Wat heeft dit paard? Foto.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 09:29

Hoi,

Het begon met kloven op de voorbenen zogenoemde rasp, dit heb ik behandeld met Friesian expert oil. Het verricht geen wonderen maar is nu wel redelijk onder controle te houden. Op de achterbenen was niks aan de hand.

Tot ik van de week voelde dat ze in haar koten op de achterbenen ook wat kloven had. Voor de zekerheid de plekken kaalgeschoren zodat ik beter kon zien wat het was. Nu dacht ik zelf aan mok, maar toch ziet het er wat anders uit dan ik gewend ben.

Paard loopt niet kreupel en heeft er tot zover geen last van. Vandaag de boel gewassen met betadine en ik denk dat ik dit ook maar ga insmeren Friesian expert oil.

Wat denken jullie mok of wat anders? En indien het mok is vinden jullie dit dan ernstige mok of valt het mee?

Paard heeft trouwens geen mijt. Voor de voorbenen is de dierenarts langs geweest en die heeft sebacil voorgeschreven. Daar heb ik haar toen een paar keer mee gewassen.


Afbeelding


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 08-07-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:33

Cpl?

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:33

Ik zeg ook cpl

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:33

Als hij verdikte huidplooien heeft en veel kloven dan zou ik mij eens verdiepen in Chronisch Progressief Lymfeoedeem (CPL). Met een goed voedingsregime, manuele Lymfedrainage en evt. tapen is dit wel beheersbaar. op de website van de Blauwe hengst vindt je o.a. wel informatie.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:34

CPL zou ook mijn gok zijn.. Jammer dat veel dierenartsen dat nog niet (h)erkennen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:35

CPL, overduidelijk. Het is niet te genezen, maar wel onder controle te houden door een heel strikt dieet aan te houden met veel rustige beweging. Er is vrij veel over te vinden op internet, en ook in het bokt CPL topic en de Facebook CPL groep.

Edit; mijten zijn steeds vaker immuun voor sebacil. Als je merkt dat hij jeuk krijgt dan kun je Cydectin Pour On proberen, dat werkt hier erg goed. Maar mijten komen regelmatig terug, en in de meeste gevallen zul je minstens twee keer per jaar moeten behandelen tegen mijt. Het is belangrijk dat de mijten goed worden bestreden, want ze verergeren de CPL.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-07-21 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:36

Al aan mijt gedacht. (eventueel in combinatie met CPL)

Edit:
Een fikse mijteninfectie kan je soms maanden mee zoet zijn, voor alles weer rustig is.
Ben er drie jaar geleden zeker een half jaar mee zoet geweest. Iedere keer benen scheren.
Kreeg er ook CPL achtige klachten bij, maar nadat de mijt weg was, waren de rimpels gelukkig ook weer weg. Hou het bij haar goed in de gaten.
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 08-07-21 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:37


tyleysmiley

Berichten: 1896
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:38

Poeh,ik stem helaas voor cpl, balen |(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:43

Dit lijkt mij idd ook CPL. Wat rot zeg!

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 09:47

Ze heeft heel wat jaren geleden een bloedvergiftiging gehad en toen had ze einschuss kan dit er iets mee te maken hebben?

Paard staat nu in de zomer ongeveer 10 a 12 uur op de weide en krijg op stal droog hooi in een slowfeeder. Ze krijgt 2 keer per dag een kwart schepje brok van Voermeesters (Sereen) en een handje vol vezels en kruiden van Voermeesters.

Doe ik daar al iets verkeerd mee?

Welk voer is bijvoorbeeld een aanrader?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:53

Bij mijn paard werd de CPL duidelijk heftiger als hij in het voorjaar de wei op ging. Het is erg lastig, want de beweging is wel heel goed, maar kort gras is vaak gestrest gras met te veel suiker en bij lang gras krijgen ze erg veel binnen. Wij hebben hem heel lang met graasmasker op wei gezet, dat werkt nog het beste.
Om de lymfeklieren te ondersteunen bij het eten van veel gras voerde ik kleefkruid en brandnetel. Daardoor worden de afvalstoffen beter afgevoerd.
Het voer van Voermeesters ken ik niet. Ik voerde Marstall Force als vitaminebrok.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:06

wij hebben een tinker met cpl maar die staat gewoon 24/7 op gras.
wel lang en uitgebloeid gras en hij word zoveel mogelijk gewerkt/beweging gegeven.
hij krijgt pavo vital met de mix van hilton herbs
https://www.agradi.nl/hilton-herbs-clea ... rigold.htm
en wat gluco balance.

wat ik hier merk is dat natte benen echt niet kan, dus zoveel mogelijk droog houden.
olie in de plooien doet ook niet veel,zinkzalf weer wel en als het allemaal wat nattig is er tussen gebruiken we daar dettol voor.


denk dat je je voer wel zo kunt houden .
maar richt je op het behandelen van de benen en lees je goed in over cpl en kijk op de pagina. op facebook
wat betreft smeersels is het vaak wat uitproberen wat werkt.
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-07-21 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:06

CPL... hier ook 2 Frieskes ermee.
Bij mijn ruin is het alleen op 3 plekken echt te zien en ons merrie zit helemaal eronder.
Hadden ook Sebacil , spuit en wassen, antibiotica en nu een allergie spuit omdat zij een complete uitslag heeft (waar wij en DA nog niet achter zijn wat het is)
Voor de CPL : voer met heel weinig zetmeel en zuiker en ernaast beweging en ik doe de benen afspuiten .
Jammer genoeg zijn er veel Friezen, Tinkers en koudbloeden
ermee "gezegend"

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:27

Ik heb vorige week 2 paarden laten behandelen met MLD.
De ene ging heen voor een checkup echter gaf die hele verassende resultaten. Over het gehele lijf had die vocht opgeslagen wat nu wordt afgevoerd. Na een week heeft ze gewoon een slankere lijn. En ze heeft zolang ik haar al heb een vol uier gehad waar ook vocht uit kwam. Die is gewoon gehalveerd in een week tijd.

De ander heeft CPL en heeft na een week al duidelijke afname in vocht in de benen.

Bij beide was het management op het oog al optimaal maar heb ik toth nog tips gekregen voor verbetering.

Die MLD is zeker een aanrader. Want ondanks dat alles zo goed als optimaal is had ik zonder MLD niet deze resultaten bereikt.

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:31

Dit lijkt mij absoluut CPL.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:32

Ik zou een paard met CPL niet de hele dag op de wei zetten. Qua voer wil je suiker- en zetmeelarm voeren (<10%). Ik zou alleen een mineralenbrok voeren. De Sereen is 28,5% suiker en zetmeel, de Vezels en kruiden 20,7%. Beiden te hoog dus, dus daar zou ik allebei mee stoppen

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:42

NienkeV1994 schreef:
Ik zou een paard met CPL niet de hele dag op de wei zetten. Qua voer wil je suiker- en zetmeelarm voeren (<10%). Ik zou alleen een mineralenbrok voeren. De Sereen is 28,5% suiker en zetmeel, de Vezels en kruiden 20,7%. Beiden te hoog dus, dus daar zou ik allebei mee stoppen


Hier staan ze de hele dag op de weide. Met graaskorf, veel kruiden. Bewegen is belangrijk en zo min mogelijk stress.
Op een paddock met hooi staan ze stil met hun kop naar beneden. Niet bevordelijk voor de benen. En hooi op is verveling. Ook niet bevorderlijk.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:00

denk dat het daar inderdaad ook wel in zit, op een goede paarden wei is prima toch.
hele dag hapje stapje, en staan ze wat te chillen en te spelen met elkaar.
vind ze dan in elk geval ook veel vrolijker dan dat ze winters op de track om de wei lopen.
we hebben hier ook brandnetel,hazelaarstruiken,bramen, er staat van alles wat goed voor ze is waar ze van eten.

sasja0705
Berichten: 1973
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:18

belle_boef schreef:
Ik heb vorige week 2 paarden laten behandelen met MLD.
De ene ging heen voor een checkup echter gaf die hele verassende resultaten. Over het gehele lijf had die vocht opgeslagen wat nu wordt afgevoerd. Na een week heeft ze gewoon een slankere lijn. En ze heeft zolang ik haar al heb een vol uier gehad waar ook vocht uit kwam. Die is gewoon gehalveerd in een week tijd.

De ander heeft CPL en heeft na een week al duidelijke afname in vocht in de benen.

Bij beide was het management op het oog al optimaal maar heb ik toth nog tips gekregen voor verbetering.

Die MLD is zeker een aanrader. Want ondanks dat alles zo goed als optimaal is had ik zonder MLD niet deze resultaten bereikt.


Stomme vraag : wat is MLD?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:23

Een goede paardenwei waar verantwoord mee omgegaan wordt en met een graasmasker is een ander verhaal, maar dat hebben veel mensen niet.

MLD = manuele lymfe drainage

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 11:27

Ja, inderdaad zoek een lymfe drainage therapeut, veel beweging en aangepaste voeding.
Vrees dat t niet meer weggaat, maar je moet het onder controle zien te krijgen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Wat heeft dit paard? Foto.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 12:21

Is de Marstall Vito een betere oplossing?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:49

Vroegere Fries op stal had dit ook. Ik had geen idee wat het was. Maar heeft er nog jaren mee in de wei gelopen en is best oud geworden. Ik kende CPL ook niet. Zo leer je nog eens wat hier.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:02

het is eigenlijk ook nog best wel onbekend, veeartsen weten zelfs vaak niet eens wat het is.
heb er eens eentje gehad die zei oh ja die plooien hebben ze allemaal,dat is normaal bij tinkers :+