Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wondjes op hals/borst/hoofd

 
Profiel   

Alvast excuses voor het lange verhaal, maar ik zit een beetje met de handen in het haar op dit moment. Mijn paard heeft al sinds medio mei last van haar huid en de dierenarts weet het eigenlijk ook niet meer. Ze heeft allemaal bultjes/ zwarte korstjes op haar hoofd/hals/borst, maar schuurt hier niet aan. Ze vindt het fijn als je de plekjes op haar borst kriebelt, maar lijkt nergens anders jeuk te hebben. Misschien dat hier iemand een idee of tips heeft?

Er zijn twee verschillende dierenartsen langs geweest. De eerste keek vijf minuten, zei dat het mijt was en spoot haar toen Dectomax in. Hij vertelde mij ook dat ik haar twee keer moest wassen met Neocidol. Dit heb ik braaf gedaan, maar eigenlijk werd het na deze behandeling alleen maar erger. Waar het eerst een paar plekjes op de hals waren, verspreidde zich dit daarna ook over het hoofd. Dit meldde ik, waarna hij zei dat het waarschijnlijk nog steeds mijt was. Dit vertrouwde ik niet, gezien hij nooit een afkrabsel had genomen, waarna ik naar een andere DA ben gegaan.

De tweede DA had geen idee toen ze het eerst zag. Zij gaf aan dat het misschien wel mijt had kunnen zijn geweest, maar dat ze dat nu niet met zekerheid kon zeggen. Ze heeft toen een afkrabsel genomen. Ze kon onder de microscoop niets zien en gaf aan dat het haar niet logisch leek dat het mijt (of een andere ectoparasiet) was en vertelde daarna dat ze eigenlijk niet wist wat het wel kon zijn behalve misschien een allergie. Ze is nog eens langs geweest om te kijken, maar had echt geen idee en zei dat ik misschien kon smeren met Leovet huidolie, zodat haar huid tot rust kon komen. Dit helpt wel een soort van, maar tegelijkertijd weet ik dit niet zeker, gezien het feit dat het met vlagen erger en minder erg lijkt te zijn. Heeft iemand hier misschien ervaring met deze plekjes?
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 06:44 



 
Profiel   

wat eet je paard allemaal?
als het alleen op hoofd,hals en borst zit kun je nog denken aan een contactallergie.
staan er ook bomen,struiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 09:50 



 
Profiel   

Ze staat op een weide waar veel verschillende soorten gras/kruiden/bloemen staan, maar ik weet niet precies wat allemaal, wat het een beetje lastig maakt. Daarnaast krijgt ze af en toe wat Luzerne. Zou een contactallergie ook die wondjes kunnen veroorzaken? Er staan wel extreem veel bomen en struiken om haar weide, dus als die wondjes daarbij passen zou ik misschien inderdaad daarnaar moeten kijken.

Het lijkt overigens ook erger te worden als het heeft geregend of broeierig is buiten. Ik weet niet of dat helpt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 10:35 



 
Profiel   

Krijgt ze nog iets aan brokjes? Ik zou zo sober mogelijk voeren, alleen op gras zetten en 's dat niet werkt alleen hooi en van het gras af. Puur om te kijken of er iets in het dieet zit waar ze allergisch op reageert.

Evt vliegendeken of eczeem Deken om te kijken of het door contact komt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:11 



 
Profiel   

Staan er ook eikenbomen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:14 



 
Profiel   

Toch de knutten/muggen of eikenprocessierups. Het is wel een soort contact allergie aangezien het vooral op de plekken bij het heeft borst zit. En op de plek zonder deken, ze heeft die bultjes niet onder de buik ? Want dan zou je van de haren van de rups uit kunnen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:22 



 
Profiel   

Pumpkins schreef
Krijgt ze nog iets aan brokjes? Ik zou zo sober mogelijk voeren, alleen op gras zetten en 's dat niet werkt alleen hooi en van het gras af. Puur om te kijken of er iets in het dieet zit waar ze allergisch op reageert.

Evt vliegendeken of eczeem Deken om te kijken of het door contact komt?


Ze krijgt behalve de luzerne en alles in de weide niets anders. Ze heeft eerder wel de hele tijd een vliegenkap opgehad, maar dat leek eigenlijk ook geen verschil te maken. Ik zat zelf ook te denken om een eczeemdeken te halen om te kijken of het dan weg zou gaan, maar bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:39 



 
Profiel   

Sintara schreef
Staan er ook eikenbomen?

Volgens mij staan die er ook tussen ja. Zouden dit plekken kunnen zijn van de eikenprocessierups?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:39 



 
Profiel   

Gekke plekjes, ik volg even want vind het wel interessant :)

Processierups is een optie maar zo ver mijn ervaringen gaan jeukt dat als een idioot.
Is ze sloom? Je kan bloed laten trekken. Als dit een allergische reactie is zal je dat wel terug moeten zien in het bloed.

Heb je de mogelijkheid om haar eens een paar dagen uit de wei te houden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:42 



 
Profiel   

bigone schreef
Toch de knutten/muggen of eikenprocessierups. Het is wel een soort contact allergie aangezien het vooral op de plekken bij het heeft borst zit. En op de plek zonder deken, ze heeft die bultjes niet onder de buik ? Want dan zou je van de haren van de rups uit kunnen gaan.


Ik zat zelf ook te denken aan knutten inderdaad, alleen was de DA er nogal sceptisch over toen ik het opbracht. Misschien ook omdat het niet minder leek te zijn toen ze een vliegenkap ophad? Ik heb net gekeken en er blijkt nu ook een klein plekje te zitten waar de singel normaal ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:42 



 
Profiel   

Is er al bloed afgenomen?

Bestaat er geen dermatoloog voor paarden? :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:45 



 
Profiel   

Saaams schreef
Is er al bloed afgenomen?

Bestaat er geen dermatoloog voor paarden? :+


Nog geen bloed afgenomen, maar misschien is dat wel handig als ik eerdere reacties ook lees. De DA gaf eerder aan dat ze niet dacht dat dat nodig was, omdat ze voor de rest zo “kwiek als een hoentje is”, maar als dat ook allergieën bloot zou kunnen leggen ga ik dat zeker doen.

Daar heb ik geen idee van eigenlijk haha. Zou wel handig zijn op dit soort momenten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-07-21 13:48 



 
Profiel   

Biopt laten nemen en laten onderzoeken. Eventueel bloed onderzoek allergie, maar dat is niet altijd betrouwbaar en soms komt er niets uit.

Een goede dermatoloog voor paarden, zit in Utrecht. Mw Sloet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 15:35 



 
Profiel   

Op deze website staat misschien meer

https://www.horses.nl/articles/paard-pl ... t-lichaam/

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 17:12 



 
Profiel   

Ook getest op schimmel, gezien je aangeeft dat vocht het erger lijkt te maken?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 20:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen