Koelen peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:04

Chantal_1978 schreef:
mavantos schreef:
https://www.horze.nl/transport--stalbes ... c=google10. (ze worden ook per stuk verkocht)

Deze koelpacks blijven bij mijn paarden zeker 20 minuten echt goed koud. Ik heb niet getest met langer koelen, maar als ik ze na max. 20 minuten eraf haal zijn ze nog koud/bevroren. Als ik ze dan in de vriezer leg, de volgende ga rijden en daarna weer gebruik blijven ze ook bij de tweede echt goed koud.

Eerste keer invriezen kan wel echt een paar dagen duren voordat ze echt in en in bevroren zijn, maar daarna zijn ze altijd snel weer koud. Ik laat ze wel altijd opgerold, misschien bevriezen ze sneller als je ze open/plat in de vriezer legt.

Overigens heb ik al heel veel soorten coolpacks gehad (ik koel altijd preventief na het werken) en dit zijn echt de enige die goed koud blijven.


Ik heb de ice vibe coolpacks, die zijn wat te groot maar ik doe er zo'n 3 in 1 peeskapje omheen en dan zit het perfect op zijn plek. Dat het aan de bovenkant beetje uitsteekt is niet zo'n ramp. Ik toevallig wel gekeken naar de coolpacks die jij noemt


Ik heb de ice vibes ook gehad. Vond ze te snel warm worden. Wat wel scheelde was om twee paar om één been te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:37

Kun je geen icepack mee bandageren?
Dus eerst helemaal naar beneden, icepack op de pees en dan het icepack mee naar boven zwachtelen als een een soort bandage icepack sandwich

(bandage naar beneden , icepack, bandage naar boven, bandage vastmaken)

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:44

"Dat gooi maar op de wei" heeft bij mij ook alles te maken met het karakter van mijn paard en niets met kosten of uitzichtloosheid/uitbehandeld.

En ik zou het zo weer doen.
Erg blij paard en een goed genezen blessure. Al zullen de 14 laserbehandelingen, behandelingen magnetiseur, behandeling equine touch therapeut vast mee geholpen hebben :D

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 00:03

boemel schreef:
"Dat gooi maar op de wei" heeft bij mij ook alles te maken met het karakter van mijn paard en niets met kosten of uitzichtloosheid/uitbehandeld.

En ik zou het zo weer doen.
Erg blij paard en een goed genezen blessure. Al zullen de 14 laserbehandelingen, behandelingen magnetiseur, behandeling equine touch therapeut vast mee geholpen hebben :D


Vond jij het niet lastig je paard los te laten zeg maar?
Ik denk iedere keer “als hij maar niet….”.
Maar als ik dan denk aan hoe hij ongelukkig stond te draaien op stal weet ik dat dat je ook geen optie is

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 00:05

Koetje_boe schreef:
Kun je geen icepack mee bandageren?
Dus eerst helemaal naar beneden, icepack op de pees en dan het icepack mee naar boven zwachtelen als een een soort bandage icepack sandwich

(bandage naar beneden , icepack, bandage naar boven, bandage vastmaken)


Dat zou op zich zeker is optie zijn maar het blijft heel goed zitten met 3 in 1 peeskapje


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 02:03

@TS en Boemel,

Ik ging in op wat werd geschreven over rust periode of op de wei gooien en wat wel of niet zou werken.

Zelf kies ik echt nooit voor boxrust en mijn ruin is echt beter geworden na 24/7 buiten lopen. Ik geloof ook totaal niet dat boxrust goed kan zijn. Draaien op 3*3, niet bewegen, etc heeft ook effect op de stofwisseling en weer op herstel.

Paarden zijn anders, maar vroeger legde ze mensen ook stil. Ik heb in 1990 4!!! weken in het zkh gelegen met een gebroken knie en een flinke operatie. Ik was 16, kon de eerste dag in een rolstoel amper rechtop zitten of dat volhouden.
Naar de loopschool, was mn linker been ook een dun sprietje waar ik vol op moest steunen en de krukken.
Ik heb nog wat operaties gehad, maar in 2006 een hele grote, heftige operatie en mocht na 4 dagen weer mobiliseren.

Ja, mensen kan je wat uitleggen. Maar het is ook een stuk ontwikkeling, dat we weten hoe belangrijk zsm weer bewegen is. Waar men vroeger rust ook de veilige keus vond.

Altijd uitzonderingen daar gelaten, want niet iedereen kan (snel) mobiliseren.

Wat ik vooral al vele jaren om me heen zie is dat paarden met boxrust van ene probleem in andere vallen en ook vaak terugvallen ergens in het opbouwen.
En ja, vaak de fout van de mens. Te snel, teveel. Maar ook vaak op advies van de veearts, dus dan kan je daar ook vraagtekens bij zetten.

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 06:39

Chantal_1978 schreef:
boemel schreef:
"Dat gooi maar op de wei" heeft bij mij ook alles te maken met het karakter van mijn paard en niets met kosten of uitzichtloosheid/uitbehandeld.

En ik zou het zo weer doen.
Erg blij paard en een goed genezen blessure. Al zullen de 14 laserbehandelingen, behandelingen magnetiseur, behandeling equine touch therapeut vast mee geholpen hebben :D


Vond jij het niet lastig je paard los te laten zeg maar?
Ik denk iedere keer “als hij maar niet….”.
Maar als ik dan denk aan hoe hij ongelukkig stond te draaien op stal weet ik dat dat je ook geen optie is


Doodeng! Maar ze was knettergek op stal, dus dat was pas echt stressvol.
We hebben haar onder lichte sedatie vervoerd en in een wei gezet bij 2 oude besjes.

De 1e tijd heeft ze zich echt heel rustig gehouden. Na een aantal weken draafde of galopeerde ze wel stukken, maar altijd rustig en rechte stukken.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 08:54

Ik vind het ergens ook doodeng dat mijn paard op de haar gewone wei en paddock staat. Ik heb haar al de eerste sprintjes zien trekken. Ik roep dat dat niet mag, maar ze kijkt me daarna gewoon aan, van doe niet zo gek gaat toch prima. Ze staat nu pas 1 week na dierenartsadvies op rust. Daarvoor ook al 1 week voor mijn eigen gevoel. Ik weet nog niet hoe ik het ga overleven tot september met dit paard. _-:( |o

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:18

Ik vind de icepacks van icevibes helemaal niet zo snel warm worden eigenlijk, alleen het stuk klittenband waar geen koeling zit wel.

Hier dus nog steeds koelen zo lang ze slecht loopt, ze staat wel gewoon elke dag op de weide.
Ze is niet rustig genoeg op stal alleen of in een kleine weide hebben we geleerd van de vorige blessure.
Nu gewoon op de weide, niet ideaal dat ze met op de weide zetten altijd een paar drafpasjes naar de waterbak doet maar verder is ze gewoon rustig zo lang ze eten heeft.
Hopelijk gaat laseren hier ook het gewenste effect geven!

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:30

Moonlight17 schreef:
Ik vind het ergens ook doodeng dat mijn paard op de haar gewone wei en paddock staat. Ik heb haar al de eerste sprintjes zien trekken. Ik roep dat dat niet mag, maar ze kijkt me daarna gewoon aan, van doe niet zo gek gaat toch prima. Ze staat nu pas 1 week na dierenartsadvies op rust. Daarvoor ook al 1 week voor mijn eigen gevoel. Ik weet nog niet hoe ik het ga overleven tot september met dit paard. _-:( |o


Staat ze 24/7 buiten? Dan heb je nml veel minder uitspattingen en dus minder risico.

Verder ja, snap je zorgen, maar een sprintje is nog altijd beter dan gekkenhuis op stal.

Mijn paard draaide non stop rondjes op stal en groef daarbij kuilen uit stress en frustratie. Zulke bewegingen zijn veel slechter.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:45

Het "op de weide" gooien idee is hier ook gegroeid vanuit de ervaring met paarden die na een week staan te steigeren en bokken in hun stal en non-stop rondjes draaien. Erg gezond voor het beenwerk. Verder ook genoeg paarden gezien die bij de opbouw na stalrust (het aan de hand stappen) zo hyper staan en door 1 idiote sprong een ander been blesseren en terug voor minimaal 6 weken op stal belanden en daarna exact hetzelfde gedrag vertonen en terug geblesseerd zijn.
Dus ik zet mijn heethoofden liever buiten dan dat ze zichzelf continu verder blesseren...

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:56

boemel schreef:
Moonlight17 schreef:
Ik vind het ergens ook doodeng dat mijn paard op de haar gewone wei en paddock staat. Ik heb haar al de eerste sprintjes zien trekken. Ik roep dat dat niet mag, maar ze kijkt me daarna gewoon aan, van doe niet zo gek gaat toch prima. Ze staat nu pas 1 week na dierenartsadvies op rust. Daarvoor ook al 1 week voor mijn eigen gevoel. Ik weet nog niet hoe ik het ga overleven tot september met dit paard. _-:( |o


Staat ze 24/7 buiten? Dan heb je nml veel minder uitspattingen en dus minder risico.

Verder ja, snap je zorgen, maar een sprintje is nog altijd beter dan gekkenhuis op stal.

Mijn paard draaide non stop rondjes op stal en groef daarbij kuilen uit stress en frustratie. Zulke bewegingen zijn veel slechter.


Helaas niet wel van s'morgens (+/- 7 uur) vroeg tot een uur of 8/9 uur als het schema van de staleigenaar het toelaat. Anders is het tot 5/6 uur.

Boxrust was ook geen optie geweest voor dit paard. Wandelen buiten is ook geen optie, wordt ze veel te druk van. Ze is over het algemeen ook wel rustig in de wei/paddock, lijkt ook het 'zen' paard van de groep te zijn als ze gewoon haar energie kwijt kan in andere dingen. Ze maakt zich nu alleen druk als de groep zich ook langere tijd druk maakt om iets. Dit begint al na 2 weken op rust staan en ik moet er 8 voordat ik weet of het genoeg hersteld uit zichzelf. Dus vandaar dat ik mijn hart vasthoudt of dit goed gaat komen met dit paard. Krachtvoer is al zeker gehalveerd, dus ik ben mijn hoofd aan het breken over opties die ik kan toepassen om haar dan in ieder geval mentaal moe te kunnen maken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:41

Moonlight17 schreef:
Helaas niet wel van s'morgens (+/- 7 uur) vroeg tot een uur of 8/9 uur als het schema van de staleigenaar het toelaat. Anders is het tot 5/6 uur.

Boxrust was ook geen optie geweest voor dit paard. Wandelen buiten is ook geen optie, wordt ze veel te druk van. Ze is over het algemeen ook wel rustig in de wei/paddock, lijkt ook het 'zen' paard van de groep te zijn als ze gewoon haar energie kwijt kan in andere dingen. Ze maakt zich nu alleen druk als de groep zich ook langere tijd druk maakt om iets. Dit begint al na 2 weken op rust staan en ik moet er 8 voordat ik weet of het genoeg hersteld uit zichzelf. Dus vandaar dat ik mijn hart vasthoudt of dit goed gaat komen met dit paard. Krachtvoer is al zeker gehalveerd, dus ik ben mijn hoofd aan het breken over opties die ik kan toepassen om haar dan in ieder geval mentaal moe te kunnen maken.


Toch kijken of ze 24/7 buiten kan met schuilstal en een maatje. Al is het tijdelijk.

Paarden die dat ritme hebben, zullen echt uitkijken naar het naar buiten mogen. Op stal is pure verveling en doe je niks aan. Ook niet wat men allemaal aanbiedt tegen verveling.

Wat ik merkte toen die van mij nog wel op stal stond en er dus beperkt uit kwam, is dat ik mijn ritme veranderde, omdat we niet gingen rijden. Ik liet hem staan en pakte mn merrie naast hem bijv. Dat ben ik weer snel gaan veranderen.
Dus wel pakken, wat doen, poetsen, stappen etc.

Maar heel eerlijk? Moet elk paard gewoon braaf mee kunnen lopen aan de hand. Wel of niet op stal of buiten, met of zonder blessure, dat is gewoon basis.

Heb het wel vaak meegemaakt en ook met paarden van anderen gestapt. Juist omdat die explodeerde in een wei of paddock, eerst aan de hand stappen tot ze ontspannen en dan pas de paddock/wei in.

boemel

Berichten: 8385
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:18

Superpony, mijn paard stapte altijd super braaf mee aan de hand. En halthouden was halthouden. Geen enkel probleem. Tot de verplichte boxrust en ze volledig in de stress ging.

Ze liep compleet over je heen als ze de stal uitgehaald werd en bleef maar aan de hand staan stuiteren. Ik herkende mijn eigen paard niet meer en vond de situatie ronduit gevaarlijk.

Na een dag weer in de wei was ze weer mijn lieve rustige paard.
Helaas hebben we haar nooit meer rustig op stal kunnen krijgen doordat ze er een soort trauma aan over heeft gekregen.

