Buigproef voor recreatiepaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 332
Geregistreerd: 22-01-19

Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 00:56

Beste allemaal,

Morgen ga ik, samen met mijn schoonmoeder, enkele paarden bezichtigen in de hoop ons droompaardje te vinden.
Voorlopig zijn we helemaal verliefd geworden op een prachtige merrie van 10 jaar.
Echter kregen we een berichtje van de eigenaar dat het paard al een keer klinisch gekeurd werd, maar hierbij niet door de buigproef kwam.
Nu zijn wij beste leken op dit vlak en vroegen we ons af hoe belangrijk die buigproef is? Wij zijn namelijk gewoon op zoek naar een recreatiepaard, willen er gewoon boswandelingen mee kunnen doen. Dus geen dressuur, niet springen,...

Is dit dan van belang of niet?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 01:19

Een goede buigproef is zeker ook van belang voor een recreatie paard. Een buigproef test weke delen zoals pezen. En ook voor een recreatie paard geldt: (pees)blessure is niet rijden/trainen.

Wel is een klinische keuring een moment opname. Als de blessure van toen volledig genezen is, kan het paard nu wel door de keuring komen. Maar het zal waarschijnlijk wel altijd een zwakke plek blijven.

imaudy
Berichten: 5047
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 01:33

Als de verkoper niks vreemds is opgevallen in de periode voor de klinische keuring dan zou ik het paard laten staan. Alle paarden kunnen een keer kreupel zijn en niet door de buigproef komen, maar als er geen goede reden (trap, mok oid) voor lijkt te zijn paard laten staan.

karrij
Berichten: 1054
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 06:54

Als paard al niet door de klinische keuring komt, dan inderdaad laten staan!
Je koopt de ellende van een ander, wil je niet.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 06:58

Als je dit paard echt leuk vindt zou ik de buigproeven nog eens laten doen. Als ze er opnieuw niet door is zou ik haar laten staan.
Als ze er wel door is toch eens goed overleggen met de veearts ook.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:12

Het probleem is niet dat het paard niet goed is op de buigproef :) .

Een ervaren paardeneigenaar kan dat inschatten. Die kan denken: Is de prijs laag, ik wil er alleen maar mee op buitenrit, ik overleg met de DA over het risico, hoe is de buigproef uitgevoerd, hoe oud is het paard, was verder alles in orde en hoe erg vind ik het als blijkt dat een paard misschien iets minder lang mee gaat, is het rijtechnisch of met stal management op te lossen, kan ik de buigproef over laten doen.



Het probleem is, dat jullie onervaren en al verliefd zijn. Die afwegingen kunnen jullie niet goed maken.
Daarom zou ik het niet doen :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:16

Katyatje schreef:
Als je dit paard echt leuk vindt zou ik de buigproeven nog eens laten doen. Als ze er opnieuw niet door is zou ik haar laten staan.
Als ze er wel door is toch eens goed overleggen met de veearts ook.

Dit :j
En iemand meenemen die er emotioneel verder vanaf staat. Ook voor de recreatie moet je paard gewoon gezond zijn. Je kan met een geblesseerd paard niet rijden, of het nu een dressuurproef of een bosrit is.

ikke

Berichten: 37554
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:25

ruitje schreef:
Het probleem is niet dat het paard niet goed is op de buigproef :) .

Een ervaren paardeneigenaar kan dat inschatten. Die kan denken: Is de prijs laag, ik wil er alleen maar mee op buitenrit, ik overleg met de DA over het risico, hoe is de buigproef uitgevoerd, hoe oud is het paard, was verder alles in orde en hoe erg vind ik het als blijkt dat een paard misschien iets minder lang mee gaat, is het rijtechnisch of met stal management op te lossen, kan ik de buigproef over laten doen.



Het probleem is, dat jullie onervaren en al verliefd zijn. Die afwegingen kunnen jullie niet goed maken.
Daarom zou ik het niet doen
:)

Exact dit.

