Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Buigproef voor recreatiepaard?

 
Profiel   

Ben inmiddels wel benieuwd wat TS en haar schoonmoeder besloten hebben.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 12:22 



 
Profiel   

Ben ik niet me je eens BigBen. Zeker is het een momentopname en het hoeft idd niet altijd wat te zeggen. Wat het wel zegt, is kritisch verder kijken bij niet goed op de buigproef. Meegemaakt dat ik een paard wilde kopen en liet keuren, die niet door de buigproef kwam. Die liep Z1 op dat moment en nooit een pas kreupel gelopen. Geloof ik best, hij liep op dat moment in de sport volop mee. Ik was er wel weg van en besloot hem op de foto te zetten, maar flink mis. Ik heb de ruin toen laten staan en een half jaar later gehoord dat hij idd met pensioen kon. Mensen hebben hem gehouden na mijn keuring en waren er heel eerlijk over, waren zich dus ook niet bewust van het leed dat er toch onder zat en paard kreeg hier met een paar maanden toch last van.. Dat hij er niet door kwam, hoeft nog geen punt te zijn, maar dan moet je zeker wel kritisch verder kijken. Later nog een keer keuren wellicht, foto's etc. Ik geloof niet dat een goed paard niet door de buigproef komt. Heb toch een aantal keuringen in de loop der jaren meegemaakt, en gelukkig maar 1 die niet door de buigproef kwam, waar dus achteraf een goede reden voor was. Kreupel trekken heb ik dus ook niet meegemaakt.

Het blijft moeilijk, je stopt veel geld in je hobby en zekerheid is er nooit. De 1 is zo krom als een hoepel op de foto's en loopt de sterren van de hemel en bij een ander kun je niets vinden en heb je pech mee. Zeg het maar. Maar om risico in te dekken, is keuren nooit verkeerd, kun je het risico toch beter inschatten en voor mij hecht ik toch wel waarde aan een buigproef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 12:43 



 
Profiel   

MightyMike schreef
Het blijft moeilijk, je stopt veel geld in je hobby en zekerheid is er nooit. De 1 is zo krom als een hoepel op de foto's en loopt de sterren van de hemel en bij een ander kun je niets vinden en heb je pech mee. Zeg het maar. Maar om risico in te dekken, is keuren nooit verkeerd, kun je het risico toch beter inschatten en voor mij hecht ik toch wel waarde aan een buigproef.

Simpel: management.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 12:51 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat een recreatie paard net zo gezond bij aankoop dient te zijn dan een wedstrijd paard.

Immers de stalhuur voor beide paarden zijn gelijk, de dierenartsrekening als het paard geblesseerd is zijn voor beide paarden gelijk etc etc. Qua gezondheid zou het geen moer uit moeten maken, voor jullie is het net zo vervelend als het paard het niet doet als voor de wedstrijd ruiter.

Alleen de capaciteiten liggen anders. Maar een goed wedstrijd paard kan ook een super recreatie paard zijn en andersom.

Laat je niet aanpraten dat een recreatie paard wel wat problemen mag hebben, dat is niet zo. En qua belasting heeft menig recreatie paard het zwaarder dan een wedstrijd paard die alleen maar op knappe bodems met een uurtje klaar is tegenover de ritten op ongelijke bodem van anderhalf uur die met een recreatie paard gemaakt worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 13:39 



 
Profiel   

Gini schreef
Ook bij een correct uitgevoerde buigproef? Wat is daar dan de reden van?

De reden is dat een buigproef op geen enkele manier de kwaliteit van het beenwerk/pezen/ligamenten werkelijk test. Tijdens een buigproef wordt een gewricht gedurende een bepaalde tijd met een bepaalde kracht gebogen. Waarom zou dat iets zeggen over de kwaliteit van beenwerk/pezen/ligamenten ? Er is geen enkel logisch verband.

Het enige wat je met een buigproef test is de pijngrens van het paard. Een buigproef veroorzaakt lokaal pijn, en al naargelang een paard gevoeliger is zal het sneller of minder snel reageren. Maar het onderzoek dat ik eerder geciteerd heb bewijst dat je alle paarden kunt kreupel krijgen met een buigproef (ook paarden die 100% gezond zijn), als de uitgeoefende kracht maar groot genoeg en de duur van de proef maar lang genoeg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 14:12 



 
Profiel   

BigBen schreef
Gini schreef
Ook bij een correct uitgevoerde buigproef? Wat is daar dan de reden van?