Op stal = draaien en alles omwoelen en niet meer willen eten. Weer volledig in de stress.

Trailer gaat wel prima.
Open stal ook. Ze blijft daarom, hoewel genezen, altijd 24/7 buiten met de mogelijkheid te schuilen.
Vroeger stond ze heel relaxed op stal. Ook bij tijden alleen en dat kon prima.

Het is dus niet alleen kwestie van opvoeding. Als een paard echt compleet in de stress is, dan is de opvoeding Helaas ver te zoeken.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:30

Als ik mijn paard op boxrust had gezet in haar eigen box, was dat ook een regelrecht drama geworden hoor. Die breekt de tent af als de rest van de groep naar de wei gaat en zij niet. Die zou onmogelijk zijn in haar standaard omgeving met stappen aan de hand in combinatie met boxrust. Die moet echt overdag de wei op anders krijg ik een bom.

Maar verreweg de meeste paarden, vaak juist diegene die normaal dus als een dolle gaan draaien en springen, komen volledig tot rust in de omgeving van een kliniek of een revalidatie stal. Ik heb het zien gebeuren bij mijn eigen paard, maar in al die maanden dus ook bij heel veel andere paarden. Paarden die hoog in het bloed staan, hyperdepieper zijn en die zich gewoon berusten in hun boxrust in een omgeving die helemaal is ingesteld op rust, regelmaat en boxrust.
Als je mij dit van te voren had verteld dat mijn paard mak als een lam zou zijn met boxrust, had ik heel hard gelachen, maar het is echt zo. Op de kliniek vertelde ze dat juist vaak de paarden waar je het het minst van verwacht, zich in een andere omgeving vaak het meest schikken in de boxrust situatie.

Maar goed, je moet het er voor open staan het om te proberen. Klein weitje is beter als rondtollen in de box. Alleen dat rondtollen in de box is dus vaak niet nodig als je maar de juiste box situatie creëert.

Met sprintjes trekken op de wei had ik de mijne in kunnen laten slapen en ja ze zou sprintjes trekken in de wei.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:58

Het ligt er ook aan hoe je paard staat. Wij hebben nu nog 4 paarden die 24/7 samen staan. Als ik er eentje uit haal, draait mn ene merrie ook een beetje door.
Dus als je je paard buiten zet en vaste maatjes heeft, wil dat niet zeggen dat ze rustiger zijn als een ander gaat rijden bijv.

Maar ze kunnen wel meer keuze maken in hoe ze hun benen plaatsen, de bochten ruimer nemen en bij echt pijn, zullen ze zich echt wel aanpassen vaak.

Onze paarden zijn ex stalpaarden. Mijn overleden ruin heb ik nog weleens kort opgesloten voor het 1 of ander en die wilde echt niet meer in een stal staan. Net als mn merrie van 28. Die probeert er zelfs echt uit te komen.
Waar ik er ook 2 heb die het nog steeds prima vinden als ze even opgesloten staan. Maar vrij weer meteen rondlopen.

Dat is niet zozeer opvoeding, maar gedrag en met het gedrag werken. Ondanks dat 3 van mn paarden familie zijn, zijn ze alle 3 anders met een ander verleden. Doen het prima, zijn braaf, maar hebben hun eigen verhaal en gedrag. Als ik dan iets wil, moet ik daarmee werken en dat is echt per paard verschillend.

Veranderen van omgeving kan goed zijn, maar qua revalidatie stal zou ik echt heel erg opletten welke.

Daarbij is nog steeds niet bewezen dat rust beter geneest. Als mensen met paard A een bepaalde weg inslaan, kan je nooit weten wat een andere therapie had gedaan. Als mensen tegen mij zeggen dat een paard na x aantal maanden zoveel beter is door behandeling Y, dan doet tijd ook heel veel.
Je kan nooit meer bewijzen of terug zien of X aantal maanden rust, 24/7 vrij bewegen hetzelfde effect had gehad.

Ik vind mentale gezondheid ook belangrijk en zoals ik al steeds herhaal; heel veel paarden op boxrust krijgen andere problemen en die zie ik regelmatig snel terugvallen tijdens of net na opbouwen.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:19

superpony schreef:
Moonlight17 schreef:
Helaas niet wel van s'morgens (+/- 7 uur) vroeg tot een uur of 8/9 uur als het schema van de staleigenaar het toelaat. Anders is het tot 5/6 uur.

Boxrust was ook geen optie geweest voor dit paard. Wandelen buiten is ook geen optie, wordt ze veel te druk van. Ze is over het algemeen ook wel rustig in de wei/paddock, lijkt ook het 'zen' paard van de groep te zijn als ze gewoon haar energie kwijt kan in andere dingen. Ze maakt zich nu alleen druk als de groep zich ook langere tijd druk maakt om iets. Dit begint al na 2 weken op rust staan en ik moet er 8 voordat ik weet of het genoeg hersteld uit zichzelf. Dus vandaar dat ik mijn hart vasthoudt of dit goed gaat komen met dit paard. Krachtvoer is al zeker gehalveerd, dus ik ben mijn hoofd aan het breken over opties die ik kan toepassen om haar dan in ieder geval mentaal moe te kunnen maken.


Toch kijken of ze 24/7 buiten kan met schuilstal en een maatje. Al is het tijdelijk.

Paarden die dat ritme hebben, zullen echt uitkijken naar het naar buiten mogen. Op stal is pure verveling en doe je niks aan. Ook niet wat men allemaal aanbiedt tegen verveling.

Wat ik merkte toen die van mij nog wel op stal stond en er dus beperkt uit kwam, is dat ik mijn ritme veranderde, omdat we niet gingen rijden. Ik liet hem staan en pakte mn merrie naast hem bijv. Dat ben ik weer snel gaan veranderen.
Dus wel pakken, wat doen, poetsen, stappen etc.

Maar heel eerlijk? Moet elk paard gewoon braaf mee kunnen lopen aan de hand. Wel of niet op stal of buiten, met of zonder blessure, dat is gewoon basis.

Heb het wel vaak meegemaakt en ook met paarden van anderen gestapt. Juist omdat die explodeerde in een wei of paddock, eerst aan de hand stappen tot ze ontspannen en dan pas de paddock/wei in.


Ondanks dat ik pro 24/7 buiten ben, (helaas nog niet gevonden waar je ook met 4 ijzers mag staan), want bijna elk paard kan dat en dit paard kan het ook. Zie ik daar op het moment wel wat beren op de weg. Op de huidige stal kan dat niet, wat betekend dat ik haar moet verhuizen. Dat geeft stress, een nieuw maatje geeft ook weer stress en bij merries gaat dat meestal wel gepaard met wat miepen, slaan/stampen en wat klieren. Die stress en kans op meer blessure leed lijkt me op het moment juist totaal niet geschikt om een peesblessure juist te laten herstellen.

Ze is aan de hand op stalterrein uitstekend te hanteren en trekt s'morgens bij het in de wei gaan nog geen sprintjes. Ze komt wel gewoon uit de stal en dan poets ik haar of wandel ik haar in de rijbak (was helaas de afgelopen weken onbegaanbaar), daar blijft ze wel rustig. Buiten het stalterrein betekend voor haar werken en dus actie, heb nooit eerder hoeven wandelen met haar, dus ook nooit hoeven aanleren. Haar passen zijn dan niet bij te houden voor mij en trekken geeft alleen maar meer onrust en drukte.

De sprintjes zitten nu erin als de andere paarden langs haar gaan rennen of ze naar binnen toe wil, want dat is de link met etenstijd. Loopt zodra je haar pakt wel braaf mee aan de hand, geen trekken/rennen.

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:50

oji schreef:
Als ik mijn paard op boxrust had gezet in haar eigen box, was dat ook een regelrecht drama geworden hoor. Die breekt de tent af als de rest van de groep naar de wei gaat en zij niet. Die zou onmogelijk zijn in haar standaard omgeving met stappen aan de hand in combinatie met boxrust. Die moet echt overdag de wei op anders krijg ik een bom.

Maar verreweg de meeste paarden, vaak juist diegene die normaal dus als een dolle gaan draaien en springen, komen volledig tot rust in de omgeving van een kliniek of een revalidatie stal. Ik heb het zien gebeuren bij mijn eigen paard, maar in al die maanden dus ook bij heel veel andere paarden. Paarden die hoog in het bloed staan, hyperdepieper zijn en die zich gewoon berusten in hun boxrust in een omgeving die helemaal is ingesteld op rust, regelmaat en boxrust.
Als je mij dit van te voren had verteld dat mijn paard mak als een lam zou zijn met boxrust, had ik heel hard gelachen, maar het is echt zo. Op de kliniek vertelde ze dat juist vaak de paarden waar je het het minst van verwacht, zich in een andere omgeving vaak het meest schikken in de boxrust situatie.

Maar goed, je moet het er voor open staan het om te proberen. Klein weitje is beter als rondtollen in de box. Alleen dat rondtollen in de box is dus vaak niet nodig als je maar de juiste box situatie creëert.

Met sprintjes trekken op de wei had ik de mijne in kunnen laten slapen en ja ze zou sprintjes trekken in de wei.


Dat lijkt mij ook ideaal en heb het zeker overwogen, maar helaas laat mijn portemonnee het niet toe :$

De vorige keer hier bij de blessure en boxrust stond ze samen met een ander paard, ook met peesblessure, binnen en toen waren ze inderdaad heel rustig.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:58

superpony schreef:
Veranderen van omgeving kan goed zijn, maar qua revalidatie stal zou ik echt heel erg opletten welke.

Klopt. Daarom ben ik ook in de 3 weken dat mijn paard op de kliniek stond heel veel stallen afgegaan en gekeken. De stal waar ik uiteindelijk terecht ben gekomen kende ik niet, maar is mij getipt door een bokker. Maar alles wat ik belangrijk vond voor boxrust was hier. Hele ruime boxen met veel stro, buitenluik, omringt door andere paarden met boxrust, totale rust op de stal (geen pensionklanten, alleen eigen personeel) en alleen professionals in revalidatie die met het paard aan de slag zijn. Zomaar een andere omgeving zal niet werken. Ben ook op veel stallen geweest waar paarden op boxrust stonden (of eigenlijk gewoon geen weidegang/paddock faciliteiten waren), waar ik echt depressief vandaan ging.

superpony schreef:
Daarbij is nog steeds niet bewezen dat rust beter geneest. Als mensen met paard A een bepaalde weg inslaan, kan je nooit weten wat een andere therapie had gedaan. Als mensen tegen mij zeggen dat een paard na x aantal maanden zoveel beter is door behandeling Y, dan doet tijd ook heel veel.
Je kan nooit meer bewijzen of terug zien of X aantal maanden rust, 24/7 vrij bewegen hetzelfde effect had gehad.

Wel is bewezen dat teveel beweging, verkeerde beweging (ongecontroleerd, zijwaartse bewegingen, remmen en accelereren) heel erg schadelijk is in het geval van een herstellende peesblessure.

superpony schreef:
Ik vind mentale gezondheid ook belangrijk en zoals ik al steeds herhaal; heel veel paarden op boxrust krijgen andere problemen en die zie ik regelmatig snel terugvallen tijdens of net na opbouwen.

Daarom is zomaar op boxrust zetten ook niet goed. Zowel in de kliniek als in de revalidatie stal zag ik tevreden "Zen" paarden. Maar ik ken ook genoeg stallen waar paarden op de box staan, waar gefrustreerde zure paarden staan. Boxrust is niet ideaal, maar het acceptabel te maken voor een periode mits....
En ben het met je eens hoor, dat heel veel paarden op boxrust andere problemen kunnen krijgen. Andere benen die stijf worden, stalbenen, bespiering die voor je ogen verdwijnt, soms zelfs koliek omdat de doorbloeding van de darmen achteruit kan gaan. Maar dat maakt in mijn ogen ook het verschil met gewoon boxrust en boxrust op een revalidatie stal.. Mijn paard bv stond 2 x daags op een trilplaat, om de negatieve gevolgen van boxrust te compenseren en dat heeft gewerkt. Paard zat na een half jaar nog heel mooi in de bespiering, glanste als een spiegel, 0 problemen gehad in de rest van het lijf of door comoensatie.

En je kunt idd nooit bewijzen dat het met een andere aanpak niet hetzelfde resultaat had gehad. Het verschilt ook per blessure. Heb je een kleine peesblessure is het minder dramatisch als de structuur van het terugkerende weefsel iets minder van kwaliteit is als dat je een groot gat moet vullen. Die van mij had een mega gat en ik heb daarom ook alle registers maar open getrokken en ook heel hard aan mijn spaarvarken moeten schudden. Maar ik ben heel blij met de uitkomst.

Ikzelf had eigenlijk nog 0 ervaring met peesblessures (ondanks al 25 jaar met eigen paarden). Maar heb wel heel veel ellende en eigenlijk alleen maar ellendige afloop met peesblessures om mij heen gezien. Pezen die vervolgens op andere plek stuk gingen, compensatie blessures en een resultaat dat ze er meer naast stonden als er nog iets mee konden. Omdat bij mijn paard de peesblessure zo groot was, had ik ook eigenlijk weinig hoop dat ik nog een sportpaard terug zou krijgen, maar uitgangspunt was een paard dat geen pijn heeft, misschien wat rustige ritjes hobbelen en een veulentje fokken. Maar mijn paard is weer 100% belastbaar. Daarnaast kan ik iemand die in dezelfde periode een speldenprik gaatje had op dezelfde plek. Paard gewoon op de normale stalling laten staan, alles hetzelfde gehouden (overdag wei, savonds stal) en alleen uit het werk gehaald en stappen aan de hand (en echt niet uit zuinigheid of gemak oid, gewoon omdat dat voldoende leek). We zijn 2 jaar verder. Ik kan alles met mijn paard en na de revalidatie nooit meer een dag gehad dat ik twijfelde aan de pees. Nooit warm, nooit dik, nooit onregelmatig. Het paard met de speldenprik is nog steeds alles nog net niet. Dan weer een periode dat het goed lijkt, dan weer een periode stappen, nooit meer durven springen, altijd in het achterhoofd, voorzichtig aan doen.

En natuurlijk, dat kan aan vele factoren liggen, stal management, hoe rij je, hoe sterk is je paard van zichzelf, hoe train je, hoe was de kwaliteit van de pezen voorafgaand aan de blessure. Maar goed, dit heeft voor mij heel goed gewerkt, en ik ken sindsdien meerdere die dit pad hebben gevolgd met heel goed gevolg. Er zullen ook best meerdere wegen naar rome leiden, maar als ik ooit weer met een peesblessure kom te staan zal ik geen moment twijfelen over hoe ik dat zou aanpakken.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 14:52

Even een kleine update:

Mijn pony loopt lekker op het weitje overdag (en als het weer het toelaat 24/7). Wel kleiner gemaakt dan de originele grootte voor mijn gemoedsrust haha. Deze week is eens te meer duidelijk geworden dat hem opsluiten niet werkt en hij het rustigste is op zijn stukje uitloop.
Hij loopt niet meer stokkreupel en de zwelling in de kootholte is ook afgenomen. We gaan dus door met het been verzorgen zoals meegegeven door de kliniek en fingers crossed voor de controle...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:07

Moonlight, daar is natuurlijk een reden voor dat rondom ijzers nergens gewenst is. Meer redenen trouwens....

Mijn bitchie kwam 1,5jr geleden bij ons. Naast de kudde gezet en eigenlijk ging dat zo goed, dat we haar de dag erna al erbij hebben gezet. Waren net een week verhuisd, dus was voor iedereen nieuw en 1 ruin was ook net een paar dagen terug.
Die merrie is echt wel pittig en van het racen, kan behoorlijk duidelijk zijn, maar dat veroorzaakt geen blessures in een stabiele kudde.
Waar paarden 24/7 buiten lopen, zie je juist dat ze meer paarden taal spreken. Paarden die 's avonds op stal gaan en 's ochtends weer op de wei, moeten elke keer opnieuw de kudde weer vaststellen etc.

Stress kan ook zijn door de situatie die je nu schetsts en gewend bent. Een andere situatie kan natuurlijk ook juist voor minder stress zorgen.

Stappen op harde heb ik altijd gedaan. Is deel van de revalidatie. Maar bij paarden op stallen deed ik dat voor andere mensen/klanten en hielp het ook tegen de spanning vanuit stal.

@oji, volgens mij zeggen we gewoon hetzelfde.

Ja, verkeerde bewegingen zijn nooit goed. Maar op een stal van 3*3, zeker als de rest wel buiten mag, kan er net zoveel mis gaan.
En elk gezond paard kan stokkreupel worden van ene verkeerde beweging, dus je kan niet alles voorkomen. Het zijn keuzes die je maakt.

Ondanks dat ik heel erg gek ben op mn paarden en ook echt nachten doorhaal waar nodig, kies ik toch voor liever een korter en gelukkig leven, samen, buiten, paard zijn. Dan opgesloten in een stal, alleen staan, spanningen etc.

En wij zijn natuurlijk ook al paarden verloren. Dat blijft heel naar en heftig.

@chantal, klinkt goed. Niet te snel gaan. Ook niet als het lijkt alsof het kan. Neem echt je tijd, ondanks dat je dan geduld moet hebben, heb je er op lange termijn meer aan.

Chantal_1978
Berichten: 220
Geregistreerd: 02-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 09:30

superpony schreef:
Moonlight, daar is natuurlijk een reden voor dat rondom ijzers nergens gewenst is. Meer redenen trouwens....

Mijn bitchie kwam 1,5jr geleden bij ons. Naast de kudde gezet en eigenlijk ging dat zo goed, dat we haar de dag erna al erbij hebben gezet. Waren net een week verhuisd, dus was voor iedereen nieuw en 1 ruin was ook net een paar dagen terug.
Die merrie is echt wel pittig en van het racen, kan behoorlijk duidelijk zijn, maar dat veroorzaakt geen blessures in een stabiele kudde.
Waar paarden 24/7 buiten lopen, zie je juist dat ze meer paarden taal spreken. Paarden die 's avonds op stal gaan en 's ochtends weer op de wei, moeten elke keer opnieuw de kudde weer vaststellen etc.

Stress kan ook zijn door de situatie die je nu schetsts en gewend bent. Een andere situatie kan natuurlijk ook juist voor minder stress zorgen.

Stappen op harde heb ik altijd gedaan. Is deel van de revalidatie. Maar bij paarden op stallen deed ik dat voor andere mensen/klanten en hielp het ook tegen de spanning vanuit stal.

@oji, volgens mij zeggen we gewoon hetzelfde.

Ja, verkeerde bewegingen zijn nooit goed. Maar op een stal van 3*3, zeker als de rest wel buiten mag, kan er net zoveel mis gaan.
En elk gezond paard kan stokkreupel worden van ene verkeerde beweging, dus je kan niet alles voorkomen. Het zijn keuzes die je maakt.

Ondanks dat ik heel erg gek ben op mn paarden en ook echt nachten doorhaal waar nodig, kies ik toch voor liever een korter en gelukkig leven, samen, buiten, paard zijn. Dan opgesloten in een stal, alleen staan, spanningen etc.

En wij zijn natuurlijk ook al paarden verloren. Dat blijft heel naar en heftig.

@chantal, klinkt goed. Niet te snel gaan. Ook niet als het lijkt alsof het kan. Neem echt je tijd, ondanks dat je dan geduld moet hebben, heb je er op lange termijn meer aan.


We hebben alle tijd. Hij is bij lange na nog niet inzetbaar, maar er zit progressie in ten opzichte van vorige week. Maar van rijden of anderzins is echt nog lang geen sprake

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 11:00

Mijn paard heeft ook een checkligament blessure. Hij was voor 80 % stuk. Ik heb de minipuls van Magnacare gebruikt. Advies was zet maar 4 maanden op de wei en dan maar eens verder kijken. Inderdaad op de wei gezet en daar deed hij wel eens wild en elke dag de minipuls gebruikt na 8 weken toch laten scannen voor om te kijken hoe staan we ervoor en het gat is bijna helemaal dicht. Veearts wist niet wat hij zag.

Naast de minipuls heeft hij ook nog ruta graveolens, puur tendo, omni milk gehad.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Koelen peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:04

Dat het "gat" na 8 weken bijna "dicht" is, is eigenlijk volkomen normaal. Het zegt weinig over de uiteindelijke afloop. De vraag is nl. niet of de pees geneest, dat doen vrijwel alle peesblessures, maar hoe ze geneest. Komt het herstelweefsel qua structuur in de buurt van het origineel peesweefsel, of blijft het littekenweefsel ? Die vraag kun je pas na 8 maand beantwoorden.

Westerntrail

Berichten: 1742
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:13

Destiny22 schreef:
Mijn paard heeft ook een checkligament blessure. Hij was voor 80 % stuk. Ik heb de minipuls van Magnacare gebruikt. Advies was zet maar 4 maanden op de wei en dan maar eens verder kijken. Inderdaad op de wei gezet en daar deed hij wel eens wild en elke dag de minipuls gebruikt na 8 weken toch laten scannen voor om te kijken hoe staan we ervoor en het gat is bijna helemaal dicht. Veearts wist niet wat hij zag.

Naast de minipuls heeft hij ook nog ruta graveolens, puur tendo, omni milk gehad.


Waar kun je die halen die Minipuls?

Die van mij zit nu ook aan de puur Tendo peesblesure aan de diepe buiger