Je kunt een paard maken of breken op de buigproef.
Het zegt dus helemaal niks als een paard niet door de buigproef komt als je er niet zelf bij geweest bent.

Het zou namelijk ook zo kunnen zijn dat die keurende arts aan z'n water aanvoelde dat het paard niet goed was, er niet de vinger op kon leggen waarom en daarom dus een negatief advies gegeven heeft op basis van de buigproef.

Kortom, mijn advies: niet aan beginnen.


Los van dit alles nog een tipje: goede dressuur is in het belang van het paard. Goede dressuur zorgt voor correct lichaamsgebruik en dat is van wezenlijk belang, JUIST bij een recreatiepaard!!

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:37

Een goede buigproef is belangrijk.
Een recreatiepaard moet pijnvrij op eigen benen kunnen lopen en mag geen problemen hebben met wat minder vlak terrein of moeilijke bodem.

Sportpaarden lopen vaak op betere bodems dan recreatiepaarden en worden qua balans en spieren ook vaak beter getraind.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:44

boemel schreef:
Een goede buigproef is belangrijk.
Een recreatiepaard moet pijnvrij op eigen benen kunnen lopen en mag geen problemen hebben met wat minder vlak terrein of moeilijke bodem.

Sportpaarden lopen vaak op betere bodems dan recreatiepaarden en worden qua balans en spieren ook vaak beter getraind.

Precies dit.
Ik verbaas me altijd over de uitspraak hij hoeft maar recreatie te lopen.
Juist een recreatiepaard moet goed beenwerk hebben.
Die heeft niet alleen maar een mooi gesleepte bak, maar dan weer asfalt, dan weer een zwaardere zandpad, dan ineens een kuil in het zandpad enz.

En inderdaad de meeste (zeker niet allemaal) recreatieruiters vinden trainen in de bak niet leuk dus word er weinig aandacht geschonken aan het in balans lopen van het paard, niet op de voorhand.
Dus hebben deze paarden het juist vaak zwaarder.

Dus ben je toch verliefd, laat het paard door je eigen gekozen dierenarts nog eens goed keuren.

MallyBelly

Berichten: 3533
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:07

Na struikelen of verstappen, beetje gevoelig en slechte buigproef, twee weken later, buigproef niks aan de hand. Ik zelf zou haar, als ze verder naar wens is, nogmaals laten keuren.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:11

Je zou een herkeuring inclusief foto's kunnen laten maken. Dit, zal dan wel voor jullie kosten zijn. Een buigproef kan ook verkeerd zijn uitgevoerd.
Maar verder zoeken is ook een optie.

Eldmodur

Berichten: 53
Geregistreerd: 09-03-21
Woonplaats: Helmond

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:26

Als ze ook in een 2e buigproef niet goed is zou ik haar zeker laten staan; ook omdat je door wat onervarenheid een onregelmatigheid of lichte blessure in de toekomst misschien niet meteen herkent.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:41

Darliiing7 schreef:
Beste allemaal,

Morgen ga ik, samen met mijn schoonmoeder, enkele paarden bezichtigen in de hoop ons droompaardje te vinden.
Voorlopig zijn we helemaal verliefd geworden op een prachtige merrie van 10 jaar.
Echter kregen we een berichtje van de eigenaar dat het paard al een keer klinisch gekeurd werd, maar hierbij niet door de buigproef kwam.
Nu zijn wij beste leken op dit vlak en vroegen we ons af hoe belangrijk die buigproef is? Wij zijn namelijk gewoon op zoek naar een recreatiepaard, willen er gewoon boswandelingen mee kunnen doen. Dus geen dressuur, niet springen,...

Is dit dan van belang of niet?


Ja dit is van belang. Maar op zich vreemd dat de eigenaar dit op voorhand al zegt. Een buigproef is namelijk een momentopname tenzij de eigenaar al weet dat er iets chronisch onderliggends aan ten grondslag ligt.
Ik zou het even goed navragen en als het echt jullie droompaardje is en de eigenaar aangeeft dat er naar zijn/haar mening niks aan de hand is dan zou ik hem door een onafhankelijke veearts weer laten keuren.

En trouwens: SOWIESO ALTIJD WEER LATEN KEUREN, ook al is het paard ooit al een keer goedgekeurd geweest.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:59

Eigenlijk is het doen van een buigproef bij een paard zonder klachten een verkeerde toepassing van die buigproef. Een buigproef is een grove inschatting voor het bepalen van de plek wáár een paard kreupel is.
Niets meer, niets minder. Is een paard niet kreupel, zegt een buigproef eigenlijk helemaal niets.
Net als rontgenfoto's trouwens. Die kunnen óók de toekomst niet voorspellen (wat Ab van Barneveld in de jaren 80 ook ooit daarover gepubliceerd heeft - dat is nl allang achterhaald)

Een buigproef van het gehele been (wat bij een klinische keuring vaak wordt gedaan!) maakt dat onderscheid al niet (want alle gewrichten worden gebogen), en áls een paard dan 'niet goed loopt' (= een paar stappen méér onregelmatig loopt dan mag) zou er dus eigenlijk moeten worden gekeken waar het probleem eventueel zou zitten. Een paard dat bv weinig/niet op het harde loopt en alleen in de bak wordt gereden, reageert vaak al gevoelig op een totale buigproef.
Daarnaast kan een DA een paard ook nog eens kreupel trekken met een verkeerd uitgevoerde buigproef, en ik heb er ook zat gezien die dat deden (>40 jaar ervaring in de paarden, dan zie je wel eens wat)

Advies: laat het paard herkeuren door een gecertificeerde keuringsarts en zorg dat je er zelf bij bent.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:22

Ik zou bij evt verdere interesse ook het paard opnieuw laten keuren, maar dan wel proberen duidelijk af te spreken dat bij afkeuren de kosten voor de verkoper zijn. Als het mijn paard zou zijn geweest en ik had een negatieve buigproef gehad, dan zou ik zelf op een later tijdstip laten herkeuren en evt foto's hebben gemaakt om zeker te weten dat het paard idd goed is, voor ik met de verkoop verder was gegaan. Begrijp dat verkopers dat hier niet gedaan hebben.

Ik vind een buigproef zeker belangrijk, ook een recreatiepaard moet goed zijn. Buitenrijden is op verschillende ondergronden en toch best intensief. Ik zie dan ook geen verschil of een paard goed voor sport of recreatie zou moeten zijn. Een goede keuringsarts zoeken idd en zelf aanwezig zijn. Als het paard dan weer op de buigproef niet goed is, zou ik het echt laten staan.

Over het melden van te voren kan ik me wel iets voorstellen. Indien ze verwachten dat er problemen zouden kunnen komen en je hebt onervaren mensen voor je, hoop je wellicht dat die toch zo meenemen, heb je wel aan je meldingsplicht lijkt mij voldaan en indien het later na koop problemen oplevert, kon koper het weten. Of ik het dan iets positiefs vind in dit geval, weet ik nog niet :o Ik ben na jaren ervaring echt wel heel kritisch geworden bij het kopen van paarden, er is zoveel rotzooi te koop waar problemen mooi mee verkocht worden van mensen die nog zo'n mooi verhaal vertellen.. Houd dat in je achterhoofd ts, als het bij mensen om geld gaat, is het soms een rothandel. Probeer objectief naar het paard te kijken, neem evt iemand met wel veel ervaring mee en laat keuren!! Liefst nog met foto's, maar weet niet wat jullie budget is.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:26

De hele buigproef vind ik zo achterhaald, onze pony kwam bij de eerste keuring ook niet door de buigproef, 2 weken later herkeurd en goed.
20 jaar later nog geen dag kreupel geweest (ja hoefbevangen, maar dat komt niet uit een buigproef 15 jaar eerder).

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:28

Niet door de buigproef komen zegt niet altijd wat, kan inderdaad gebeuren als momentopname bij of een slechte buigproef of een paard wat ineens gevoelig loopt op het harde zonder ijzer. Ik heb er genoeg niet door de buigproef zien komen die er twee weken later keurig doorheen kwamen.

Ben het dus eens met wat er al gezegd wordt, ja het is ook belangrijk voor een recreatie paard en zorg gewoon dat je herkeurd en dat de kosten afkeuring voor de verkoper zijn.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Buigproef voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 09:46

Echos van de weke delen laten maken indien de rest goed is, en een tip, koop een paard met verstand ipv je hart.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:47

Ibbel schreef:
Eigenlijk is het doen van een buigproef bij een paard zonder klachten een verkeerde toepassing van die buigproef. Een buigproef is een grove inschatting voor het bepalen van de plek wáár een paard kreupel is.
Niets meer, niets minder. Is een paard niet kreupel, zegt een buigproef eigenlijk helemaal niets.
Net als rontgenfoto's trouwens. Die kunnen óók de toekomst niet voorspellen (wat Ab van Barneveld in de jaren 80 ook ooit daarover gepubliceerd heeft - dat is nl allang achterhaald)

Een buigproef van het gehele been (wat bij een klinische keuring vaak wordt gedaan!) maakt dat onderscheid al niet (want alle gewrichten worden gebogen), en áls een paard dan 'niet goed loopt' (= een paar stappen méér onregelmatig loopt dan mag) zou er dus eigenlijk moeten worden gekeken waar het probleem eventueel zou zitten. Een paard dat bv weinig/niet op het harde loopt en alleen in de bak wordt gereden, reageert vaak al gevoelig op een totale buigproef.
Daarnaast kan een DA een paard ook nog eens kreupel trekken met een verkeerd uitgevoerde buigproef, en ik heb er ook zat gezien die dat deden (>40 jaar ervaring in de paarden, dan zie je wel eens wat)

Advies: laat het paard herkeuren door een gecertificeerde keuringsarts en zorg dat je er zelf bij bent.


Jeetje, beetje kort door de bocht niet?

Een buigproef zegt absoluut iets over de geschiktheid van het paard als (toekomstig) rijpaard. Sommige pijntjes/slijtage/blessures tonen zich niet duidelijk genoeg wanneer het paard gewoon op de volte of rechte lijn loopt. Een buigproef daagt het paard en het beenwerk uit, de zwakste schakel in het beenwerk wordt dan duidelijk.

Bij een keuring is het niet van belang of die zwakste schakel dan een pees is, of een gewricht of een hoefzweer. Het maakt niet uit waar het zit, je bent immers geen kreupelheidsonderzoek aan het doen.

De keuring is juist voor minder ervaren mensen een heel handig hulpmiddel om geen ellende te kopen in hun eerste eigen paard. Het is en blijft een moment opname, dat wel. Maar iedereen die niet een ervaren paardenoog heeft, zou mijns inziens altijd een aankoopskeuring moeten laten doen. Bespaart veel ellende :)

En ja, elke idioot kan een paard kreupel trekken op een buigproef, maar dat is natuurlijk absoluut niet het doel van de keuring. Heb ook vaak zat gezien dat een te verkopen paard eigenlijk nét niet goed is, vervolgens tijdens de keuring in de buigproef echt door de mand valt. En daarna probeert de verkoper dit dan op de dierenarts af te schuiven: "te hard getrokken". Ja lekker makkelijk..

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 11:53

Eens met Jasmijn, buigproeven kunnen zeker wel nuttig zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:24

boemel schreef:
Een goede buigproef is belangrijk.
Een recreatiepaard moet pijnvrij op eigen benen kunnen lopen en mag geen problemen hebben met wat minder vlak terrein of moeilijke bodem.

Sportpaarden lopen vaak op betere bodems dan recreatiepaarden en worden qua balans en spieren ook vaak beter getraind.



Eens met bovenstaande reactie.
Maar ook dat een buigproef een moment opname is.

Als de eigenaar vooraf al meedeelt dat het paard niet goed was op de buigproef, dan wil hij/zij wellicht ook vertellen waardoor dit kwam.
Dit verhaal zou ik dan bespreken met een paarden dierenarts en op basis daarvan besluiten om een zelf al dan niet
een keuring (klinisch + röntgenologisch met bloed trekken) uit te laten voeren.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:28

Citaat:
Een buigproef zegt absoluut iets over de geschiktheid van het paard als (toekomstig) rijpaard.


Boeiend, wat dan precies? Ik heb namelijk een DA daar nog nooit een uitspraak over horen doen en heb bij heel wat keuringen gestaan.

Het is precies wat je zegt: zonder verder onderzoek weet je helemaal niets.

Ik vind overigens dat iedereen moet keuren hoor die onervaren is. Maar conclusies er uit trekken? Mwah.

Mijn klomp breekt trouwens dat er nu genoemd word dat je extra moet oppassen omdat de verkoopster aangeeft dat hij niet door de buigproef komt.

Als je het niet zegt ben je een oplichter en als je het wel zegt ook blijkbaar :')

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:38

ruitje schreef:
Citaat:
Een buigproef zegt absoluut iets over de geschiktheid van het paard als (toekomstig) rijpaard.


Boeiend, wat dan precies? Ik heb namelijk een DA daar nog nooit een uitspraak over horen doen en heb bij heel wat keuringen gestaan.

Het is precies wat je zegt: zonder verder onderzoek weet je helemaal niets.

Ik vind overigens dat iedereen moet keuren hoor die onervaren is. Maar conclusies er uit trekken? Mwah.


De conclusie van een keuring kan wat mij betreft twee kanten op: ofwel geen verhoogd risico als rijpaard, ofwel een verhoogd risico als rijpaard. De meeste dierenartsen zetten dit ook letterlijk onder conclusie op het keuringsformulier. Daarmee zeg je toch iets over de geschiktheid als rijpaard/voor de sport? Of begrijp ik je vraag dan verkeerd?

Bij een slechtere buigproef, is het paard wat mij betreft een verhoogd risico voor de sport. Het is dan aan koper (evt in samenspraak met de dierenarts) om een weloverwogen beslissing te maken en soms kan dat als recreatiepaard betekenen dat je een iets slechtere buigproef door de vingers ziet. Als het echter heel dramatisch is, dan is het paard ook per direct afgekeurd wat mij betreft. Het blijft natuurlijk wel een momentopname en je hebt verder onderzoek nodig om na een slechte buigproef iets te kunnen zeggen over de prognose voor de toekomst (artrose vs hoefzweer is bijvoorbeeld heel anders). Maar op DAT moment is het paard ongeschikt als rijpaard.

Ik vraag me wel af waarom je toch vindt dat men moet laten keuren, maar dat je daar dan geen conclusies aan moet verbinden? Als je er geen conclusies aan verbindt lijkt het me toch vrij zinloos? Als je het rapport toch in de prullenbak sodemietert, zou ik het geld lekker in mn zak houden :')

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 12:41

Het ligt er ook aan hoe het paard door de buigproef komt. Is het heel minimaal, dan wil ik wel vrder kijken, als in nogmaals onderzoeken of foto's maken. Gaat ie strompelend het asfalt over en herstelt hij niet, dan laat ik m staan. Heb een keer voor een kennis meegekeken, hij kwam heel slecht in het herstel na de buigproef. Sterker nog, na de buigproef werd hij helemaal niet meer rad. En hij had er daarvoor ook al last van hoor want een week eerder heb ik hem even dravend in de weide gezien, en toen was hij ook al niet heleemaal goed.

Wat ik hiermee wil zeggen is, neem iemand mee die er verstand van heeft en die niet met een roze bril naar het paard kijkt ;)