De reden is dat een buigproef op geen enkele manier de kwaliteit van het beenwerk/pezen/ligamenten werkelijk test. Tijdens een buigproef wordt een gewricht gedurende een bepaalde tijd met een bepaalde kracht gebogen. Waarom zou dat iets zeggen over de kwaliteit van beenwerk/pezen/ligamenten ? Er is geen enkel logisch verband.

Het enige wat je met een buigproef test is de pijngrens van het paard. Een buigproef veroorzaakt lokaal pijn, en al naargelang een paard gevoeliger is zal het sneller of minder snel reageren. Maar het onderzoek dat ik eerder geciteerd heb bewijst dat je alle paarden kunt kreupel krijgen met een buigproef (ook paarden die 100% gezond zijn), als de uitgeoefende kracht maar groot genoeg en de duur van de proef maar lang genoeg is.

Oh, wacht, nu heb ik 'm.

Dus omdat de kwaliteit van de individuele uitvoerende persoon in twijfel te trekken is, is de gehele proef nutteloos.

Right.
Ontdoe het vooral van randvoorwaarden, dan kun je alles naar de prullenbak verwijzen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 14:22 



 
Profiel   

Hm ik heb beide gezien, paard met artrose aan beide voorbenen wat prima door de buigproef kwam. Paard met HKO wat niet door de buigproef kwam. Paard met overbelasting van de zachte weefsels die niet door de buigproef kwam. Paard met gevoelige voeten die er niet doorheen kwam en na twee weken oefenen op het harde met vlag en wimpel.

Oftewel, zeker goed laten keuren en aan de hand daarvan keuzes maken. Je hebt sowieso onderzoeksplicht als koper. Mochten er toch gebreken zijn die aan het licht komen dan sta je meer in je recht als je aan de onderzoeksplicht hebt voldaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 14:59 



 
Profiel   

ikke schreef
BigBen schreef
De reden is dat een buigproef op geen enkele manier de kwaliteit van het beenwerk/pezen/ligamenten werkelijk test. Tijdens een buigproef wordt een gewricht gedurende een bepaalde tijd met een bepaalde kracht gebogen. Waarom zou dat iets zeggen over de kwaliteit van beenwerk/pezen/ligamenten ? Er is geen enkel logisch verband.

Het enige wat je met een buigproef test is de pijngrens van het paard. Een buigproef veroorzaakt lokaal pijn, en al naargelang een paard gevoeliger is zal het sneller of minder snel reageren. Maar het onderzoek dat ik eerder geciteerd heb bewijst dat je alle paarden kunt kreupel krijgen met een buigproef (ook paarden die 100% gezond zijn), als de uitgeoefende kracht maar groot genoeg en de duur van de proef maar lang genoeg is.

Oh, wacht, nu heb ik 'm.

Dus omdat de kwaliteit van de individuele uitvoerende persoon in twijfel te trekken is, is de gehele proef nutteloos.

Leer lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 15:02 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Ben inmiddels wel benieuwd wat TS en haar schoonmoeder besloten hebben.


We zijn, met 2 mensen met kennis van zaken (net afgestudeerde veearts en medische hoefsmid), gaan kijken. Deze hebben het paard voor ons afgekeurd, dus hebben dit niet gekocht.

Wel hebben we, bij dezelfde verkoper, een paard gevonden dat wel volledig medisch gekeurd was. Dit hebben de veearts en smid ook nagekeken en nadat zij haar goedgekeurd hebben voor ons, hebben we uiteindelijk haar aangekocht :D

Dus wil wel iedereen hier bedanken voor de tips, want jullie hadden zeker gelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 09:59 



 
Profiel   

Ik moet zeggen dat ik soms meer waarde hecht aan de klinische keuring met buigproef dan foto's. Mijn paard gekocht met slechte uitslag fotos, 3 en 4 op hko, maar met een perfecte klinische keuring. Hij was toen 3. Heeft jaren in de sport gelopen en recent pas met pensioen omdat hij wat last heeft van artrose, hij is nu 21.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 10:08 



 
Profiel   

Darliiing7 schreef
SjonnieZ schreef
Ben inmiddels wel benieuwd wat TS en haar schoonmoeder besloten hebben.


We zijn, met 2 mensen met kennis van zaken (net afgestudeerde veearts en medische hoefsmid), gaan kijken. Deze hebben het paard voor ons afgekeurd, dus hebben dit niet gekocht.

Wel hebben we, bij dezelfde verkoper, een paard gevonden dat wel volledig medisch gekeurd was. Dit hebben de veearts en smid ook nagekeken en nadat zij haar goedgekeurd hebben voor ons, hebben we uiteindelijk haar aangekocht :D

Dus wil wel iedereen hier bedanken voor de tips, want jullie hadden zeker gelijk!



Goed van jullie TS om mensen met kennis van zaken mee te nemen.
Heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 10:17 



 
Profiel   

MightyMike schreef
Ik zou bij evt verdere interesse ook het paard opnieuw laten keuren, maar dan wel proberen duidelijk af te spreken dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn. Als het mijn paard zou zijn geweest en ik had een negatieve buigproef gehad, dan zou ik zelf op een later tijdstip laten herkeuren en evt foto's hebben gemaakt om zeker te weten dat het paard idd goed is, voor ik met de verkoop verder was gegaan. Begrijp dat verkopers dat hier niet gedaan hebben.

Ik vind een buigproef zeker belangrijk, ook een recreatiepaard moet goed zijn. Buitenrijden is op verschillende ondergronden en toch best intensief. Ik zie dan ook geen verschil of een paard goed voor sport of recreatie zou moeten zijn. Een goede keuringsarts zoeken idd en zelf aanwezig zijn. Als het paard dan weer op de buigproef niet goed is, zou ik het echt laten staan.

Over het melden van te voren kan ik me wel iets voorstellen. Indien ze verwachten dat er problemen zouden kunnen komen en je hebt onervaren mensen voor je, hoop je wellicht dat die toch zo meenemen, heb je wel aan je meldingsplicht lijkt mij voldaan en indien het later na koop problemen oplevert, kon koper het weten. Of ik het dan iets positiefs vind in dit geval, weet ik nog niet :o Ik ben na jaren ervaring echt wel heel kritisch geworden bij het kopen van paarden, er is zoveel rotzooi te koop waar problemen mooi mee verkocht worden van mensen die nog zo'n mooi verhaal vertellen.. Houd dat in je achterhoofd ts, als het bij mensen om geld gaat, is het soms een rothandel. Probeer objectief naar het paard te kijken, neem evt iemand met wel veel ervaring mee en laat keuren!! Liefst nog met foto's, maar weet niet wat jullie budget is.


We hebben uiteindelijk 2 mensen meegenomen met kennis van zaken (net afgestudeerde veearts en medisch hoefsmid) en die hebben haar bekeken.
Ze hebben haar afgekeurd voor ons, maar dankzij hen hebben we wel een ander paardje gevonden dat helemaal perfect was voor ons.
Paard is ook, na aankomst bij ons volledig opnieuw gekeurd en helemaal gezond en goed bevonden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 10:44 



 
Profiel   

Earth schreef
Het ligt er ook aan hoe het paard door de buigproef komt. Is het heel minimaal, dan wil ik wel vrder kijken, als in nogmaals onderzoeken of foto's maken. Gaat ie strompelend het asfalt over en herstelt hij niet, dan laat ik m staan. Heb een keer voor een kennis meegekeken, hij kwam heel slecht in het herstel na de buigproef. Sterker nog, na de buigproef werd hij helemaal niet meer rad. En hij had er daarvoor ook al last van hoor want een week eerder heb ik hem even dravend in de weide gezien, en toen was hij ook al niet heleemaal goed.

Wat ik hiermee wil zeggen is, neem iemand mee die er verstand van heeft en die niet met een roze bril naar het paard kijkt ;)


Die tip hebben we dus opgevolgd. We hebben dit paard dan ook laten staan en hebben voor een ander gekozen dat wel volledig gekeurd is (door onze eigen veearts dan) :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 10:48 



 
Profiel   

troi schreef
Buigproef is zo'n beetje het allerbelangrijkste in mijn ogen. Als een paard consistent daar niet doorheen komt zit er pijn aan dat been. De buigproef maakt niet duidelijk waar het precies zit of wat de oorzaak is maar wel dat er iets niet pluis is.

1x afkeuren betekent voor mij herkeuren paar week later, want idd kan verstapt zijn, maar consistent afgekeurd worden is foute boel.

Nooit ellende kopen!!


We hebben dit paard dan ook wijselijk laten staan en zijn voor een ander, volledig goedgekeurd, paard gegaan. Dit paard is, bij aankomst bij ons, ook nogmaals volledig herkeurd door onze eigen veearts en goed bevonden! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 10:50 



 
Profiel   

SjonnieZ schreef
Darliiing7 schreef

We zijn, met 2 mensen met kennis van zaken (net afgestudeerde veearts en medische hoefsmid), gaan kijken. Deze hebben het paard voor ons afgekeurd, dus hebben dit niet gekocht.

Wel hebben we, bij dezelfde verkoper, een paard gevonden dat wel volledig medisch gekeurd was. Dit hebben de veearts en smid ook nagekeken en nadat zij haar goedgekeurd hebben voor ons, hebben we uiteindelijk haar aangekocht :D

Dus wil wel iedereen hier bedanken voor de tips, want jullie hadden zeker gelijk!



Goed van jullie TS om mensen met kennis van zaken mee te nemen.
Heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.


Na alle tips hier op de groep besefte ik dat we hier echt zelf geen inzicht in hadden. Dus toch maar rondgebeld voor mensen met kennis van zaken te vinden.
En nu enorm blij dat we dat gedaan hebben en dat ik de vraag hier heb gepost!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 10:56 



 
Profiel   

ikke schreef
BigBen schreef
De reden is dat een buigproef op geen enkele manier de kwaliteit van het beenwerk/pezen/ligamenten werkelijk test. Tijdens een buigproef wordt een gewricht gedurende een bepaalde tijd met een bepaalde kracht gebogen. Waarom zou dat iets zeggen over de kwaliteit van beenwerk/pezen/ligamenten ? Er is geen enkel logisch verband.

Het enige wat je met een buigproef test is de pijngrens van het paard. Een buigproef veroorzaakt lokaal pijn, en al naargelang een paard gevoeliger is zal het sneller of minder snel reageren. Maar het onderzoek dat ik eerder geciteerd heb bewijst dat je alle paarden kunt kreupel krijgen met een buigproef (ook paarden die 100% gezond zijn), als de uitgeoefende kracht maar groot genoeg en de duur van de proef maar lang genoeg is.

Oh, wacht, nu heb ik 'm.

Dus omdat de kwaliteit van de individuele uitvoerende persoon in twijfel te trekken is, is de gehele proef nutteloos.

Right.
Ontdoe het vooral van randvoorwaarden, dan kun je alles naar de prullenbak verwijzen!

Neen, dat zegt hij helemaal niet. Dat zijn twee individuele punten;
De buigproef test niets nuttig
én als de uitvoerende persoon maar voldoende kracht zet kan ie elk paard kreupel trekken.

Ook bij een "correct uitgevoerde" buigproef test je niks nuttig volgens het bericht dus de kwaliteit van de uitvoerende persoon doet er weinig toe betreffende het "nut" van de proef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 11:25 



 
Profiel   

Goed gedaan TS, heel verstandig! Veel plezier met jullie nieuwe paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 12:12 



 
Profiel   

Goed gedaan! En gefeliciteerd met jullie nieuwe paard. Dat jullie maar lang plezier van en met elkaar mogen hebben :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 12:23 



 
Profiel   

Gefeliciteerd ts, veel plezier van je nieuwe aanwinst gewenst, mooi dat het zo kon!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 14:16 



 
Profiel   

ikke schreef
Jasmijn159 schreef
En ja, elke idioot kan een paard kreupel trekken op een buigproef, maar dat is natuurlijk absoluut niet het doel van de keuring. Heb ook vaak zat gezien dat een te verkopen paard eigenlijk nét niet goed is, vervolgens tijdens de keuring in de buigproef echt door de mand valt. En daarna probeert de verkoper dit dan op de dierenarts af te schuiven: "te hard getrokken". Ja lekker makkelijk..

Ben jij in staat om te beoordelen of een buigproef correct uitgevoerd is?

Je gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan het fenomeen: verantwoording.
Ik zie het toch vaker om me heen gebeuren dat paarden een negatief advies krijgen dat feitelijk alleen gebaseerd is op angst voor de verantwoording en niet op de feiten van een slecht paard.


Ik ben in staat om een dierenarts uit te zoeken bij wie ik niet twijfel of hij/zij de buigproef correct uit voert. Als je dat vertrouwen niet hebt in de keurende dierenarts, dan zou ik een andere zoeken :)

Het fenomeen verantwoording snap ik niet. Je bedoelt dat de keurende dierenarts dan twijfelt of het paard op dat moment goed is? En hem dan af keurt? Dat lijkt mij juist je verantwoording nemen, toch? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 10:57 



 
Profiel   

ruitje schreef
Hij kan artrose hebben of zich in de ochtend verstapt hebben, weet jij het? De DA weet dat ook niet :) . Ik hoor een DA eigenlijk nooit zeggen: dit paard is niet geschikt als rijpaard tijdens een keuring? Wel: er is een verhoogd risico en als je meer wil weten moet je verder onderzoek doen?


Maar de reden waarom hij op dat moment kreupel is, is toch niet bepalend voor de geschiktheid als rijpaard?

Een kreupel paard is niet geschikt als rijpaard, op dat moment. Ongeacht of het een hoefzweer is of artrose.

Wil je een inschatting hebben over de toekomst, het verloop, de prognose etc: ja dan zeker verder onderzoek doen en een correct diagnose stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 11:02 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
ikke schreef
Ben jij in staat om te beoordelen of een buigproef correct uitgevoerd is?

Je gaat wel heel gemakkelijk voorbij aan het fenomeen: verantwoording.
Ik zie het toch vaker om me heen gebeuren dat paarden een negatief advies krijgen dat feitelijk alleen gebaseerd is op angst voor de verantwoording en niet op de feiten van een slecht paard.


Ik ben in staat om een dierenarts uit te zoeken bij wie ik niet twijfel of hij/zij de buigproef correct uit voert. Als je dat vertrouwen niet hebt in de keurende dierenarts, dan zou ik een andere zoeken :)

Het fenomeen verantwoording snap ik niet. Je bedoelt dat de keurende dierenarts dan twijfelt of het paard op dat moment goed is? En hem dan af keurt? Dat lijkt mij juist je verantwoording nemen, toch? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Nee, door een buigproef te overtrekken kun je een paard een negatief advies mee geven terwijl dat paard feitelijk niets hoeft te mankeren.
Je krijgt dan als keurende arts in ieder geval nooit het gezeur dat je een paard onterecht een positief advies mee gegeven hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:31 



 
Profiel   

Maar hoe vaak gebeurt dat daadwerkelijk? Je wilt in een regio toch ook niet bekend komen te staan als die dierenarts die ieder paard kapot trekt. Weg klandizie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:45 



 
Profiel   

Gini schreef
Maar hoe vaak gebeurt dat daadwerkelijk? Je wilt in een regio toch ook niet bekend komen te staan als die dierenarts die ieder paard kapot trekt. Weg klandizie.

Nee, maar ik ken er wel die erom bekend staan dat ze vrijwel alles een negatief advies mee geven.
Het is niet zo moeilijk om een paard een slechte buigproef te geven......

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:49 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
boemel schreef
Een goede buigproef is belangrijk.
Een recreatiepaard moet pijnvrij op eigen benen kunnen lopen en mag geen problemen hebben met wat minder vlak terrein of moeilijke bodem.

Sportpaarden lopen vaak op betere bodems dan recreatiepaarden en worden qua balans en spieren ook vaak beter getraind.

Precies dit.
Ik verbaas me altijd over de uitspraak hij hoeft maar recreatie te lopen.
Juist een recreatiepaard moet goed beenwerk hebben.
Die heeft niet alleen maar een mooi gesleepte bak, maar dan weer asfalt, dan weer een zwaardere zandpad, dan ineens een kuil in het zandpad enz.

En inderdaad de meeste (zeker niet allemaal) recreatieruiters vinden trainen in de bak niet leuk dus word er weinig aandacht geschonken aan het in balans lopen van het paard, niet op de voorhand.
Dus hebben deze paarden het juist vaak zwaarder.

Dus ben je toch verliefd, laat het paard door je eigen gekozen dierenarts nog eens goed keuren.


Dit dus. Paarden waar recreatief heel veel mee wordt gedaan hebben het zwaarder. Ze moeten sterk zijn op het harde en op het zachte, ze moeten goed in het hoofd zitten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 12:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 80 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen