Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Prikkeldraadwond

 
Profiel   

Mijn paard is 5 dagen terug buiten met wandelen tegen het prikkeldraad aangekomen. Wond gespoeld en met vetramil gesmeerd. In eerste instantie zag het er niet ernstig uit en telefonisch contact gehad met de veearts en foto's opgestuurd. Dag later was het dicht en zag je een lichte streep met een kortstje. Vanochtend zag het er zo uit. Is dit normaal? Het is dag 5 van de wond genezing. En verwachten jullie dat het een mega litteken gaat worden? Als de wond vies is (door zand oid) was ik het met betadinescrub en smeer ik 2 x daags met vetramil.
[ img ]

[ img ]


[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 08:46 



 
Profiel   

Soms moet je een wond ook de tijd geven om te helen, elke keer boenen met scrub lijkt me niet zo goed. Paard geen koorts en goed te pas dan even rustig de tijd geven zodat er een korst op komt. Daar krijgt het nu de kans niet voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 08:48 



 
Profiel   

Nee heb je ook gelijk in. Vanochtend was het vuil en wil het misschien ook te graag schoonhouden. Beter het zand voorzichtig afborstelen misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 08:50 



 
Profiel   

Paardlief wordt iedere dag ook getempt blijft keurig 37.5 :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 08:52 



 
Profiel   

Ik vind het er niet gek uitzien. Ik denk dat je goed in de gaten moet houden of er geen ontsteking ontstaat. Verder zou ik stoppen met de betadinescrub, dat is vrij agressief en maakt ook nieuwe cellen kapot. Je kunt in water wat betadineoplossing doen en daarmee spoelen. Eventueel met wattenschijfjes of met een spuitflesje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 08:53 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik vind het er niet gek uitzien. Ik denk dat je goed in de gaten moet houden of er geen ontsteking ontstaat. Verder zou ik stoppen met de betadinescrub, dat is vrij agressief en maakt ook nieuwe cellen kapot. Je kunt in water wat betadineoplossing doen en daarmee spoelen. Eventueel met wattenschijfjes of met een spuitflesje.


Dat is een goede tip bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 08:55 



 
Profiel   

Ziet er perfect uit. Geen stress :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 09:08 



 
Profiel   

Ik vind het er mooi uit zien, Goed in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. Ik zou alleen spoelen met schoon water, geen harde straal, maar er rustig over laten lopen.
Als je er met allerlei middelen op gaat, dan verstoor je de korstvorming, een korst dient als bescherming voor de wond, dan kan het van onder uit genezen en valt de korst er van af

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 09:10 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik vind het er niet gek uitzien. Ik denk dat je goed in de gaten moet houden of er geen ontsteking ontstaat. Verder zou ik stoppen met de betadinescrub, dat is vrij agressief en maakt ook nieuwe cellen kapot. Je kunt in water wat betadineoplossing doen en daarmee spoelen. Eventueel met wattenschijfjes of met een spuitflesje.


Valt wel mee met de betadine scrub. Ik heb nu een enter die tot een paar weken terug een hele diepe wond heeft gehad. En die is nu gewoon dicht aan het gaan. Liever goed ontsmetten, dan een bacterie er in. Dit ook gedaan op advies van de dierenarts.

@TS vind het er helemaal niet raar uit zien. Dit komt wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 09:21 



 
Profiel   

Dat ziet er prima uit, hier zou ik niets aan doen behalve het zand er een beetje afspoelen.
Ontsmettende middelen zijn in dit stadium normaal gesproken bij een gezond dier en oppervlakkige wond echt niet nodig.
Gewoon in de gaten houden.

Het kan zijn dat de huid daar wit blijft. Ik heb ook een keer een paard in het prikkeldraad gehad (veel meer dan dit). Dat is probleemloos genezen aangezien het oppervlakkig is maar de pigment van de huid bleef wel weg dus bij het afspuiten (natte huid) kon je de witte streepjes zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 09:27 



 
Profiel   

Het lijkt erop dat het aan de binnenkant al dicht is, dat is meestal nog fragiel dus dat wil je niet kapot scrubben of week maken. Liever een dun laagje honingzalf elke dag

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 09:31 



 
Profiel   

FriesWytske schreef
Tessebes schreef
Ik vind het er niet gek uitzien. Ik denk dat je goed in de gaten moet houden of er geen ontsteking ontstaat. Verder zou ik stoppen met de betadinescrub, dat is vrij agressief en maakt ook nieuwe cellen kapot. Je kunt in water wat betadineoplossing doen en daarmee spoelen. Eventueel met wattenschijfjes of met een spuitflesje.


Valt wel mee met de betadine scrub. Ik heb nu een enter die tot een paar weken terug een hele diepe wond heeft gehad. En die is nu gewoon dicht aan het gaan. Liever goed ontsmetten, dan een bacterie er in.


Daarom mijn tip over de betadine oplossing ipv scrub. Daarmee ontsmet je ook, maar minder agressief. Mijn eerste paard had een wond tot op het bot, dus ik heb ook wel een idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 16:29 



 
Profiel   

https://horseshopinternational.nl/voor- ... 00-ml.html

Deze spray gebruiken wij veel voor de schapen bij wondjes en werkt echt super goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-21 16:47 



 
Profiel   

Gewoon verder niks mee doen, wond ziet er ok uit, is niet diep of open. Binnen een dag of 5 is dit geheeld. in de gaten houden dat het niet erron dik en rood wordt (ontsteking), en eventueel oppervlakkig het zand wegspoelen, maar zelfs dat niet persé.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 10:17 



 
Profiel   

Hier al veel gelijkaardige "wondes" gehad.
Telkens schrobben met betadinezeep werkt genezing tegen. Ik smeerde gewoon 2x daags een laagje honingzalf en veegde de kras gewoon af met een compress. Indien te vuil, goed spoelen met stromend water en nadien gewoon terug zalf erop.

Hier komt hoogst waarschijnlijk terug haar op (hier toch althans). Het enige wat ik hier zie, is dat de haartjes donkerder zijn, dus dat je de streep alsnog blijft zien...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 11:29 



 
Profiel   

Nog bedankt voor jullie adviezen! Ben erna alleen nog maar gaan smeren met vetramil en het is nu keurig dicht, hopen dat de haren snel terug groeien *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 07:44 



 
Profiel   

Betadine in wonden is inmiddels achterhaald, in navolging van de humane geneeskunde. Heeft een negatieve werking op de wondgenezing.
Een vieze/oudere wond er eenmalig mee uitspoelen kan soms wel zinvol zijn. Maar zeker niet vaker of elke dag! Je huidflora gaat er aan en je beschadigt de nieuwe celletjes in het wond-oppervlak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 15:29 



 
Profiel   

Dat heb ik ondervonden Jasmijn, nadat ik de betadine achterwege liet geneesde het als een tierelier. De wond is nu keurig dicht, hopenlijk zit er weer snel haar overheen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:13 



 
Profiel   

Hier juist wel goede herstel met elke dag schoonmaken met betadine, totdat de wond dicht was. Nu maak ik het goed schoon met water en smeer er een dikke laag zalf op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 18:40 



 
Profiel   

Dermazyme, ik zweer erbij!
Je ziet er niks meer van :)

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 19:33 



 
Profiel   

Dermazyme kon ik nog niet, hoe kwamen die wonden?

En wat een mooi paard zeg! :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:01 



 
Profiel   

Dank je O:)

Prikkeldraad... Mijn weide heeft een goede draad-omheining, de buren prikkeldraad op 50cm van mijn draad.

Paard was geschrokken en wilde aan de draad tot stilstand komen, maar schoof in zijn halt door mijn draad, knal de prikkeldraad in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen