Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loom na verhuizing

 
Profiel   

Hallo mede Bokkers,

Ik ben het spoor bijster, ik sta nu sinds 4 weken op een nieuwe stal.(ze staat 24/7 op het weiland, krijgt vitaminebrok en ongeveer 800 gram haver) de haver ben ik bij gaan geven omdat ze ineens heel erg sloom werd (zowel onder het zadel als op de grond) hier is ze aardig van opgeknapt maar ik heb nogsteeds 1 probleem, Ze wil niet meer in galop.

Ze gaat niet bokken/steigeren of harder.. ze doet gewoon niks (wel hoofd in de lucht maar verder reageert ze alsof ik niks heb gevraagd.. ze struikelde meer dan anders..

Ik heb de zweep weggegooid want ik merkte dat ze zich alleen maar meer in zichzelf ging keren en ik geen contact meer met haar maakte.

uiteindelijk krijg ik haar met veel moeite in galop (uiteinde teugels en heel overtuigend galop zeggen) maar hier valt ze ook weer snel uit.. ze probeert dan echt zelf weer aan te galopperen maar vandaag viel ze voorover in 1 van deze pogingen.. ben hier heel erg van geschrokken..

Ik twijfel heel erg waar dit vandaan komt, zadel is pas aangepast (ze gaat nu niet meer stilstaan, dus verbetering) voeding is aangepast (weer wat lichte verbetering)

Dingen waar ik zelf aan denk:

- ondergrond van de nieuwe bak (houtstukken en zand)
- iets in de bloedwaardes
- Een worm die niet aan het mestonderzoek te herkennen is
- toch iets lichamelijks
- deels rijtechnisch
- Leverbot door aanwezige schapen

Hebben jullie ervaringen? En waar zouden jullie beginnen met het uitzoeken van dit probleem? overigens is er op buitenrit geen enkel probleem.. vandaar dat ik twijfel over de ondergrond van de bak.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:24 



 
Profiel   

belangrijkste dingen staan er niet bij: fysiek ongemak.
Hoe is haar gewicht? Te mager of eerder te dik? met 24/7 wei is hoefbevangenheid ook iets waar je rekening mee moet houden(en nee, dan hoeft je paard niet direct compleet in de houding van hoefbevangenheid te staan, maar hij kan ook op het randje zitten.)
Hoe beweegt je paard op de wei, of als je iets anders aan het doen bent?

Als je het hebt over afsluiten kan dat ook weer met fysiek ongemak te maken hebben, of met miscommunicatie, in dat geval zou je met een instructeur eens goed moeten kijken of je alles logisch aan je paard "uitlegt" of dat je hulpen tegenstrijdig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:34 



 
Profiel   

Wat is er allemaal veranderd aan de stalling? Stond ze al 24/7 buiten? Staat ze in een groep? Hoog of laag in rang?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:44 



 
Profiel   

Voeg tijd maar aan je oorzaken lijst toe, paarden hebben minimaal 6 maanden nodig om om te schakelen naar een nieuwe omgeving en nieuwe plek, de eerste weken lukt het wel, het overlevingsinstinct komt dan naar boven, maar daarna hebben ze tijd nodig om te wennen

Geef het tijd, en als het dan ook niet beter wordt, of juist slechter kan je idd kijken naar fysieke problemen, maar het klinkt als overprikkeling door wennen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:56 



 
Profiel   

Ze stond op een zandpaddock 24/7 buiten, 1 a 2 uurtjes op de wei. Verder alleen vitaminebrok, Hooi, gras en wat bietenpulp met pompje lijnzaadolie. Ze staat gemiddeld in de rang, maar de kudde is heel rustig. De Bietenpulp heb ik achterwege gelaten omdat dit in eerste instantie was als extra buikvulling en dikmaker (maar met 24/7 op de wei is ze goed bijgetrokken) ook is de bespiering enorm verbeterd vandaar dat ik ook naar een grotere boommaat ben gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 21:57 



 
Profiel   

[ img ]
Dit is van vandaag, hoe herken je een (hoef)bevangen paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:01 



 
Profiel   

faunty schreef
Voeg tijd maar aan je oorzaken lijst toe, paarden hebben minimaal 6 maanden nodig om om te schakelen naar een nieuwe omgeving en nieuwe plek, de eerste weken lukt het wel, het overlevingsinstinct komt dan naar boven, maar daarna hebben ze tijd nodig om te wennen

Geef het tijd, en als het dan ook niet beter wordt, of juist slechter kan je idd kijken naar fysieke problemen, maar het klinkt als overprikkeling door wennen


Ja dit zou goed kunnen, ze oogt buiten het werken wel heel erg happy.. maar alles is wennen.. ik ben gewoon heel bang dat ik iets over het hoofd zie wat ik had kunnen voorkomen door vroeg in te grijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:03 



 
Profiel   

Ik vind haar op die foto wel aan de vette kant. Hoewel de nek mee valt dus misschien vertekent het beeld.

Staat ze 24/7 op die wei? Is ze zich niet gewoon aan het volbunkeren?
Ik hoef echt niks van mijn paard te vragen als hij een keer een dag op een goed volle wei heeft gestaan (staan normaal op een schrale wei maar hij mag aankomen dus staat enkele dagen in een volle wei). Die is dat dan weer niet gewend en bunkert zich vol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:05 



 
Profiel   

Nyaleti schreef
Ik vind haar op die foto wel aan de vette kant. Hoewel de nek mee valt dus misschien vertekent het beeld.

Staat ze 24/7 op die wei? Is ze zich niet gewoon aan het volbunkeren?
Ik hoef echt niks van mijn paard te vragen als hij een keer een dag op een goed volle wei heeft gestaan (staan normaal op een schrale wei maar hij mag aankomen dus staat enkele dagen in een volle wei). Die is dat dan weer niet gewend en bunkert zich vol.


Ik weet het niet zo goed, ze was aan de schrale kant.. maar heeft nu best een buikje, normaal werd ze altijd heel voorwaarts als ze op de wei stond. Ze word normaliter niet snel dik.. ik zal nog een foto toevoegen:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:16 



 
Profiel   

Stond ze altijd al 24/7 buiten? Want als ze gewend was snachts op stal te staan, kan nu altijd buiten ook veel energie kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:26 



 
Profiel   

Struikelen, niet willen galopperen, laat haar voorbenen eens op de foto zetten. En haver weglaten, heeft weinig zin. En misschien past het zadel nog steeds niet, hoofd in de lucht ? Heb je zelf een nieuwe boom er in gezet of een zadelpasser erbij gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:29 



 
Profiel   

Het kan een hele grote overstap zijn als s'nachts haar veilige en indrukverminderde stalletje word weggelaten. Oftewel; 24\7 ''op haar hoede'' kan heel zwaar zijn voor sommige paarden, de mijne moest ook echt wennen.
Toch denk ik bij deze merrie niet dat het luiheid of veranderingen zijn maar echt iets fysieks. Als zij letterlijk voorover valt bij een poging tot aanspringen en haar hoofd in de lucht word gegooit, dan zouden bij mij al alarmbellen rinkelen eigenlijk.
Zadelpassers vind ik altijd iets moeilijks, er zijn zoveel dingen die nog steeds niet goed kunnen liggen. kijk even voor jezelf en haal er evt. nog eentje bij. Als alles goed is en ze echt, gewend, lijkt op haar plekje zou ik het toch medisch zoeken. vind haar gewicht vind ik persoonlijk niet schrikbarend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:42 



 
Profiel   

Mijn paard wordt stijf van veel suikers die worden opgeslagen in de spieren. Hij eet zich een suikeroverschot door 24/7 op de wei te staan, is dan veel te zwaar en heeft een dikke, harde manenkam. En wordt er dus ook erg stijf van. Oplossing is minder suikers erin door minder gras te laten eten en geen krachtvoer, en meer verbranden door arbeid. Probeer eens een graasmasker of zet m 's nachts op stal of op een paddock. Wel vitaminebrokje geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 22:53 



 
Profiel   

Ik zou hier niet meer mee rijden en laten onderzoeken door een dierenarts.

Struikelen en niet in galop willen vind ik wel twee tekenen die wijzen als meer dan alleen een sloom paard.

Je zegt dat het buitenrit wel goed gaat. Dan galoppeerd ze vrij aan en houdt dit ook vol?
En dat is ook de laatste dagen getest na het staken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 23:05 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou hier niet meer mee rijden en laten onderzoeken door een dierenarts.

Struikelen en niet in galop willen vind ik wel twee tekenen die wijzen als meer dan alleen een sloom paard.

Je zegt dat het buitenrit wel goed gaat. Dan galoppeerd ze vrij aan en houdt dit ook vol?
En dat is ook de laatste dagen getest na het staken?


Jaa, dit gaat zelfs heel erg goed... ze gaat zelf galopperen omdat ze zo graag wil, maar blijft wel naar mijn hand luisteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 23:21 



 
Profiel   

Ik wil inderdaad iets gaan doen, maar ik wil ook 1 voor 1 de mogelijke oorzaken nagaan. Weet niet zo goed waar ik dan begin. Sowieso wil ik de komende weken alleen longeren en buitenrijden.Even kijken hoe ze loopt op het gras in plaats van in de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-07-21 23:29 



 

Ik zou eens beginnen met een dierenarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 00:02 



 

Heimwee
verandering van o.a. management, weidegang
sommige paarden hebben meer moeite met een verhuizing en elk paard uit dat op zijn/haar manier
sommige paarden hebben meer tijd nodig om te acclimatiseren

haver is ook niet altijd de oplossing en kan ook tegenwerken

dierenarts even bloed laten prikken en kijken of er een tekort aan iets is en dat gaan bijvoeren
een teveel aan iets is ook niet goed, suiker b.v. en dan moet je ook anders gaan voeren

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 06:44 



 
Profiel   

MCE schreef
Heimwee
verandering van o.a. management, weidegang
sommige paarden hebben meer moeite met een verhuizing en elk paard uit dat op zijn/haar manier
sommige paarden hebben meer tijd nodig om te acclimatiseren

haver is ook niet altijd de oplossing en kan ook tegenwerken

dierenarts even bloed laten prikken en kijken of er een tekort aan iets is en dat gaan bijvoeren
een teveel aan iets is ook niet goed, suiker b.v. en dan moet je ook anders gaan voeren


Ja inderdaad goede tip, ze staat nu sinds gisteren op ander gras dus ik wacht wel even tot daar wat gewenning van is. Heimwee zou goed kunnen.. ze stond samen met 1 paard, waar ze echt aan plakte.. nu zie je haar meer haar eigen ding doen. ook zijn we van heerlijke buitenrijdomgeving naar een wat mindere gegaan, Leaser heeft moeten stoppen. gelukkig ben ik er elke dag maar wel op andere tijdstippen, ze is vaak blij me te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 08:41 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Het kan een hele grote overstap zijn als s'nachts haar veilige en indrukverminderde stalletje word weggelaten. Oftewel; 24\7 ''op haar hoede'' kan heel zwaar zijn voor sommige paarden, de mijne moest ook echt wennen.
Toch denk ik bij deze merrie niet dat het luiheid of veranderingen zijn maar echt iets fysieks. Als zij letterlijk voorover valt bij een poging tot aanspringen en haar hoofd in de lucht word gegooit, dan zouden bij mij al alarmbellen rinkelen eigenlijk.
Zadelpassers vind ik altijd iets moeilijks, er zijn zoveel dingen die nog steeds niet goed kunnen liggen. kijk even voor jezelf en haal er evt. nog eentje bij. Als alles goed is en ze echt, gewend, lijkt op haar plekje zou ik het toch medisch zoeken. vind haar gewicht vind ik persoonlijk niet schrikbarend.


Zoals je kan lezen is ze 24/7 buiten wel gewend Gelukkig heb ik door de jaren heen veel kennis opgedaan met zadels en heb ik ook een goede zadelmaker die ik laat komen als de ligging van het zadel veranderd.Maar zoals ik zei is ze wel gestopt met stilstaan (deed ze vaak tijdens het stappen) maar is de galop nogsteeds moeilijk. Al zou het zadel goedliggen dit sluit natuurlijk geen lichamelijke klachten uit.. ze had ook redelijk wat wondjes van de wei, wellicht heeft ze toch een trap gehad.Evt. meer aandacht besteden aan het rechtrichten, ik denk dat ik haar onbewust uit balans haal waardoor ze struikelt of over het buitenbeen wegloopt (ze gaat dan op de bakrand af, waardoor het aanspringen moeilijk word)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 08:48 



 
Profiel   

Voor degene die het interessant vind, ik heb toch een dierenarts laten komen. Conclusie was dat ze door een blessure van een verwonding op de wei minder goed is gaan lopen, ik vervolgens bijgevoerd omdat ik dacht dat ze gewoon wat slomer was vanwege de warmte ect. Stomme fout waardoor ze ook lichte hoefbevangenheid heeft gekregen, gelukkig ben ik er heel erg optijd bij volgens de dierenarts, ze staat nu overdags op de paddock met arm hooi en snachts met de groep en een graasmasker daarnaast krijgt de metacam en ascal. 2 weken rust hopelijk gaat dit beide problemen oplossen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:04 



 
Profiel   

Staat ze 's nachts op de wei als ze in de groep staat?

Bevangen (licht of zwaar maakt niet uit) moet je ontzettend voorzichtig zijn met gras en echt de rust en tijd voor nemen, schraal voeren en eerst die voeten weer goed, voordat je ze weer het gras op kan sturen.

Hopelijk knapt ze snel op! Mooi dat je er op tijd bij was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 11:15 



 
Profiel   

Fijn dat je een update geeft!
Goed dat je de dierenarts hebt laten komen, hoop dat je paard snel opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 12:32 



 

Skroon1998 schreef
Voor degene die het interessant vind, ik heb toch een dierenarts laten komen. Conclusie was dat ze door een blessure van een verwonding op de wei minder goed is gaan lopen, ik vervolgens bijgevoerd omdat ik dacht dat ze gewoon wat slomer was vanwege de warmte ect. Stomme fout waardoor ze ook lichte hoefbevangenheid heeft gekregen, gelukkig ben ik er heel erg optijd bij volgens de dierenarts, ze staat nu overdags op de paddock met arm hooi en snachts met de groep en een graasmasker daarnaast krijgt de metacam en ascal. 2 weken rust hopelijk gaat dit beide problemen oplossen.



dank je voor de update, goede zet om de dierenarts te laten kijken,
alle succes en hoop dat ze goed herstelt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 13:12 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Staat ze 's nachts op de wei als ze in de groep staat?

Bevangen (licht of zwaar maakt niet uit) moet je ontzettend voorzichtig zijn met gras en echt de rust en tijd voor nemen, schraal voeren en eerst die voeten weer goed, voordat je ze weer het gras op kan sturen.

Hopelijk knapt ze snel op! Mooi dat je er op tijd bij was.


Ze staat snachts met graasmasker, in stap heeft ze nog geen moeite met doorstappen vandaar dat we haar niet 24/7 op de paddock hebben gezet.. ook omdat ze helemaal alleen staat.. wel komen er steeds verschillende paarden langs..maar ik wil haar dit niet zo lang aandoen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-21 17:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen