Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Witte sliertjes in mest

 
Profiel   

Hoi allen,

Ik vraag mij af of jullie onderstaande herkennen:
Mijn paard had witte sliertjes in haar mest. Leek niet op wormen (of misschien kapotte?). Paard heeft ook koorts en voelt zich niet lekker. Ik heb foto's toegevoegd.
Ter informatie: uiteraard is de dierenarts vandaag al geweest, maar toen had ze nog niet gemest. Er is nu weer contact met de dierenarts, maar ik vraag mij of jullie een idee hebben wat het kan zijn.
[ img ]

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Angelo_J op 17-07-21 22:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:02 



 
Profiel   

Kan het een stuk van zo’n net zijn die om een baal zit voordat het plastic erom gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:05 



 
Profiel   

Dat lijken me op het eerste gezicht geen wormen... benieuwd wat het wel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:07 



 
Profiel   

Dit doet mij denken aan rattenstraat larven. Larven van de bijvlieg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:09 



 
Profiel   

Geen idee maar wat naar

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:10 



 
Profiel   

Wat vervelend, ik zou het goed in de gaten houden. Wat zegt de dierenarts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:14 



 
Profiel   

zwanepol schreef
Kan het een stuk van zo’n net zijn die om een baal zit voordat het plastic erom gaat?

Nee, ze gebruiken touwtjes. Het voelde ook niet aan als plastic/touw oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:17 



 
Profiel   

Het lijkt wel alsof de slijmlaag in zijn darmen mee naar buiten komt, wat een raar iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:20 



 
Profiel   

Heb je de foto's al naar de dierenarts gestuurd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:22 



 
Profiel   

Die slierten zijn ook redelijk groot als ik het zo vergelijk... Ik zou het ook echt niet weten, ben wel benieuwd wat de dierenarts hierop zegt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:26 



 
Profiel   

Ik heb deze post ooit voorbij zien komen, moest hier eigenlijk gelijk aan denken. Het ziet er wel anders uit dan op jouw foto, maar was mijn eerste ingeving. Ook geen idee of dit altijd hetzelfde eruit ziet. Moest het wel even terugzoeken, is al van een tijdje geleden.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:31 



 
Profiel   

DoretteK schreef
Ik heb deze post ooit voorbij zien komen, moest hier eigenlijk gelijk aan denken. Het ziet er wel anders uit dan op jouw foto, maar was mijn eerste ingeving. Ook geen idee of dit altijd hetzelfde eruit ziet. Moest het wel even terugzoeken, is al van een tijdje geleden.

[ [url=m/16Xk3N.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/qMPCQN.png]Afbeelding[/url] ]


Dat lijkt idd veel op wat te zien is op de foto van de TS….maar begrijp ik de uitleg dan goed dat dit dat wel wordt veroorzaakt door een heftige infectie van wormen? :o?

Sterkte iig TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 22:42 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties!
@DoretteK, die foto's lijken erg op mijn foto's. Hier ben ik ook een beetje bang voor gezien haar geschiedenis met o.a. darmklachten en ze ook koorts heeft.
De dierenarts dacht aan spoelworm, maar deze heb ik vaker gezien en het lijkt er in mijn beleving niet op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 23:10 



 
Profiel   

Mocht ze zich weer beter voelen want koorts is duidelijk dat er iets aan de hand is dan is Frama L glutamine goed om te geven. Ook honden met een giardia infectie knappen hier heel goed van op. Hersteld het darmslijmvlies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 23:37 



 
Profiel   

Dit kwam bij mijn hele oude pony mee na meerdere koliekaanvallen en geen tanden meer/niet goed kunnen verteren van voedsel. Waren ook stukjes darm. Pony had geen wormen maar was gewoon 'op' van binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-21 23:41 



 
Profiel   

Zou of nog overleggen met je da want hij twijfelt blijkbaar ook wat het is en desnoods een 2e da en je vraag voorleggen bij worm en co.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 06:32 



 
Profiel   

Spoelwormen zagen er bij mijn paard anders uit ik zou de foto’s opsturen naar grote klinieken Utrecht Gent Lienden en iig niet afwachten want de post van ruitje is wel eng

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 07:05 



 
Profiel   

bigone schreef
Het lijkt wel alsof de slijmlaag in zijn darmen mee naar buiten komt, wat een raar iets.


Was ook mijn 1ste reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 07:15 



 
Profiel   

Dit wordt regelmatig gezien bij paarden die een tijdje geen darmpassage hebben gehad. Het is het hele flinterdunne bovenste laagje darmslijmvlies (wat met grote regelmaat door het lichaam ververst wordt) en slijm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 07:46 



 
Profiel   

Inderdaad stukjes darmvlies, en dat is niet altijd geheel onschuldig.

Heeft de DA het paard ook gezien en opgevoeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 07:53 



 
Profiel   

Lijkt mij niet oké in ieder geval. En zeker niet als je aangeeft dat ze ook koorts heeft. Kan er misschien een ontsteking in het maagdarmstelsel zitten? Ik zou dit zeker na laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 09:54 



 
Profiel   

Goed nieuws! Het lijkt eenmalig. Al haar mest was vandaag vrij van slierten. Ze heeft ook geen koorts meer (krijgt antibioticum) en ze eet weer. Ik houd het in de gaten en als de situatie niet verslechtert, ga ik morgen overleggen met de dierenarts over eventueel vervolgonderzoek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 10:21 



 
Profiel   

even gekopieerd voor je wat misschien toch handig is om te weten:

Stringy viscous or rubbery pale material on the surface of a horse's manure is a sign that the manure has been in one location within the small colon for longer than normal.

The normal lower intestinal (colon) lining constantly secretes mucus to protect itself from irritation and to prevent adherence of manure to its surface. When the movement of the intestinal contents slows or stops and mucus production continues, mucus accumulates on the surface of manure. Manure coated in mucus is a sign of abnormally reduced intestinal movement that may result from a variety of disease processes. It is a sign that we often see in horses that have had other conditions causing abdominal pain (colic).
bron

https://horsesidevetguide.com/drv/Obser ... e-colored/

fijn dat het nu beter lijkt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 10:24 



 
Profiel   

Dit is inderdaad een laag darmslijmvlies. Komt voor bij infectie en als de mest wat te lang onderweg is geweest in het maagdarmkanaal.
Past dus bij het ziek zijn, in dit geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:20 



 
Profiel   

Hoi allen, nog even een update: de dierenarts is maandag voor de zekerheid geweest en heeft inderdaad bevestigd dat het darmslijmvlies is. Of het komt door een ontsteking of doordat ze de hele dag niet heeft gegeten, kon hij niet zeggen. Ze krijgt in ieder geval antibiotica (kreeg ze al) en ik houd haar en haar mest goed in de gaten.
Nogmaals dank voor de input!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-21 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen