Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loom na verhuizing

 
Profiel   

ik dacht nog...sloom....beginstadium hb? En ja dus.
Als ervaringsdeskundige zou ik ook zeggen, niet op het gras. Kan er geen paard bij in de paddock?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:29 



 
Profiel   

Kinke schreef
ik dacht nog...sloom....beginstadium hb? En ja dus.
Als ervaringsdeskundige zou ik ook zeggen, niet op het gras. Kan er geen paard bij in de paddock?


Dit inderdaad, gras is linke soep, zeker in de acute fase. Ook met masker.

Lees je goed in, want lang niet elke dierenarts heeft buiten het standaard advies, goede opvolging bij bevangenheid.

Sterkte en beterschap met je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 21:25 



 
Profiel   

Ik weet het niet meer .. vandaag is de hoefsmid geweest.. die ziet aan de hoef en hoefbeen ect. niets wat wijst op hoefbevangenheid.. wel viel ze constant om als hij een voetje op wilde tillen.. het was zo zielig.. ik weet niet wat ik moet doen.. om de paddock staat ze helemaal alleen overdags en het haalt niks uit.. ik heb haar vandaag weer eerder op de wei gezet met haar vriendjes.. kan het niet meer aan haar zo ongelukkig te zien.. dan maar langzamer herstel.. en als ze toch niet hoefbevangen is wat dan wel??? er is niet een specifiek been.. elk been optillen zorgt voor moeilijkheden.. ze wil gewoon niet meer dan stappen. Ik maak me zoveel zorgen en weet gewoon niet wat te doen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:39 



 
Profiel   

ze staat overigens wel met graasmasker.. nogsteeds 1 x per dag Balancer met medicatie.. wat zouden jullie doen? de dierenarts was ook al enorm twijfelachtig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:41 



 
Profiel   

In de acute fase is hier door de hoefsmid ook geen bevangenheid herkend.

Wat ik zou doen, absoluut direct volledig van het gras af. Behandelen als bevangen, dus arm hooi, geen extra's, pijnstillers, niet verplicht laten bewegen en op de foto laten zetten.

Bij twijfel bel je de dierenarts en handel je daar naar.

Wat ik niet zou doen is op eigen initiatief alles wat jij nu doet. Zonder overleg met de dierenarts op de weide zetten. Met of zonder graasmasker maakt geen verschil. Hoofdvoer is gras en geen arm hooi.

Als je pony wel bevangen is dan help je het dier naar het hiernamaals met deze actie ben ik bang voor.
Better safe than sorry.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 18:56 



 
Profiel   

Ja maar ik kan haar toch niet 24/7 eenzaam op een paddock zetten.. of in stal.. daar help ik haar ook niet mee.. is er een manier hoe ze kunnen aan tonen dat een paard hoefbevangen is?..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:04 



 
Profiel   

Het klopt gewoon allemaal niet in elkaar.. want het paard wil niet op het zacht lopen.. terwijl ze van de paddock naar de wei genoeg mogelijkheden hier toe heeft.. ik ken haar al langer dan de helft van haar leven.. als zij last heeft van haar hoeven gaat zij absoluut op het zachte lopen.. het lijkt meer in haar lichaam/benen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 19:09 



 
Profiel   

Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en haar direct van de wei halen. Als het wel HB is help je haar enorm. Als het geen HB is, is het weliswaar enorm sneu maar ook een manier om (als ze niet verbetert) HB uit te sluiten. Echt... better safe than sorry!!

Oh wacht, HB was al benoemd door de dierenarts, waar twijfel je nog aan dan?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 11:24 



 
Profiel   

De dierenarts gaf zelf aan te twijfelen.. het enige wat wijst op hoefbevangen was dat ze zo voorzichtig loopt en niet wil draven/galoperen.. als ik moet kiezen tussen haar mentale gezondheid en fysiek.. dan kies ik in dit geval voor een happy paard.. dit is een paard wat als ze ongelukkig is enorm verslechtert door stress.. andere optie is er helaas niet.. dan maar wat meer tijd geven om te herstellen. als ik merk dat het slechter gaat of na een week nog niet voor uit kan ik haar altijd nog eenzaam op de paddock zetten.. ik heb geen haast en ze heeft er op de wei zichtbaar geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 12:32 



 
Profiel   

Met kans op hb ging ze toch echt direct van het gras.
Niet elk paard hangt achterover in die typische houding. Ze kunnen ook op 4 voeten last hebben.
Ook een graasmasker beperkt dan zeker niet genoeg.
Ook niet onbeperkt hooi nu.

Kan er geen ander paard nu mee in de paddock?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 12:37 



 

insulineresitentie is meerdere keren/vaker oorzaak van hoefbevangen dan gedacht,
is vaak onderschat ook door dierenartsen, helaas

is vaak een gedoe om goed te kunnen meten, paard moet nuchter zijn b.v.
verzorging en behandeling is voor de eigenaar - mits ze niet thuis staan - bijna ondoenlijk


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-21 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 13:19 



 
Profiel   

Skroon1998 schreef
Ik weet het niet meer .. vandaag is de hoefsmid geweest.. die ziet aan de hoef en hoefbeen ect. niets wat wijst op hoefbevangenheid.. wel viel ze constant om als hij een voetje op wilde tillen.. het was zo zielig.. ik weet niet wat ik moet doen.. om de paddock staat ze helemaal alleen overdags en het haalt niks uit.. ik heb haar vandaag weer eerder op de wei gezet met haar vriendjes.. kan het niet meer aan haar zo ongelukkig te zien.. dan maar langzamer herstel.. en als ze toch niet hoefbevangen is wat dan wel??? er is niet een specifiek been.. elk been optillen zorgt voor moeilijkheden.. ze wil gewoon niet meer dan stappen. Ik maak me zoveel zorgen en weet gewoon niet wat te doen..


Juist omdat het niet 1 specifiek bern is, is het een grote kans de ze hoefbevangen is.

Ze heeft pijn dus is sowieso ongelukkig. En als je je niet goed handelt is het niet zo zeer een langzamer herstel maar geen herstel, oftewel afscheid nemen.. dood!

Behandel haar alsof je al zeker weet dat ze hoefbevangenheid heeft en bel morgen nogmaals de dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 13:27 



 
Profiel   

Ze liep vandaag stukke beter, ging ook weer voor het eerst zelf achteruit lopen.. liep al veel fitter de wei door. Ik hou het goed in de gaten.. ik snap dat jullie misschien denken dat ik risico's neem maar ik heb gewoon vertrouwen in mijn paard.. ze is ook nooit suikergevoelig geweest.. maar ik heb haar Haver bijgevoerd omdat ik dacht dat ze gewoon wat slomer was door de warmte.. 1 en 1 is 2 natuurlijk.. dit moet nu allemaal dat lichaam uit.. maar ik moet het ook de kans geven. tuurlijk gaat het sneller als ik haar op een paddock zet met amper eten.. maar ik ga haar niet afzonderen.. samenzijn met andere paarden hoort bij de eerste 3 behoeftes van een paard.. als ik de mogelijkheid had gehad om haar met een ander paard of dichter bij de kudde te zetten had ik dit absoluut gedaan.. maar dit gaat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 14:05 



 

Skroon1998 schreef
Ze liep vandaag stukke beter, ging ook weer voor het eerst zelf achteruit lopen.. liep al veel fitter de wei door. Ik hou het goed in de gaten.. ik snap dat jullie misschien denken dat ik risico's neem maar ik heb gewoon vertrouwen in mijn paard.. ze is ook nooit suikergevoelig geweest.. maar ik heb haar Haver bijgevoerd omdat ik dacht dat ze gewoon wat slomer was door de warmte.. 1 en 1 is 2 natuurlijk.. dit moet nu allemaal dat lichaam uit.. maar ik moet het ook de kans geven. tuurlijk gaat het sneller als ik haar op een paddock zet met amper eten.. maar ik ga haar niet afzonderen.. samenzijn met andere paarden hoort bij de eerste 3 behoeftes van een paard.. als ik de mogelijkheid had gehad om haar met een ander paard of dichter bij de kudde te zetten had ik dit absoluut gedaan.. maar dit gaat niet.



het is en blijft lastig TS, maar alle succes en zoals jij er in staat moet het gaan lukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 14:21 



 
Profiel   

Er is niet echt meer sprake van een rijtechnische vraag, het topic verhuist naar Medisch:

RT-V -> MD

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 15:20 



 
Profiel   

K vind het allemaal eerder IR klinken. Mijn IR merrie kan ik met graasmasker en alles goed afwegen prima managen op onze goed uitgebloeide weide. Maar ze heeft de afgelopen dagen door de dazen haar graasmasker afgeschuurd. Dus die heeft nu ook weer wat last van haar lijf, sloom, makkelijk struikelen, niet mee willen lopen...
Enige dat helpt is bewegen en spek verbranden (naast strakker dieet évidemment). Mag van 's morgens tot 's avonds op een gezonde goed lang gegroeide wei, voor de nacht gaat ze de paddock op met 1kg arm getest hooi en 1 kg stro. Als ze t masker heeft afgeschuurd krijgt ze die nacht maar max 1.5kg totaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 15:42 



 
Profiel   

Skroon1998 schreef
Ja maar ik kan haar toch niet 24/7 eenzaam op een paddock zetten.. of in stal.. daar help ik haar ook niet mee.. is er een manier hoe ze kunnen aan tonen dat een paard hoefbevangen is?..


Het niet op het zachte lopen is juist een teken dat ze bevangen kunnen zijn.

HB aantonen doe je op klinisch beeld en daarnaast kan een foto uitsluitsel geven over het wel of niet zakken of kantelen van het hoefbeen.

Beter 24/7 eenzame opsluiting in de paddock dan een dood paard zou ik denken.

Doe van mij heb ik al vanaf 2 jarige. Dat zegt mij echt niets.

Hopelijk kom je tot inkeer en stap je van het gras idee af. Anders ben ik ontzettend bang voor de gevolgen voor je paard.

Je spreekt jezelf tegen en de mentale gezondheid voor de fysieke gezondheid zetten als je paard bevangen is,of verdacht wordt van bevangenheid, is het stomste wat je kan doen. Je jaagt je paard de dood in als hij wel bevangen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 17:38 



 
Profiel   

Opladen en naar de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 17:56 



 
Profiel   

Skroon1998 schreef
Het klopt gewoon allemaal niet in elkaar.. want het paard wil niet op het zacht lopen.. terwijl ze van de paddock naar de wei genoeg mogelijkheden hier toe heeft.. ik ken haar al langer dan de helft van haar leven.. als zij last heeft van haar hoeven gaat zij absoluut op het zachte lopen.. het lijkt meer in haar lichaam/benen..


Probeer eens fytomed van Heel te geven. Dit advies heb ik onlangs aan een eigenares gegeven waarvande pony de hele dag lag en zeer hoefbevangen was. De pony staat in de kudde maar de kudde wilde haar er niet meer bij.
Gelijk na paar dagen knapte ze op, ging staan en voegde zich bij de kudde.
Fytomed van Heel is echt heel goed. Als je dit niets vindt even goede vrienden. Als je dit gaat doen, dan bestel de 100 ml en doen we de hoeveelheden bepalen via pb. Met mijn paarden ook zeer goede resultaten met dit spul.
Ongeacht wat je doet, sterkte en beterschap.
Liefs Pien
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 18:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen