Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Rijden met hematoom

 
Profiel   

Hey allemaal! Mijn paard heeft 2 weken geleden een hematoom gekregen door te vallen in de weide. ( hij deed weer even veel te gek ;) ) hij is sinds een paar dagen heel goed aan het minderen en ik denk dat het lichaam het bloed nu allemaal aan het opruimen is. Hij staat nu al 2 weken stil en ik vroeg me af of ik eigenlijk weer mag gaan rijden met zo’n hematoom nu het bloeden zeker gestopt is en het aan het weggaan is? Want hij verveelt zich toch behoorlijk… of zou ik best nog even wachten tot het echt volledig weg is ?
Op de foto kan je zien hoe het er nu uit ziet

[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 19:12 



 
Profiel   

Das een vraag voor de dierenarts. Niet voor bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 19:15 



 
Profiel   

Ik heb het idd ook aan mijn dierenarts gevraagd, maar die is momenteel op vakantie dus antwoord heel laat ik vroeg me gewoon even af of mensen ervaring hebben hiermee :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 19:16 



 
Profiel   

Lekker wandelen met hem. Dan beweegt hij ook. Maar wordt niet zo zwaar belast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 19:18 



 
Profiel   

Zou inderdaad wandelen en spelen, maar niet rijden. Als het pijn doet of hindert gaat hij scheef belasten en dan krijg je weer met de gevolgen daarvan te maken... gewoon lekker tijd geven

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 19:22 



 
Profiel   

Bij die van mij mocht het meteen al met een hematoom, alleen rekening houden met ongemak. Maar bij die van mij zat het vocht in de lies zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 20:24 



 
Profiel   

@sintara ooh dus jij reed er wel gewoon mee dan? Mijn paard heeft er ook totaal geen last of pijn aan dus wou het morgen toch ook weer eventjes proberen maar ben bang dat het daarmee weer erger zal worden… deed jij wel nog gewoon stap draf en galop? Maar gewoon wat rustiger aan dan of ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 21:04 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook een flinke hematoom op mijn flank na een trap van een paard en hoewel ik prima kan bewegen op mijn eigen tempo doet het toch echt wel zeer. En iedereen die nu wil dat ik anders of sneller beweeg kan een klap krijgen.

Met andere woorden, je paard kan er best wel last van hebben zonder dat hij dat laat merken en ik zou dan ook zeker nog even wachten met rijden tot de zwelling weg is.

Ga een rondje wandelen op een tempo die voor je paard goed voelt, desnoods doe je wat braingames als die zich verveelt maar rijden? :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 22:12 



 
Profiel   

Ja ik deed geen galop, want dan had ze wel een beetje last van de bult. En ik doe t niet, maar zou ook niet gaan springen ofzo. Beetje rekening mee houden dat de bult in de weg kan zitten met sommige bewegingen.

Maar volgens de dierenarts was het juist goed voor het herstel om te bewegen. Je kunt altijd ff jouw dierenarts bellen om het te vragen voor de zekerheid

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 22:18 



 
Profiel   

De hematoom zelf is doorgaans niet het probleem, het probleem is de schade die het hematoom veroorzaakt heeft.
Als de spier goed beschadigd is dan kost dat minimaal 6 weken om te herstellen.
Aangezien wij op internet niet kunnen zien welke weefsels er beschadigd zijn ———> dierenarts.
Is de DA op vakantie dan ———> andere dierenarts of geduld hebben.
Zo op de foto lijkt het haast een beschadiging van de broekspier. Als dat zo is dan zou ik persoonlijk een gericht herstelbeid voor volgen samen met een fysio/massage , want als je daar te veel lidtekenweefsel krijgt dan kan dat levenslang een bewegingsbeperking geven.


Laatst bijgewerkt door Sizzle op 18-07-21 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 23:24 



 
Profiel   

Zou je als je zelf zo'n grote bult op je been zou hebben gaan sporten?
Rustig bewegen is prima maar rijden zou ik even mee wachten. Wat is nou paar wkn wachten? Of heb je je paard alleen maar om op te rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-07-21 23:27 



 
Profiel   

Ik word hier een beetje verdrietig van.
Geef je dier eens gewoon kans op goed herstel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 11:30 



 
Profiel   

Muze schreef
Ik word hier een beetje verdrietig van.
Geef je dier eens gewoon kans op goed herstel.


Inderdaad. Ga lekker wandelen, of inderdaad hersenwerk met hem.
Je hoeft niet per se te rijden om hem bezig te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 11:32 



 
Profiel   

Zo te zien verveelt hij zich niet hoor, maar staat hij lekker grasjes te eten in de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-07-21 12:15 



 
Profiel   

Lekker mee gaan rijden, hij geeft zelf wel aan wanneer het eventueel nog ongemak zou geven.

Het is twee weken geleden! Gaan jullie ook allemaal weken lang niet sporten tot je blauwe plek verdwenen is???

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:15 



 
Profiel   

Ik zou nog even wachten en hem zijn rust gunnen.
Dier heeft over het algemeen geen keuze Jasmijn159, en ja, met een plek die pijn doet laat ik het ook even voor wat het is.
Geef het even tijd ts, beestje vermaakt zich wel en desnoods lekker op de grond bezig met elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:18 



 
Profiel   

Jasmijn159 schreef
Lekker mee gaan rijden, hij geeft zelf wel aan wanneer het eventueel nog ongemak zou geven.

Het is twee weken geleden! Gaan jullie ook allemaal weken lang niet sporten tot je blauwe plek verdwenen is???

Nou ik snap wel dat de rest zegt, vraag het de dierenarts. Als er meer aan de hand is, is het wel belangrijk te weten.
Maarja als het echt alleen een geknapt adertje is zoals bij die van mij het geval was en de dierenarts zegt dat het beter is voor het herstel om haar juist wel in training te houden.. Rust is niet altijd het beste voor een paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:19 



 
Profiel   

Anastasia24 schreef
Ik zou nog even wachten en hem zijn rust gunnen.
Dier heeft over het algemeen geen keuze Jasmijn159, en ja, met een plek die pijn doet laat ik het ook even voor wat het is.
Geef het even tijd ts, beestje vermaakt zich wel en desnoods lekker op de grond bezig met elkaar.


TS geeft aan dat het niet gevoelig is en het paard niet pijnlijk is.

Ben helemaal met je eens dat als het paard nog pijn aan geeft aan de bult of er kreupel mee loopt, dat het een heel ander verhaal is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:49 



 
Profiel   

Je kunt wel gaan rijden maar ga dan eerst is alleen stappen en bouw dat heel langzaam op en pas wanneer het hematoom weg is de rest. Er heeft een beschadiging met een bloeding als gevolg gezeten en het laatste wat je wil is die vezels weer stuk rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-07-21 16:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen