Koelen peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:33

Westerntrail schreef:
Destiny22 schreef:
Mijn paard heeft ook een checkligament blessure. Hij was voor 80 % stuk. Ik heb de minipuls van Magnacare gebruikt. Advies was zet maar 4 maanden op de wei en dan maar eens verder kijken. Inderdaad op de wei gezet en daar deed hij wel eens wild en elke dag de minipuls gebruikt na 8 weken toch laten scannen voor om te kijken hoe staan we ervoor en het gat is bijna helemaal dicht. Veearts wist niet wat hij zag.

Naast de minipuls heeft hij ook nog ruta graveolens, puur tendo, omni milk gehad.


Waar kun je die halen die Minipuls?

Die van mij zit nu ook aan de puur Tendo peesblesure aan de diepe buiger


Kan je huren bij https://magnacare.nl/

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 15:16

Destiny22 schreef:
Mijn paard heeft ook een checkligament blessure. Hij was voor 80 % stuk. Ik heb de minipuls van Magnacare gebruikt. Advies was zet maar 4 maanden op de wei en dan maar eens verder kijken. Inderdaad op de wei gezet en daar deed hij wel eens wild en elke dag de minipuls gebruikt na 8 weken toch laten scannen voor om te kijken hoe staan we ervoor en het gat is bijna helemaal dicht. Veearts wist niet wat hij zag.

Naast de minipuls heeft hij ook nog ruta graveolens, puur tendo, omni milk gehad.


Wat fijn om eens uit eerste hand te lezen over de Magnacare. Ik had er al over gelezen en ook wat reviews op de site zelf.
Ruta graveolens heb ik nog nooit van gehoord. Zal er eens over gaan lezen.
Die van mij krijgt Epona Movevit Fluid en ik gebruik Trameel en Enelbin paste. Omni milk heb ik overigens ook nog staan.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 21:03

Chantal_1978 schreef:
Destiny22 schreef:
Mijn paard heeft ook een checkligament blessure. Hij was voor 80 % stuk. Ik heb de minipuls van Magnacare gebruikt. Advies was zet maar 4 maanden op de wei en dan maar eens verder kijken. Inderdaad op de wei gezet en daar deed hij wel eens wild en elke dag de minipuls gebruikt na 8 weken toch laten scannen voor om te kijken hoe staan we ervoor en het gat is bijna helemaal dicht. Veearts wist niet wat hij zag.

Naast de minipuls heeft hij ook nog ruta graveolens, puur tendo, omni milk gehad.


Wat fijn om eens uit eerste hand te lezen over de Magnacare. Ik had er al over gelezen en ook wat reviews op de site zelf.
Ruta graveolens heb ik nog nooit van gehoord. Zal er eens over gaan lezen.
Die van mij krijgt Epona Movevit Fluid en ik gebruik Trameel en Enelbin paste. Omni milk heb ik overigens ook nog staan.



Mocht je vragen hebben stuur mij gerust een PB!

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 07:39

@Destiny, Dank.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-21 13:53


rien10
Berichten: 14674
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 14:12

Levita schreef:
Koelen is idd achterhaald en werkt alleen pijnstillend. Er zijn hele wetenschappelijke studies naar gedaan en daar is gewoon uit gebleken dat het niet de ontstekingsreactie tegen gaat. Overigens heeft de structuur de ontstekingsreactie nodig om te herstellen, dus de vraag is of je dat wel wilt tegengaan. Jammer dat dierenartsen niet met hun tijd mee gaan en dit nog adviseren.

Geef je pony de eerste 5 dagen rust om de ontstekingsfase door te komen, daarna komt die in een nieuwe herstelfase en zou ik gedoseerd gaan bewegen.

Dat vraagt TS helemaal niet. De vraag is: wat gebruiken jullie om te koelen.
Ik gebruik water.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 17:29

Hier zijn we verder terug dan af.
Alle goede bedoelingen ten spijt heeft men zich op de vorige stalling niet aan gemaakte afspraken gehouden.
Het dag en (vaak) nacht op een grote wei staan heeft onze pony geen goed gedaan. Vorige week zondag stond hij dus (weer) op 3 benen.
Lang verhaal kort, hij staat t/m vandaag weer op pijnstillers/ontstekingsremmers.
Boxrust (stal met paddock) was op de plek waar we stonden onbespreekbaar.
Vorige week maandagavond heb ik ‘m dus wederom verhuisd.
En op dit moment iom dierenarts wel gegaan voor boxrust icm stappen.
Benieuwd hoe het zich na vandaag gaat ontwikkelen wanneer hij geen pijnstillers meer krijgt….fingers crossed

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 07:52

Ik koel bij peesblessures alleen in de acute fase en met icepacks. Interessante discussie in dit topic. Ik geloof voor de meeste blessures niet in volledige boxrust maar in gecontroleerde beweging (ook onder het zadel) in combinatie met aangepast beslag en laser therapie. Gelukkig heb ik een fijne dierenarts gevonden die er ook zo over denkt. Een dierenarts die voor een peesblessure 6 weken boxrust en wandelen voorschrijft hoef ik niet heen... en een revalidatie stal waar rust ritme regelmaat heerst is idd echt goud waard.

Elisa2

Berichten: 37156
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 08:46

Chantal_1978 schreef:
Hier zijn we verder terug dan af.
Alle goede bedoelingen ten spijt heeft men zich op de vorige stalling niet aan gemaakte afspraken gehouden.
Het dag en (vaak) nacht op een grote wei staan heeft onze pony geen goed gedaan. Vorige week zondag stond hij dus (weer) op 3 benen.
Lang verhaal kort, hij staat t/m vandaag weer op pijnstillers/ontstekingsremmers.
Boxrust (stal met paddock) was op de plek waar we stonden onbespreekbaar.
Vorige week maandagavond heb ik ‘m dus wederom verhuisd.
En op dit moment iom dierenarts wel gegaan voor boxrust icm stappen.
Benieuwd hoe het zich na vandaag gaat ontwikkelen wanneer hij geen pijnstillers meer krijgt….fingers crossed


Dat is zuur :( hopelijk geen blijvende schade en knapt hij snel weer op.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 08:49

Elisa2 schreef:
Chantal_1978 schreef:
Hier zijn we verder terug dan af.
Alle goede bedoelingen ten spijt heeft men zich op de vorige stalling niet aan gemaakte afspraken gehouden.
Het dag en (vaak) nacht op een grote wei staan heeft onze pony geen goed gedaan. Vorige week zondag stond hij dus (weer) op 3 benen.
Lang verhaal kort, hij staat t/m vandaag weer op pijnstillers/ontstekingsremmers.
Boxrust (stal met paddock) was op de plek waar we stonden onbespreekbaar.
Vorige week maandagavond heb ik ‘m dus wederom verhuisd.
En op dit moment iom dierenarts wel gegaan voor boxrust icm stappen.
Benieuwd hoe het zich na vandaag gaat ontwikkelen wanneer hij geen pijnstillers meer krijgt….fingers crossed


Dat is zuur :( hopelijk geen blijvende schade en knapt hij snel weer op.


Ik hoop het ook niet, maar heb er geen goed gevoel bij…

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:22

Waardeloos, zeker als je afhankelijk bent van de stal en anderen.

Heeft ie zo gek lopen doen op de wei? Was de wei wel droog? Op sommige plaatsen zie je toch wel wat natte weides en gladde ondergronden bijv.

Wij hebben dus wel voor 24/7 buiten gekozen, maar wel in combinatie met stappen op het harde. Sowieso vanwege wisseling van ondergrond en om de energie anders eruit te halen.

Ik wilde hem bijv weer niet op ene hele zware zandpaddock.

Ben ook weleens ergens wezen lesgeven waar ze naast de paddocks een stuk bestraat hadden afgezet voor een paard met blessure. Was ie toch buiten bij de rest, kon ruimer draaien dan in stal en deed niet gek.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 12:37

superpony schreef:
Waardeloos, zeker als je afhankelijk bent van de stal en anderen.

Heeft ie zo gek lopen doen op de wei? Was de wei wel droog? Op sommige plaatsen zie je toch wel wat natte weides en gladde ondergronden bijv.

Wij hebben dus wel voor 24/7 buiten gekozen, maar wel in combinatie met stappen op het harde. Sowieso vanwege wisseling van ondergrond en om de energie anders eruit te halen.

Ik wilde hem bijv weer niet op ene hele zware zandpaddock.

Ben ook weleens ergens wezen lesgeven waar ze naast de paddocks een stuk bestraat hadden afgezet voor een paard met blessure. Was ie toch buiten bij de rest, kon ruimer draaien dan in stal en deed niet gek.


Ja hij heeft inderdaad gek gedaan. Waarvan ik 1 avond GELUKKIG zelf getuige ben geweest. Ik heb 'm toen van de wei kunnen halen, maar ja ik was nog niet thuis kreeg ik al app dat hij alweer erop stond :-(
Stappen op het harde kon helaas niet omdat hij zo slecht liep...kortom een vicieuze cirkel waarin we terecht gekomen zijn.
Momenteel heb ik geen andere oplossing gezien dan hem op te sluiten en met 'm te stappen omdat hij zo giga slecht liep.
Maandag heeft hij laatste medicatie gehad dus nu fingers crossed hoe het gaat gaan zonder medicatie. En als we vooruitgang gaan boeken en de dierenarts groen licht geeft, krijgt hij een afgezet stukje. Dan kan hij buiten zijn en dan in de avond net als de rest terug naar binnen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:29

Ja, dat is het afwegen. Als ze op de wei gek doen kan dat goed gaan en fout gaan. Op stal net zo. Als ze dan alleen staan of stom gaan doen, is op stal staan ook geen garantie voor genezing.
Daarom zei ik; als je de kans hebt om een bestraat stuk vlakbij andere paarden af te zetten, is dat misschien wel ideaal. Op bestrating doen ze minder snel heel gek. Kan wel, maar vaker niet.

Toen die van mij slecht was of later wat mankeerde met dipjes, pakte ik hem ook om gewoon even ergens te staan.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-21 09:40

Ik heb ook niet de illusie dat op stal niks kan gebeuren, uiteindelijk zijn en blijven het beesten. Je kunt het ze niet uitleggen en ze kunnen niet beredeneren dat ze een beetje rustig moeten doen.
Ik denk dat bestrating mijn jolige vriend niet tegen gaat houden haha...
Gelukkig sta ik wel op een plek waar ze mee willen denken.

Westerntrail

Berichten: 1743
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:55


Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:13

Hmmm, een variant op back on track - dat is zinnig spul.

(Het valt niet onder koelen, eerder onder doorbloeding verbeteren. Ook nuttig, vooral na de acute ontstekingsfase.)

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 23:13


oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 07:41

Mijn dierenarts was geen voorstander van Back on Track voor peesblessures omdat het been daarmee juist warmer wordt. Zij was veel meer voorstander van stimuleren van de circulatie dus ice vibe boots of vitafloor.

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:44

Wij hebben steeds succesvol gerevalideerd ( vooral aanhechtingen , tussenpeesproblemen ) met cryotherapie of spa met ijskoud zout water
Laser ( absoluut voorstander !) En gecontroleerd bewegingsplan
Moet wel zeggen dat het nooit de zeer ernstige peesproblemen waren omdat we via 2 wekelijkse check ups er snel bij waren maar je bent zelfs in de lichte gevallen snel 6-8 maanden zoet
Ice vibes vond ik weinig koelingseffect hebben ,benen komen daar zo warm onder vandaan :=

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 15:54


oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:05

Ha ha ik vrees dat mijn paard daarmee aan de wandel zou gaan :+
Nadeel is ook dat de huid wel week wordt van koelen in water.

Ice vibes koelen inderdaad maar heel kort helaas, ik deed daarom een extra coldpack eronder tijdens de revalidatie en het trillen deed ik op een vitafloor ipv met de ice vibes. Nu gebruik ik ze hooguit nog na een zware training en dan heb i ze maar een kwartiertje om, dat is net kort genoeg om koelend te blijven.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:22

Ik heb vorig jaar de le mieux artic ice gekocht voor t koelen. Maar of ik het nou heel goed vind werken weet ik ook niet. Na 6 wk mee gestopt. MLD therapeut vind koelen ook niet goed..

Ze staat nu ook weer met een peesblessure en advies van de da was toch weer koelen, dus dat doe ik toch maar braaf. Of het er nou beter of slechter van is geworden met of zonder koelen, geen idee.

Ik smeer het ook in met traumeel. (Vorige blessure omni milk gebruikt, maar irriteerde haar huid).

besita
Berichten: 6782
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 17:50

Huidproblemen na koelen met water ( boots of equine spa ) hebben we nooit gehad
Wel heel goed drogen en erna wat hydrterende zalf smeren :j

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 18:53

Mijn ice vibes koelen top, maar die bewaar ik ook thuis in de vriezer.
Zijn zelf na een uur in de koeltas nog ruim koud genoeg of 15/20 minuten mee te koelen.