproef zou doen, een deel er niet doorheen komt.
Ook is het subjectief omdat niet iedereen met dezelfde druk of kracht de buigproef doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 10:13 



 
Profiel   

Gini schreef
BigBen schreef
Je snapt het niet. Een buigproef zegt absoluut niets over de conditie van het beenwerk of de pezen/ligamenten. Een paard dat niet door de buigproef komt kan perfect in orde zijn, en een paard dat wél door de buigproef komt kan net zo goed artrose of hoefkatrol hebben. Buigproeven zijn zinloos.

Wil je zo weinig mogelijk risco's nemen bij aankoop van een paard, neem dan rx-en van het onderbeen en het spronggewricht, en echo's van het onderbeen. Maar ook dat is een momentopname.


Maar die kritiek geldt dan toch in principe voor ieder onderdeel van de klinische keuring? Dat het een momentopname is en dat het geen 100% zekere garantie is op een kerngezond paard? Allez, ik bedoel, dat zijn inderdaad de gekende hiaten in het uitvoeren van een klinische keuring, maar dat maakt het toch niet meteen een nutteloos iets?

Natuurlijk is de klinische keuring belangrijk en zinvol, net zoals de keuring op harde/zachte bodem. Het gaat me specifiek om buigproeven, die zijn waardeloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 10:21 



 
Profiel   

Ja dat snap ik, maar de argumenten die je gebruikt om de buigproeven als waardeloos te bestempelen zijn dan toch eigenlijk van toepassing op praktisch ieder onderdeel van de klinische keuring? Namelijk dat het maar een momentopname is en dat het geen garantie geeft dat er ook daadwerkelijk binnenin helemaal niets mis is met het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 10:47 



 
Profiel   

Ergens hecht ik waarde aan de beoordeling van een buigproef. Want niet goed is niet goed. Simpel.

Maar mijn ervaring zegt dat het niet altijd klopt.
In de zoektocht naar de diagnose van mijn pony was ze op elke buigproef goed. Tikje trager rechtsachter maar nog altijd volledig binnen alle marges bij verschillende dierenartsen.

Uiteindelijk bleek ze toch SI artrose te hebben. Dan kom je van een koude kermis thuis als ik dit paard had willen verkopen of zelf gekocht.


Neem iemand mee met verstand van paarden. Laat hem desnoods nog eens bekijken door een dierenarts of evt een osteopaat/chiropractor met verstand. Iemand die het dier in beweging ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 11:02 



 
Profiel   

Gini schreef
Ja dat snap ik, maar de argumenten die je gebruikt om de buigproeven als waardeloos te bestempelen zijn dan toch eigenlijk van toepassing op praktisch ieder onderdeel van de klinische keuring? Namelijk dat het maar een momentopname is en dat het geen garantie geeft dat er ook daadwerkelijk binnenin helemaal niets mis is met het paard.

Nee, het heeft niets met het idee "het is maar een momentopname" te maken. Een buigtest is gewoon op zich waardeloos. Een buigtest heeft geen diagnostische betekenis. Een paard kan perfect gezond zijn wat beenwerk en pezen/ligamenten betreft, en toch een dramatische buigtest afleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 11:25 



 
Profiel   

Ook bij een correct uitgevoerde buigproef? Wat is daar dan de reden van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 11:27 



 
Profiel   

BigBen schreef
Gini schreef
Ja dat snap ik, maar de argumenten die je gebruikt om de buigproeven als waardeloos te bestempelen zijn dan toch eigenlijk van toepassing op praktisch ieder onderdeel van de klinische keuring? Namelijk dat het maar een momentopname is en dat het geen garantie geeft dat er ook daadwerkelijk binnenin helemaal niets mis is met het paard.

Nee, het heeft niets met het idee "het is maar een momentopname" te maken. Een buigtest is gewoon op zich waardeloos. Een buigtest heeft geen diagnostische betekenis. Een paard kan perfect gezond zijn wat beenwerk en pezen/ligamenten betreft, en toch een dramatische buigtest afleggen.

Maar is er dan echt niets aan de hand, of niets waar wat ze kunnen controleren en een label aanhangen? Waarom zou een paard dat goed is, niet door een buigproef komen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 12:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen